СПЕЦІАЛЬНА КОНТРОЛЬНА КОМІСІЯ З ПИТАНЬ
ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ ПРИ РАХУНКОВІЙ ПАЛАТІ
Л И С Т
31.05.2006 N 121/СКК
Міністерствам, 
іншим центральним органам 
виконавчої влади, 
обласним, Київській 
та Севастопольській міським 
державним адміністраціям 

Визначення відповідності інформаційних систем в мережі Інтернет вимогам Закону не відноситься до компетенції ДСТСЗІ СБУ

Спеціальна контрольна комісія з питань державних закупівель при Рахунковій палаті (далі - Комісія) розглянула листи Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 27.04.2006 р. N 18/18/4-1028 "Щодо інформаційної системи в мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com)" та від 28.04.2006 р. N 18/18/4-1029 (v1029367-06) "Щодо листа Тендерної палати України N 74/04 від 13.04.2006 стосовно інформаційної системи в мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com)" (далі - Листи), а також висновок Тендерної палати України відповідно до статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) з питань державних закупівель від 22 травня 2006 року N в-47/05/01 (v5_01640-06) стосовно відповідності листів Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 27.04.2006 р. N 18/18/4-1028 та від 28.04.2006 р. N 18/18/4-1029 щодо інформаційної системи у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) вимогам діючого законодавства України та повідомляє наступне.
Відповідно до статей 6 та 19 Конституції України (254к/96-ВР) органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України.
Законом України "Про Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України" від 23 лютого 2006 року N 3475-IV (3475-15) створено Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України, на яку статтею 7 Закону України "Про Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України" покладено, зокрема, здійснення державного контролю за станом криптографічного та технічного захисту інформації, яка є власністю держави, або інформації з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом, а також за додержанням вимог законодавства у сфері надання послуг електронного цифрового підпису.
Крім того, відповідно до статті 16 Закону України "Про Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України" (3475-15) на Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України відповідно до визначених завдань покладаються, зокрема, обов'язки з видачі інформаційним системам у мережі Інтернет атестата відповідності Комплексній системі захисту інформації, передбаченого Законом України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) , за наявності відповідного позитивного висновку з питань державних закупівель, що надається згідно зі статтею 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" Тендерною палатою України.
Згідно з пунктом 1 Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого Указом Президента України від 27 серпня 2004 року N 1009/2004 (1009/2004) , є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади щодо забезпечення впровадження державної політики в галузі автомобільного, залізничного, морського і річкового транспорту (далі - галузь транспорту), у сферах навігаційно-гідрографічного забезпечення судноплавства, надання послуг поштового зв'язку, телекомунікацій, інформатизації, користування радіочастотним ресурсом України є Міністерство транспорту та зв'язку України (Мінтрансзв'язку України).
Таким чином, інформація, що міститься у листах Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 27.04.2006 р. N 18/18/4-1028 "Щодо інформаційної системи в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com)" та від 28.04.2006 р. N 18/18/4-1029 (v1029367-06) "Щодо листа Тендерної палати України N 74/04 від 13.04.2006 стосовно інформаційної системи в мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com)", в частині, яка не відноситься до захисту державної інформації, не відповідає вимогам Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) , а її розповсюдження не відноситься до компетенції передбаченої Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України чинним законодавством України.
Зокрема, твердження у Листах, що: "Наявний атестат відповідності комплексної системи захисту інформації інформаційної системи ПДЗУ за N 81 від 07.09.2005 не дозволяє забезпечувати виконання наступної вимоги Закону (1490-14) : збирати, накопичувати, передавати та обробляти інформацію щодо державних закупівель замовників з усіх адміністративно-територіальних одиниць України".
Зобов'язання щодо забезпечення прозорості здійснення державних закупівель шляхом оприлюднення необхідної інформації (річних планів державних закупівель; оголошень про заплановану закупівлю чи про проведення попередньої кваліфікації; протоколів розкриття тендерних (цінових) пропозицій; акцептів тендерної пропозиції та повідомлення про результати торгів та іншої), передбаченої Законом, згідно статті 4-1 Закону (1490-14) за допомогою інформаційних систем у мережі Інтернет покладено на замовника торгів.
Замовник оприлюднює інформацію, передбачену Законом (1490-14) , в інформаційних системах в мережі Інтернет шляхом її направлення до таких систем у паперовому або електронному вигляді в порядку, передбаченому інформаційними системами. Так, згідно вимог чинного законодавства України інформація, яка направляється замовником торгів до інформаційних систем в мережі Інтернет у паперовому вигляді повинна бути оформлена належним чином. На виконання вимог статей 202 та 207 Цивільного кодексу України (435-15) інформація щодо державних закупівель у паперовому вигляді підписується уповноваженою особою замовника торгів та скріплюється печаткою.
За повноту та достовірність наданої інформації щодо державних закупівель до інформаційної системи у мережі Інтернет замовник торгів несе відповідальність згідно норм Закону (1490-14) .
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 8 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) з метою забезпечення інформаційно-методичного супроводу державних закупівель, згідно з вимогами статті 17-3 Закону Тендерна палата України на підставі отриманої інформації від відповідних органів державної влади безкоштовно оприлюднює відомості щодо спеціалізованих друкованих засобів масової інформації, міжнародних видань та інформаційних систем в мережі Інтернет, які відповідають вимогам Закону, іншу інформацію на власному Інтернет-сайті, доступ до якого є безкоштовним.
Таким чином, оприлюднення відомостей щодо інформаційних систем в мережі Інтернет, які відповідають вимогам Закону (1490-14) , є виключною компетенцією Тендерної палати України.
Згідно з висновком Тендерної палати України, відповідно до статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) з питань державних закупівель від 22 травня 2006 року N в-47/05/01 (v5_01640-06) стосовно відповідності листів Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 27.04.2006 р. N 18/18/4-1028 та від 28.04.2006 р. N 18/18/4-1029 (v1029367-06) щодо інформаційної системи у мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com)" вимогам діючого законодавства України інформаційна система у мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com), власником якої є товариство з обмеженою відповідальністю "Європейське консалтингове агентство", збирає, накопичує, передає та обробляє інформацію щодо державних закупівель замовників з усіх адміністративно-територіальних одиниць України як у паперовому, так і електронному вигляді в порядку, визначеному інформаційною системою.
Відповідно до висновку Тендерної палати України, відповідно до статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) з питань державних закупівель від 22 травня 2006 року N в-47/05/01 (v5_01640-06) така форма збору, накопичування, передачі та оброблення інформації щодо державних закупівель інформаційною системою у мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) з усіх адміністративно-територіальних одиниць України відповідає вимогам Закону та дозволяє отримувати повні та достовірні дані.
Таким чином, твердження Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України у Листах, що "наявний атестат відповідності комплексної системи захисту інформації інформаційної системи ПДЗУ за N 81 від 07.09.2005 не дозволяє забезпечувати виконання наступних вимог Закону (1490-14) : збирати, накопичувати, передавати та обробляти інформацію щодо державних закупівель замовників з усіх адміністративно-територіальних одиниць України" є безпідставним та не ґрунтується на вимогах Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Щодо твердження у Листах, що "наявний атестат відповідності комплексної системи захисту інформації інформаційної системи ПДЗУ за N 81 від 07.09.2005 не дозволяє забезпечувати виконання наступної вимоги Закону (1490-14) : надавати можливість здійснення електронних державних закупівель відповідно до визначення електронних державних закупівель, наведеного у статті 1 Закону, згідно з яким електронні державні закупівлі - здійснення замовником встановлених цим Законом процедур закупівель за допомогою інформаційної системи в мережі Інтернет в режимі online з використанням електронного документообігу та електронного цифрового підпису".
Стаття 4-1 Закону (1490-14) передбачає для замовника торгів - розпорядника державних коштів можливість використання права проведення електронних державних закупівель за допомогою інформаційної системи в мережі Інтернет в режимі online з використанням електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
При цьому, відповідно до пункту 6 статті 4-1 Закону (1490-14) оприлюднення інформації щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти в інформаційних системах у мережі Інтернет, передбаченої в частині першій цієї статті, не вважається здійсненням електронних державних закупівель. Оприлюднення інформації щодо державних закупівель та здійснення електронних державних закупівель є різними правовідносинами.
Захищеність інформації, яка належить державі, відповідно до вимог нормативних документів систем технічного захисту інформації в Україні, оприлюдненої в інформаційній системі в мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (ww.zakupivli.com), підтверджується атестатом відповідності Комплексній системі захисту інформації Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 7 вересня 2005 р. N 8.
Таким чином, інформаційна система у мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) відповідає вимогам Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) , зокрема, в частині обов'язкового оприлюднення необхідної інформації, передбаченої Законом щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, оскільки така відповідність підтверджена документами відповідних компетентних органів державної влади.
Здійснення ж електронних державних закупівель за допомогою інформаційної системи у мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) є правом замовника, а не обов'язком і відповідно може здійснюватись виключно за бажанням замовника торгів. Таким чином, питання захисту державної інформації при здійсненні електронних державних закупівель виникає лише у разі обрання замовником торгів цього способу здійснення державних закупівель.
В той же час Міністерством транспорту та зв'язку України листом від 21.10.2005 р. N 8646/17-03-22 підтверджує можливість здійснення інформаційною системою в мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" електронних державних закупівель в режимі online, як того вимагає Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) .
Таким чином, Комісія на підставі документів відповідних органів державної влади встановила, що інформаційна система у мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) повністю відповідає вимогам Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) , як в частині обов'язкового оприлюднення необхідної інформації, передбаченої Законом щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, так і в частині здійснення електронних державних закупівель. Але здійснення електронних державних закупівель за допомогою інформаційної системи у мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com) може здійснюватись виключно за бажанням замовника торгів.
Враховуючи вищевикладене та на підставі вимог Закону України "Про закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) Комісія:
1. Звертає увагу замовників торгів, що листи Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 27.04.2006 р. N 18/18/4-1028 "Щодо інформаційної системи в мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com)" та від 28.04.2006 р. N 18/18/4-1029 (v1029367-06) "Щодо листа Тендерної палати України N 74/04 від 13.04.2006 стосовно інформаційної системи в мережі Інтернет, Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com)" не відповідають вимогам Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) , Закону України "Про Службу безпеки України" (2229-12) , Закону України "Про основи національної безпеки України" (964-15) , Закону України "Про телекомунікації" (1280-15) , інших законодавчих актів України, оскільки інформація, що міститься у цих листах, не відноситься до компетенції Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України.
2. Звертає увагу Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України на необхідності виконання своїх функцій, зокрема, у сфері державних закупівель, виключно в межах повноважень передбачених чинним законодавством України.
3. Звертає увагу замовників торгів на безумовному дотриманні вимог Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) , зокрема, щодо забезпечення прозорості державних закупівель, з урахуванням цього листа.
Голова Комісії
Секретар Комісії
В.П.Пилипенко
Є.В.Андрєєвський