НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
03.05.2007 N 2886/09/17-07
На N 24/34 від 22.02.2007
ДП "Хімпром"
64104 м. Первомайский,
Харківська область

Щодо надання роз'яснень

Національна комісія регулювання в електроенергетиці розглянула лист ДП "Хімпром" від 22.02.2007 N 24/34 щодо перехресного субсидіювання і проведення взаєморозрахунків взаємних фінансових вимог між ДП "Хімпром" та АК "Харківобленерго" та в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до статті 14 Закону України "Про систему оподаткування" (1251-12) збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію належить до загальнодержавних податків і зборів.
Статтею 1 цього ж Закону (1251-12) передбачено, що розмір та механізм збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію встановлюється Кабінетом Міністрів України разом з Національною комісією регулювання електроенергетики України.
Згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2003 N 2002 (2002-2003-п) "Про затвердження Механізму справляння збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію", платниками збору є Державне підприємство "Енергоринок" та юридичні особи - виробники електричної енергії, що продають електричну енергію поза оптовим ринком електричної енергії.
Об'єктом обчислення збору для юридичних осіб - виробників електричної енергії, є вартість електричної енергії, що продається поза оптовим ринком електричної енергії без урахування податку на додану вартість.
У той же час, згідно статті 276 Господарського кодексу України (436-15) оплата енергії, що відпускається, здійснюється, як правило, у формі попередньої оплати. За погодженням сторін можуть застосовуватися планові платежі з наступним перерахунком або оплата, що провадиться за фактично відпущену енергію.
У разі якщо абонент має власне енергоджерело і відпускає енергію в мережі енергопостачальника, допускаються розрахунки за сальдо взаємно одержаної енергії.
Відповідно до пункту 1.4. Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії, затверджених постановою НКРЕ від 08.02.96 N 3 (z0174-96) (із змінами та доповненнями) та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10.04.96 N 174/1199, перехресні субсидії - переміщення доходу від реалізації виробленої електричної енергії для фінансової підтримки інших видів діяльності в межах однієї компанії або між спорідненими підприємствами для фінансової підтримки одного підприємства за рахунок іншого. Випадки, коли генеруюче підприємство, яке, згідно з договором про використання генеруючих потужностей, зобов'язане продавати електроенергію на ринку за єдиним тарифом від, можливо, декількох електростанцій, не становлять перехресних субсидій. Також перехресними субсидіями не вважаються прямі субсидії та інші кошти, які видаються компанії за рахунок державних коштів.
Таким чином, проведення взаєморозрахунків взаємних фінансових вимог між ДП "Хімпром" та АК "Харківобленерго" не є перехресним субсидіюванням.
Однак, ДП "Хімпром" у разі проведення взаєморозрахунків за відпущену поза оптовим ринком електроенергію за вказаною схемою залишається платником збору та повинно сплачувати до Державного бюджету України кошти у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електроенергію.
Член Комісії
К.Теличко