НАЦІОНАЛЬНА РАДА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ
Р І Ш Е Н Н Я
16.01.2008 N 27
Протокол N 1 

Про результати розгляду Подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень Закону України "Про захист суспільної моралі"

Розглянувши Подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) , керуючись статтями 13, 17, 24 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" (538/97-ВР) , статтями 7, 70, 71, 74 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" (3759-12) Національна рада ВИРІШИЛА:
1. Затвердити заходи щодо реагування на Подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) (додаються).
2. Надати Генеральній прокуратурі України інформацію щодо обставин встановлення окремих порушень, які стосуються претензій до представників Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення в Черкаській, Одеській, Донецькій областях та м. Севастополі та про недостатнє реагування на порушення законодавства про захист суспільної моралі тощо (текст інформації додається).
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на першого заступника голови Національної ради І.Куруса.
Голова Національної ради
В.о. відповідального
секретаря - заступник
голови Національної ради
В.Шевченко
Ю.Плаксюк

ІНФОРМАЦІЯ

Національної ради на Подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень Закону України "Про захист суспільної моралі" ( 1296-15 )

Національною радою розглянуто Подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) .
Найголовнішим обов'язком Національна рада вважає захист прав вітчизняних телеглядачів, особливо неповнолітніх громадян України, і вона вживає належних заходів контролю за програмним наповненням телеканалів.
Свого часу рішеннями "Про контроль за програмами телепередач" (n0014295-00) та "Про захист прав неповнолітніх телеглядачів" (n0013295-00) Національна рада змінила практику показу анонсування фільмів, для яких експертною комісією Міністерства культури і туризму України встановлюються вікові обмеження глядацької аудиторії. Ці рішення було деталізовано у конкретних заходах Національної ради "Щодо зменшення на телеекранах кількості фільмів з елементами насильства, приниження людської гідності, кровопролиття та вбивств". Оскільки у Національної ради відсутні повноваження щодо втручання в контент програм і передач, її рішення з цих питань розраховані, перш за все, на розуміння окреслених проблем з боку керівників телерадіоорганізацій та їхнє почуття відповідальності перед суспільством.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" (538/97-ВР) , Національна рада здійснює нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства у сфері захисту суспільної моралі. Однак органом, уповноваженим робити висновки щодо відповідності нормам законодавства змісту відеопродукції сексуального характеру або з елементами еротики, давати експертну оцінку щодо змісту певних передач чи аудіовізуальних творів та вжиття заходів до запобігання розповсюдженню та заборони демонстрації фільмів, програм, інформаційних матеріалів, видовищних заходів, які можуть завдати шкоди суспільній моралі, відповідно до статті 19 Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) , є Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі.
До обов'язків Національної комісії, а не Національної ради, також входить:
- аналіз теле-, радіо-, відеопродукції, видовищних заходів стосовно їх відповідності вимогам законодавства щодо захисту суспільної моралі;
- попередження розповсюдження та заборона демонстрації фільмів, програм, інформаційних матеріалів, видовищних заходів, які завдають шкоди моральності суспільства;
- розгляд скарг громадян про порушення вимог законодавства у сфері захисту суспільної моралі та вжиття належних заходів реагування відповідно до своїх повноважень;
- проведення роботи із залучення дитячих і молодіжних громадських організацій до здійснення заходів, спрямованих на розвиток духовності та зміцнення моральних засад громадян;
- надання висновків про відповідність законодавству про захист суспільної моралі продукції електронних засобів масової інформації сексуального чи еротичного характеру.
Комісія має право проводити, у межах своєї компетенції, перевірку діяльності засобів масової інформації, юридичних осіб усіх форм власності, які займаються організацією видовищних заходів та діяльністю з обігу продукції сексуального чи еротичного характеру або такої, що містить елементи насильства і жорстокості.
За результатами розгляду цих питань Комісія може вносити пропозиції стосовно притягнення до передбаченої законом відповідальності посадових осіб засобів масової інформації, які порушують законодавство у сфері захисту суспільної моралі.
Національна рада, в межах своїх повноважень, може витребувати від телерадіоорганізації письмові пояснення, відео- та аудіоматеріали відповідних програм, однак прийняття остаточного рішення щодо ознак порушення загальновизнаних моральних норм належить Національній експертній комісії України з питань захисту суспільної моралі.
Протягом 2007 року Національна рада оперативно реагувала на висновки Національної комісії - жоден із них не залишився без розгляду і прийняття відповідного рішення. Отже, стверджувати про неналежне реагування з боку Національної ради немає підстав.
Твердження Генеральної прокуратури про те, що "упродовж останніх двох років стан додержання телерадіоорганізаціями законодавства щодо захисту суспільної моралі не вивчався і не аналізувався", не відповідає дійсності, оскільки діяльність телерадіоорганізацій, які не дотримуються норм чинного законодавства щодо захисту суспільної моралі, Національна рада останнім часом неодноразово обговорювала на своїх засіданнях.
Прийняті з цього питання рішення спричинили широкий резонанс у суспільстві і викликали схвалення громадськості. Серед них:
- рішення N 99 (v0099295-06) від 08.02.2006 р. "Про порушення вимог Експертної комісії при Міністерстві культури і мистецтв України щодо трансляції програми "Вікна" з Дмитром Нагієвим ЗАТ "ТК "ТЕТ", м. Київ", яким ЗАТ "Телекомпанія "ТЕТ" оголошено попередження і зобов'язано негайно припинити трансляцію програми "Вікна";
- рішення N 100 (vr100295-06) від 08.02.2006 р. "Про трансляцію в ефірі ЗАТ "ТК "ТЕТ", м. Київ, телешоу "Дом-2", яким ЗАТ "Телекомпанія "ТЕТ" рекомендовано призупинити трансляцію телешоу "Дом-2" до отримання відповідних експертних висновків;
- рішення Національної ради N 369 (vr369295-06) від 11.05.2006 р. "Про внесення доповнень до додатку рішення Національної ради N 781 від 15.06.2003 р. "Про запровадження візуальних позначок класифікації відеопродукту залежно від аудиторії, на яку вона розрахована".
Національна рада з усією відповідальністю поставилась до здійснення нагляду за діяльністю вітчизняних телерадіоорганізацій у дні скорботи (жалоби, пам'яті).
З метою унеможливлення порушень відповідних указів Президента України (N 970 (970/2007) - трагедія в Дніпропетровську, N 1118/2007 (1118/2007) - трагедія на орендному підприємстві "Шахта ім. О.Ф.Засядька", м. Донецьк, N 1056/2007 (1056/2007) - День пам'яті жертв голодоморів) Національна рада через своїх працівників у регіонах звернулась до керівників телерадіокомпаній з проханням відмовитись у ці дні від концертно-розважальних заходів, демонстрації комедійних фільмів, гумористичних програм та внести відповідні зміни до програмного наповнення каналів.
Телерадіокомпанії поставились до програмного наповнення, виходячи не лише зі своїх комерційних інтересів, а, насамперед, із загальнолюдських норм моралі. Однак було зафіксовано і поодинокі випадки недотримання визначеного порядку мовлення.
5 грудня 2007 року Національна рада розглянула питання про виявлені порушення в діяльності вітчизняних телерадіокомпаній у дні скорботи (жалоби, пам'яті) і застосувала санкції (попередження), передбачені чинним законодавством, до таких телерадіоорганізацій: ТОВ "АР Ю М'юзик", м. Київ, "Телерадіокомпанія "Північний Крим" м. Армянськ АР Крим, Приватне мале підприємство "Телекомпанія Маска", м. Львів, Приватне підприємство "Телерадіокомпанія "Смайл", м. Тернопіль, ТОВ "Телерадіокомпанія "Такт", м. Вінниця. Також Національна рада вказала на порушення керівникам телерадіокомпаній ТОВ ТРК "Жиса", м. Сімферополь АР Крим, ТОВ ТРК "TV Стимул", м. Кіровоград.
Одним із дієвих і оперативних важелів впливу на формування програмного наповнення телерадіоорганізацій у законодавчому полі є перевірка їхньої діяльності.
У 2007 році Національна рада здійснила 272 перевірки: 188 планових і 84 позапланових. Особлива увага зверталася на дотримання телерадіокомпаніями чинного законодавства, яке регламентує норми суспільної моралі, що відображено в матеріалах перевірок.
Підставою для позапланових перевірок компаній були скарги громадян, звернення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, частина яких стосувалася саме проблем моральності вітчизняного телерадіоефіру. Варто наголосити, що оціночна діяльність у сфері моралі, зокрема державних органів, має здебільшого суб'єктивний характер, а тому діяльність Національної ради у сфері нагляду за дотриманням Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) завжди була направлена не тільки на функції контролю, але й на формування системи об'єктивних критеріїв та соціальних оцінок відеопродукції, яка транслюється в ефірі українських телерадіокомпаній і відповідає вимогам та стандартам Європейського Союзу. Прикладом цього може бути запроваджена ще в 2003 році Національною радою система візуальних позначок класифікації кіно- та відеопродукції, в залежності від аудиторії, на яку вона розрахована.
У Поданні Генеральної прокуратури України постійно акцентується увага на недостатній кількості перевірок діяльності телерадіоорганізацій. Кількість перевірок, проведених представниками в регіонах, залежить від ряду об'єктивних чинників і не є якісним показником їхньої роботи, яка включає в себе набагато ширший аспект функціональних повноважень. Національна рада вважає претензії, висловлені до її представників, необгрунтованими, а рішення про їх покарання належить виключно до прерогатив керівництва Національної ради.
Діяльність Національної ради не обмежується лише проведенням перевірок, моніторингів та покаранням телерадіокомпаній у разі констатування порушень. Суттєвою часткою роботи Національної ради є заходи, спрямовані на запобігання правопорушень у сфері телебачення та радіомовлення, зокрема, щодо дотримання компаніями норм суспільної моралі. Так, під час проведення моніторингів, коли фіксуються програми та передачі відверто еротичного чи сексуального характеру, Національна рада звертається до телерадіоорганізацій, в ефірі яких здійснюється ця трансляція, за відповідними роз'ясненнями та наданням не обхідних дозвільних документів, зокрема, висновків Національної експертної комісії з питань захисту суспільної моралі.
Наприклад, влітку 2007 року в ефірі телерадіокомпанії "Студія 1+1" транслювалася передача вітчизняного виробництва "Голі та смішні". Оскільки її зміст був відверто еротичного характеру, Національна рада звернулась із листом до керівництва компанії за відповідними роз'ясненнями та зажадала висновків Національної експертної комісії, передбачених законодавством у цих випадках. Як результат - телерадіокомпанія "Студія 1+1" добровільно зняла з ефіру цю програму, після чого зникли підстави для подальшого розгляду питання та застосування до компанії певних санкцій.
Протягом 2007 року Національна рада шляхом вибіркового моніторингу здійснювала контроль за демонструванням фільмів на загальнонаціональних каналах. Так, 24 грудня 2007 року здійснено моніторинг ефіру телеканалів "Студія 1+1", "Новий канал", НТКУ, ТОВ "ТелеОдин"(М1), "ICTV", ВАТ ТК "Тоніс", Телеканал "СТБ", ТОВ ТРК "Україна", ТОВ ТС "Служба інформації"(НТН), ЗАТ ТК "ТЕТ", АТЗТ "УН ТВ-корпорація" (Інтер), "Мегаспорт", ТОВ ТРК "Експрес-інформ" (5 канал).
Зафіксовано невиконання рішення Національної ради від 18.06.2003 р. N 781 (v0781295-03) щодо запровадження системи візуальних позначок класифікації кіновідеопродукції телекомпаніями "Новий канал" та "ICTV". До цих телеорганізацій направлено приписи про неприпустимість порушень згаданого рішення.
З метою забезпечення потреб у теле- та радіопродукції національного виробництва для дітей та юнацтва, на виконання рішення Національної ради N 937 (vr937295-07) від 05.07.2007 року було здійснено моніторинг програмного наповнення телеканалів на предмет наявності дитячих передач та відповідності їх обсягу ліцензійним зобов'язанням. Узагальнені аналітичні матеріали з цього питання враховуються під час аналізу діяльності телеканалів на засіданнях Національної ради. Також запроваджено відповідні тематичні моніторинги, які здійснюються регіональними секретаріатами. За результатами цієї роботи планується проведення круглого столу на тему: "Чи все найкраще дітям?" за участю Міністерства освіти і науки України, АН України, МВС України.
Постійно здійснюються моніторинги щодо наявності реклами алкогольних напоїв на загальнонаціональних та регіональних телевізійних каналах. Одержана інформація аналізується на предмет дотримання телеорганізаціями обмежень, встановлених Законом України "Про рекламу" (270/96-ВР) .
Національна рада, будучи представленою в робочій групі щодо розгляду проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", професійно опрацьовує питання внесення змін та доповнень до законів, що регламентують норми захисту суспільної моралі.
У зверненні окремо йдеться про трансляцію ЗАТ "Телекомпанія "ТЕТ" та ТОВ "Міжнародна комерційна телерадіокомпанія "ICTV" передач "Дім-2" (ТЕТ) та "Максимум" (ICTV). Національна рада зобов'язала ці телеорганізації надати вичерпну інформацію щодо виходу названих програм в ефір, оскільки відповідним рішенням Національної ради перенесено їхню трансляцію в ефірі після 23.00.
ЗАТ "Телекомпанія "ТЕТ" повідомило, що за результатами дослідження змісту передач "Дім-2" (N 994/475 від 26.11.2007) Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі дійшла висновку, що в передачах "Дім-2" не порушуються загальновизнані моральні норми та вимоги чинного законодавства. Також у висновку було зазначено, що передача "Дім-2" розрахована на усереднений смак невибагливого споживача. Керівництво ТОВ "Міжнародна комерційна телерадіокомпанія "ICTV" також надало свої пояснення щодо змісту передачі "Максимум Україна".
Минулого року органи прокуратури ініціювали проведення перевірок діяльності представників Національної ради, не поінформувавши про це належним чином керівництво Національної ради. Зокрема це стосується перевірки діяльності представника Національної ради в Кіровоградській області Бакаленко Л.Я. обласною прокуратурою. Дивує той факт, що про планування і проведення цієї перевірки не було поставлено до відома голову Національної ради, а саму Національну раду не повідомлено про її завершення та результати. Перевірку діяльності представника Національної ради в Кіровоградській області було проведено після того, як Бакаленко Л.Я. ініціювала звернення до обласної прокуратури з проханням допомогти в припиненні безліцензійної діяльності місцевих провайдерів програмної послуги - ТРК "Орбіта-сервіс" з смт Петрового і ТОВ ТРК "Еней" з м. Гайворона. Ми так і не дочекалися належного реагування на виявлені порушення законодавства, про що Національна рада письмово інформувала Генеральну прокуратуру України (вих. N 17/1356 від 09.07.2007 р.). Маємо інформацію, що порушники лишилися безкарними і досі працюють без ліцензії.
Національна рада не може погодитися із твердженням щодо відсутності постійного контролю і реагування на порушення регіональних суб'єктів телерадіопростору. Подаємо аналіз зазначених у Поданні фактів.
Протягом 2007 року до представника Національної ради в Черкаській області від прокуратури Соснівського району м. Черкас надійшло три запити стосовно дотримання телерадіоорганізаціями області чинного законодавства про захист суспільної моралі, на які було надано відповіді. Також представник окремим листом повідомив прокуратуру, що протягом року проводився постійний моніторинг програм і передач місцевих ТРО щодо дотримання Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) , де вказувалося на два випадки з ознаками порушення вказаного Закону.
Один із запитів стосувався трансляції в ефірі ТРК "Антена-Плюс", м. Черкаси, знятого учнями Першої міської гімназії відеоролика із зображенням непристойних сцен. На запит нашого представника директор ТРК "Антена-Плюс" Мамалига В.В. пояснив, що сюжет транслювався без можливості ідентифікації особи в ньому, прізвища та імена осіб не оприлюднювалися. Представник Національної ради в Черкаській області, в свою чергу, ініціював проведення круглого столу спільно з обласним управлінням освіти, в центрі обговорення якого - злободенна тема впливу споглядання дітьми і підлітками сцен жахів та насильства по телебаченню та спричинені цим прояви злочинних дій у повсякденному житті.
З приводу згаданих у Поданні порушень умов ліцензії щодо обсягу дитячих програм Чернівецькою обласною державною телерадіокомпанією у Вижницькому районі та КП ТРК "На своїй хвилі", м. Новодністровськ Чернівецької області, повідомляємо, що представник Національної ради в цьому регіоні в ході робочої зустрічі із старшим помічником прокурора області надав інформацію про те, що стосовно діяльності згаданих компаній було прийнято рішення Національної ради - N 1448 (v448r295-07) від 24.10.07 р. (по Чернівецькій ОДТРК) та N 1456 (v456r295-07) від 24.10.07 р. (ТРК "На своїй хвилі), відповідно до яких компаніям винесено попередження. Крім того, за участі представника Національної ради було проведено спільно з прокуратурою моніторинг програм чернівецьких ТРО, за результатами якого представником Національної ради відправлено запити керівникам ЧАКТ "ТВА" і МТРК "Чернівці" щодо наявності в них прокатних посвідчень на фільми сумнівного змісту. Компанії надали відповідні документи, видані Міністерством науки і культури України, що, фактично, спростовує ознаки порушень, встановлені моніторингом. Разом із тим, представник звернувся до телерадіокомпаній з проханням при формуванні програмного наповнення каналів ураховувати загальнолюдські цінності та визнані моральні норми, незалежно від наявності дозвільних документів на продукцію.
Як і зазначається в листі, до представника Національної ради в Одеській області справді зверталася обласна прокуратура щодо отримання інформації стосовно додержання низкою телерадіокомпаній вимог Законів України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) . Протягом травня-червня 2007 року представник Національної ради провів детальний моніторинг фільмопоказу телекомпаній м. Одеси та надіслав письмовий запит керівникам телекомпаній щодо надання копій прокатних посвідчень фільмів, які вийшли в ефір у цей період. Під час моніторингу було зафіксовано разове порушення правил маркування фільмів візуальними позначками (рішення Національної ради N 781 (v0781295-03) від 18 червня 2003 р.) на каналах "ОНЮА", "АРТ", "Репортер", кабельних каналів "Здоров'я" та "ОНТ". За результатами аналізу матеріалів моніторингу мовлення та наданих прокатних посвідчень, 14 червня 2007 року представником Національної ради було проведено нараду з керівниками та програмними директорами телекомпаній міста. Керівників ТК "ОНЮА", "АРТ", "Репортер", кабельного каналу "Здоров'я" та "ОНТ" було попереджено про необхідність суворого дотримання часових відрізків виходу в ефір фільмів з відповідними візуальними позначками. Цю інформацію було надано до прокуратури Одеської області. Під час проведення моніторингів мовлення ТРК "Арт" та ТРК "Град" протягом вересня-жовтня 2007 року ознак порушення фільмопоказу не зафіксовано. Було також здійснено детальний моніторинг мовлення АРТК "Глас" як частину планової перевірки цієї телерадіокомпанії.
Чимало претензій, викладених у зверненні, стосується діяльності представника Національної ради в м. Севастополі, який, на думку Генеральної прокуратури України, недостатньо контролює діяльність компаній щодо дотримання ними норм чинного законодавства та ліцензійних умов.
За інформацією представника Національної ради в цьому регіоні, минулого року до нього звернулися працівники прокуратури м. Севастополя із проханням взяти участь у перевірці телерадіокомпаній. Оскільки представник є працівником апарату Національної ради, то, відповідно до норм закону, що регламентують діяльність представників, брати участь у перевірках він має право виключно на доручення керівництва цього органу. У зв'язку із відсутністю такого доручення, а також зважаючи на те, що представник на момент звернення перебував у відпустці, він не міг взяти участь у запропонованих заходах безпосередньо. Зауважуємо, що висловлені у Поданні претензії не мають фактологічних підтверджень. Відтак, Національна рада не може прийняти претензії щодо нашого представника в м. Севастополі, а тим більше відреагувати на них без наданої конкретної інформації.
Фільмопоказ у м. Севастополі здійснюють ПП ТРК "Омега ТВ", СРДТРК, ТК "Девком інформ плюс" на підставі державних прокатних посвідчень. МТРК "Севастополь", ТРК "Бриз" фільмопоказ не здійснюють через малий обсяг власного мовлення (МТРК "Севастополь" - 2 години на добу, з 7.00 до 9.00; ТРК "Бриз" - 1 годину на добу, з 19.00 до 20.00). Моніторинг та планова перевірка КТРК "Девком", ТК "Девком інформ плюс" 27-28 грудня 2007 року підтвердили належне виконання телерадіокомпанією вимог щодо показу фільмів. Усі стрічки мають Державні прокатні посвідчення. Використовується система візуальних позначок. Здебільшого демонструються фільми виробництва студій Радянського Союзу періоду 1940-1970 рр., в яких відсутні елементи насильства та жорстокості. Порушення щодо недодержання часу демонстрування художніх фільмів ПП ТРК "Омега ТВ" не мають системного характеру, зафіксовано лише поодинокі випадки (зокрема, вихід в ефір фільму "Боккаччо" о 20.30 замість 21.00).
Щодо демонстрування в ефірі дитячих програм, то в жанровому розподілі програмної концепції ТРК "Бриз" такі програми відсутні. Відповідно до ліцензійних зобов'язань МТРК "Севастополь", дитячі програми складають 10 хвилин на добу. Телерадіокомпанія не створює власних програм, але закуповує дитячі програми, які виходять українською мовою, в національних виробників. Програмною концепцією СРДТРК передбачено дитячих програм 30 хвилин на добу. На теперішній час виходять програми власного виробництва для дітей та юнацтва "Грамофон +" і "Музика поза часом". Існує рубрика "Мультфільм на СТВ", обсягом до 15 хвилин на добу. Зменшення обсягу дитячих програм власного виробництва пов'язано із кадровими змінами у творчому колективі компанії. У жанровому розподілі програмної концепції ТК "Девком інформ плюс" дитячі програми становлять 30 хвилин на добу. Телекомпанія не має дитячих програм власного виробництва. ТК "Девком інформ плюс" подала документи на переоформлення ліцензії у зв'язку зі зміною програмної концепції. Така ж ситуація і в мовленні ПП ТРК "Омега ТВ".
"Безліцензійна трансляція зарубіжних телеканалів" Севастопольською регіональною державною телерадіокомпанією полягає в тому, що телерадіокомпанія використовувала інформаційні програми ТК "ПКВС" у запису, на підставі ліцензійної угоди. Ліцензія Національної ради НР N 0227 від 24.04.2002 р. передбачає використання програм іноземного виробництва до 50% (Додаток 1). З 24 грудня 2007 року СРДТРК припинила використання цих програм.
Національна рада неодноразово зверталася до Генеральної прокуратури щодо припинення тіньової діяльності суб'єктів господарювання, а також неодноразово декларувала бажання співпрацювати з органами прокуратури. На жаль, конструктивної роботи, а також комплексних заходів щодо припинення безліцензійної діяльності вітчизняних провайдерів програмної послуги поки що немає.
Разом із тим, згадані у Поданні випадки безліцензійної діяльності провайдерів не залишилися поза увагою Національної ради. Так, представник Національної ради в Донецькій області надав до Кіровської районної прокуратури м. Донецька інформацію про факт безліцензійної діяльності "ЦСКТБ" "Донат ТБ-3". Мова йшла про відшкодування збитків за період діяльності компанії без ліцензії. Оскільки до повноважень Національної ради не входить відшкодування збитків, нанесених державі компаніями, у яких немає відповідних дозвільних документів, наведені звинувачення є необгрунтованими. Окрім цього, Національна рада не може проводити перевірку подібних компаній, оскільки ліцензій їм не видавала.
Представник Національної ради в Черкаській області надавав матеріали до ВДСБЕЗ УМВС в Черкаській області про те, що до нього не надходила інформація щодо ліцензування і внесення до Державного реєстру телерадіоорганізацій ОКТБ ПП "ТБ-Ком", м. Сміла Черкаської області.
До Національної ради звертаються оператори кабельного телебачення з проханням внести до переліку каналів ретрансляції канали, у програмному наповненні яких присутні програми сексуального чи еротичного змісту. Найпопулярніші серед них "TV-1000", "Adult channel", "XXL", "Spice", "Hustler", "Blue Hustler", "PB", "PG", "Private blue", "Gold blue". Чинним законодавством України передбачено певні обмеження у використанні таких програм. Трансляція відеопродукції еротичного характеру можлива за наявності позитивного висновку Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі, а фільмів - за умовами прокатного посвідчення щодо обмеження глядацької аудиторії. Розповсюдження продукції порнографічного змісту передбачає карну відповідальність. На сьогодні Законом України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) не регламентується питання розповсюдження відеопродукції еротичного та порнографічного змісту іноземними супутниковими каналами мовлення як ефірним способом розповсюдження сигналу, так і через кабельні мережі. Також поки що не відрегульовано і механізм отримання провайдерами програмної послуги на виконання норми Закону України "Про захист суспільної моралі" експертних висновків на програмне наповнення окремих іноземних супутникових каналів для отримання права їх розповсюдження в кабельних мережах. Маємо приклади, коли експертні висновки було видано лише на відеоматеріал, поданий для експертизи. Жодної експертизи щодо програмного наповнення того чи іншого супутникового каналу в цілому проведено ще не було. Національної радою готується проект рішення, яким планується встановити обмеження доступу глядацької аудиторії до супутникових іноземних програм еротичного та сексуального характеру на виконання норм Закону України "Про захист суспільної моралі". Передбачається, що провайдери програмної послуги будуть отримувати ліцензії Національної ради з прописаними в них конкретними заходами обмеженого доступу абонентів - особливо, дитячої аудиторії.
Між Національною радою та Міністерством культури і туризму України укладено угоду про співпрацю у сфері регулювання процесів кінопоказу на вітчизняних телеканалах (інформація про видачу прокатних посвідчень на право демонстрування фільмів, приналежність фільмів до відповідної вікової глядацької аудиторії). Під час здійснення перевірок діяльності телекомпаній обов'язково перевіряється наявність прокатних посвідчень та відповідність часу демонстрування фільмів до зазначеної вікової глядацької аудиторії.
Обстоюючи вітчизняні та міжнародні норми захисту прав неповнолітніх та суспільної моралі, керуючись відповідними Законами України, а також резолюцією ООН "Керівні принципи ООН для попередження злочинності серед неповнолітніх", Конвенцією "Про права дитини" (995_021) , рекомендацією комісії Європарламенту "Зелений папір про захист неповнолітніх та людської гідності в аудіовізуальних та інформаційних службах" та Європейською конвенцією "Про транскордонне телебачення" (994_444) , Національна рада у листопаді 2007 року провела Міжнародний семінар для працівників апарату Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення "Практичні питання моніторингу та контролю за телерадіомовниками: європейський досвід".
Національна рада України принагідно підтверджує свою готовність до плідної співпраці з органами прокуратури у сфері формування національного інформаційного простору і захисту прав телеглядачів та радіослухачів.
Начальник юридичного
управління
М.Пушкаренко

ЗАХОДИ

реагування на Подання Генеральної прокуратури України щодо усунення порушень Закону України "Про захист суспільної моралі" ( 1296-15 )

1. Скоординувати можливості, зусилля та підходи Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі та Експертної комісії з питань розповсюдження і демонстрування фільмів при Міністерстві культури і туризму України до питань захисту суспільної моралі та оцінювання відеопродукції.
2. Довести матеріали щодо Подання Генеральної прокуратури України до представників Національної ради в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а також працівників регіональних секретаріатів. Обговорити їх у підрозділах департаменту контрольно-аналітичної роботи з ухваленням відповідних рішень щодо захисту суспільної моралі.
3. Провести тематичний моніторинг каналів мовлення щодо дотримання чинного законодавства у сфері суспільної моралі. Висновки розглянути на засіданні Національної ради в червні або липні 2008 року.
4. Проаналізувати у першому півріччі 2008 року виконання Постанови Кабінету Міністрів України про озвучення та дублювання фільмів українською мовою.
5. Звернутися до відповідних державних структур щодо необхідності прийняття політичного рішення про збільшення фінансування на виготовлення високохудожньої національної кіновідеопродукції, в тому числі для дитячої та юнацької аудиторії.
6. Внести до Інструкції Національної ради "Про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій України" (v1026295-02) пункт щодо перевірок наявності експертних висновків Національної комісії з питань захисту суспільної моралі.
7. Розробити пропозиції до Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) та внести їх на розгляд до Комітету з питань свободи слова та інформації Верховної Ради України.
Начальник юридичного
управління
М.Пушкаренко