Посилка з-за кордону


Два місяці тому мені відправили посилку з Бразилії, алей досі я нічого не отримала. Раніше листи з Бразилії надходили без проблем приблизно за місяць. Складається враження, що посилку просто вкрали. Чи можливо притягнути пошту до відповідальності за недоставку кореспонденції?


Відповідно до ст. 16 Закону "Про поштовий зв'язок" (далі — Закон) за втрату, недостачу або пошкодження вкладень поштових відправлень, недостачу грошових коштів, порушення контрольних строків доставки поштових відправлень та поштових переказів персонал оператора, з вини якого завдані збитки, несе відповідальність у порядку, передбаченому законодавством України.

За втрату (пошкодження) міжнародних поштових відправлень і посилок оператори несуть відповідальність відповідно до вимог актів Всесвітнього поштового союзу та законодавства України, за невиплату міжнародних поштових переказів — відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України (ст. 18 Закону).

Законом також встановлено виключний перелік винятків, коли оператор не несе матеріальної відповідальності за поштові відправлення. Це може бути, якщо: поштове відправлення на підставі закону підлягає вилученню, конфіскації або знищенню; втрата або пошкодження вкладення поштового відправлення сталися внаслідок дії непереборної сили (землетрусу, урагану, повені тощо); нестача або пошкодження вкладення поштового відправлення сталися внаслідок порушення відправником встановлених законодавством України правил щодо обмежень у пересиланні предметів та речей; поштове відправлення (поштовий переказ) видано (виплачено) адресату під розписку про одержання; заяву про розшук поштового відправлення (поштового переказу) подано до об'єкта поштового зв'язку після шести місяців з дня приймання; поштове відправлення з оголошеною цінністю, прямий контейнер були прийняті від відправника закритими, оболонка поштового відправлення або сам контейнер, печатка чи пломба відправника не пошкоджені, а маса поштового відправлення або прямого контейнера відповідає масі, визначеній під час його приймання до пересилання.

Відповідно до актів Всесвітнього поштового союзу, законів України "Про поштовий зв'язок", "Про захист прав споживачів" та Правил надання послуг поштового зв'язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів від 17.08.2002 р. № 1155, було розроблено Правила виплати відшкодування операторами поштового зв'язку збитків, завданих унаслідок ненадання чи неналежного надання послуг з пересилання міжнародних поштових відправлень, затверджені наказом Державного комітету зв'язку та інформатизації України від 18.03.2003 р. № 50 (далі — Правила).

Згідно з п. 3 цих Правил відповідальність за втрату міжнародних поштових відправлень несе оператор поштового зв'язку, який прийняв міжнародне поштове відправлення для вручення або пересилання за призначенням, але документально не може довести факт вручення його адресатові або відправки за призначенням.

Розмір матеріальної відповідальності визначається п. 5 Правил, де, зокрема, зауважено, що за повну втрату (пошкодження) відправлення з оголошеною цінністю, посилки з оголошеною цінністю виплачується сума оголошеної цінності в спеціальному праві запозичення (далі — СПЗ) та вартість послуг поштового зв'язку за пересилання відправлення, за винятком плати за оголошену цінність. За повну втрату (пошкодження) звичайної посилки передбачено матеріальну відповідальність у розмірі 40 СПЗ за посилку та 4,50 СПЗ за кожний кілограм маси посилки та вартість послуг поштового зв'язку за пересилання відправлення.

Згідно з п. 10 Правил зобов'язання виплати відшкодування покладається, залежно від випадку, на оператора поштового зв'язку країни приймання чи поштову службу країни призначення. За збитки, завдані внаслідок ненадання чи неналежного надання послуг з пересилання міжнародних поштових відправлень (далі — МПВ), прийнятого до пересилання оператором поштового зв'язку в Україні, відшкодування виплачується відправникові за місцем подання відправлення.

За збитки, завдані внаслідок ненадання чи неналежного надання послуг з пересилання МПВ, що надійшло з-за кордону в Україну, а також його безпідставне повернення з України за кордон, сума відшкодування перераховується оператором поштового зв'язку України в установленому законодавством порядку на рахунок поштової служби країни подання для подальшої виплати відшкодування відправникові (п. 12 Правил).

Відшкодування збитків, завданих внаслідок ненадання чи неналежного надання послуг з пересилання МПВ, виплачується адресату в Україні за умови, якщо відправник відмовився від своїх прав на його користь і повідомив про це поштову службу країни подання.

Відшкодування повинно бути виплачене відправникові (адресатові) не пізніше ніж за три місяці від дня, наступного за днем подання заяви. Виплата відшкодування відправникам (адресатам) в Україні провадиться в національній валюті України. Розмір суми відшкодування визначається із застосуванням курсу гривні до СПЗ, що була встановлена Національним банком України на момент подання МПВ для пересилання (п. 14 Правил).

Сторінку підготувала Катерина ФОМІНА

Юридичний вісник України №18 ( 5 - 11 травня 2007 року)