ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
01.02.2007 N 336/24/5-2
Члену громадської Колегії 
Держпідприємництва України 
Новікову С.Л.

Шановний Сергію Львовичу!

Державний комітет телебачення і радіомовлення України розглянув Ваш лист від 11.01.2007 р. N 13/6, що надійшов із зверненням народного депутата України Мірошниченка Ю. Р. від 23.01.2007 р. N 190/2/04-2, та від 11.01.2007 р. N 13/2, який надійшов із листом Голови Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони Кінаха А. К. від 18.01.2007 р. N 64-г, і повідомляє наступне.
1. Стаття 2 Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" (539/97-ВР) встановлює загальні засади висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування (далі - органи влади) ЗМІ, зокрема:
- право ЗМІ на висвітлення всіх аспектів діяльності органів влади;
- право ЗМІ на проведення власного дослідження і аналізу діяльності органів влади, їх посадових осіб, давати їй оцінку, коментувати;
- обов'язок органів влади через інформаційні служби надавати ЗМІ повну інформацію про всю свою діяльність, забезпечувати журналістам вільний доступ до неї, крім випадків, передбачених Законом України "Про державну таємницю" (3855-12) , не чинити на них будь-якого тиску і не втручатися в їх виробничий процес.
Тобто, для реалізації своїх законних прав працівники ЗМІ мають звернутися до органу влади для отримання відповідної інформації.
Інформаційні служби органів влади збирають, аналізують, обробляють та оперативно надають інформацію про діяльність цих органів у повному обсязі ЗМІ, крім випадків, передбачених Законом України "Про державну таємницю" (3855-12) .
Також зазначаємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.2002 р. N 3 (3-2002-п) "Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади" зобов'язано Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації починаючи із січня 2002 р. забезпечувати розміщення і постійне оновлення інформації на власних веб-сайтах у мережі Інтернет відповідно до Порядку, затвердженого цією постановою.
Враховуючи викладене, органи влади мають здійснювати свою діяльність за принципами гласності та відкритості, забезпечувати в межах чинного законодавства права ЗМІ, пов'язані із виконанням їх функцій, розміщувати інформацію щодо своєї діяльності на власних веб-сайтах.
2., 6. Відповідно до частини третьої статті 2 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (2782-12) не допускається вимога попереднього погодження повідомлень і матеріалів, які поширюються друкованими засобами масової інформації, а також заборона поширення повідомлень і матеріалів з боку посадових осіб державних органів, підприємств, установ, організацій або об'єднань громадян, крім випадків, коли посадова особа є автором поширюваної інформації чи дала інтерв'ю.
Статтею 13 Закону України "Про авторське право і суміжні права" (3792-12) встановлено, що співавторством є право на інтерв'ю. Співавторами інтерв'ю є особа, яка дала інтерв'ю, та особа яка його взяла. Опублікування запису інтерв'ю допускається лише за згодою особи, яка дала інтерв'ю.
Зважаючи на права автора щодо збереження цілісності твору та протидії будь-якому перекрученню чи спотворенню, що закріплені пунктом 4 частини першої статті 14 цього Закону, попереднє узгодження тексту інтерв'ю з інтерв'юйованою особою, на думку Комітету, є доцільним.
Так само є доцільним попередження інтервюйованого про умови отримання гонорару чи зафіксувати факт його відмови від його отримання відповідно до норм авторського законодавства.
3. На журналістів покладено обов'язок попередньо узгоджувати інформацію, що поширюється, лише у випадках, коли така вимога йде від автора цієї інформації чи іншого суб'єкта авторського права і (або) суміжних прав на неї (ст. 2 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (2782-12) , ст. 45 і Закону України "Про інформацію" (2657-12) ).
4. Підстави звільнення від відповідальності засобів масової інформації та журналістів визначаються законами "Про інформацію" (2657-12) , "Про телебачення і радіомовлення" (3759-12) , "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (2782-12) , "Про інформаційні агентства" (74/95-ВР) та "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" (540/97-ВР) .
5. Законодавство чітко не визначає поняття "інтерв'ю" та "коментар". Для розмежування цих понять потрібно в кожному конкретному випадку виходити з суті інформації, яка готується ЗМІ, використовуючи при цьому норми інформаційного законодавства та законодавства з питань авторського права.
7. Належність журналіста до інформаційного агентства підтверджується службовим посвідченням цього агентства чи іншим документом, виданим йому цим агентством (стаття 21 Закону України "Про інформаційні агентства" (74/95-ВР) ), а належність журналіста до друкованого засобу масової інформації підтверджується редакційним посвідченням чи іншим документом, виданим йому редакцією цього друкованого засобу масової інформації (стаття 25 Закону України "Про друковані засоби масової Інформації (пресу) в Україні" (2782-12) ).
При підготовці відповіді Комітет керувався нормами чинного законодавства. Питання, що на даний час є неврегульованими, будуть враховані Держкомтелерадіо України при розробці проектів відповідних нормативно-правових актів.
З повагою
Голова Комітету
Едуард Прутнік
Звірено з оригіналом