Національний банк України           Територіальні управління
                                      Національного банку України
  Департамент платіжних систем
                                      Комерційні банки
  N 25-111/645-2297

  11.04.2000




      Про окремі порушення Інструкції НБУ N 7 ( v0204500-96 )


     Аналіз листів,  звернень  та  документів,  які  надходять на
адресу Національного банку України від  підприємств,  організацій
та банків,  вказує на необізнаність клієнтів банків щодо якісного
заповнення розрахункових документів та їх  відповідності  вимогам
Інструкції  Національного  банку України N 7 ( v0204500-96 ) "Про
безготівкові  розрахунки  в   господарському   обороті   України"
(далі-Інструкція),   пасивне  ставлення  банківських  установ  до
проведення  роз'яснювальної  роботи  з   клієнтами   та   невірне
виявлення  помилок  в цих документах відповідальними банківськими
працівниками.
     Прострочення встановлених      законодавством       термінів
проходження  розрахункових документів на всіх стадіях,  починаючи
від платника або стягувача і закінчуючи банком платника, затримує
обіг коштів підприємств,  що негативно впливає на фінансовий стан
суб`єктів   господарювання,   загострює   соціальну   напругу   в
суспільстві  та  зменшує видатки з бюджету,  оскільки в більшості
випадків вчасно неперераховані кошти мають  бути  використані  на
виплату  заборгованої  та  поточної  заробітної плати,  на сплату
податків та  інших  платежів  до  бюджетів  всіх  рівнів,  та  на
розрахунки з іншими дебіторами та кредиторами.
     Найчастіше причиною  повернення   розрахункового   документа
банком   вказуються  такі:  відсутність  оригіналу  відповіді  на
претензію та оригіналу виконавчого документа  (які  додаються  до
розрахункового документа); невірно вказана назва платника, яка не
відповідає офіційно зареєстрованій в статуті;  назва національної
грошової   одиниці   у  рядку  "Сума  літерами"  зазначена  не  в
скороченій формі, а повністю, та багато інших.
     Слід зазначити,   що   згідно  з  підпунктом  "г"  пункту  8
Інструкції при зазначенні суми літерами перше слово починається з
великої  літери,  назва  грошової одиниці вказується у скороченій
формі, а сума копі- йок-цифрами. Наприклад: Двадцять одна грн. 78
коп.  Це  єдине припустиме скорочення назви національної грошової
одиниці.  Якщо в розрахунковому документі назва грошової  одиниці
написана  в  повній  формі,  або  з  маленької  літери,  то це не
вважається порушенням вимог Інструкції,  і такий документ повинен
прийматися банками до виконання,  але з попередженням клієнта про
належне заповнення данного реквізиту.
     Деякі комерційні   банки  докладають  зусиль  для  виявлення
можливих  помилок,  в  тому  числі  і  незначних,  в   оформленні
розрахункових  документів.  Так,  установа  банку,  отримавши від
стягувача  платіжну  вимогу  на   безспірне   стягнення   коштів,
повернула  її  без  виконання,  мотивуючи тим,  що назва грошової
одиниці зазначена в повній,  а не в  скороченій  формі.  Стягувач
виправив цю "суттєву" помилку і направив в банк новий документ на
стягнення коштів,  який теж банком  повернений  без  виконання  в
зв'язку  з  тим,  що  назва банку платника не відповідає офіційно
зареєстрованій в статуті,  хоча  саме  така  ж  назва  була  і  в
попередньому документі, на яку банк не вказав.
     До іншого банку надійшла платіжна вимога, яка була повернена
банком   без  виконання  з  посиланням  на  те,  що  у  відповіді
підприємства-боржника нема чіткого визначення суми боргу. Разом з
тим  у відповіді підприємства-боржника сума боргу була визначена,
на яку працівник банку не звернув увагу.
     Ще одна  банківська установа,  отримавши від стягувача листа
про відкликання розрахункового документа на  безспірне  стягнення
коштів,  повернула платіжну вимогу лише через місяць,  а оригінал
відповіді  підприємства-боржника  на  претензію,  який  подавався
разом з платіжною вимогою, стягувач досі не отримав.
     Подібні факти порушень також допускають  й  інші  комерційні
банки.
     Такі дії банків свідчать  про  свідоме  намагання  затягнути
процес розрахунків, порушуючи терміни документообігу та виявляючи
в розрахункових документах все нові й нові "помилки". У зв'язку з
цим Національний банк України вважає неприпустимим таке ставлення
банківських  установ  до  приймання  та   обробки   розрахункових
документів.
     Також зазначаємо,  що   з   метою   недопущення   повернення
розрахункових  документів  на  безспірне  стягнення коштів банком
платника та збільшення термінів проходження  платежів,  перевірка
підстав  такого  стягнення та відповідність оформлення документів
вимогам Інструкції, має здійснюватися також і банком стягувача.
     Поряд с  тим  маємо  зауважити,  що відповідно до пункту 8-1
Інструкції у разі  відмови  прийняти  від  клієнта  розрахунковий
документ,  банк  у  день  отримання документа має зробити на його
зворотньому боці чіткий напис про  причину  повернення  документа
без виконання та повернути його (зі всіма додатками) клієнту.
     З метою  запобігання  неякісного  заповнення   розрахункових
документів та чіткого дотримування вимог Інструкції,  своєчасного
проходження платежів  через  банківську  систему  та  недопущення
необгрунтованого      повернення     розрахункових     документів
зобов'язуємо:
     1.Керівникам установ комерційних банків:
     * розглянути зі всіма працівниками банків порушені  у  цьому
листі питання розрахунків;
     * при розрахунково-касовому  обслуговуванні  клієнтів  чітко
дотримуватись вимог Інструкції;
     * вжити таких попереджувальних заходів:
     а) в  операційному  залі  банківських  установ  або в інших,
пристосованих до цього місцях,  доцільно розмістити для  клієнтів
банку,  інформацію  щодо  заповнення  розрахункових документів та
примірники нормативно-правових актів Національного банку  України
стосовно заповнення таких документів;
     б) встановити  відповідальну  особу,  яка  повинна  надавати
клієнтам    роз'яснення    вимог   Інструкції   щодо   заповнення
розрахункових документів та відповідати за їх запитами,  а  також
надавати   вичерпну   відповідь  за  кожним  випадком  повернення
документів.
     2. Територіальним управлінням Національного банку України:
     * періодично  здійснювати  перевірки  комерційних  банків  з
питань дотримання вимог Інструкції НБУ N 7  ( v0204500-96 )  "Про
безготівкові  розрахунки  в господарському обороті України",  при
цьому особливу увагу приділяти правильності заповнення та терміну
проходження  розрахункових  документів та оперативно реагувати на
звернення суб'єктів господарювання щодо безпідставного повернення
таких документів;
     * у   разі   порушення   комерційними   банками  вимог  цієї
Інструкції, до банків порушників повинні застосовувати відповідні
заходи впливу.
     * У разі неодноразових порушень комерційними банками порядку
розрахунків,    повідомляти    Департамент    платіжних    систем
Національного банку України.



  Заступник Голови                               П.М.Сенищ


  вик. Ковальчук С.В.
  293-16-97
  25PLAS@U0H0