АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
01.11.2007 N 597-р

Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу

Антимонопольний комітет України, розглянувши подання з попередніми висновками у справі та матеріали справи N 28-26.13/117-04 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій суб'єктами господарювання - членами Оптового ринку енергетичного вугілля, В С Т А Н О В И В:
Учасниками Установчих зборів членів Оптового ринку енергетичного вугілля (надалі - ОРЕВ), а саме: відкритими акціонерними товариствами "ДЕК "Центренерго" (м. Київ), "Дніпроенерго" (м. Запоріжжя), "Донбасенерго" (м. Горлівка, Донецька обл.), "Західенерго" (м. Львів); виробничим об'єднанням "Донбаський збагачувальний комбінат" (м. Донецьк); державним відкритим акціонерним товариством "Шахтоуправління "Донбас" (м. Донецьк); державними підприємствами "Антрацит" (м. Антрацит, Луганська область), "Волиньвугілля" (м. Нововолинськ, Волинська обл.), "Дзержинськвугілля" (м. Дзержинськ, Донецька обл.), "Дзержинськвуглезбут" (м. Дзержинськ, Донецька обл.), "Добропіллявугілля" (м. Добропілля, Донецька обл.), "Добропіллявуглезбут" (м. Добропілля, Донецька обл.), "Донбасантрацит" (м. Красний Луч, Луганська обл.), "Донецьквугілля" (м. Донецьк), "Жовтеньвуглезбут" (м. Харцизьк, Донецька обл.), "Красноармійськвугілля" (м. Димитров, Донецька обл.), "Красноармійськвуглезбут" (м. Димитров, Донецька обл.), "Краснодонвугілля" (м. Краснодон, Луганська обл.), "Краснодонвуглезбут" (м. Краснодон, Луганська обл.), "Лисичанськвугілля" (м. Лисичанськ, Луганська обл.), "Луганськвугілля" (м. Луганськ), "Луганськвуглебудреструктуризація" (м. Луганськ), "Львіввугілля" (м. Сокаль, Львівська обл.), "Львіввуглезбут" (м. Сокаль, Львівська обл.), "Макіїввугілля" (м. Макіївка, Донецька обл.), "Орджонікідзевугілля" (м. Єнакієве, Донецька обл.), "Первомайськвугілля" (м. Первомайськ, Луганська обл.), "Первомайськвуглезбут" (м. Первомайськ, Луганська область), "Ровенькиантрацит" (м. Ровеньки, Луганська обл.), "Свердловантрацит" (м. Свердловськ, Луганська обл.), "Селидіввугілля" (м. Селидове, Донецька обл.), "Сніжнеантрацит" (м. Сніжне, Донецька обл.), "Сніжневуглезбут" (м. Сніжне, Донецька область), "Торезантрацит" (м. Торез, Донецька обл.), "Торезвуглезбут" (м. Торез, Донецька область), "Шахтарськантрацит" (м. Шахтарськ, Донецька обл.), "Шахтарськвуглезбут" (м. Шахтарськ, Донецька обл.); державними холдинговими компаніями "Олександріявугілля" (м. Олександрія, Кіровоградська обл.), "Павлоградвугілля" (м. Павлоград, Дніпропетровська обл.) та закритим акціонерним товариством "Центральна збагачувальна фабрика "Донецька" (м. Торез, Донецька обл.) були вчинені дії щодо запровадження ОРЕВ у вигляді підписання Угоди "Про співробітництво та організацію взаємовідносин з оптового постачання енергетичного вугілля" від 12 листопада 2003 року (надалі - Угода), невід'ємною частиною якої є Правила ОРЕВ.
Метою Угоди є організація оптового постачання енергетичного вугілля відповідно до Правил ОРЕВ. Згідно з пунктом 1.2 Угоди Учасники ОРЕВ зобов'язуються спільно діяти для досягнення цілей, відповідно до статутних завдань та економічних інтересів кожного з учасників ОРЕВ. Згідно з пунктом 3.3.4 Угоди учасники ОРЕВ обирають Оператора ОРЕВ, на якого згідно з пунктом 3.22 Угоди покладаються функції Секретаріату ОРЕВ. Згідно з пунктом 2 протоколу N 1 Загальних зборів учасників ОРЕВ від 26.11.2003 Оператором ОРЕВ обрано державне підприємство "Вугілля України" (надалі - ДП "Вугілля України"). Відповідно до пункту 3.12 Угоди була обрана Рада ОРЕВ для здійснення координації дій учасників ОРЕВ щодо оптового постачання вугілля, зокрема, здійснення формування цінової політики ОРЕВ (пункт 3.13 Угоди) та обирання Банкіра ОРЕВ - єдиного банку для розрахунків в ОРЕВ (пункт 7.1 Угоди). Пунктом 3.10 Угоди визначено, що рішення Загальних зборів носять обов'язковий характер для всіх учасників ОРЕВ, незалежно від присутності їхніх представників на них.
Розділ 6 Угоди встановлював систему договірних відносин в ОРЕВ. Згідно з пунктом 6.1 ця Угода та Правила ОРЕВ є передумовою і підставою для укладення двох типів договорів: договорів постачання вугілля між Оператором ОРЕВ і енергогенеруючими компаніями-учасниками ОРЕВ; договорів постачання вугілля між Оператором ОРЕВ та вугільними підприємствами-учасниками ОРЕВ. Лише за Оператором ОРЕВ передбачено право укладати договори перевезення енергетичного вугілля з "Укрзалізницею" (пункт 6.2 Угоди).
Угода укладена на невизначений термін до моменту, поки сторони зацікавлені у продовженні постачання енергетичного вугілля на засадах Угоди.
Правила ОРЕВ містять положення, які стосуються розподілу джерел постачання за марками вугілля (асортиментом товарів), обсягом його реалізації і придбання, за колом продавців, покупців, а також встановлення для членів ОРЕВ єдиних цін, інших умов придбання та реалізації вугілля. Зокрема, пунктом 2.4 Правил ОРЕВ, на Оператора ОРЕВ покладено складання у розрізі енергогенеруючих підприємств (ТЕС) прогнозного балансу розподілу енергетичного вугілля. Цей баланс є основою для укладення договорів на постачання енергетичного вугілля між Оператором ОРЕВ і енергогенеруючими компаніями (пункт 2.5 Правил ОРЕВ), із щомісячним визначенням обсягів вугілля у розрізі його марочного складу, оптової ціни та постачальника вугілля. Водночас, згідно з пунктом 2.6 Правил ОРЕВ, Оператор ОРЕВ укладає з постачальниками вугілля (вугільними підприємствами) договори на постачання вугілля конкретним енергогенеруючим компаніям (ТЕС) із визначенням щомісяця у додаткових угодах обсягів вугілля у розрізі марочного складу та ціни.
Розділом 4 Правил ОРЕВ визначений механізм формування ціни енергетичного вугілля, зокрема пунктом 4.2 зазначеного розділу Правил ОРЕВ визначено, що Оператором ОРЕВ здійснюється розрахунок єдиної ціни енергетичного вугілля для енергогенеруючих компаній.
Доказом реалізації вказаних положень Правил ОРЕВ, зокрема, в частині розподілу енергетичного вугілля за колом продавців - покупців, є договори поставок енергетичного вугілля, укладені саме Оператором ОРЕВ - ДП "Вугілля України" як з енергогенеруючими компаніями, так і укладені ним відповідні договори з вугільними підприємствами (копії цих додаткових угод і договорів містяться у матеріалах справи).
Додатковими угодами до зазначених договорів встановлювались щомісячні обсяги постачання вугілля від державних підприємств, холдингових компаній та інших підприємств із видобутку та переробки вугілля на потреби кожного енергогенеруючого підприємства з розподілом за марками та обсягами енергетичного вугілля.
Матеріали справи містять й інші угоди, укладені ДП "Вугілля України" як оператором ОРЕВ та НАК "Енергетична компанія України" як єдиним представником енергогенеруючих компаній - членів ОРЕВ, які підтверджують впровадження Правил ОРЕВ щодо встановлення єдиної узгодженої ціни реалізації енергетичного вугілля для енергогенеруючих компаній.
Конкурентні відносини на ринку електроенергії передбачають для кожної енергогенеруючої компанії можливість самостійно визначати умови здійснення господарської діяльності з метою досягнення найкращих результатів, в тому числі шляхом самостійного вибору постачальників і умов постачання сировинних ресурсів. Зокрема, положеннями Концепції функціонування та розвитку оптового ринку електричної енергії України, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2002 року N 1789 (1789-2002-п) , передбачено, що основою для розвитку конкуренції між виробниками електричної енергії є можливість вільно закуповувати паливо та інші складові, для чого створити конкурентні ринки палива та забезпечити вільний доступ виробників до цих ринків (пункт 6.2.3 Концепції).
Про фактичне запровадження Правил ОРЕВ та відповідних договорів поставок енергетичного вугілля, що укладались ДП "Вугілля України" з вугільними та енергогенеруючими підприємствами протягом 2004-2006 років, свідчить отримана від учасників ОРЕВ інформація, згідно з якою частка ДП "Вугілля України" в загальному обсязі поставок енергетичного вугілля енергогенеруючим компаніям зростала і в 2006 році становила понад 80 відсотків. Це також підтверджується інформацією Мінвуглепрому України (лист від 13.12.2006 N КМ-01/07-37/783) та самим ДП "Вугілля України" (лист від 08.02.2007 N 5363/06).
І хоча в Загальних положеннях Правил ОРЕВ зазначається, що функціонування ОРЕВ не виключає можливості постачання вугілля за прямими договорами, однак фактичним наслідком функціонування ОРЕВ є значне зменшення частки вугільних підприємств - постачальників вугілля для енергогенеруючих компаній за прямими договорами в загальному обсязі закупівлі енергетичного вугілля протягом дії ОРЕВ.
Відповідно до положень розділу 6 Угоди та пунктів 2.5 і 2.6 Правил ОРЕВ ДП "Вугілля України" стало виступати єдиним (пріоритетним) покупцем вугілля у постачальників - вугільних підприємств - членів ОРЕВ, і в той же час виступати єдиним (пріоритетним) продавцем цього вугілля для енергогенеруючих компаній - членів ОРЕВ.
Обмеження конкуренції на ринку енергетичного вугілля для потреб енергогенеруючих підприємств підтверджується заявами, що надійшли до Комітету від чотирьох енергогенеруючих компаній: ВАТ "Дніпроенерго" (від 22.12.2006 N 34/8902-02), ВАТ "ДЕК "Центренерго" (від 21.12.2006 N 06-04/4430), ВАТ "Західенерго" (від 18.12.2006 N 24-3852) та ВАТ "Донбасенерго" (від 15.12.2006 N 19-4532) щодо можливості застосування процедури закупівлі вугільної продукції в одного учасника - ДП "Вугілля України" у 2007 році, в яких зазначено, що основним постачальником енергетичного вугілля для потреб енергогенеруючих компаній протягом 2004-2006 років є ДП "Вугілля України" і за час функціонування ОРЕВ умови для розвитку конкуренції фактично відсутні.
Тобто, в результаті узгоджених дій у вигляді укладення та виконання Угоди відбулись зміни на ринку енергетичного вугілля для потреб енергогенеруючих компаній, які всупереч Концепції функціонування та розвитку оптового ринку електричної енергії України (1789-2002-п) були спрямовані не на розвиток конкуренції на зазначеному ринку, а навпаки призвели до обмеження конкуренції як на цьому ринку, так і на ринку електроенергії. Зазначені узгоджені дії охопили майже 80 відсотків обсягу ринку енергетичного вугілля для потреб енергогенеруючих компаній і призвели до встановлення узгодженої ціни на енергетичне вугілля.
Дії відповідачів у вигляді укладення Угоди про співробітництво та організацію взаємовідносин з оптового постачання енергетичного вугілля від 12.11.2003 та практичного впровадження положень Угоди, викладених у Правилах ОРЕВ, щодо встановлення ціни на енергетичне вугілля, розподілу енергетичного вугілля між вугледобувними та енергогенеруючими підприємствами, з урахуванням марок та обсягів реалізації енергетичного вугілля, що призвело до обмеження конкуренції на ринку енергетичного вугілля та електроенергії, кваліфікуються як порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 1 статті 50, частиною першою і пунктами 1 та 3 частини другої статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) , у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються встановлення ціни, розподілу джерел постачання за асортиментом товарів (марками вугілля), обсягом їх реалізації чи придбання, за колом продавців, покупців.
В ході розгляду справи також В С Т А Н О В Л Е Н О:
згідно з наказом Мінпаливенерго України від 18.08.2004 N 492 (v0492558-04) , із змінами і доповненнями, була припинена діяльність ДП "Донецьквугілля" шляхом реорганізації - приєднання до ДП "Донецька вугільна енергетична компанія". Відповідно до зазначеного наказу ДП "Донецька вугільна енергетична компанія" є правонаступником усіх прав та обов'язків ДП "Донецьквугілля";
згідно з наказом Мінвуглепрому України від 17.02.2006 N 115 (v0115644-06) , із змінами і доповненнями, була припинена діяльність ДП "Красноармійськвуглезбут" шляхом реорганізації - приєднання до ДП "Красноармійськвугілля". Відповідно до зазначеного наказу ДП "Красноармійськвугілля" є правонаступником усіх прав та обов'язків ДП "Красноармійськвуглезбут". Третього листопада 2006 року проведено державну реєстрацію припинення діяльності ДП "Красноармійськвугілля";
згідно з наказом Мінпаливенерго України від 29.06.2004 N 357 (v0357558-04) припинена діяльність ДП "Добропіллявуглезбут" шляхом його реорганізації - приєднання до ДП "Добропіллявугілля" на правах відокремленого підрозділу. Відповідно до зазначеного наказу ДП "Добропіллявугілля" є правонаступником усіх майнових прав та обов'язків ДП "Добропіллявуглезбут". Шістнадцятого грудня 2004 року проведена державна реєстрація припинення діяльності ДП "Добропіллявуглезбут". Наказом ДП "Добропіллявугілля" від 31.12.2004 N 150 був ліквідований відособлений підрозділ "Добропіллявуглезбут" ДП "Добропіллявугілля" та встановлено, що ДП "Добропіллявугілля" є правонаступником відособленого підрозділу "Добропіллявуглезбут", в тому числі з погашення заборгованості по платежах в бюджет та іншим кредиторам - юридичним та фізичним особам, а також заборгованості із заробітної плати працівникам, побутового палива та інших соціальних гарантіях;
згідно з наказом Мінвуглепрому України від 19.12.2006 N 609 (v0609644-06) , із змінами, внесеними наказом від 19.03.2007 N 75 (v0075665-07) , припинена діяльність ДП "Торезвуглезбут" шляхом реорганізації - приєднання до ДП "Торезантрацит". Відповідно до зазначеного наказу ДП "Торезантрацит" є правонаступником усіх прав та обов'язків ДП "Торезвуглезбут". Восьмого червня 2007 року проведена державна реєстрація припинення діяльності ДП "Торезвуглезбут";
згідно зі статутом ВАТ "Лисичанськвугілля", який затверджено наказом Мінпаливенерго України від 12.02.2004 N 91 (v0091558-04) , ВАТ "Лисичанськвугілля" є правонаступником майнових прав та зобов'язань ДП "Лисичанськвугілля";
згідно з наказом Мінвуглепрому України від 17.05.2006 N 278 (v0278644-06) припинена діяльність ДП "Первомайськвуглезбут" шляхом реорганізації - приєднання до ДП "Первомайськвугілля". Відповідно до статуту ДП "Первомайськвугілля" (нова редакція), який затверджений наказом Міністра вугільної промисловості України від 21.07.2006 N 397, правонаступником прав та обов'язків ДП "Первомайськвуглезбут" є ДП "Первомайськвугілля";
згідно з наказом Мінпаливенерго України від 08.06.2004 N 289 (v0289558-04) було створене ВАТ "Краснодонвугілля" шляхом перетворення ДП "Краснодонвугілля". Відповідно до зазначеного наказу та статуту (нова редакція) ВАТ "Краснодонвугілля" це підприємство є правонаступником майнових прав та обов'язків ДП "Краснодонвугілля";
згідно зі статутом ВАТ "Павлоградвугілля" (нова редакція), який затверджений загальними зборами акціонерів ВАТ "ДХК "Павлоградвугілля" (протокол N 1 від 15.10.2004), ВАТ "Павлоградвугілля" є правонаступником майнових прав та обов'язків дочірніх підприємств ВАТ "ДХК "Павлоградвугілля".
Зазначені правонаступники є відповідачами у справі.
Відповідачами були надані наступні зауваження на подання з попередніми висновками у справі.
1. У діях учасників ОРЕВ відсутня обов'язкова ознака антиконкурентних узгоджених дій, як спрямованість на недопущення, усунення чи обмеження конкуренції інших суб'єктів господарювання. Також відсутні докази, що діями учасників ОРЕВ порушені права ТОВ "Східенерго", за заявою якого розпочата справа, а отже відсутні підстави для початку розгляду справи.
Поєднання в одній особі кожного з товариств ВАТ "ДЕК "Центренерго", ВАТ "Дніпроенерго", ВАТ "Донбасенерго" та ВАТ "Західенерго" як правопорушника у справі, так і потерпілої сторони є свідченням відсутності складу правопорушення з їхньої сторони, оскільки виконання Угоди не може вплинути на рівень конкуренції інших суб'єктів господарювання.
Помилковою є думка відповідачів, що захист економічної конкуренції зводиться лише до захисту інтересів окремих учасників ринку. Економічна конкуренція є фундаментальною суспільною цінністю, яка є рушійним чинником розвитку ринкової економіки, перерозподілу ресурсів, сприяє продуктивності праці та капіталу, виконує інші суспільно корисні функції. Саме тому статтею 42 Конституції України (254к/96-ВР) закріплений обов'язок держави забезпечити захист економічної конкуренції. Разом з цим, через те, що публічний інтерес захисту конкуренції є уособленням інтересів значної кількості осіб, то такі особи мають право його захищати, що закріплено в частині другій статті 36 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) та абзаці третьому пункту 17 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 року N 5 (z0090-94) , зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 року за N 90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 року N 169-р (z0471-98) ) (із змінами). Енергогенеруючі компанії, підписавши Угоду, що обмежила придбання енергетичного вугілля на конкурентних засадах, стали учасниками визначених Угодою і Правилами ОРЕВ дій, спрямованих на зміну відносин на ринку електроенергії та ринку енергетичного вугілля, які призвели до монополізації ринку енергетичного вугілля. Про це енергокомпанії зазначали у наведених в рішенні зверненнях до Комітету, які містяться у матеріалах справи.
2. Відповідачі стверджують, що вчинені ними узгоджені дії не можуть кваліфікуватись як антиконкурентні, посилаючись на необхідність застосування до цих дій положень частини першої статті 8 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) , яка дозволяє вчиняти такі дії.
В цьому випадку відповідачі помилково роблять посилання на статтю 8 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) через те, що положення зазначеної статті поширюються лише на окремі види вертикальних угод, що передбачають обмеження однієї із сторін у відносинах з третіми особами або обмеження на використання поставлених товарів.
3. Відповідачі стверджують, що відповідні зобов'язання між сторонами договорів постачання вугілля не ґрунтувались на положеннях Угоди та Правил ОРЕВ, а обумовлювалися виключно домовленістю сторін, досягнутою на підставі норм чинного цивільного та господарського законодавства України.
Однак, наведені в рішенні приклади додаткових угод до договорів поставок, укладених оператором ОРЕВ - ДП "Вугілля України" з енергогенеруючими компаніями та з вугільними підприємствами, свідчать про фактичну реалізацію положень Правил ОРЕВ, що призвело до обмеження конкуренції на ринку енергетичного вугілля.
4. Відповідачі зауважують, що відповідно до статті 250 Господарського кодексу України (436-15) адміністративно-господарські санкції можуть застосовуватися в межах строків, передбачених цією статтею.
Посилання відповідачів на статтю 250 Господарського кодексу України (436-15) є помилковим, оскільки до правовідносин, пов'язаних із притягненням осіб до юридичної відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, застосовуються приписи не Господарського кодексу України, а Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) . Відповідно до статті 42 Закону України "Про захист економічної конкуренції" строк давності притягнення до відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції становить п'ять років з дня вчинення порушення, а в разі триваючого порушення - з дня закінчення вчинення порушення. Враховуючи викладене, твердження відповідачів не може бути враховано.
Інші зауваження відповідачів не впливають на кваліфікацію порушення.
Після отримання роз'яснень Комітету, зокрема в результаті проведених слухань у справі, переважна більшість відповідачів визнали, що, незважаючи на існування об'єктивних факторів, які спонукали їх на підписання та виконання Угоди та Правил ОРЕВ, ці їхні дії були вчинені з порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Відповідно до частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) вчинення порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій тягне за собою відповідальність у вигляді накладення штрафу у розмірі до 10 відсотків доходу (виручки) суб'єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній рік, що передував року, в якому накладається штраф.
Виручка від реалізації продукції відповідачів у справі за 2006 рік становить:
ВАТ "ДЕК "Центренерго" 3 181 012 тис.грн.;
ВАТ "Дніпроенерго" 3 340 493 тис.грн.;
ВАТ "Донбасенерго" 1 647 641 тис.грн.;
ВАТ "Західенерго" 3 739 035 тис.грн.;
ВАТ "Краснодонвугілля" 1 566 586 тис.грн.;
ВАТ "Лисичанськвугілля" 65 139 тис.грн.;
ВАТ "Павлоградвугілля" 2 605 162 тис.грн.;
ДВАТ "Шахтоуправління "Донбас" 380 462 тис.грн.;
ДП "Антрацит" 337 201 тис.грн.;
ДП "Волиньвугілля" 95 348 тис.грн.;
ДП "Дзержинськвугілля" 189 633 тис.грн.;
ДП "Добропіллявугілля" 683 403 тис.грн.;
ДП "Донбасантрацит" 158 623 тис.грн.;
ДП "Донецька вугільна енергетична компанія" 671 584 тис.грн.;
ДП "Красноармійськвугілля" 335 023 тис.грн.;
ДП "Луганськвугілля" 527 975 тис.грн.;
ДП "Львіввугілля" 440 185 тис.грн.;
ДП "Львіввуглезбут" 456 502 тис.грн.;
ДП "Макіїввугілля" 638 195 тис.грн.;
ДП "Орджонікідзевугілля" 136 422 тис.грн.;
ДП "Первомайськвугілля" 85 676 тис.грн.;
ДП "Ровенькиантрацит" 1 556 514 тис.грн.;
ДП "Свердловантрацит" 916 585 тис.грн.;
ДП "Селидіввугілля" 460 646 тис.грн.;
ДП "Сніжнеантрацит" 92 073 тис.грн.;
ДП "Сніжневуглезбут" 11 192 тис.грн.;
ДП "Торезантрацит" 170 622 тис.грн.;
ДП "Шахтарськантрацит" 134 460 тис.грн.;
ДП "Шахтарськвуглезбут" 373 тис.грн.;
ЗАТ "Центральна збагачувальна фабрика "Донецька" 2701 тис.грн.
Відповідно до частини п'ятої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) за вчинення порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій для ДП "Луганськвуглебудреструктуризація", яке у 2006 році не мало доходу (виручки), та на ВО "Донбаський збагачувальний комбінат", ДП "Дзержинськвуглезбут", ДП "Жовтеньвуглезбут", ДП "Краснодонвуглезбут" та ДХК "Олександріявугілля" і які на вимогу Комітету не надали розмір доходу (виручки), передбачено відповідальність у вигляді накладення штрафу у розмірі до двадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
При визначенні розміру штрафу враховано таке:
відповідачі сприяли розслідуванню;
ВАТ "Донбасенерго", ВАТ "Лисичанськвугілля", ВАТ "Павлоградвугілля", ДВАТ "Шахтоуправління "Донбас", ДП "Антрацит", ДП "Волиньвугілля", ДП "Добропіллявугілля", ДП "Донбасантрацит", ДП "Донецька вугільна енергетична компанія", ДП "Красноармійськвугілля", ДП "Луганськвугілля", ДП "Львіввугілля", ДП "Львіввуглезбут", ДП "Макіїввугілля", ДП "Орджонікідзевугілля", ДП "Первомайськвугілля", ДП "Ровенькиантрацит", ДП "Свердловантрацит", ДП "Селидіввугілля", ДП "Сніжнеантрацит", ДП "Сніжневуглезбут", ДП "Торезантрацит", ДП "Шахтарськантрацит" та ДП "Шахтарськвуглезбут" визнали порушення;
ВАТ "Донбасенерго" звернулося до Антимонопольного комітету України (лист від 2 липня 2007 року N 19-2215) із заявою про розстрочення сплати штрафу та надало документи, що свідчать про скрутне фінансове становище підприємства;
Господарський суд Донецької області постановою від 13.09.2006 у справі N 27/141 Б визнав банкрутом ДП "Дзержинськвуглезбут";
порушення законодавства про захист економічної конкуренції відповідачами у справі було вчинено вперше.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 7 і 13 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" (3659-12) , статтею 48 і частиною шостою статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) , Правилами розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затвердженими розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 року N 5 (z0090-94) , зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 року за N 90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 року N 169-р (z0471-98) ) (із змінами), Антимонопольний комітет України П О С Т А Н О В И В:
1. Визнати дії відкритих акціонерних товариств "ДЕК "Центренерго" (м. Київ), "Дніпроенерго" (м. Запоріжжя), "Донбасенерго" (м. Горлівка, Донецька обл.), "Західенерго" (м. Львів); виробничого об'єднання "Донбаський збагачувальний комбінат" (м. Донецьк); державного відкритого акціонерного товариства "Шахтоуправління "Донбас" (м. Донецьк); державних підприємств "Антрацит" (м. Антрацит, Луганська обл.), "Волиньвугілля" (м. Нововолинськ, Волинська обл.), "Дзержинськвугілля" (м. Дзержинськ, Донецька обл.), "Дзержинськвуглезбут" (м. Дзержинськ, Донецька обл.), "Добропіллявугілля" (м. Добропілля, Донецька обл.), "Добропіллявуглезбут" (м. Добропілля, Донецька обл.), "Донбасантрацит" (м. Красний Луч, Луганська обл.), "Донецьквугілля" (м. Донецьк), "Жовтеньвуглезбут" (м. Харцизьк, Донецька обл.), "Красноармійськвугілля" (м. Димитров, Донецька обл.), "Красноармійськвуглезбут" (м. Димитров, Донецька обл.), "Краснодонвугілля" (м. Краснодон, Луганська обл.), "Краснодонвуглезбут" (м. Краснодон, Луганська обл.), "Лисичанськвугілля" (м. Лисичанськ, Луганська обл.), "Луганськвугілля" (м. Луганськ), "Луганськвуглебудреструктуризація" (м. Луганськ), "Львіввугілля" (м. Сокаль, Львівська обл.), "Львіввуглезбут" (м. Сокаль, Львівська обл.), "Макіїввугілля" (м. Макіївка, Донецька обл.), "Орджонікідзевугілля" (м. Єнакієве, Донецька обл.), "Первомайськвугілля" (м. Первомайськ, Луганська обл.), "Первомайськвуглезбут" (м. Первомайськ, Луганська область), "Ровенькиантрацит" (м. Ровеньки, Луганська обл.), "Свердловантрацит" (м. Свердловськ, Луганська обл.), "Селидіввугілля" (м. Селидове, Донецька обл.), "Сніжнеантрацит" (м. Сніжне, Донецька обл.), "Сніжневуглезбут" (м. Сніжне, Донецька область), "Торезантрацит" (м. Торез, Донецька обл.), "Торезвуглезбут" (м. Торез, Донецька область), "Шахтарськантрацит" (м. Шахтарськ, Донецька обл.), "Шахтарськвуглезбут" (м. Шахтарськ, Донецька обл.); державних холдингових компаній "Олександріявугілля" (м. Олександрія, Кіровоградська обл.), "Павлоградвугілля" (м. Павлоград, Дніпропетровська область) та закритого акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Донецька" (м. Торез, Донецька обл.), що полягали в укладенні та виконанні Угоди "Про співробітництво та організацію взаємовідносин з оптового постачання енергетичного вугілля" від 12.11.2003, результатом якої стало створення Оптового ринку енергетичного вугілля, і призвели до обмеження конкуренції на ринку енергетичного вугілля та електроенергії, порушенням, передбаченим пунктом 1 статті 50, частиною першою і пунктами 1 та 3 частини другої статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) , у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються встановлення ціни, розподілу джерел постачання за асортиментом товарів (марками вугілля), обсягом їх реалізації чи придбання, за колом продавців, покупців.
2. На підставі частин другої і п'ятої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) за порушення, зазначене у пункті 1 цього рішення, накласти штрафи на:
відкриті акціонерні товариства:
"Державна енергогенеруюча компанія "Центренерго" (м. Київ) у розмірі 200 000 (двісті тисяч) гривень;
"Дніпроенерго" (м. Запоріжжя) у розмірі 200 000 (двісті тисяч) гривень;
"Донбасенерго" (м. Горлівка, Донецька обл.) у розмірі 50 000 (п'ятдесят тисяч) гривень;
"Західенерго" (м. Львів) у розмірі 200 000 (двісті тисяч) гривень;
"Краснодонвугілля" (м. Краснодон, Луганська обл.) у розмірі 20 000 (двадцять тисяч) гривень;
"Лисичанськвугілля" (м. Лисичанськ, Луганська обл.) у розмірі 2000 (дві тисячі) гривень;
"Павлоградвугілля" (м. Павлоград, Дніпропетровська обл.) у розмірі 20 000 (двадцять тисяч) гривень;
виробниче об'єднання "Донбаський збагачувальний комбінат" (м. Донецьк) у розмірі 1000 (одна тисяча) гривень;
державне відкрите акціонерне товариство "Шахтоуправління "Донбас" (м. Донецьк) у розмірі 11000 (одинадцять тисяч) гривень;
державні підприємства:
"Антрацит" (м. Антрацит, Луганська обл.) у розмірі 10 000 (десять тисяч) гривень;
"Волиньвугілля" (м. Нововолинськ, Волинська обл.) у розмірі 2500 (дві тисячі п'ятсот) гривень;
"Дзержинськвугілля" (м. Дзержинськ, Донецька обл.) у розмірі 5000 (п'ять тисяч) гривень;
"Дзержинськвуглезбут" (м. Дзержинськ, Донецька обл.) у розмірі 1000 (одна тисяча) гривень;
"Добропіллявугілля" (м. Добропілля, Донецька обл.) у розмірі 20 000 (двадцять тисяч) гривень;
"Донбасантрацит" (м. Красний Луч, Луганська обл.) у розмірі 4500 (чотири тисячі п'ятсот) гривень;
"Донецька вугільна енергетична компанія" (м. Донецьк) у розмірі 20 000 (двадцять тисяч) гривень;
"Жовтеньвуглезбут" (м. Харцизьк, Донецька обл.) у розмірі 1000 (одна тисяча) гривень;
"Красноармійськвугілля" (м. Димитров, Донецька обл.) у розмірі 10 000 (десять тисяч) гривень;
"Краснодонвуглезбут" (м. Краснодон, Луганська обл.) у розмірі 1000 (одна тисяча) гривень;
"Луганськвугілля" (м. Луганськ) у розмірі 15 500 (п'ятнадцять тисяч п'ятсот) гривень;
"Луганськвуглебудреструктуризація" (м. Луганськ) у розмірі 1000 (одна тисяча) гривень;
"Львіввугілля" (м. Сокаль, Львівська обл.) у розмірі 13 000 (тринадцять тисяч) гривень;
"Львіввуглезбут" (м. Сокаль, Львівська обл.) у розмірі 13 000 (тринадцять тисяч) гривень;
"Макіїввугілля" (м. Макіївка, Донецька обл.) у розмірі 19 000 (дев'ятнадцять тисяч) гривень;
"Орджонікідзевугілля" (м. Єнакієве, Донецька обл.) у розмірі 4000 (чотири тисячі) гривень;
"Первомайськвугілля" (м. Первомайськ, Луганська обл.) у розмірі 2500 (дві тисячі п'ятсот) гривень;
"Ровенькиантрацит" (м. Ровеньки, Луганська обл.) у розмірі 20 000 (двадцять тисяч) гривень;
"Свердловантрацит" (м. Свердловськ, Луганська обл.) у розмірі 20 000 (двадцять тисяч) гривень;
"Селидіввугілля" (м. Селидове, Донецька обл.) у розмірі 13 000 (тринадцять тисяч) гривень;
"Сніжнеантрацит" (м. Сніжне, Донецька обл.) у розмірі 2500 (дві тисячі п'ятсот) гривень;
"Сніжневуглезбут" (м. Сніжне, Донецька обл.) у розмірі 500 (п'ятсот) гривень;
"Торезантрацит" (м. Торез, Донецька обл.) у розмірі 5000 (п'ять тисяч) гривень;
"Шахтарськантрацит" (м. Шахтарськ, Донецька обл.) у розмірі 4000 (чотири тисячі) гривень;
"Шахтарськвуглезбут" (м. Шахтарськ, Донецька обл.) у розмірі 1000 (одна тисяча) гривень;
державну холдингову компанію "Олександріявугілля" (м. Олександрія, Кіровоградська обл.) у розмірі 1000 (одна тисяча) гривень;
закрите акціонерне товариство "Центральна збагачувальна фабрика "Донецька" (м. Торез, Донецька обл.) у розмірі 500 (п'ятсот) гривень.
Штраф підлягає сплаті у двомісячний строк з дня одержання рішення.
3. Розстрочити відкритому акціонерному товариству "Донбасенерго" (м. Горлівка, Донецька обл.) сплату штрафу протягом трьох місяців відповідно такими частинами:
до 30 листопада 2007 року - 20 000 (двадцять тисяч) грн;
до 30 грудня 2007 року - 20 000 (двадцять тисяч) грн;
до 30 січня 2008 року - 10 000 (десять тисяч) грн.
4. Зобов'язати суб'єктів господарювання (відповідачів), наведених у пункті 2 цього рішення, припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене у пункті 1 цього рішення, шляхом приведення відносин між учасниками Оптового ринку енергетичного вугілля у відповідність з вимогами законодавства про захист економічної конкуренції.
Про виконання пункту 4 цього рішення повідомити Антимонопольний комітет України до 1 лютого 2008 року.
Відповідно до частини восьмої статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (2210-14) протягом п'яти днів з дня сплати штрафу суб'єкт господарювання зобов'язаний надіслати до Антимонопольного комітету України документ, що підтверджує сплату штрафу.
Рішення може бути оскаржене до господарського суду міста Києва у двомісячний строк з дня його одержання.
Головуючий - перший
заступник Голови Комітету
Ю.Кравченко