ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
19.06.2007 N 12450/7/17-0717
Бартош О.П. 
09810, Київська обл., 
Тетіївський р-н, с. Кошів 
Державним податковим 
адміністраціям в АР Крим, 
областях, м. м. Києві 
і Севастополі 

Про розгляд листа

Шановна Ольго Петрівно!
Державна податкова адміністрація України уважно розглянула Ваш лист від 15.05.2007 р., який надійшов з Секретаріату Президента України листом від 22.05.2007 р. N 22/046533-10, щодо сплати податку з доходів фізичних осіб при отриманні доходу у вигляді спадщини неповнолітньою дитиною, і в межах своєї компетенції повідомляє.
Статтями 67 та 68 Конституції України (254к/96-ВР) (далі - Конституція) встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно дотримуватися Конституції України та законів України, сплачувати податки і збори в порядку і розмірах встановлених законом. Згідно із статтею 24 Конституції всі громадяни є рівними перед законом і не може бути привілеїв чи обмежень за будь-якими ознаками статі, походження, майнового стану, віку, раси тощо.
Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється прийнятим 22.05.2003 р. Верховною Радою України Законом України N 889-IV (889-15) "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон N 889).
Відповідно до пункту 2.1 статті 2 Закону N 889 (889-15) платником податку з доходів фізичних осіб є, зокрема, резидент - фізична особа, яка має місце проживання в Україні і отримує доходи з джерелом їх походження з території України.
Відповідно до пункту 1.2 статті 1 Закону N 889 (889-15) дохід платника податку - це сума будь-яких коштів, вартість матеріального і нематеріального майна, інших активів, що мають вартість, у тому числі цінних паперів або деривативів, одержаних платником податку у власність або нарахованих на його користь, протягом відповідного звітного податкового періоду з різних джерел як на території України, так і за її межами.
Згідно із статтею 13 Закону N 889 (889-15) , яка регулює оподаткування доходів, одержаних у вигляді об'єктів спадщини, особами, відповідальними за сплату (перерахування) податку до бюджету, є спадкоємці, які отримали спадщину (пункт 13.4 статті 13).
Пільг щодо оподаткування доходу, отриманого платником податку - спадкоємцем внаслідок прийняття ним у спадщину коштів, майна, майнових чи немайнових прав, Законом N 889 (889-15) не передбачено.
Обов'язок фізичної особи щодо сплати податків припиняється із сплатою податку або його скасуванням, а також у разі смерті платника (пункт 4 статті 9 Закону України від 25.06.91 р. N 1251-XII (1251-12) "Про систему оподаткування").
Згідно з підпунктом 13.2.3 пункту 13.2 статті 13 Закону N 889 (889-15) будь-які доходи, одержані у 2006 році спадкоємцями, які не мають ступеня споріднення з спадкодавцем, підлягали оподаткуванню ставкою 13% (підпункт 7.1 статті 7 Закону N 889) на підставі поданої платником податку - спадкоємцем річної податкової декларації.
Відповідно до підпункту 1.20.4 пункту 1.20 статті 1 Закону N 889 (889-15) для цілей цього Закону членами сім'ї фізичної особи - платника податку вважаються її дружина або чоловік, діти як фізичної особи, так і її дружини або чоловіка (у тому числі усиновлені), батьки, баба або дід як фізичної особи, так і її дружини або чоловіка, брати чи сестри як фізичної особи, так і її дружини або чоловіка, онуки як фізичної особи, так і її дружини або чоловіка, інші утриманці такої фізичної особи або її опікуни, визнані такими згідно із законом. Всі інші особи вважаються такими, що не є членами сім'ї платника
Щодо звільнення від обов'язку подання декларації неповнолітніх дітей незалежно від видів та сум отриманих ними доходів, передбаченого пунктом 18.4 статті 18 Закону N 889 (889-15) , то це звільнення стосується тільки тих неповнолітніх, які перебувають на повному утриманні інших осіб та/або держави станом на кінець звітного податкового року. Неповнолітньою вважається дитина у віці від 14 до 18 років (пункт 2 статті 6 Сімейного кодексу України від 10.01.2002 р. N 2947-III (2947-14) (далі - Сімейний кодекс)). Отже, неповнолітні, які не перебувають на повному утриманні інших осіб, від обов'язку подання річних податкових декларацій не звільнені.
При цьому згідно з пунктом 4 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 15.05.2006 р. N 3 (v0003700-06) "інші особи" - це особи, в сім'ї яких виховується дитина. Ними можуть бути тітка, дядько, двоюрідні сестра, брат, а також сусіди чи інші сторонні особи.
Водночас, малолітні діти, якими згідно з пунктом 2 статті 6 Сімейного кодексу (2947-14) є діти до досягнення 14 років, Законом N 889 (889-15) не позбавлені обов'язку подання річних податкових декларацій.
Враховуючи норми законодавства, зокрема, Конституції (254к/96-ВР) , Сімейного кодексу (2947-14) , стосовно того, що батьки зобов'язані утримувати дітей до їх повноліття та управляти належним малолітній дитині майном в її інтересах, без спеціального на те повноваження, а також на підставі пункту 1 статті 242 Цивільного кодексу України, відповідно до якого батьки є законними представниками своїх малолітніх та неповнолітніх дітей, подати річну декларацію за неповнолітню та малолітню дитину і забезпечити сплату податку з доходів фізичних осіб відповідно до Закону N 889 мають батьки.
Одночасно повідомляємо, що згідно із статтею 1 Закону України від 25.06.91 р. N 1251-XII (1251-12) "Про систему оподаткування" встановлено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим і сільські, селищні, міські ради можуть встановлювати додаткові пільги щодо оподаткування у межах сум, що надходять до їх бюджетів.
З повагою,
Заступник Голови
С.І.Лекарь