МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
14.08.2006 N 617
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України і Національного банку України "Про схвалення Концепції поширення безготівкових розрахунків з використанням спеціальних платіжних засобів" від 26 травня 2006 року N 753 (753-2006-п) , наказу Міністерства освіти і науки України "Про внесення змін до Порядку замовлення, видачі та обліку документів про освіту державного зразка, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 10.12.2003 N 811 (z0201-04) від 08 листопада 2005 року N 643 (z1382-05) , з метою впровадження інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг, що надаються студентам та учням навчальних закладів України, на основі електронного студентського та учнівського квитків єдиного зразка з використанням технології Національної системи масових електронних платежів (НСМЕП), та запровадження-багатофункціональних студентського і учнівського квитків нового зразка, які поєднуватимуть в собі функції студентського і учнівського квитків та банківських платіжних карток. НАКАЗУЮ:
1. Провести у 2006-2007 навчальному році експеримент щодо впровадження на основі інформаційно-виробничої системи "ОСВІТА" інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг та електронного студентського квитка - платіжної картки, виготовленого із застосуванням технології НСМЕП.
2. Затвердити зразок студентських квитків, які будуть використовуватися під час проведення експерименту та їх опис згідно з Додатком.
3. Визначити перелік вищих навчальних закладів України участь, які братимуть участь у проведенні експерименту.
4. Установити, що на час проведення експерименту, електронні студентські квитки - платіжні картки діятимуть на правах студентських квитків державного зразка.
5. Сповістити про проведення експерименту Міністерство транспорту України з метою надання пільг по електронним студентським квиткам - платіжним карткам НСМЕП при проїзді на транспорті.
6. Державному Центру прикладних інформаційних технологій Міністерства освіти і науки України спільно з Науково-дослідним інститутом прикладних інформаційних технологій Кібернетичного центру Національної академії наук України забезпечити своєчасне виготовлення електронних студентських квитків - платіжних карток для вищих навчальних закладів України, які братимуть участь в експерименті.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на директора департаменту вищої освіти /Болюбаш Я.Я./ та директора департаменту економіки та фінансування /Куліков П.М./.
Міністр
С.М.Ніколаєнко
                                      Затверджую 
                                      Міністр освіти і науки 
                                      України 
                                      ____________ Ніколаєнко С.М. 
                                      "_____"_____________ 2007 р. 
                                      Погоджую 
                                      Виконавчий директор з питань 
                                      платіжних систем та 
                                      розрахунків 
                                      Національного банку України 
                                      _______________ Кравець В.М. 
                                      "_____"_____________ 2007 р. 

ПРОЕКТ

"Електронний студентський квиток"

Зміст
1. Сучасний стан та проблеми розвитку інформаційно-виробничої системи "Освіта"
2. Обґрунтування вибору технології для реалізації проекту
3. Мета проекту
4. Основні завдання проекту
5. Система заходів для реалізації проекту
6. Організаційні, технічні та технологічні аспекти побудови системи "Електронний студентський квиток"
6.1. Організаційні аспекти побудови системи " Електронний студентський квиток"
6.2. Технічні аспекти побудови системи
6.3. Технологічні аспекти побудови системи
7. Етапи реалізації проекту
8. Фінансове забезпечення реалізації проекту
9. Очікувані результати реалізації проекту
10. Перспективи подальшого розвитку системи
11. Додатки

1. Сучасний стан та проблеми розвитку інформаційно-виробничої системи "Освіта"

На сьогодні в галузі освіти та науки України успішно працює державна інформаційно-виробнича система "Освіта" (далі - ІВС "Освіта"). ЇЇ функціонування регламентується згідно з постановою Кабінету міністрів України від 05.07.2004 N 841 (841-2004-п) . В структурі ІВС "Освіта" діє 8000 вузлів, які займаються збором, аналізом, передачею інформації стосовно освітянської діяльності навчальних закладів, даних про їх студентів, учнів та випускників, виготовленням документів про освіту, студентських та учнівських квитків.
Студентський квиток є на даний час багатофункціональним документом, що використовується для:
ідентифікації студента навчального закладу (у тому числі під час отримання ним пільг);
отримання його власником допуску на територію навчального закладу, гуртожитку, спортивного комплексу навчального закладу та інших об'єктів;
отримання дозволу на користування бібліотекою разом або замість читацького квитка;
отримання доступу до інформаційних ресурсів Автоматизованої системи керування "Вищий навчальний заклад" згідно з правами доступу тощо.
Разом з тим загальноприйнята форма студентського квитка на сьогодні вже не задовольняє сучасним вимогам:
студентський квиток повинен видаватись на весь термін навчання;
необхідно подовжувати термін дії пільг;
необхідно чітко відслідковувати надані пільги та їх відшкодування з Держбюджету;
необхідно зберігати на картці конфіденційну (значну за обсягом) інформацію про студента.
Вирішити ці проблеми можна за допомогою технології застосування смарт-карток, що в якості носія інформації використовують вмонтований мікропроцесор (чип-модуль).

2. Обґрунтування вибору технології для реалізації проекту

На сьогодні в Україні однією з найсучасніших, поширених, захищених і гнучких систем, що використовує смарт-картки, є Національна система масових електронних платежів (далі - НСМЕП). Картка НСМЕП може містити не лише платіжні (банківські) додатки, а й інші додатки та додаткові дані (ідентифікаційні, податкові, соціальні, транспортні, страхові, лояльності тощо). Важливо також те, що завдяки використанню в НСМЕП сучасних алгоритмів захисту даних, інформація (у тому числі в картці) надійно захищена від несанкціонованого доступу, підробки та порушення її цілісності.
Використання смарт-картки НСМЕП надає можливість видавати електронний студентський квиток (далі - ЕСК) на весь термін навчання студента (до 5 років) та оперативно змінювати інформацію в картці щодо терміну дії студентського квитка та пільг його держателя (з проїзду на транспорті тощо) та виконувати блокування його використання в разі втрати/викрадення.

3. Мета проекту

Метою проекту є розроблення та впровадження в галузі освіти та науки України інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг, що надаються студентам вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та учням професійно-технічних училищ, на основі електронного студентського квитка єдиного зразка з використанням технології НСМЕП і державної ІВС "Освіта" (далі - Проект "Електронний студентський квиток").
Роботи за проектом виконуються для забезпечення виконання пункту 7 заходів щодо реалізації Концепції поширення безготівкових розрахунків з використанням спеціальних платіжних засобів, схваленої постановою Кабінету Міністрів України і Національного банку України від 26.05.2006 N 753 (753-2006-п) , шляхом створення умов для розбудови та розвитку найбільш важливих сфер електронного інформаційного суспільства, а саме, сфер освіти, соціального забезпечення, грошових розрахунків тощо.
Засоби реалізації проекту дадуть можливість його поширення в інших сферах обслуговування пільгових категорій населення України.

4. Основні завдання проекту

Основними завданнями цього проекту є:
розроблення та впровадження в галузі освіти і науки України ЕСК єдиного зразка на базі платіжної картки і технологій НСМЕП і державної ІВС "Освіта";
впровадження інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг, що надаються студентам вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та учням професійно-технічних училищ (далі - інформаційно-аналітична система), на основі технологій державної ІВС "Освіта" та НСМЕП.

5. Система заходів для реалізації проекту

Система заходів для реалізації проекту включає:
визначення установ (організацій), що забезпечуватимуть розроблення та впровадження проекту;
створення робочої групи в складі представників установ (організацій), що забезпечуватимуть розроблення та впровадження проекту;
розроблення робочою групою проекту впровадження ЕСК та його затвердження в установленому порядку;
розроблення та затвердження плану заходів щодо реалізації проекту;
розроблення та впровадження необхідних компонентів для реалізації проекту;
проведення пілотного проекту;
аналіз результатів пілотного проекту та прийняття рішення щодо подальших робіт.
До розроблення та впровадження проекту доцільно залучити такі установи (організації): Міністерство освіти і науки України, Національний банк України, Міністерство транспорту та зв'язку України, Державну адміністрацію залізничного транспорту України (далі - Укрзалізниця), Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій (далі - НДІ ПІТ), підприємства-розробники програмного забезпечення компонентів системи, а також навчальні заклади та банки-члени НСМЕП, що братимуть участь у пілотному проекті (далі - учасники проекту). Кожна з установ (організацій) у межах своєї компетенції бере участь у реалізації проекту згідно з спільним планом заходів щодо його реалізації.

6. Організаційні, технічні та технологічні аспекти побудови системи "Електронний студентський квиток"

6.1. Організаційні аспекти побудови системи "Електронний студентський квиток".
Система "Електронний студентський квиток" базується на існуючих інфраструктурах НСМЕП і державної ІВС "Освіта". До її складу функціонально входять такі компоненти:
Від НСМЕП:
Розрахунковий банк;
Центр генерації ключової інформації (ЦГКІ);
Центр управління ініціалізацією та персоналізацією карток;
Головний процесинговий центр (ГПЦ);
Центр системної підготовки карток (в частині системної підготовки службових карток);
автоматизовані карткові системи (АКС) банків-членів НСМЕП; термінальне обладнання.
Від державної ІВС "Освіта":
виробник карток (з центром системної підготовки ЕСК);
Соціальний процесинговий центр (СПЦ);
автоматизовані робочі місця навчальних закладів (АРМ НЗ).
Система "Електронний студентський квиток" також має інформаційні зв'язки з відповідними автоматизованими системами надавачів послуг (автоматизована система продажу квитків Укрзалізниці тощо).
Структурна схема системи "Електронний студентський квиток" із зазначенням взаємозв'язків між її компонентами наведена в Додатку 1.
На цій схемі наведені основні компоненти системи, які реально працюють за технологіями НСМЕП і державної ІВС "Освіта", а також нові компоненти - Соціальний процесинговий центр, Центр системної емісії ЕСК та АРМ НЗ, які необхідно створювати. Деякі існуючі компоненти (термінальне обладнання, АКС) необхідно доопрацювати з метою забезпечення виконання обслуговування за ЕСК.
Взаємовідносини в системі між навчальними закладами та банками-емітентами НСМЕП, ГПЦ і СПЦ, Платіжною організацією НСМЕП і виробником карток, еквайрами НСМЕП і надавачами послуг (наприклад, Укрзалізниця) будуються на договірних засадах.
6.2. Технічні аспекти побудови системи
Для реалізації проекту використовуються існуючі та нові (які необхідно створити) програмно-технічні засоби (далі - ПТЗ) державної ІВС "Освіта" та НСМЕП.
З боку НСМЕП використовуються такі доопрацьовані ПТЗ:
платіжна картка НСМЕП з розширеною функціональністю (з додатком "Електронний студентський квиток");
АКС, що забезпечує оброблення розширеної трансакції;
термінальне обладнання, що забезпечує виконання платежів з наданням пільг.
Інші компоненти та ПТЗ НСМЕП є типовими для неї.
Головним ідентифікаційним інструментом системи є ЕСК на базі платіжної картки НСМЕП, що забезпечує виконання функцій посвідчення особи (у тому числі електронного) та банківської платіжної картки. ЕСК містить у графічному виді номер ЕСК, фотографію власника, його прізвище, ім'я та по батькові тощо. ЕСК містить в електронному вигляді інформацію щодо номера ЕСК, власника ЕСК, терміну дії ЕСК, пільг та термінів їх дії, ідентифікатора навчального закладу тощо. Платіжна картка НСМЕП містить типові платіжні додатки НСМЕП (чек та/або гаманець).
АКС емітента платіжних карток НСМЕП з ідентифікаційним додатком ЕСК забезпечує оброблення розширеної трансакції, що формується термінальним обладнанням НСМЕП при виконанні операції платежу з наданням пільги із застосуванням такої картки.
Термінальне обладнання НСМЕП забезпечує виконання платежів з наданням пільг, формування розширених трансакцій щодо цих операцій та обмін інформацією з касовими системами надавачів пільгових послуг.
З боку державної ІВС "Освіта" використовуються:
СПЦ;
АРМ НЗ;
база даних студентів.
За результатами виконання операцій платежу з наданням пільг відповідна інформація надходитиме через банк-емітент до СПЦ, що веде автоматизований облік фактично наданих послуг пільговикам. Після обробки отриманих даних він формує та надає відповідні звіти органам виконавчої влади (Міністерство освіти і науки України) та надавачам цих послуг (Укрзалізниця), що використовуються для виконання розрахунків між ними за їх фактичними обсягами.
Облік ведеться СПЦ персоніфіковано за кожним держателем ЕСК (за номером платіжної картки НСМЕП та номером ЕСК). База даних відповідності номерів ЕСК даним держателя ЕСК і номера платіжної картки НСМЕП формується на етапі виробництва ЕСК і ведеться СПЦ. Основні завдання та функції СПЦ, а також його взаємодія з іншими компонентами системи наведені в Додатку 2.
6.3. Технологічні аспекти побудови системи
Для реалізації проекту використовуються існуючі та нові технології державної ІВС "Освіта" та НСМЕП.
За допомогою технології та ПТЗ державної ІВС "Освіта" здійснюється облік і ведення ЕСК, оброблення та аналіз інформації щодо отриманих їх держателями пільг, тощо.
За допомогою технології та ПТЗ НСМЕП здійснюється запис у картку необхідної інформації, збір інформації щодо отриманих держателями ЕСК пільг, обслуговування держателів ЕСК за платіжними додатками цих карток тощо.
З боку НСМЕП окрім вже працюючих технологій використовується також нова технологія розширеної трансакції НСМЕП. Ця трансакція має розширену структуру, що дозволяє включати в трансакцію необхідну кількість додаткових даних про операцію із застосуванням картки, які формуються, як правило, АРМ касових систем і поступають в термінал за протоколом зв'язку термінала із зовнішніми системами ("касовий протокол"). Ці додаткові дані про операцію із застосуванням картки у складі розширеної трансакції через ГПЦ НСМЕП надходять до СПЦ, де і обробляються.
Взаєморозрахунки в системі за операціями із застосуванням платіжних додатків карток здійснюються за типовою технологією НСМЕП через розрахунковий банк НСМЕП (Національний банк) за допомогою системи електронних платежів Національного банку (далі - СЕП), компенсація пільг за надані послуги з пільгами між органами виконавчої влади та надавачами цих послуг здійснюються позасистемними засобами.
Інформаційна взаємодія між АКС банка-емітента карток та СПЦ здійснюється через ГПЦ НСМЕП з використанням загальнодоступних каналів зв'язку, захист інформації в каналах здійснюється криптографічними засобами. Достовірність, підтвердження авторства, конфіденційність, цілісність даних за пільговими платежами, які надходять до СПЦ забезпечується засобами, які розробляються, розповсюджуються та обслуговуються в межах НСМЕП. Дані за пільговими платежами, що передаються до СПЦ не містять конфіденційної інформації про особу пільговика.
Соціальний процесинговий центр накопичує дані по наданим пільгам, формує та надає Міністерству освіти і науки України та Укрзалізниці відповідні звіти. Отримання даних про використані пільги конкретною особою (за номером картки НСМЕП, база даних по відповідності номерів ЕСК даним студента та номеру картки НСМЕП формується на етапі виробництва ЕСК) здійснюється Соціальним процесинговим центром.
Разом з тим використання цих технологій для реалізації проекту має особливості.
Особливості виробництва, підготовки до видачі держателям та ведення ЕСК на основі платіжної картки НСМЕП наведені в Додатку 3.
Особливості обслуговування за ЕСК на основі платіжної картки НСМЕП при отриманні його держателям пільг наведені в Додатку 4.

7. Етапи реалізації проекту

Проект за його основними завданнями можна умовно поділити на дві частини: перша - впровадження ЕСК і обслуговування за ним, друга - створення інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг. Виконання першої частини проекту за часом передує другій і може розглядатися також як окреме завдання.
Етапи та строки реалізації проекту визначаються планом заходів щодо його реалізації. Цей план має передбачити виконання робіт за такими етапами.
1 етап. Емісія ЕСКз використанням технології НСМЕП
1. Підготовка та видання наказу Міністерством освіти та науки України про проведення пілотного проекту та визначення його обсягів.
2. Визначення навчальних закладів і банків-членів НСМЕП, що прийматимуть участь у пілотному проекті, а також термінів проведення пілотного проекту. Укладання договорів між навчальними закладами та банками-членами НСМЕП.
3. Впровадження Центру системної емісії ЕСК у їх виробника (розробка специфікацій, розробка програмного забезпечення автоматизованих робочих місць, інсталяція та налаштування обладнання).
4. Виготовлення та проведення системної підготовки ЕСК.
5. Проведення банківської підготовки та видачі ЕСК їх держателям.
2 етап. Впровадження підсистеми обслуговування за ЕСК в установах Укрзалізниці (з функціями надання знижки на вартість проїзду)
1. Розроблення специфікацій на технічні компоненти підсистеми обслуговування за ЕСК.
2. Розроблення та інсталяція програмного забезпечення технічних компонентів підсистеми обслуговування за ЕСК.
3. Доопрацювання технології продажу залізничних квитків з наданням знижки на вартість проїзду з обслуговуванням за ЕСК в установах Укрзалізниці.
4. Впровадження програмного забезпечення для підтримки технології обслуговуванням за ЕСК в установах Укрзалізниці (щодо продажу залізничних квитків з наданням знижки на вартість проїзду).
5. Доопрацювання компонентів автоматизованої системи продажу квитків в установах Укрзалізниці з обслуговуванням за ЕСК.
6. Укладання договорів еквайрингу банками-членами НСМЕП з Укрзалізницею та встановлення термінального обладнання для обслуговування за ЕСК в установах Укрзалізниці.
7. Дослідна експлуатація підсистеми обслуговування за ЕСК в установах Укрзалізниці.
3 етап. Впровадження інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг при обслуговуванні за ЕСК
1. Розроблення специфікацій на технічні компоненти інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг.
2. Розроблення та інсталяція програмного забезпечення технічних компонентів інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг.
3. Впровадження та дослідна експлуатація інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг.
4. Завершення пілотного проекту, підведення його підсумків та аналіз результатів.

8. Фінансове забезпечення реалізації проекту

Реалізація проекту здійснюється за рахунок коштів державного бюджету та установ (організацій), що беруть участь у реалізації цього проекту. Учасники не мають взаємних фінансових зобов'язань. Емісія ЕСК регулюються відповідними угодами між банком-емітентом навчальним закладом та виробником ЕСК.
Ефективне використання коштів забезпечується за рахунок економії витрат при використанні ЕСК, економії та цільового використання бюджетних коштів, що були виділені на компенсацію наданих пільг, комісійних доходів від обслуговування держателів ЕСК за операціями з їх застосуванням, а також експлуатації системи та її поширення.

9. Очікувані результати реалізації проекту

Реалізація проекту забезпечить таке.
Для навчальних закладів:
1. Здійснення ідентифікації держателя ЕСК за цим ЕСК (у тому числі під час отримання ним пільг).
2. Спрощення допуску держателя ЕСК на територію навчального закладу та до інших його об'єктів (у тому числі під час використання автоматичних пунктів пропуску).
3. Спрощення (автоматизація) допуску держателя ЕСК до інформаційних ресурсів навчального закладу згідно з отриманими правами доступу.
4. Захист ЕСК від підроблення та викривлення зазначеної в ньому інформації (у тому числі за рахунок високого рівня захисту важливої інформації про держателя ЕСК та сам ЕСК).
5. Оперативне блокування подальшого застосування втрачених або викрадених ЕСК.
6. Збільшення об'єму записаної в ЕСК необхідної інформації (у тому числі щодо пільг).
7. Оперативну зміну в ЕСК інформації щодо терміну дії ЕСК і пільг його держателя.
8. Зменшення витрат на виготовлення та ведення ЕСК (частину витрат з виготовлення картки може нести емітент платіжних карток).
Для Міністерства освіти і науки України:
1. Повний та адресний облік наданих студентам (учням) послуг з пільгами, що надасть можливість здійснювати компенсацію коштів надавачам цих послуг у розмірі їх фактичного надання, а також забезпечувати економію та цільове використання бюджетних коштів, що були виділені на ці потреби.
Для Укрзалізниці:
1. Можливість продажу залізничних квитків за платіжними картками.
2. Можливість продажу залізничних квитків за платіжними картками з автоматичним урахуванням пільг (у тому числі із застосуванням ЕСК та соціальних карток).
3. Прискорення отримання коштів з Державного бюджету за перевезення пільгових категорій населення (у тому числі студентів вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та учнів професійно-технічних училищ.
4. Можливість мати механізм чіткого та прозорого обліку відшкодування пільг.
5. Можливість отримання значної економії коштів під час продажу залізничних квитків за платіжними картками, що досягається завдяки підвищенню швидкості обігу коштів та зниженню витрат на обслуговування готівкових операцій.
6. Можливість отримання від СПЦ звітів про перевезення пільговиків (студентів вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та учнів професійно-технічних училищ) та в разі розбіжностей з інформацією від УЗ "Експрес" звертатись до Національного банку як до "арбітру".
Для держателів ЕСК:
1. Використання держателями ЕСК (за потреби) платіжних додатків картки в мережі обслуговування за картками НСМЕП для отримання готівки (стипендії) через банкомати та банківські термінали та сплати за товари (послуги) (у тому числі в мережі Інтернет).
2. Можливість купівлі залізничних квитків за платіжними картками (ЕСК) із знижкою.
3. Можливість здійснення пільгового проїзду в міському транспорті.
4. Використання ЕСК в навчальному закладі, гуртожитку для ідентифікації.

10. Перспективи подальшого розвитку системи

Після закінчення проведення пілотного проекту робоча група здійснює аналіз його результатів та у разі їх успішності подає до Міністерства освіти і науки України та Національного банку України пропозиції щодо поширення застосування ЕСК на інші навчальні заклади України.
Досвід впровадження та роботи системи (у тому числі інформаційно-аналітичної системи обліку та відшкодування пільг) може бути запропонований Міністерству праці та соціальної політики України та Міністерству транспорту та зв'язку України для застосування при впровадженні в Україні соціальної картки для обліку пільг пільговим категоріям населення.

11. Додатки


Додаток 1
до Проекту

Структурна схема системи "Електронний студентський квиток" ( va617290-06 )


Додаток 2
до Проекту

Основні завдання та функції Соціального процесингового центру, його взаємодія з іншими компонентами системи

1. Основними завданнями СПЦ є:
- виконання функцій центру накопичення та обміну соціальної інформації у системі "Електронний студентський квиток";
- формування множини форм звітності та передавання їх органам виконавчої влади (Міністерство освіти і науки України тощо) та надавачам соціальних послуг (Укрзалізниця тощо) для цілей управління, прогнозування та формування кошторисів (бюджетів);
- забезпечення виконання операцій по поновленню (зміні, подовженню) соціальної інформації в ЕСК.
2. Основними функціями СПЦ є:
- забезпечення персоніфікованого обліку (за кожною особою) отриманих пільг, визначених законодавством України, міністерствами та відомствами України або місцевими органами влади, у грошовому та натуральному обчисленні;
- забезпечення персоніфікованого обліку (за кожною особою) отримання цільової адресної допомоги та інших соціальних послуг, визначених законодавством України, міністерствами та відомствами України або місцевими органами влади, у грошовому та натуральному обчисленні;
- забезпечення обліку наданих пільг, цільової адресної допомоги та інших соціальних послуг у грошовому та/або натуральному обчисленні за кожною юридичною особою (приватним підприємцем), яка їх надала;
- забезпечення розрахунку заборгованості державного та місцевих бюджетів перед надавачами послуг з пільгами та інших соціальних послуг за кожним їх видом;
- надання статистичної звітності у розрізах:
- за видами пільг, цільової адресної допомоги та інших соціальних послуг (за кількістю та сумами операцій);
- за регіонами (містами, районами);
- за датою та в часі;
- за надавачами (юридичними особами та приватними підприємцями) послуг з пільгами, цільової адресної допомоги та інших соціальних послуг;
- поновлення (зміни, подовження) соціальної інформації в картках;
- розроблення та впровадження програмно-технічних засобів для забезпечення функціонування СПЦ.
3. Взаємодія СПЦ з іншими компонентами системи та замовниками передбачається таким чином.
СПЦ інформаційно взаємодіє з банками-емітентами карток через ГПЦ НСМЕП щодо отримання даних про операції платежу з наданням пільг із застосуванням карток. Ця інформаційна взаємодія здійснюється з використанням загальнодоступних каналів зв'язку, захист інформації в каналах здійснюється сертифікованими органом з сертифікації Служби безпеки України криптографічними засобами. Достовірність отриманої СПЦ інформації від банків-емітентів карток НСМЕП гарантується НСМЕП. У разі виникнення розбіжностей між результатами оброблення інформації СПЦ і надавачами послуг з пільгами сторони можуть звертатися за необхідною інформацією до Платіжної організації НСМЕП (Національний банк).
Процедура з поновлення (зміни, подовження) соціальної інформації в картках здійснюється виключно спеціалізованими ПТЗ СПЦ. Для її забезпечення соціальна служба надає до СПЦ відповідні заявки. Відповідальність за достовірність наданої СПЦ інформації несе соціальна служба. Періодичність виконання цієї процедури визначає соціальна служба.
4. Взаємовідносини СПЦ з іншими учасниками системи та замовниками будуються на договірних засадах.
СПЦ укладає договір з Платіжною організацією НСМЕП (Національний банк) про інформаційне обслуговування, в якому замовником виступає СПЦ. Умови договору можуть передбачати, зокрема: порядок, обсяги та умови надання СПЦ необхідної інформації.
СПЦ укладає договори про надання послуг органам влади різного рівня та надавачам послуг. Умови цих договорів можуть передбачати, зокрема: порядок, обсяги та умови надання СПЦ звітів, порядок та умови подовження соціальної інформації в картках, умови надання послуг зі створення електронної соціальної картки тощо.

Додаток 3
до Проекту

Особливості виробництва, підготовки до видачі держателям та ведення ЕСК на основі платіжної картки НСМЕП

ЕСК виконується на базі платіжної картки НСМЕП і поєднує ідентифікаційні функції ЕСК і функції банківської платіжної картки (в об'ємі функцій її платіжних додатків). У зв'язку з цим процедури виготовлення, підготовки до видачі та ведення таких ЕСК мають такі особливості та вимагають виконання додаткових робіт.
1. На етапі виготовлення:
1.1. НДІ ПІТ (виробник ЕСК) узгоджує з Національним Банком України перелік банків (філій) - емітентів платіжних карток та формує в електронному вигляді довідник філій банків.
1.2. Банк (філія) узгоджує з виробником ЕСК перелік типів чип-модулів, що можуть використовуватись в ЕСК (контактний, безконтактний, з дуальним інтерфейсом), а також ємність їх пам'яті.
1.3. Виробник формує в електронному вигляді довідник з типами чип-модулів.
1.4. Виробник доступними електронними засобами передає довідники філій банків та типів чип-модулів до замовника ЕСК (навчальному закладу).
1.5. Замовник формує (з допомогою спеціальних засобів ІВС "ОСВІТА") електронне замовлення на виготовлення ЕСК та письмове підтвердження, в якому окрім базової для ІВС "ОСВІТА" інформації щодо студентських квитків вказує тип чип-модулів, філію банка, логотип банка, телефони клієнтської підтримки.
1.6. Замовник доступними електронними засобами передає замовлення до СПЦ (відділу збору даних НДІ ПІТ).
1.7. Відділ збору даних на основі замовлення від навчального закладу формує електронне замовлення на виготовлення ЕСК та передає його до диспетчера виробництва.
1.8. Диспетчер виробництва на основі замовлення на виготовлення вказує технологічний процес та формує виробничі пакети.
1.9. Виробничий підрозділ НДІ ПІТ виготовляє ЕСК за технологічним процесом:
1.9.1. За допомогою спеціалізованого програмного модуля НСМЕП - Центр системної ініціалізації та персоналізації (далі - ЦСІПК) здійснюється системна ініціалізація карток.
1.9.2. У базі даних виробника карток згенерований номер картки НСМЕП пов'язується з номером ЕСК та заносяться в пам'ять чип-модуля.
1.9.3. Обидва номери в графічному вигляді наносяться на картку.
1.9.4. За допомогою АРМ СПЦ в чип-модуль картки НСМЕП, заносяться дані про пільги та інші додатки, що не стосуються НСМЕП.
1.9.5. ЕСК проходять заключний контроль.
1.9.6. ЕСК упаковуються та відправляються в банк-емітент.
2. На етапі підготовки до видачі держателям:
Банк-емітент НСМЕП проводить банківську персоналізацію та персоніфікацію картки, укладає із студентом навчального закладу договір банківського рахунку та видає студенту ЕСК для користування.
3. На етапі ведення ЕСК:
3.1. Навчальному закладу на етапі ведення ЕСК необхідно з визначеною періодичністю (один раз на півроку) виконувати процедуру подовження терміну дії пільг. НЗ для виконання цієї процедури має спеціальний віддалений АРМ СПЦ (АРМ НЗ) та програмне забезпечення "АСК ВУЗ". СПЦ розробляє, контролює розповсюдження та здійснює обслуговування цього АРМ НЗ.
3.1.1. Для подовження терміну дії пільг студентам навчальний заклад формує (за допомогою спеціальних засобів ІВС "ОСВІТА") електронне замовлення на подовження терміну дії пільг в ЕСК та письмове підтвердження.
3.1.2. Замовник доступними електронними засобами передає замовлення до СПЦ (відділу збору даних НДІ ПІТ).
3.1.3. Відділ збору даних на основі замовлення від навчального закладу формує електронне замовлення на подовження терміну дії пільг в ЕСК та передає його до диспетчера виробництва.
3.1.4. Диспетчер виробництва на основі замовлення на подовження терміну дії пільг в ЕСК вказує технологічний процес та формує інформаційні пакети.
3.1.5. Інформаційні пакети проходять обробку та відправляються в НЗ для подовження терміну дії пільг в ЕСК.
3.2. Для подовження терміну дії пільг в ЕСК необхідною умовою є взаємодія між АРМ НЗ та СПЦ (НДІ ПІТ). Виконання цієї процедури здійснюється з використанням спеціального модуля безпеки - SAM СПЦ;
3.3. Взаємодія між АРМ НЗ та СПЦ може здійснюватися як он-лайн операція так і оф-лайн операція;
3.4. Обмін даними між АРМ НЗ та СПЦ здійснюється з використанням загальнодоступних каналів зв'язку.
3.5. Захист інформації в каналах здійснюється криптографічними засобами. Достовірність, підтвердження авторства, конфіденційність та цілісність даних, що передаються між АРМ НЗ та СПЦ забезпечується засобами, які розробляються, розповсюджуються та обслуговуються СПЦ.
3.6. Дані, що передаються між SAM СПЦ та АРМ НЗ містять виключно інформацію, яка стосується подовження терміну дії пільг (номер студентського квитка, номер картки НСМЕП, новий термін дії пільг, назву НЗ, технологічну інформацію, необхідну для здійснення цієї процедури, і т.п.) і не містять конфіденційної інформації про особу держателя ЕСК;
3.7. АРМ НЗ автоматично веде захищений журнал операцій із електронним студентським квитком (у електронній формі), який періодично передається до СПЦ, де проводиться його аналіз на несуперечність з журналом операцій SAM СПЦ та інформацією бази даних СПЦ про студентів НЗ.
3.8. У разі відрахування студента НЗ повинен терміново повідомити про це в СПЦ і в банк-емітент.
3.9. У разі втрати студентом ЕСК НЗ повинен терміново повідомити про це в СПЦ і в банк-емітент.

Додаток 4
до Проекту

Особливості обслуговування держателів, які мають право на пільги, за ЕСК на основі платіжної картки НСМЕП

Держатель ЕСК, який має право на пільги, може скористатися ними за допомогою системи, що впроваджується.
Надавач послуг (Укрзалізниця, інші) або уповноважена ним особа встановлює у визначених ним місцях платіжні термінали НСМЕП суміщені з касами з продажу залізничних квитків, проїзних квитків тощо. Ці термінали забезпечують зчитування з ЕСК даних які ідентифікують власника картки та наданих йому пільг (далі - соціальний термінал). Соціальний термінал підключається до мережі НСМЕП та налаштовується на оброблення певного виду пільгових платежів (пільги на оплату квитків на залізничному транспорті тощо). Термінал має касову підсистему, що дозволяє його оператору вводити значення сум платежів, отримувати необхідну інформацію з ЕСК та друкувати чеки за платежами.
Для виконання платежу з наданням пільги необхідно зробити наступне:
1. Власник ЕСК повинен вставити її в термінал.
2. Термінал автоматично (з використанням інформації на ЕСК) здійснює такі перевірки:
2.1. ЕСК є непідробленим документом;
2.2. ЕСК чинна на даний момент часу;
2.3. ЕСК може бути використана для отримання пільг;
2.4. Пільги, прописані у ЕСК, можуть бути враховані за допомогою даного термінала;
2.5. Пільги, прописані у ЕСК, чинні на даний момент часу;
Інформація про результати перевірок через касову підсистему термінала передається оператору.
3. Якщо усі вищезазначені перевірки пройшли успішно, оператор термінала вводить у касову підсистему термінала повну (тобто без урахування пільги) вартість послуги - проїзного квитка та його вартість з урахуванням пільги.
4. Оператор термінала запитує у студента яким чином він хоче сплатити за послугу - готівкою чи безготівково за допомогою платіжних додатків картки та вводить відповідну ознаку через касову підсистему термінала.
5. Якщо послуга буде сплачуватися безготівково, держатель ЕСК за потреби вводить свій персональний ідентифікаційний номер (ПІН) у термінал і підтверджує свою згоду на виконання цієї операції. Через касову підсистему термінала оператору буде видане повідомлення про успішне здійснення платежу або про неможливість його здійснення. Якщо послуга сплачується готівкою, оператор термінала отримує від держателя ЕСК готівку.
6. Платіж проходить по НСМЕП (здійснюється незалежно від того як було оплачено послугу - готівкою чи безготівково).
7. Касова підсистема термінала роздруковує чек, держатель ЕСК забирає свій ЕСК з термінала, оператор термінала віддає роздрукований чек та проїзний квиток.
8. На соціальному терміналі формується розширена трансакція-фінансова та соціальна.
9. Інформація про платіж по системі НСМЕП передається через банкемітент до соціального процесингового центру у такому складі:
9.1. Номер картки НСМЕП;
9.2. Номер та серія студентського квитка;
9.3. Код видавця картки НСМЕП за державним класифікатором (Міністерство освіти тощо);
9.4. Код регіону та району/населеного пункту за державним класифікатором, де зареєстрований держатель ЕСК;
9.5. Код категорії пільговика (студент);
9.6. Код виду пільги (оплата проїзного квитка);
9.7. Дата, час виконання операції;
9.8. Номер терміналу (картки МБТ);
9.9. Номер чека термінала;
9.10. Вартість послуги без урахування пільги (вартість проїзного квитка);
9.11. Частина вартості послуги з урахуванням пільг, що була сплачена безготівково (частина вартості проїзного квитка);
9.12. Частина вартості послуги з урахуванням пільг, що була сплачена готівкою (частина вартості проїзного квитка).
Від Національного банку України:
заступник директора департаменту
інформатизації
Від розробника:
Директор Науково-дослідного
інституту прикладних
інформаційних технологій
Б.П.Дяченко
Ю.В.Єсаулов