КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 25 червня 2008 р. N 874-р
Київ

Про схвалення Концепції розвитку державної метрологічної системи на період до 2015 року

Схвалити Концепцію розвитку державної метрологічної системи на період до 2015 року, що додається.
Прем'єр-міністр України
Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 33

СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 25 червня 2008 р. N 874-р

КОНЦЕПЦІЯ

розвитку державної метрологічної системи на період до 2015 року

Загальна частина

Створення державної метрологічної системи спрямоване на забезпечення економічного розвитку країни та науково-технічного прогресу, максимальне використання існуючого потенціалу і світового досвіду в усіх сферах діяльності, а також співробітництво з іншими країнами, насамперед з країнами - членами СНД.
Першим актом законодавства з питань метрології, прийнятим після проголошення незалежності України, став Декрет Кабінету Міністрів України від 26 квітня 1993 р. N 40-93 (40-93) "Про забезпечення єдності вимірювань".
У 1998 році прийнято Закон України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (113/98-ВР) , правові положення якого з часом були гармонізовані із загальноприйнятими у світовій практиці нормами та правилами метрології, документами Міжнародної організації законодавчої метрології.
Протягом останніх років набули чинності міжнародні та європейські документи з питань метрології, зокрема у 2004 році документи Міжнародної організації законодавчої метрології Д1 "Елементи до закону про метрологію" і Д9 "Принципи метрологічного нагляду", а також Директива 2004/22/ЄС Європейського парламенту та Ради ЄС від 31 березня 2004 р. про вимірювальні прилади.

Мета Концепції, основні напрями розвитку державної метрологічної системи

Метою Концепції є забезпечення розвитку державної метрологічної системи згідно з пріоритетами державної політики економічного розвитку країни та світовими тенденціями до глобалізації метрологічної діяльності з урахуванням вимог міжнародних документів з питань метрології та досвіду реформування метрологічних систем у країнах - членах ЄС.
Розвиток державної метрологічної системи передбачає:
посилення захисту громадян і національної економіки від наслідків застосування недостовірних результатів вимірювань;
проведення вимірювань з необхідною точністю з метою отримання достовірних результатів;
розширення міжнародних зв'язків, визнання результатів вимірювань іншими державами;
задоволення потреби споживачів у метрологічних послугах, підвищення рівня довіри до результатів вимірювань, насамперед з метою забезпечення захисту життя та здоров'я громадян, охорони навколишнього природного середовища і раціонального використання природних ресурсів;
зменшення державного впливу на метрологічну діяльність у сферах, що регулюються ринком;
підвищення рівня проведення фундаментальних і прикладних досліджень у сфері метрології;
випереджальний розвиток еталонної бази, що дасть змогу відтворювати одиниці вимірювань Міжнародної системи одиниць на достатньому для задоволення національних потреб рівні;
забезпечення єдності вимірювань та їх простежуваності;
підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняної продукції;
запровадження міжнародних та європейських стандартів і забезпечення випереджальної інтеграції у сфері науки і техніки порівняно з економічною інтеграцією;
підвищення рівня підготовки фахівців-метрологів для державної метрологічної системи, підприємств та організацій;
гармонізацію обов'язкових вимог до забезпечення єдності вимірювань і проведення оцінки відповідності з вимогами міжнародних документів з питань метрології;
прозорість і доступність інформації з питань метрології;
встановлення обов'язкових вимог до застосування процедури проведення вимірювань та їх результатів;
застосування державного регулювання вартості метрологічних робіт.
Основними напрямами розвитку державної метрологічної системи є:
1) удосконалення нормативно-правової бази державної метрологічної системи насамперед шляхом розроблення проекту Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" у новій редакції (далі - Закон), в якій передбачається:
розроблення технічних регламентів з метою впровадження Директиви 2004/22/ЄС Європейського парламенту та Ради ЄС від 31 березня 2004 р. про вимірювальні прилади та інших директив ЄС з питань метрології;
запровадження поняття "сфера законодавчо регульованої метрології" замість "сфера державного метрологічного нагляду";
приведення понять, що використовуються у сфері метрології, та їх визначень у відповідність з міжнародними документами;
поширення його дії на стандартні зразки складу та властивостей речовин і матеріалів та технічні системи і пристрої, за допомогою яких здійснюється вимірювання;
приведення понятійного апарату Закону, що стосується проведення оцінки відповідності засобів вимірювальної техніки і відповідних процедур оцінки засобів вимірювальної техніки, у відповідність із законодавчими актами щодо технічного регулювання та міжнародними документами з питань метрології;
формування переліку категорій засобів вимірювальної техніки, який визначається нормативно-правовим документом;
приведення процедури, що застосовується для уповноваження на проведення державних випробувань і затвердження типу та повірки засобів вимірювальної техніки, у відповідність з міжнародними нормами, правилами та стандартами;
конкретизація положень, що стосуються статусу та основних організаційно-методичних функцій метрологічних служб з метою підвищення якості метрологічного забезпечення продукції і послуг;
приведення процедури підтвердження компетентності вимірювальних лабораторій у відповідність з міжнародними нормами, правилами та стандартами;
визначення положень, що стосуються здійснення державного метрологічного нагляду;
конкретизація завдань і функцій територіальних органів Держспоживстандарту;
2) удосконалення нормативної бази державної метрологічної системи шляхом:
розроблення нових і актуалізації чинних нормативно-правових актів з метою їх гармонізації з міжнародними документами з питань метрології;
формування переліку національних стандартів, які у разі добровільного застосування є доказом відповідності засобів вимірювальної техніки вимогам технічних регламентів;
визначення обов'язкових вимог до процедури проведення вимірювань та її результатів у сфері метрології;
3) розвиток науково-технічної бази державної метрологічної системи шляхом:
активізації фундаментальних науково-прикладних досліджень у сфері метрології;
виявлення нових фізичних явищ, визначення на їх основі стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
забезпечення розвитку, удосконалення та оптимізації національної еталонної бази з урахуванням потреб економіки, науки і оборони;
створення державних первинних еталонів, що використовуються безпосередньо у сфері метрології;
технічного переоснащення наявних еталонів сучасною елементною базою, приладами, допоміжним обладнанням, засобами автоматизації та обчислювальної техніки;
створення державних первинних та вторинних еталонів, що відповідають міжнародному технічному рівню, з використанням фундаментальних фізичних сталих, фізичних явищ та сучасних досягнень науки і техніки;
удосконалення процедури передачі інформації про одиниці вимірювань до засобів вимірювальної техніки та забезпечення контролю за правильністю її проведення;
забезпечення простежуваності результатів вимірювань із застосуванням повірочних схем до відповідних державних первинних еталонів;
визначення ступеня еквівалентності державних первинних еталонів згідно з процедурою міжнародних звірень;
удосконалення методів і засобів вимірювальної техніки;
4) удосконалення організаційної структури державної метрологічної системи шляхом:
оптимізації структури Державної метрологічної служби;
підвищення ефективності діяльності Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів та Державної служби єдиного часу та еталонних частот з метою визначення і прогнозування потреб національної економіки;
реформування системи державного метрологічного контролю і нагляду;
підвищення ефективності взаємодії між суб'єктами державної метрологічної системи і метрологічними службами центральних органів виконавчої влади, підприємств та організацій;
5) розширення співробітництва з міжнародними та регіональними організаціями та метрологічними установами провідних країн світу шляхом:
активізації проведення ключових і регіональних звірень державних еталонів з міжнародними і національними еталонами, насамперед у рамках співробітництва державних метрологічних установ Європи та Азії;
активізації робіт з виконання підписаної у рамках Генеральної конференції з мір і ваги Угоди про взаємне визнання національних еталонів, отримання сертифікатів про калібрування і вимірювання, що видаються національними метрологічними інститутами;
активізації робіт з розроблення міжнародних документів з питань метрології;
приєднання України до Метричної конвенції;
набуття Україною статусу повноправного члена Міжнародної організації законодавчої метрології.

Інформаційне та кадрове забезпечення розвитку державної метрологічної системи

Інформаційне забезпечення розвитку державної метрологічної системи можливе шляхом:
широкого використання Інтернет, сучасних комунікаційних засобів для обміну інформацією у сфері метрології;
організації та забезпечення довідково-інформаційного обслуговування у сфері метрології;
створення автоматизованих банків даних нормативних документів з питань метрології, банків термінології багатьма мовами, банків даних про точні значення фундаментальних фізичних сталих, властивості речовин і матеріалів, засоби вимірювальної техніки, державні зразки складу та властивостей речовин і матеріалів. Послуги з отримання таких даних надаються безоплатно для всіх суб'єктів господарювання та організацій усіх форм власності.
Кадрове забезпечення розвитку державної метрологічної системи повинне здійснюватися за такими основними напрямами:
підготовка фахівців-метрологів у вищих навчальних закладах;
формування державного замовлення на підготовку зазначених фахівців;
розширення мережі навчальних закладів, залучення до навчального процесу фахівців державних наукових метрологічних центрів та територіальних органів Держспоживстандарту;
розширення мережі філіалів вищих навчальних закладів, що проводять підготовку інженерів у сфері метрології;
підготовка фахівців-метрологів вищої кваліфікації у спеціалізованій аспірантурі;
проведення стажування фахівців-метрологів у метрологічних установах країн - членів ЄС;
підвищення кваліфікації зазначених фахівців;
регулярне проведення науково-методичних семінарів з питань метрологічного забезпечення за участю фахівців-метрологів державної метрологічної системи, підприємств та організацій.
Для реалізації цієї Концепції передбачається здійснення заходів згідно з додатком.

Ресурси, необхідні для реалізації Концепції

Фінансування заходів щодо забезпечення розвитку державної метрологічної системи передбачається здійснювати за рахунок коштів державного бюджету у запланованому обсязі, коштів підприємств, установ та організацій, що заінтересовані в ефективному функціонуванні метрологічної інфраструктури, та коштів міжнародних фінансових організацій і міжнародної технічної допомоги для розвитку національної еталонної бази та підтвердження еквівалентності державних еталонів міжнародним.

Очікувані результати

Розвиток державної метрологічної системи сприятиме підвищенню рівня її технічного оснащення, що дасть змогу забезпечити:
створення умов для подальшого розвитку науки та техніки;
випереджальний розвиток державної метрологічної системи, створення запасу точності відтворення і передачі інформації про одиниці вимірювань до засобів вимірювальної техніки для забезпечення єдності та достовірності вимірювань у державі в цілому;
посилення темпів науково-технічного прогресу;
ефективне функціонування науково-виробничої сфери;
підвищення обороноздатності держави та конкурентоспроможності вітчизняної продукції;
подальший розвиток міжнародної торгівлі та інтеграції України до світової економіки;
надійний захист інтересів споживачів і держави у сфері забезпечення якості та безпеки продукції.

Додаток
до Концепції

ЗАХОДИ

щодо забезпечення розвитку державної метрологічної системи на період до 2015 року

1. Налагодити співробітництво з міжнародними та регіональними організаціями та метрологічними установами провідних країн світу щодо підготовки фахівців-метрологів, забезпечити проведення семінарів і конференцій із залученням спеціалістів зазначених організацій та установ.
                               Держспоживстандарт, 
                               інші заінтересовані центральні 
                               органи виконавчої влади. 
                               2008-2015 роки. 
2. Переглянути завдання і функції територіальних органів Держспоживстандарту та забезпечити приведення їх у відповідність із законодавством.
                               Держспоживстандарт. 
                               2008-2009 роки. 
3. Розробити та затвердити в установленому порядку заходи щодо інформаційного забезпечення розвитку державної метрологічної системи.
                               Держспоживстандарт. 
                               IV квартал 2008 року. 
4. Забезпечити:
розроблення та подання на розгляд Кабінету Міністрів України проекту Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" у новій редакції.
                               Держспоживстандарт. 
                               III квартал 2009 року; 
супроводження розгляду у Верховній Раді України проекту Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" у новій редакції.
                               Держспоживстандарт. 
                               IV квартал 2009 року; 
підготовку проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки".
                               Держспоживстандарт. 
                               IV квартал 2009 року; 
розроблення технічних регламентів з метою впровадження Директиви 2004/22/ЕС Європейського парламенту та Ради ЄС від 31 березня 2004 р. про вимірювальні прилади та інших директив ЄС з питань метрології.
                               Держспоживстандарт. 
                               III квартал 2009 року. 
5. Підготувати та подати пропозиції щодо вступу України до Міжнародної організації законодавчої метрології.
                               Держспоживстандарт. 
                               2010 рік.