ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТА СПОЖИВЧОЇ ПОЛІТИКИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держспоживстандарту
України 
13.03.2006 N 77 

ПРОГРАМА

перегляду чинних в Україні міждержавних стандартів (ГОСТ), розроблених до 1992 року, та приведення їх у відповідність до Угоди про технічні бар'єри у торгівлі Світової організації торгівлі

( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 122 (v0122609-07) від 05.06.2007 )

ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА

Стандартизація є одним із дійових важелів управління економікою, відіграє значну роль у виробництві конкурентоспроможної продукції, сприяє захисту навколишнього природного середовища та ощадливого використання ресурсів.
Систему стандартизації, отриману Україною після розпаду Радянського Союзу, було створено на принципах планової економіки, де держава, і тільки держава, несла відповідальність за безпеку продукції та послуг, а стандарт був законом. Нормативні документи жорстко регламентували вимоги до продукції, тобто все піддавалося тотальному контролю. Національна стандартизація створювалась в умовах переходу до ринкової економіки, нестабільної економічної і фінансової ситуації та на основі розгалуженої системи стандартизації колишнього СРСР.
У 1992 році Урядом України разом з урядами республік колишнього СРСР підписано Угоду про проведення узгодженої політики в галузі стандартизації, метрології та сертифікації (997_102) . Згідно з Угодою державні стандарти колишнього СРСР набули статусу міждержавних і стали чинними в Україні та інших республіках колишнього СРСР, які підписали Угоду.
Станом на 1 березня 2006 року фонд чинних в Україні міждержавних стандартів (ГОСТ), розроблених до 1992 року, складає 16765 стандартів.
Ці стандарти за роками введення їх у дію та у відсотковому відношенні до загальної кількості розподілені таким чином:
1947-1959 роки - 84 стандарти (0,5%);
1960-1969 роки - 973 стандарти (5,8%);
1970-1979 роки - 6672 стандарти (39,8%);
1980-1991 роки - 9036 стандартів (53,9%).
Такий підхід не відповідає міжнародним нормам та правилам, принципам Світової організації торгівлі (далі - СОТ), зокрема, Угоди про технічні бар'єри у торгівлі (981_008) , не сприяє впровадженню нових технологій та інновацій і є об'єктом постійної критики з боку торгових партнерів України.
Як показав час, глобальна економіка вимагає зняття не тільки бар'єрів, що створюються встановленням тарифів і квот, але й технічних бар'єрів, якими є стандарти і процедури оцінки відповідності. Тому, обов'язком національних органів з стандартизації є застосування стандартів, які б сприяли міжнародному обміну товарами і послугами, підвищенню якості, продуктивності, ефективності і надійності на всіх рівнях виробництва і торгівлі заради однієї кінцевої мети - задовольняти споживачів та сприяти охороні здоров'я, безпечним умовам праці і збереженню навколишнього середовища в інтересах населення всіх країн світу.
Відповідно до зобов'язань, які взяла на себе Україна в рамках переговорів з вступу до СОТ, Держспоживстандартом розроблено Програму перегляду чинних в Україні стандартів колишнього СРСР та відміни тих, що застаріли і можуть створювати технічні бар'єри в торгівлі.

МЕТА І ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ

Мета Програми полягає у забезпеченні розвитку національної стандартизації, її відповідності вимогам Угоди про технічні бар'єри в торгівлі Світової організації торгівлі (981_008) та гармонізації з європейською моделлю стандартизації.
Завданням Програми є перегляд чинних в Україні міждержавних стандартів (ГОСТ), розроблених до 1992 року, та приведення їх у відповідність до Угоди про технічні бар'єри у торгівлі СОТ (981_008) .

НАПРЯМИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

При розробленні проекту Програми проведено попередній аналіз чинних в Україні міждержавних стандартів (16674 стандарти) з визначенням доцільності їх для подальшого використання. У результаті аналізу сформовано переліки міждержавних стандартів:
- які підлягають скасуванню, як такі, що втратили свою актуальність, не використовуються і не відповідають вимогам чинного законодавства (131 стандарт);
- які потребують перевірки та перегляду та які розподілені для виконання цих робіт за технічними комітетами стандартизації (далі - ТК) та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності (12136 стандартів);
- які потребують перевірки та перегляду та які ще не розподілені для виконання цих робіт за ТК та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності у зв'язку з тим, що немає ТК, до сфери дії яких відносяться ці стандарти (4407 стандартів).
Основними напрямками виконання Програми є:
- перевірка міждержавних стандартів на відповідність законодавству, інтересам держави, потребам споживачів, рівню розвитку науки і техніки, вимогам міжнародних та регіональних стандартів, положенням Угоди про технічні бар'єри в торгівлі (981_008) ;
- перегляд міждержавних стандартів з внесенням змін до них, заміну їх на відповідні міжнародні або національні стандарти;
- скасування міждержавних стандартів, які втратили актуальність, не використовуються і не відповідають вимогам чинного законодавства.

МЕХАНІЗМ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

Організаційне забезпечення виконання Програми покладається на Держспоживстандарт.
Для виконання Програми в установленому порядку залучаються ТК, центральні органи виконавчої влади, науково-дослідні і наукові установи та організації.
Кількість міждержавних стандартів, які необхідно перевірити, переглянути, та розподіл їх за ТК та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності та роками виконання цих робіт наведено у додатку 1.
ДП "УкрНДНЦ" протягом 2006 року здійснює заходи щодо додаткового розподілу та закріплення міждержавних стандартів за ТК та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності, а саме надає пропозиції щодо:
- скасування міждержавних стандартів;
- додаткового розподілу та закріплення міждержавних стандартів за технічними комітетами стандартизації та органами виконавчої влади за напрямами їх діяльності;
- зміни до Програми у частині кількості міждержавних стандартів, які необхідно перевірити та переглянути.
Фінансове забезпечення виконання Програми здійснюється за рахунок коштів державного бюджету у відповідності з обсягом фінансування цього заходу, що визначено у Державній програмі стандартизації на 2006-2010 роки, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 2006 року N 229 (229-2006-п) .

КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ ПРОГРАМИ

Контроль за виконанням Програми здійснюється Держспоживстандартом.
Центральні органи виконавчої влади та технічні комітети стандартизації протягом року подають до Держспоживстандарту пропозиції щодо скасування міждержавних стандартів та затвердження нових національних стандартів.
ДП "УкрНДНЦ" щокварталу до 15 числа наступного кварталу, починаючи з II кварталу 2006 року, подає Держспоживстандарту інформацію щодо результатів виконання Програми за формами, які наведені у додатках 2 та 3. Інформація наводиться окремо за квартал та в накопичувальному порядку за весь період виконання Програми.
Держспоживстандарт щороку до 1 березня наступного року, починаючи з 2007 року, подає звіт про результати виконання Програми Кабінетові Міністрів України.
Внесення, у разі потреби, змін до Програми здійснюється Держспоживстандартом в установленому порядку.
За результатами виконання Програми Держспоживстандарт у тримісячний строк готує заключний звіт та узагальнений висновок.
Контроль за використанням бюджетних коштів здійснюється у порядку, встановленому законодавством.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

Виконання Програми забезпечить:
- реалізацію державної політики щодо застосування українською промисловістю міжнародних та європейських стандартів з метою підвищення конкурентоспроможності вітчизняних товарів та послуг на внутрішньому та зовнішньому ринках;
- удосконалення та оптимізацію фонду чинних в Україні нормативних документів в усіх галузях національної економіки, які відповідатимуть її потребам;
- активізацію роботи технічних комітетів стандартизації та інших суб'єктів стандартизації України.
Начальник управління
стандартизації
А.Нелепов

Додаток 1
до Програми перегляду
чинних в Україні
міждержавних стандартів
(ГОСТ), розроблених
до 1992 року, та приведення
їх у відповідність
до Угоди про технічні
бар'єри у торгівлі Світової
організації торгівлі

РОЗПОДІЛ

міждержавних стандартів, затверджених до 1992 року, за роками їх перегляду та виконавцями

Найменування ТК Кількість стандартів по роках Загальна кількість стандартів
2007 2008 2009 2010
Міністерство промислової політики України
ТК 2 26 27 26 26 105
ТК 3 14 14 13 13 54
ТК 4 27 26 27 27 107
ТК 5 26 25 25 25 101
ТК 6 17 17 18 17 69
ТК 7 18 18 18 19 73
ТК 8 33 34 34 34 135
ТК 10 143 144 144 143 574
ТК 11 133 132 132 133 530
ТК 12 7 8 8 8 31
ТК 15 28 29 29 28 114
ТК 16 24 24 24 24 96
ТК 17 16 16 16 15 63
ТК 18 90 91 91 91 363
ТК 21 6 7 6 6 25
ТК 27 18 17 17 17 69
ТК 28 10 11 11 10 42
ТК 30 5 5 5 5 20
ТК 31 6 7 7 6 26
ТК 37 56 55 55 55 221
ТК 39 126 127 127 127 507
ТК 42 5 6 6 6 23
ТК 43 2 2 2 1 7
ТК 45 17 17 17 17 68
ТК 46 6 7 7 7 27
ТК 47 22 21 21 21 85
ТК 49 4 3 4 3 14
ТК 50 1 1 1 1 4
ТК 51 65 65 65 65 260
ТК 53 7 8 7 7 29
ТК 55 59 59 59 58 235
ТК 57 6 6 5 5 22
ТК 59* 19 20 20 19 78
ТК 62 18 15 14 14 61
ТК 65 7 8 7 8 30
ТК 66 35 35 34 34 138
ТК 69 28 27 28 27 110
ТК 72 120 121 121 120 482
ТК 73 13 13 13 13 52
ТК 74 6 7 6 7 26
ТК 75 274 274 273 273 1094
ТК 77 28 28 27 27 110
ТК 81 11 12 11 11 45
ТК 83 10 10 10 9 39
ТК 84 6 6 5 5 22
ТК 87* 3 4 4 3 14
ТК 91 3 4 3 3 13
ТК 96 13 14 14 14 55
ТК 97 1 1 1 1 4
ТК 98 18 18 19 19 74
ТК 100 10 11 10 10 41
ТК 102 21 21 21 20 83
ТК 108 4 7 9 4 24
ТК 111 12 13 12 12 49
ТК 113 14 13 13 13 53
ТК 114 26 26 26 25 103
ТК 116 7 7 6 6 26
ТК 120 - 27 27 27 81
ТК 125 184 184 185 184 737
ТК 128 78 78 78 77 311
ТК 131 86 87 87 86 346
ТК 134 6 6 7 6 25
ТК 136 74 74 74 73 295
ТК 151 15 12 12 12 51
ДП ДНТІП 43 42 42 42 169
Ін-тут проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного 18 18 18 18 72
Усього 2234 2272 2264 2242 9012
Міністерство аграрної політики України
ТК 23 15 15 15 14 59
ТК 24 18 18 18 17 71
ТК 29 2 1 2 1 6
ТК 33 17 18 17 17 69
ТК 36 1 - - - 1
ТК 41 22 21 22 21 86
ТК 56 1 - - - 1
ТК 58 1 - - - 1
ТК 60 5 5 5 5 20
ТК 61 5 5 5 5 20
ТК 64 3 2 2 2 9
ТК 67 2 2 2 2 8
ТК 71 4 4 3 3 14
ТК 86 15 14 14 13 56
ТК 110 4 3 3 3 13
ТК 132 30 30 30 30 120
ТК 140 46 46 46 45 183
ТК 142 22 21 21 21 85
ТК 145 10 11 10 10 41
ТК 149 14 15 14 14 57
ТК 152 16 14 15 14 59
ТК 153 9 9 9 9 36
ТК 154 3 2 2 2 9
ТК 158 27 25 24 24 100
Усього 292 281 279 272 1124
Міністерство освіти і науки України
ТК 19 1 1 - - 2
ТК 22 7 8 8 7 30
ТК 70 2 2 3 2 9
ТК 118 9 10 10 10 39
ТК 130 5 5 5 5 20
ТК 144 8 8 8 7 31
Усього 32 34 34 31 131
Міністерство транспорту і зв'язку України
ТК 26 27 26 26 26 105
Усього 27 26 26 26 105
Міністерство палива та енергетики
ТК 38 82 82 82 82 328
ТК 48 7 8 8 7 30
ТК 79 21 21 21 20 83
ТК 133 4 4 4 3 15
ТК 138 3 3 4 3 13
ТК 146 6 7 6 6 25
Усього 123 125 125 121 494
Міністерство вугільної промисловості України
ТК 92 5 6 7 7 25
Усього 5 6 7 7 25
Міністерство охорони навколишнього природного середовища України
ТК 82 9 9 9 8 35
ТК 103 3 3 3 2 11
ТК 109 2 1 - - 3
Усього 14 13 12 10 49
Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
ТК 25 8 9 9 9 35
ТК 40 13 14 14 14 55
Усього 21 23 23 23 90
Міністерство внутрішніх справ України
НДІ спец. техніки МВС 5 5 5 5 20
Усього 5 5 5 5 20
Державний комітет телебачення і радіомовлення України
ТК 101 2 4 4 5 15
Усього 2 4 4 5 15
Національна академія наук України
ТК 68 1 2 1 2 6
ТК 147 7 8 7 7 29
Інститут мікробіології НАНУ 1 1 1 1 4
Всього 9 11 9 10 39
Державний комітет України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду
ТК 135 - 43 43 42 128
ТК 104 2 2 2 2 8
Всього 2 45 45 44 136
Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики
ТК 1 14 15 14 14 57
ТК 9 25 25 25 25 100
ТК 13 16 15 16 17 64
ТК 20 38 38 39 38 153
ТК 63 142 141 141 140 564
ТК 88 8 7 8 7 30
ТК 89 1 1 - - 2
ТК 90 3 2 3 2 10
ТК 93 1 1 - - 2
ТК 106 1 - - - 1
ТК 120 20 - - - 20
ТК 121 23 - - - 23
ТК 122 47 48 48 48 191
ТК 135 43 - - - 43
ТК 137 11 11 11 10 43
ТК 150 8 7 7 7 29
ТК 156 10 10 10 11 41
Усього 411 321 322 319 1373
РАЗОМ 3177 3166 3155 3115 12613
Примітка. * - роботи за напрямком діяльності: ТК 59 виконує ДНПП Укренергомаш, ТК 87 виконує НВП "Автовантажмаш".
( Додаток 1 в редакції Наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 122 (v0122609-07) від 05.06.2007 )

Додаток 2
до Програми перегляду
чинних в Україні
міждержавних стандартів
(ГОСТ), розроблених
до 1992 року, та приведення
їх у відповідність
до Угоди про технічні
бар'єри у торгівлі Світової
організації торгівлі

ІНФОРМАЦІЯ

про стан виконання Програми перегляду чинних в Україні міждержавних стандартів (ГОСТ), розроблених до 1992 року, та приведення їх у відповідність до Угоди про технічні бар'єри у торгівлі Світової організації торгівлі ( 981_008 ) за __ квартал 200_ року

Центральний орган виконавчої влади, ТК, організація Завдання на 200_ рік Кількість міждержавних стандартів, які перевірено Кількість міждержавних стандартів, про які прийнято рішення щодо подальшого застосування* Підстава прийнятого рішення Кількість міждержавних стандартів, які переглянуто Кількість міждержавних стандартів, які запропоновано скасувати* Підстава (N, дата наказу) Кількість розроблених нових національних стандартів (з них гармонізованих з міжнародними та європейськими)** Підстава (N, дата наказу) Кількість змін, внесених до міждержавних стандартів* Підстава (N, дата наказу)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
---------------
* додаються переліки стандартів;
** у переліку, який додається до графи 9, вказується, який відповідний міждержавний стандарт скасовано.

Додаток 3
до Програми перегляду
чинних в Україні
міждержавних стандартів
(ГОСТ), розроблених
до 1992 року, та приведення
їх у відповідність
до Угоди про технічні
бар'єри у торгівлі Світової
організації торгівлі

УЗАГАЛЬНЕНА ІНФОРМАЦІЯ

про стан виконання Програми перегляду чинних в Україні міждержавних стандартів (ГОСТ), розроблених до 1992 року, та приведення їх у відповідність до Угоди про технічні бар'єри у торгівлі Світової організації торгівлі ( 981_008 ) станом на ____________ 200_ року

Центральний орган виконавчої влади, ТК, організація Завдання на 200_ рік Кількість міждержавних стандартів, які перевірено Кількість міждержавних стандартів, про які прийнято рішення щодо подальшого застосування Підстава прийнятого рішення Кількість міждержавних стандартів, які переглянуто Кількість міждержавних стандартів, які запропоновано скасувати Підстава (N, дата наказу) Кількість розроблених нових національних стандартів (з них гармонізованих з міжнародними та європейськими) Підстава (N, дата наказу) Кількість змін, внесених до міждержавних стандартів Підстава (N, дата наказу)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
"Стандартизація, сертифікація,
якість", N 3, 2006 р.