ПОВНОВАЖЕННЯ ДОРОЖНЬО-ПАТРУЛЬНОЇ СЛУЖБИ

Які завдання та функції виконує дорожньо-патрульна служба Державтоінспещії Міністерства внутрішніх справ України?

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 13.11.2006 р. затверджена Інструкція з діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України (далі — ДПС), яка визначає основні напрями і порядок роботи працівників ДПС, що здійснюють нагляд за дорожнім рухом, оформлення дорожньо-транспортних пригод (далі — ДТП) та порушень правил, норм і стандартів у сфері безпеки дорожнього руху, а також організацію взаємодії з патрульною службою МВС України.

ДПС є структурним підрозділом ДАІ і виконує такі завдання:

нагляд за дорожнім рухом з метою забезпечення його безпеки;

збереження життя, здоров'я та майна учасників" дорожнього руху, захист їхніх законних прав та інтересів, а також інтересів суспільства і держави;

забезпечення безпечного та безперебійного руху транспортних засобів;

попередження та припинення злочинів і адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху.

Функції ДПС такі:

контроль за дорожнім рухом, тобто виявлення порушень законодавства, правил, норм і стандартів у сфері убезпечення дорожнього руху;

застосування в установленому порядку передбачених чинним законодавством заходів адміністративного впливу до порушників;

регулювання дорожнього руху, забезпечення організації руху транспортних засобів і пішоходів у місцях проведення аварійно-рятувальних робіт, масових заходів та під час виникнення заторних явищ;

виконання невідкладних заходів на місці ДТП, а також ужиття заходів до евакуації людей та надання їм першої медичної допомоги, сприяння в транспортуванні пошкоджених транспортних засобів;

здійснення спільно з іншими підрозділами органів внутрішніх справ розшуку транспортних засобів, водії яких зникли з місця скоєння ДТП, та транспортних засобів, які викрадені або якими незаконно заволоділи, в межах території обслуговування;

супроводження та забезпечення безперешкодного проїзду транспортних засобів, що ними пересуваються особи, стосовно яких здійснюється державна охорона, автобусів з дітьми, що прямують до місць оздоровлення та у зворотному напрямку, небезпечних, великогабаритних вантажів, а також інших транспортних засобів та вантажів у порядку, визначеному чинним законодавством;

здійснення адміністративної діяльності за фактами порушень правил, норм і стандартів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, її узагальнення й аналіз;

облік правопорушень та ДТП на території, що обслуговується, аналіз причин і умов, які сприяють їх виникненню та скоєнню, розроблення спільно з іншими службами ДАІ, державними і громадськими організаціями заходів щодо їх усунення та проведення профілактичних заходів;

контроль за утриманням автомобільних доріг, вулиць, дорожніх споруд та залізничних переїздів у безпечному для дорожнього руху стані, обладнання вулиць і доріг технічними засобами регулювання дорожнього руху.

Які обов'язки та права працівників ДПС?

Працівник ДПС при несенні служби зобов'язаний:

досконало знати Правила дорожнього руху та інші нормативно-правові акти, що регламентують діяльність у сфері безпеки дорожнього руху;

організовувати безпечний та безперешкодний процес дорожнього руху;

постійно контролювати дотримання учасниками дорожнього руху встановлених правил, норм і стандартів, які діють у сфері безпеки дорожнього руху;

попереджати та припиняти злочини, а також адміністративні правопорушення, у межах своєї компетенції застосовувати до порушників заходи адміністративного впливу та примусу;

попереджати водіїв про небезпеку, яка виникла на шляху їхнього руху і яку вони не в змозі своєчасно виявити;

надавати у межах компетенції допомогу учасникам дорожнього руху;

регулювати дорожній рух, у тому числі з використанням відповідних жестів, які наведені в переліку жестів інспектора;

проводити невідкладні заходи на місці ДТП, зокрема з надання першої медичної допомоги постраждалим від ДТП та з охорони місця ДТП до прибуття слідчо-оперативної групи;

кваліфіковано визначати обставини, що призвели до скоєння ДТП;

надавати слідчо-оперативній групі міськрайвідділу внутрішніх справ та громадянам допомогу в транспортуванні пошкоджених транспортних засобів;

надавати допомогу в безперешкодному проїзді транспортних засобів оперативних та аварійно-рятувальних служб у райони аварій, катастроф, пожеж, стихійних лих, інших надзвичайних подій;

виявляти й затримувати відповідно до чинного законодавства транспортні засоби, що знаходяться в розшуку або використовуються в протиправних цілях, та водіїв, що зникли з місця скоєння ДТП;

контролювати наявність у водіїв документів, передбачених Правилами дорожнього руху;

контролювати утримання в справному і безпечному для руху стані вулиць, доріг і дорожніх споруд та їх освітленість;

здійснювати контроль за виконанням умов забезпечення безпеки дорожнього руху при проведенні на вулицях і дорогах ремонтно-будівельних та інших робіт;

при отриманні інформації від громадян про злочин з'ясовувати всі необхідні відомості про особу, яка звернулася, конкретне місце злочину, ким і проти кого він скоєний чи готується, та іншу інформацію, що має значення для розкриття злочину, про що доповідати черговому міськрайоргану внутрішніх справ на території обслуговування. Надалі, до прибуття слідчо-оперативної групи, у межах компетенції організовувати роботу з розкриття злочину по «гарячих слідах» та здійснювати охорону місця злочину;

бути культурним і ввічливим у спілкуванні з громадянами, неухильно дотримуватися законності;

після закінчення несення служби доповідати безпосередньому начальникові про результати роботи.

Працівник ДПС відповідно до ст. 11 Закону України «Про міліцію» має право:

вимагати від громадян і посадових осіб, які порушують громадський порядок, припинення правопорушень та дій, що перешкоджають здійсненню повноважень міліції, виносити на місці усне попередження особам, які допустили малозначні адміністративні порушення, а в разі невиконання зазначених вимог застосовувати заходи примусу, передбачені Законом України «Про міліцію»;

перевіряти у громадян при підозрі у вчиненні правопорушень документи, що посвідчують їх особу, а також інші документи, необхідні для з'ясування питання щодо дотримання правил, норм і стандартів у сфері безпеки дорожнього руху;

зупиняти транспортні засоби в разі порушення вимог правил, норм і стандартів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, наявності ознак, які свідчать про їх технічну несправність, а також у разі наявності даних про те, що вони використовуються з протиправною метою; оглядати транспортні засоби, перевіряти у водіїв документи на право користування і керування ними, дорожні (маршрутні) листи, наявність страхового поліса (сертифіката) про укладення договору обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, а у разі спільних з іншими службами органів внутрішніх справ заходів — відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним та іншим документам;

перевіряти транспортні засоби за базами даних автоматизованих інформаційно-пошукових систем ДАІ і в передбачених законодавством випадках доставляти ці транспортні засоби, документи та вантажі до територіальних органів внутрішніх справ для прийняття рішення згідно зі ст. 97 Кримінально-процесуального кодексу України;

обмежувати або забороняти у випадках затримання злочинців при аваріях, інших надзвичайних обставинах, що загрожують життю і здоров'ю людей, рух транспортних засобів і пішоходів на окремих ділянках вулиць і автомобільних доріг;

забезпечувати направлення на медичний огляд водіїв та проводити огляд особи щодо стану сп'яніння із застосуванням індикаторної трубки «Контроль тверезості» та інших узгоджених з Міністерством охорони здоров'я України технічних засобів, затримувати, відстороняти від керування транспортними засобами осіб, які перебувають у стані сп'яніння, а також тих, які не мають документів на право керування або користування транспортними засобами, забороняти експлуатацію транспортних засобів згідно з чинним законодавством;

використовувати технічні засоби для виявлення та фіксації порушень Правил дорожнього руху. Отримані фактичні дані направляти за належністю чи використовувати при складанні адміністративних матеріалів;

складати протоколи про адміністративні правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху. Здійснювати в установленому законодавством порядку особистий огляд, перевірку речей, транспортного засобу і вантажу, вилучення речей і документів, адміністративне затримання;

вимагати, щоб відповідні організації усували порушення правил утримання шляхів, обмежувати або забороняти проведення ремонтно-будівельних та інших робіт, інших заходів на вулицях і автомобільних дорогах, якщо при цьому не дотримуються вимоги із забезпечення безпеки дорожнього руху;

під час проведення спеціальних заходів із супроводження осіб, відносно яких здійснюється державна охорона, до їх закінчення припиняти проведення ремонтно-будівельних та інших робіт;

забороняти експлуатацію транспортних засобів, які здійснюють перевезення пасажирів без ліцензії, які не пройшли державного технічного огляду, не мають номерних знаків, у конструкцію яких внесені зміни без відповідного дозволу, мають знищені, змінені або підроблені ідентифікаційні номери вузлів і агрегатів або державні реєстраційні номерні знаки, а також ідентифікаційні номери вузлів і агрегатів, які не відповідають записам у реєстраційних документах транспортного засобу;

затримувати і доставляти в установленому законодавством порядку транспортні засоби для тимчасового зберігання на спеціальних майданчиках чи стоянках;

вилучати в громадян та службових осіб предмети і речі, заборонені або обмежені в обігу, а також документи з ознаками підроблення, що стосуються сфери безпеки дорожнього руху, з подальшою їх передачею в установленому порядку за призначенням;

використовувати безперешкодно транспортні засоби, що належать підприємствам, установам, організаціям і громадянам (крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав, міжнародних організацій, транспортних засобів спеціального призначення), для проїзду до місця події, стихійного лиха, доставлений до лікувальних закладів осіб, які потребують невідкладної медичної допомоги, або для доставлення правопорушників до підрозділу міліції. Використання з цією метою транспортних засобів, що належать підприємствам, установам і організаціям, здійснюється безплатно. Відшкодування збитків та витрат за використання транспорту громадян здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства України;

застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби та вогнепальну зброю у випадках і в порядку, передбачених ст.ст.12—15, 15-1 Закону України «Про міліцію».

Який порядок несення служби працівниками ДПС?

При несенні служби на маршруті патрулювання (посту) працівник ДПС зобов'язаний шляхом умілого вибору форм і методів, застосування спеціальних технічних засобів активно впливати на процес руху.

Під час контролю за дорожнім рухом працівник ДПС активно реагує на порушення Правил дорожнього руху і в першу чергу на ті, що призводять до скоєння ДТП водіями та пішоходами. До них належать:

управління транспортним засобом у стані алкогольного або наркотичного, токсикологічного отруєння та під впливом медичних препаратів;

перевищення встановленої швидкості руху;

порушення правил проїзду залізничних переїздів і пішохідних переходів, обгону, маневрування, рядності руху, проїзду перехресть, перевезення людей, проїзд на заборонний сигнал світлофора;

перехід дороги в невстановленому місці, на заборонний сигнал світлофора або безпосередньо перед транспортним засобом, що наближається;

ходіння проїжджою частиною вулиць і доріг за наявності тротуарів, узбіч.

Під час контролю за рухом транспортних засобів на патрульному автомобілі (мотоциклі) для зупинення транспортного засобу, водій якого порушив Правила дорожнього руху, використовуються спеціальні світлові і звукові сигнальні пристрої, жести рукою або жезлом. Водієві патрульного автомобіля (мотоцикла) при цьому потрібно дотримуватись заходів безпеки і зупинятися в безпосередній близькості позаду автомобіля-порушника, причому екіпаж повинен бути готовий до його можливих раптових маневрів.

Забороняється зупиняти транспортні засоби на ділянках доріг з обмеженою видимістю, до і після повороту, безпосередньо перед перехрестями, у зоні залізничних переїздів та в інших небезпечних місцях, за винятком випадків необхідності їх невідкладного зупинення для уникнення настання тяжких наслідків.

Підставою для зупинення транспортних засобів є:

порушення Правил дорожнього руху водіями або пасажирами;

характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка зміна напрямку і (або) швидкісного режиму);

відсутність номерних (-ого) знаків (-а) на транспортному засобі або талона про проходження державного технічного огляду;

наявність ознак, які свідчать про технічну несправність транспортного засобу;

приховані номерні знаки транспортного засобу;

наявність даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажирів до скоєння ДТП, злочину чи адміністративного правопорушення;

знаходження транспортного засобу в розшуку, а також наявність даних про використання транспортного засобу з протиправною метою;

необхідність опитування водія чи пасажирів про обставини скоєння ДТП, адміністративного правопорушення, злочину, свідками якого вони є або могли бути;

необхідність залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції, або як свідка при оформленні адміністративних матеріалів;

проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб і вантаж;

виконання рішень уповноважених на те державних органів або посадових осіб про обмеження чи заборону руху.

Забороняється зупиняти транспортні засоби без наявних на те підстав.

Зупинення транспортних засобів має здійснюватися на мінімально короткий термін. При зупиненні транспортного засобу в обов'язковому порядку проводиться звірка номера кузова та номерного знака із зазначеними у свідоцтві про його реєстрацію, огляд транспортного засобу та законність перевезення вантажу.

При порушенні учасником дорожнього руху Правил дорожнього руху працівник ДПС складає протокол, а також здійснює перевірку водія (у разі потреби та наявності достатніх підстав — також пасажирів) і транспортного засобу за наявними інформаційними базами даних.

Якщо при перевірці документів виявлено ознаки їх підробки, ці документи вилучаються, про що складається протокол, а їх власник доставляється до міськрайвідділу внутрішніх справ у встановленому законодавством порядку.

Працівник ДПС під час нагляду за дорожнім рухом відповідно до чинного законодавства України зобов'язаний заборонити експлуатацію транспортних засобів шляхом:

1) вилучення номерних знаків у таких випадках:

—  переобладнання транспортних засобів з порушенням

вимог ст. 32 Закону України «Про дорожній рух»;

—  за наявності технічних несправностей, за яких експлуатація транспортних засобів не допускається;

—  відсутності талона про проходження державного технічного огляду;

2) доставки на майданчик тимчасового утримання у випадках:

—  невідповідності реєстраційних даних записам у свідоцтві про реєстрацію (технічному паспорті, технічному або реєстраційному талоні), відсутності реєстраційних документів;

—  невідповідності державних номерних знаків вимогам стандартів або реєстраційним документам;

—   коли ідентифікаційні номери транспортного засобу знищені чи мають явні ознаки підробки.

Затримання транспортного засобу зі знищеними чи підробленими ідентифікаційними номерами або документами здійснюється на підставі висновку (довідки) експерта.

Водії, які керують транспортними засобами, ідентифікаційні номери яких не відповідають записам у реєстраційних документах, знищені чи мають явні ознаки підробки, а державні номерні знаки не відповідають вимогам стандартів або реєстраційним документам, разом з транспортними засобами доставляються до територіального органу внутрішніх справ зі складанням мотивованого рапорту.

Копія рапорту передається до У(В)ДАІ для подальшого інформування митної служби в разі розбіжності ідентифікаційних номерів із записами в реєстраційних документах та міжрайонних відділів ДАІ за місцем реєстрації транспортних засобів при їх знищенні чи підробленні.

Якщо є достатні підстави вважати, що водії, які керують транспортними засобами, перебувають у стані сп'яніння, то такі особи підлягаюто відстороненню від керування цими транспортними засобами та оглядові на стан сп'яніння.

Відсторонення від керування здійснюється шляхом доставки транспортного засобу на спеціальний майданчик або передачі транспортного засобу за згодою (на вимогу) власника (водія) особі, яка має посвідчення водія відповідної категорії і знаходиться на місці скоєння порушення.

Якщо водій ухиляється від огляду для встановлення стану сп'яніння відповідно до встановленого порядку, то в присутності двох свідків у протоколі вказуються ознаки сп'яніння і дії порушника, спрямовані на ухилення від огляду.

За умови огляду водія на стан сп'яніння в закладах охорони здоров'я до протоколу долучається відповідний протокол, складений медичним працівником.

Водії, які не мають або позбавлені права керування транспортними засобами, підлягають відстороненню від керування ними.

У разі надання посвідчення водія особою, яка позбавлена права керування транспортними засобами, уживаються заходи щодо доставки цієї особи до підрозділу ДАІ, де начальником органу внутрішніх справ, начальником або заступником начальника відділення (відділу, управління), командиром або заступником командира окремого підрозділу ДПС здійснюється вилучення посвідчення.

У разі вчинення учасником дорожнього руху непокори, хуліганських дій, необхідності встановлення особи працівник ДПС доставляє його до чергової частини територіального органу внутрішніх справ.

За всіма виявленими порушеннями Правил дорожнього руху складається протокол про адміністративне правопорушення. Протоколи після закінчення зміни здаються до підрозділу ДПС командирові підрозділу, особі, яка його замінює, або працівникові, на якого покладено ці обов'язки, для реєстрації та передачі до міжрайонних відділів (відділень) ДАІ впродовж доби. Якщо передача протоколів припадає на вихідний чи святковий день, вона переноситься на наступний за ним робочий день.

Працівник ДПС уживає заходів до безпечного і безперешкодного проїзду територією поста або маршруту патрулювання колон чи окремих автомобілів, що супроводжуються патрульними автомобілями ДАІ, а також транспортних засобів оперативно-рятувальних та пожежних служб, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими та (або) звуковими сигнальними пристроями і мають відповідне кольорографічне пофарбування.

Зупинення транспортних засобів, що належать спеціальним чи оперативним службам, які подають спеціальні звукові та світлові сигнали, здійснюється у випадках, коли наявні достовірні дані про те, що вказаними автомобілями незаконно заволоділи, користуються з протиправною метою або водії, що ними керують, знаходяться в стані алкогольного сп'яніння.

При порушенні Правил дорожнього руху водіями таких транспортних засобів працівником ДПС складається рапорт, у якому зазначаються місце, час, марка транспортного засобу, його колір, номерний знак, обставини скоєного порушення Правил дорожнього руху та стаття Кодексу України про адміністративні правопорушення, якою передбачена відповідальність за його вчинення. Рапорт надсилається до міжрайонного відділу ДАІ за місцем реєстрації транспортного засобу.

При виявленні порушень правил перевезення великогабаритних, великовагових і небезпечних вантажів працівник ДПС тимчасово обмежує подальший рух зазначених транспортних засобів до усунення недоліків, обов'язково вживає заходів до прибирання цих транспортних засобів з проїжджої частини, особливо темної пори доби або в умовах недостатньої видимості, доповідає командирові підрозділу і діє за його вказівками.

При встановленні на маршруті патрулювання працівників міліції, представників міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, громадських формувань, що здійснюють зупинення транспортних засобів та подальшу перевірку документів водія і вантажу, працівник ДПС доповідає командирові підрозділу або черговому і надалі діє за їхніми рішеннями. , Крім того, працівник ДПС:

. організує усунення перешкоди руху (несправний транспортний засіб, що зупинився, вантаж, який випав, тощо). Якщо негайне усунення цих перешкод неможливе, він уживає заходів до позначення і огородження небезпечних місць та попередження про них учасників дорожнього руху; при несенні служби на маршруті патрулювання чи поста здійснює контроль за справністю технічних засобів регулювання (світлофорів, дорожніх знаків і т. ін.), а також за проведенням робіт на проїжджій частині;

забороняє проведення робіт на проїжджій частині доріг ;без дозволу ДАІ. При аварійних ситуаціях такі роботи дозволяються за узгодженням командира підрозділу ДПС з міжрайонними відділами ДАІ або У(В)ДАІ ГУМВС, УМВС України;

здійснює переслідування транспортних засобів, у яких знаходяться особи, що підозрюються в скоєнні злочину, або водіїв, які зникли з місць ДТП, а також водіїв, що своїми діями наражають на небезпеку життя чи здоров'я інших учасників дорожнього руху та не виконують вимогу працівника міліції про зупинення.

У разі, якщо зазначені особи озброєні, працівник ДПС доповідає про це черговому по підрозділу або органу внутрішніх справ і далі діє за їхньою вказівкою або відповідно до ситуації.

Не проводиться переслідування водіїв, які допустили незначні порушення правил, або коли небезпека порушення минула. У таких випадках про порушення повідомляється на наступний за напрямком руху порушника маршрут патрулювання (пост).

Категорично забороняється переслідування водіїв мотоциклів, за винятком випадків, коли наявна інформація про скоєння ними злочинів.

Під час несення служби працівнику ДПС забороняється:

перевозити в службовому автомобілі сторонніх громадян і вантажі, які не пов'язані з виконанням службових обов'язків, а також залишати службовий транспортний засіб без ужиття протиугінних заходів;

перевищувати встановлену швидкість руху, самовільно відхилятися від визначеного маршруту і змінювати порядок несення служби, якщо це не викликано службовою необхідністю;

передавати будь-кому керування патрульним транспортним засобом;

залишати без догляду в патрульному транспорті затриманих осіб.

Яких заходів уживає працівник ДПС під час ДТП?

Працівник ДПС невідкладно доповідає командирові підрозділу інформацію про ДТП, яка стала йому відома, уключаючи випадки, коли вона сталася поза його постом або маршрутом патрулювання, і надалі діє відповідно до отриманих вказівок, а в невідкладних випадках (аварія з тяжкими наслідками, небезпечним вантажем, зниклим транспортним засобом) негайно виїжджає до місця пригоди. При отриманні повідомлення він з'ясовує прізвище, ім'я та по батькові, місце проживання і номер телефону особи, що повідомила про ДТП.

Прибувши на місце пригоди, у результаті якої потерпіли люди, працівник ДПС до приїзду слідчо-оперативної групи:

уживає заходів до надання першої медичної допомоги потерпілим і доставлення їх до медичних закладів;

збирає інформацію про постраждалих, у які медичні заклади і ким вони відправлені;

з'ясовує тип, марку, колір і реєстраційні номерні знаки транспортних засобів, на яких були відправлені постраждалі;

фіксує місце, час, вид, обставини та наслідки ДТП;

установлює транспортні засоби, водіїв та інших осіб, причетних до ДТП, і забезпечує присутність зазначених осіб на місці пригоди до прибуття слідчо-оперативної групи;

забезпечує охорону місця пригоди та вживає заходів до збереження слідів та речових доказів;

установлює свідків пригоди, опитує про обставини пригоди;

у разі потреби організовує рух транспорту в об'їзд, а при неможливості зробити це фіксує в присутності двох понятих і учасників ДТП розташування транспортних засобів, слідів ДТП та інших предметів, що мають до неї відношення, після чого вживає заходів до поновлення руху;

доповідає прибулому на місце події керівникові слідчо-оперативної групи (прокурору, слідчому, працівникові, що здійснює дізнання) інформацію про причетних до ДТП осіб і свідків, передає йому зібрані відомості й речові докази і надалі діє за його рішеннями;

якщо водій залишив місце ДТП, установлює ймовірний напрямок його руху, марку, тип, державний реєстраційний номерний знак, колір, а також особливі прикмети транспортного засобу і водія;

про отримані при огляді місця ДТП і опитуванні свідків дані щодо зниклого транспортного засобу з водієм, його можливого подальшого руху працівник ДПС негайно доповідає командирові підрозділу ДПС або його заступнику і далі діє відповідно до одержаних вказівок;

у межах компетенції виконує вказівки старшого слідчо-оперативної групи.

При оформленні матеріалів ДТП з транспортним засобом, у якому знаходяться працівники консульських, дипломатичних представництв, працівник ДПС пропонує водію бути присутнім при оформленні матеріалів пригоди. У разі, якщо водій або будь-хто з пасажирів висловлює небажання бути при цьому присутнім, працівник ДПС записує необхідні дані (обов'язково — номер дипломатичної, консульської картки) про учасників події і дозволяє їм їхати. У такому випадку в протоколі огляду місця події робиться запис про причину відсутності водія. Протокол підписується особою, що його склала, та двома свідками.

З метою забезпечення безпеки руху на місці ДТП працівники ДПС під час оформлення ДТП повинні:

увімкнути на службовому транспортному засобі, який розміщується на проїжджій частині дороги як елемент прикриття, проблискові маячки й аварійну світлову сигналізацію. Працівникам ДПС забороняється знаходитися в патрульному автомобілі, який використовується як прикриття;

обстежити місце ДТП та виставити сигнальні конуси, що позначають його межі.

У разі розташування місця ДТП на одному боці проїзної частини необхідно виставити сигнальні конуси перед транспортним засобом прикриття на відстані 5—10 метрів (поза населеними пунктами — до 20 метрів).

Огороджувальна стрічка повинна використовуватись для огородження тієї частини місця ДТП, яка поширюється за межі проїзної частини на тротуар, а також в інших випадках, коли необхідно унеможливити шляхом застосування огород-жувальної стрічки рух пішоходів у місці ДТП.

Категорично забороняється оформлення матеріалів ДТП у службовому автомобілі, що використовується як прикриття.

В обов'язковому порядку незалежно від часу доби працівники ДПС, які проводять оформлення матеріалів ДТП, повинні бути одягнуті в одяг зі світловідбиваючими елементами (жилети).

Які існують заходи особистої безпеки працівників ДПС?

Під час несення служби працівник ДПС зобов'язаний дотримуватися заходів особистої безпеки, а саме:

знаходитись на тротуарі, а за його відсутності — на узбіччі дороги чи вулиці або на острівці безпеки.

Вихід працівника ДПС на проїзну частину дозволяється лише для здійснення розпорядчо-регулювальних дій, огляду місця ДТП та надання допомоги учасникам дорожнього руху;

при оформленні ДТП, наданні допомоги учасникам дорожнього руху на проїзній частині обов'язково облаштовувати ці місця сигнальними конусами в достатній кількості та дорожніми знаками «Об'їзд перешкоди з правого боку» або «Об'їзд перешкоди з лівого боку» з обов'язковим установленням знака аварійної зупинки чи увімкненням аварійної сигналізації;

здійснювати нагляд за дорожнім рухом у місцях, визначених карткою маршруту патрулювання;

при проведенні відпрацювань, якщо маршрут патрулювання не визначено карткою, вибирати місце несення служби таким чином, щоб знаходитися в межах чіткої видимості для всіх учасників дорожнього руху і мати можливість для своєчасного припинення правопорушення;

проводити перевірку документів та розгляд правопорушення лише на тротуарі чи узбіччі дороги (вулиці), острівці безпеки під прикриттям автомобіля. Службовий автомобіль (мотоцикл) при цьому необхідно ставити також на тротуарі чи узбіччі дороги (вулиці) за умови дотримання Правил дорожнього руху;

здійснювати зупинку транспортних засобів за допомогою жезла з використанням поданого свистком сигналу для привертання уваги учасників дорожнього руху. При цьому враховувати швидкість руху, тип, габарити, вагу транспортного засобу, стан дорожнього покриття, інтенсивність та щільність транспортного потоку;

за можливістю не знаходитися на слизьких ділянках дорожнього покриття;

обирати для зупинки транспортного засобу темного часу доби найбільш освітлені ділянки дороги, а в разі неможливості — використовувати світло фар патрульного транспортного засобу та спеціальних світлових сигнальних пристроїв.

При зупиненні транспортних засобів та перевірці документів працівнику ДПС необхідно:

наближаючись до зупиненого автомобіля, перевірити, чи зачинена кришка багажника, оглянути салон автомобіля, тем-ної-пори доби освітити салон електричним ліхтариком або запропонувати водієві ввімкнути освітлення салону;

після отримання документів знаходитися біля зупиненого транспортного засобу збоку, щоб виключити можливість нанесення удару при різкому відкритті дверей або раптового початку руху. У разі знаходження водія поруч з працівником ДПС останній обирає позицію, що забезпечує постійний контроль за діями водія, пасажирів та рухом транспортних засобів. Інші працівники, що знаходяться в складі наряду, повинні займати положення, що дозволяє забезпечувати взаємну страховку та виключає у випадку застосування зброї ураження працівника, що страхується;

у випадку знаходження в транспортному засобі групи осіб забезпечувати страхування працівника ДПС, що здійснює перевірку, іншим працівником;

під час руху з метою зупинення транспортного засобу — учасника дорожнього руху — вмикати спеціальні світлові і звукові сигнальні пристрої на патрульному транспортному засобі.

Категорично забороняється стояти перед або за зупиненим транспортним засобом, спиною до учасників дорожнього руху та руху транспортних засобів, сідати в зупинений транспортний засіб, зупиняти патрульний автомобіль попереду зупиненого транспортного засобу та здійснювати в нічний час зупинення двох і більше транспортних засобів.

Темної пори доби, незалежно від кліматичних умов, працівник ДПС повинен бути одягнутий у світловідбиваючий одяг (жилет).

У разі виявлення транспортного засобу, що розшукується, або осіб, які підозрюються в скоєнні злочину, працівники, що входять до складу наряду, приймають залежно від конкретних обставин необхідні запобіжні заходи для проведення особистого огляду затриманих та огляду транспортного засобу з метою виявлення і вилучення зброї відповідно до вимог ст. 11 Закону України «Про міліцію».

Огляд транспортного засобу проводиться після того, як працівниками наряду встановлено контроль за поведінкою затриманих.

У разі загострення ситуації працівникові ДПС, що забезпечує безпеку, рекомендується пересунути кобуру ближче до пряжки ременя, розстебнути її та зняти пістолет із запобіжника. У цьому разі страхуючий, якщо він вважає, що в умовах, які складаються, можуть виникнути обставини для застосування вогнепальної зброї, має право оголити пістолет і привести його в готовність.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист
Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 9 /2007