П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про Декларацію Верховної Ради України щодо неконституційного втручання Президента України в діяльність Верховної Ради України

( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2007, N 21, ст.291 )
Верховна Рада України постановляє:
1. Схвалити Декларацію Верховної Ради України щодо неконституційного втручання Президента України в діяльність Верховної Ради України (додається).
2. Довести до відома Парламентських асамблей Ради Європи та Організації Безпеки та Співробітництва в Європі зміст Декларації Верховної Ради України щодо неконституційного втручання Президента України в діяльність Верховної Ради України.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України у закордонних справах.
Голова Верховної Ради України
О.МОРОЗ
м. Київ, 2 квітня 2007 року
N 840-V

Схвалено
Постановою Верховної Ради України
від 2 квітня 2007 року N 840-V

ДЕКЛАРАЦІЯ

щодо неконституційного втручання Президента України в діяльність Верховної Ради України

Народні депутати України висловлюють стурбованість ситуацією, яка склалась у зв'язку з Указом (264/2007) , виданим Президентом України Ющенком В.А., про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України п'ятого скликання та призначення позачергових виборів до Верховної Ради України. Цей Указ (264/2007) створює штучну напругу в суспільстві, розколює його за географічними, етнічними та політичними ознаками, заважає конструктивній роботі, що спрямована на стабілізацію економіки, вирішення соціальних проблем.
Численні делегації спостерігачів Ради Європи та Організації з Безпеки та Співробітництва в Європі відзначили, що парламентські вибори в Україні 26 березня 2006 року відбулися прозоро і демократично.
Сьогодні за ініціативою парламентської опозиції та за підтримки Президента України реалізується сценарій, спрямований на дострокове припинення повноважень парламенту на підставі того, що частина депутатів, обраних за партійними списками виборчих блоків "Наша Україна" та "Блок Юлії Тимошенко", приєдналися до коаліції.
З цього приводу маємо констатувати таке. Відповідно до частини шостої статті 83 Конституції України (254к/96-ВР) коаліція формується на основі узгодження політичних позицій депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України. Так, влітку 2006 року три депутатські фракції - Партії регіонів, Соціалістичної партії України та Комуністичної партії України - узгодили свої позиції та сформували коаліцію. Нещодавно до коаліції приєдналася група депутатів, які поділяють їхню політичну позицію. Це повністю відповідає букві Конституції (254к/96-ВР) , що легітимізує існування коаліції за рахунок більшості народних депутатів України від конституційного складу парламенту. Крім того, нагадуємо, що положення пункту 6 статті 81 Конституції України (254к/96-ВР) (про імперативний мандат), яке слугувало виникненню передумов для розпуску парламенту, не є дієвим, про що зазначалося у Висновку Конституційного Суду України (v002v710-04) до проекту змін до Конституції України у 2004 році і визнано таким, що порушує права і свободи народного депутата України.
Тому розцінюємо вимогу Президента України до парламенту щодо прийняття закону про імперативний мандат для депутатів Верховної Ради України як протиправну спробу примусити парламент України грубо порушити Конституцію України (254к/96-ВР) , а також статутні документи Ради Європи з питань прав людини.
У своїй останній Резолюції щодо України N 10676 (2005) Парламентська асамблея висловила глибокий жаль у зв'язку з тим, що конституційні зміни від 8 грудня 2004 року (2222-15) , схвалені як частина пакетної угоди для припинення політичної кризи, містять положення, які Венеціанська комісія неодноразово визнавала такими, що не відповідають принципам демократії і верховенства права, зокрема стосовно імперативного мандата народних депутатів. У зв'язку з цим ПАРЄ наполегливо закликала органи влади України якнайшвидше виправити цю ситуацію, щоб забезпечити легітимність конституційних змін та їх відповідність європейським стандартам.
Отже, заяви Президента України щодо необхідності ухвалення закону про імперативний мандат Верховною Радою України, які передували підписанню Указу про дострокове припинення повноважень парламенту (264/2007) , були протиправним втручанням в роботу Верховної Ради України та намаганням переглянути результати конституційної реформи, що була позитивно оцінена представниками ПАРЄ. Конфронтація, що триває, позбавляє надії щодо продовження політичного діалогу у напрацюванні стратегічних рішень і серйозно підриває міжнародну репутацію України як надійного партнера.
Нинішня президентська гілка влади в очікуванні президентських виборів 2009 року знову намагається переважити шальки терезів на користь більш централізованої системи влади - президентської форми правління.
Стаття 90 Конституції України (254к/96-ВР) містить вичерпний перелік підстав для дострокового припинення повноважень Верховної Ради України, однак текст Указу (264/2007) Президента України Ющенка В.А. не містить посилання на зазначену статтю Конституції (254к/96-ВР) .
Парламент переконаний, що жодних конституційних підстав для дострокового припинення повноважень парламенту не існує, оскільки Верховна Рада України працює стабільно і у правовому полі, повністю дотримуючись Конституції України (254к/96-ВР) .
Верховна Рада України діє відповідно до принципів, викладених у Європейській конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (995_004) та Гельсінкському пакті Р(О)БСЄ.
Зважаючи на посилання до документів і резолюцій Ради Європи та Організації з Безпеки та Співробітництва в Європі, просили б також висловити Вашу позицію стосовно питань, що перераховані вище. Просимо найближчим часом провести спеціальне засідання ПАРЄ щодо ситуації в Україні у зв'язку з виникненням загрози парламентаризму в нашій державі - члені Ради Європи.