ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 251/7/17-0217 від 11.01.2000
     м.Київ

 vd20000111 vn251/7/17-0217


         Про проведення перерахунків прибуткового податку
         з громадян за сукупним річним доходом, отриманим
                 (нарахованим) протягом 1999 року


     З метою якісного проведення перерахунків прибуткового податку
з громадян  із  сукупного  доходу  1999  року  Державна  податкова
адміністрація України повідомляє,  що перерахунок слід проводити з
урахуванням роз'яснень, наданих ДПА України в попередніх роках, і,
зокрема, листом  від  14.01.99 N 617/7/17-0217 ( v0617225-99 ) про
проведення перерахунків за 1998 рік.
     При цьому   наголошуємо  на  деяких  особливостях  проведення
перерахунків.
     Так, складовою  сукупного  річного  оподатковуваного доходу є
суми місячних доходів, визначених у гривнях з точністю до копійки,
які для обчислення прибуткового податку з середньомісячного доходу
відкидаються.
     Сума раніше  утриманого  (сплаченого) прибуткового податку та
податку з середньомісячного доходу річним розрахунком визначається
з точністю до копійки.
     Перерахунок слід  проводити  з  нарахованої  суми   сукупного
річного   оподатковуваного   доходу   за   рік  шляхом  визначення
прибуткового податку з середньомісячного оподатковуваного доходу з
подальшим множенням суми податку на 12 місяців.
     Водночас слід довести до відома  платників  податку,  що  при
заповненні декларацій у пунктах 1.1,  1.2 (графа 2),  1.4 (графи 3
та  4)  розділу  I  Декларації  зазначається  сума нарахованого до
доходу, а не виплаченого (одержаного на руки).
     Враховуючи те,  що матеріальна  допомога  не  включається  до
складу  сукупного  оподатковуваного  доходу  громадян  в  межах 12
мінімальних заробітних плат на  рік  включно  (888 грн.),  у  разі
надходження  довідок  форми N 2 про її виплату громадянам,  які не
мали протягом  звітного  року  інших  доходів,  крім  тих,  що  не
включаються  до  складу сукупного оподатковуваного доходу громадян
(пенсії,  матеріальна допомога в межах 12  мінімальних  заробітних
плат  тощо),  вимагати  подання  такими громадянами декларацій про
доходи не обов'язково.
     Громадяни України,  які  більше  183 днів у календарному році
перебували за межами України,  не подають до податкової  інспекції
за  місцем  проживання декларації про сукупний річний дохід у разі
документального підтвердження  відсутності  на  території  України
більше  ніж 183 днів у звітному 1999 році.  Якщо ж цей період такі
громадяни отримували дохід з джерел в Україні,  оподаткування слід
було  б  провадити у джерела виплати,  як доходи громадян,  які не
мають  постійного  місця  проживання  в  Україні,  за  ставкою  20
відсотків (п.3 стаття 7 Декрету).
     Що стосується декларування доходів іноземних громадян та осіб
без  громадянства,  які мають постійне місце проживання в Україні,
то після закінчення звітного  1999  року  у  разі  отримання  ними
доходу як в Україні,  так і за її межами,  декларація про фактично
одержані доходи подається цією категорією  громадян  до  1  лютого
2000   року,   оподаткування  та  проведення  річних  перерахунків
провадиться в тому ж порядку, що й громадянам України.
     Починаючи з  січня  1999  року  пільгове оподаткування доходу
одного з батьків (опікунів,  піклувальників) на кожну дитину віком
до 16  років  (Декрет  Кабінету  Міністрів  України  від  26.12.92
N 13-92  "Про  прибутковий  податок  з  громадян"  з  відповідними
змінами  і доповненнями (пункт 2 статті 6) провадиться з місячного
сукупного оподатковуваного  доходу  одного  з  батьків  (опікунів,
піклувальників)   шляхом   зменшення   його   на   розмір   одного
неоподатковуваного мінімуму доходів громадян на кожну дитину віком
до  16  років,  за  умови,  якщо місячний сукупний оподатковуваний
дохід не перевищує  розміру  10  мінімальних  місячних  заробітних
плат, встановлених чинним законодавством, тобто 740 грн на місяць.
Такий порядок надання пільг доведений  супроводжуючим  листом  ДПА
України від 30.03.99 N 4731/7/17-0217.
     Якщо середньомісячний сукупний дохід перевищує 10 мінімальних
заробітних  плат  -  прибутковий  податок  з доходу таких громадян
обчислюється в загальному порядку без надання пільг на дітей.
     Надання пільг  по  прибутковому  податку  багатодітним сім'ям
(пп."б" п.1 постанови Кабінету Міністрів  України  від  23  червня
1993 р.  N  470  (  470-93-п  )  "Про ставки оподаткування доходів
працівників,  зайнятих  на  підземних  роботах   у   вугільній   і
гірничодобувній промисловості,  та зменшення податку  багатодітним
сім'ям") провадиться від суми податку,  обчисленого з  урахуванням
п.2 статті 6 Декрету "Про прибутковий податок з громадян".
     Тобто, при    наданні    вищезазначеної    пільги    сукупний
оподатковуваний   дохід   матері   (батька)  зменшується  на  один
неоподатковуваний мінімум доходів громадян з подальшим  зменшенням
його  з  розрахунку по одному неоподатковуваному мінімуму за кожну
дитину віком до 16 років,  якщо  розмір  доходу  не  перевищує  10
мінімальних  заробітніх  плат,  (пункти  1 та 2 статті 6 Декрету).
Сума прибуткового податку,  розрахована за основною шкалою ставок,
зменшується, з урахуванням постанови N 470, на 50 відсотків.
     У разі якщо  сукупний  місячний  дохід  перевищує  розмір  10
мінімальних   заробітних   плат,   таким  багатодітним  громадянам
надається лише одна пільга - у вигляді зменшення суми прибуткового
податку на 50 відсотків.
     З введенням в  дію  Указу  Президента  України  від  28.06.99
N 746/99 "Про спрощену систему оподаткування,  обліку та звітності
суб'єктів малого підприємництва" слід мати на  увазі,  що  доходи,
отримані  від  здійснення  підприємницької  діяльності  на  умовах
сплати  єдиного  податку,  не  включаються  до  складу   сукупного
оподатковуваного   доходу   за  підсумками  звітного  року  такого
платника.
     Суб'єктам підприємницької  діяльності - фізичним особам,  які
протягом  1999  року  проводили  торговельну  діяльність  лише  за
фіксованим   розміром   податку,  проведення  річних  перерахунків
прибуткового податку не проводиться,  (доходи  таких  громадян  не
включаються до складу їхнього сукупного оподатковуваного доходу за
підсумками звітного року згідно з Законом  України  "Про  внесення
змін  до  Декрету  Кабінету  Міністрів  України  "Про  прибутковий
податок з громадян" ( 129/98-ВР ).
     Після закінчення  року  декларації  такою категорією громадян
подаються до 1 лютого наступного року (п.4 стаття 14  Декрету),  в
якій,  зокрема, відображається валовий дохід (виручка у грошовій і
натуральній  формі),   отриманий   від   здійснення   торговельної
діяльності, витрати, понесені громадянином з отриманням доходу, та
сума сплаченого за звітний рік фіксованого податку.
     При частковій   сплаті  протягом  року,  поряд  з  фіксованим
податком,  прибуткового  податку   авансовими   платежами,   річні
перерахунки  слід проводити лише за фактично відпрацьований період
по авансових платежах.
     У разі  якщо  поряд з доходами від здійснення підприємницької
діяльності зазначені фізичні особи мали  доходи  ще  й  за  місцем
основної  роботи  чи  з  будь-яких  інших  джерел  як на території
України,  так і за її межами,  річні перерахунки по таких  доходах
провадяться    на   загальних   підставах   (з   середньомісячного
оподатковуваного  доходу   на   підставі   діючої   шкали   ставок
оподаткування).
     З набуттям чинності з 02.06.99 Закону України від 23  березня
1999 р. N 539 ( 539-14 ) "Про внесення змін до деяких законодавчих
актів  України"  до  складу  витрат  фізичної  особи  -   суб'єкта
підприємницької діяльності,  безпосередньо пов'язаних з одержанням
доходів,  належать витрати,  які  включаються  до  складу  валових
витрат  виробництва  (обігу)  або  підлягають амортизації згідно з
Законом України   "Про   оподаткування    прибутку    підприємств"
( 334/94-ВР ).
     З метою  забезпечення  рівномірного  надходження прибуткового
податку  до  бюджету  та  зменшення  впливу  річних   перерахунків
сукупного доходу на стан його надходження в I та II кварталах 2000
року,  пропонуємо  проводити  перерахунки   в   міру   надходження
декларацій   від   громадян,   а   суми  переплати  за  наслідками
перерахунків прибуткового податку зараховувати за  його  письмовою
заявою  в  рахунок  майбутніх  платежів  або  за бажанням платника
податку повертати після проведення  перерахунку,  але  не  пізніше
місяця після проведення розрахунку.
     Про результати проведення перерахунків  прибуткового  податку
юридичними  особами  станом  на  01.02.99,  підсумки  декларування
громадян,  які  займаються  підприємницькою  діяльністю,  та  стан
проведення  перерахунків  громадянам, які мали доходи не за місцем
основної   роботи,   просимо   інформувати   Державну    податкову
адміністрацію   до   01.03.99,  а  про  завершення  її  проведення
перерахунків  та  про  їх  кінцеві  результати  -  до  01.05.99  з
пояснюючою  запискою,  в  якій,  зокрема,  вказати  якій кількості
громадян та на яку суму не повернено прибуткового  податку  за  на
наслідками перерахунків та причини його неповернення.

 Заступник голови ДПА України                         Г.Бондаренко

 "Налоговый-банковский-таможенный Консультант", N 22000