НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
13.02.2008 N 914/11/17-08
Подільське управління
капітального будівництва

Щодо плати за надання послуг з приєднання до електричних мереж

Національна комісія регулювання електроенергетики України (далі - НКРЕ) розглянула ваш лист від 19.12.2007 N 163/УКБ-7/1275 та в межах своєї компетенції повідомляє наступне.
Частиною другою статті 18 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) визначено, що фінансування капітального будівництва, реконструкції та обслуговування об'єктів, призначених для спільних потреб підприємств електроенергетики та підприємств інших галузей, провадиться за рахунок замовників (власників) та користувачів цих об'єктів.
Відповідно до пункту 3 розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.09.2007 N 727-р (727-2007-р) "Про схвалення Програми розвитку електричних мереж напругою 35 - 110 (150) кВ та визначення обсягів реконструкції електричних мереж напругою 0,4-10 кВ на 2007-2011 роки" НКРЕ в тому числі надано повноваження щодо визначення джерел фінансування передбачених Програмою заходів з урахуванням можливості залучення коштів державного та місцевих бюджетів, підприємств галузі, а також інвестицій за економічним механізмом, визначеним Кіотським протоколом до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату (995_801) .
Згідно з частиною першою статті 1 Закону України "Про природні монополії" (1682-14) природна монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги) (далі - товари).
Враховуючи вищенаведене, суб'єкти господарювання, що надають послуги з приєднання до електричних мереж займають монопольне (домінуюче) положення по відношенню до інших суб'єктів господарювання. При цьому, за відсутності державного регулювання цін на зазначені послуги такі суб'єкти мають можливість для зловживання своїм монопольним становищем при визначенні цін (тарифів) на надання певних видів послуг іншим суб'єктам господарювання. Зокрема, на адресу НКРЕ неодноразово надходили звернення щодо необґрунтованого включення до технічних умов тих чи інших вимог, які не мають безпосереднього відношення до приєднання електроустановок.
До набрання чинності Методики обрахування плати за приєднання електроустановок до електричних мереж (z0959-07) (далі - Методика) величина плати за приєднання визначалась виходячи з кошторисної вартості конкретних робіт, які необхідно було виконати для того, щоб надати відповідному замовнику послугу з приєднання. Це, у свою чергу, створювало нерівні умови з оплати вартості приєднання в межах певної території. А саме, в районі з нерозвиненою інфраструктурою мереж перший замовник (виходячи з кошторисної вартості робіт) сплачував максимальну плату. Для надання послуги наступним змовникам використовувались побудовані для першого замовника мережі та підстанції, але механізму як перерозподілу витрат між замовниками, так і стягнення з усіх наступних якихось додаткових коштів (понад кошторис) не існувало.
Враховуючи те, що зазначену проблему неможливо було розв'язати за допомогою ринкових механізмів (на договірній основі) та на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.06.2007 N 452-р (452-2007-р) "Про впорядкування оплати послуг, що надаються власниками електричних мереж", державним підприємством Український науково-дослідний, проектно-вишукувальний та конструкторсько-технологічний інститут "Укрсільенергопроект" було розроблено, а НКРЕ погоджено з Міністерством палива та енергетики України, Антимонопольним комітетом України, Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики та Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва та затверджено постанову НКРЕ від 19.07.2007 N 983 (z0959-07) "Про затвердження Методики обрахування плати за приєднання електроустановок до електричних мереж".
Згідно з вимогами Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731 (731-92-п) , постанова НКРЕ від 19.07.2007 N 983 (z0959-07) "Про затвердження Методики обрахування плати за приєднання електроустановок до електричних мереж" пройшла правову експертизу на відповідність Конституції України (254к/96-ВР) , законодавству України, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (995_004) 1950 року і протоколам до неї тощо та 20.08.2007 зареєстрована в Міністерстві юстиції України за N 959/14226.
Концепція зазначеної Методики (z0959-07) полягає в тому, що величина плати за приєднання визначається виходячи з економічних, фізичних і технічних характеристик існуючих електричних мереж, а також з вимог, заявлених замовником. Сукупність цих даних є вихідними даними для розрахунку в кожному конкретному випадку приєднання.
На підставі характеристик існуючих мереж, а саме, відновлюваної вартості мереж в цінах поточного року та потужності споживачів, яку ці мережі забезпечують визначена питома вартість 1 кВт приєднаної на сьогодні потужності.
Таким чином, прийняття Методики (z0959-07) обрахування плати за приєднання електроустановок до електричних мереж створило передумови для ефективного регулювання відносин між власниками електричних мереж та замовниками, в частині визначення плати за надання послуг з приєднання до місцевих (локальних) електричних мереж.
Відповідно до абзацу другого пункту 1.2 Методики (z0959-07) Методика не застосовується, якщо договір про приєднання укладено між суб'єктами господарювання до набрання чинності цією Методикою.
Порядок приєднання нових електроустановок споживача (замовника) до електричної мережі визначається положеннями Правил приєднання електроустановок до електричних мереж, затверджених постановою НКРЕ від 14.12.05 N 1137 (z0042-06) (далі - Правила) (із змінами).
Таким чином, щодо об'єктів, договори про приєднання яких вашим підприємством укладено до набрання чинності Методикою (z0959-07) та згідно з якими взято зобов'язання будівництва об'єктів електричних мереж 150 (110), 10 (6) кВ, електропередавальна організація не має права вимагати плату за надання послуг з приєднання.
В подальшому у разі приєднання нових об'єктів ваше підприємство має сплачувати замість будівництва об'єктів електричних мереж плату за приєднання (за Методикою (z0959-07) ) , а енергокомпанія має надати послуги з приєднання, підвівши власні мережі до межі території забудовника, як це передбачено статтею 5 Закону України "Про архітектурну діяльність" (687-14) .
Член Комісії
Ю.Андрійчук