ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                                Л И С Т

 N 4160/7/16-1201 від 24.03.2000
     м.Київ

 vd20000324 vn4160/7/16-1201


             Щодо організації роботи зі стягнення ПДВ


     1. З   метою   забезпечення   повноти   адміністрування  ПДВ,
оптимізації     бюджетного     відшкодування     та     покращання
контрольно-економічної роботи ДПА України зазначає таке.
     Аналіз результатів перевірок  за  1999  рік  в  ДПА  областей
свідчить  про  наявність як фактів недостатньої організації роботи
зі стягнення ПДВ у податкових органах,  так і про  окремі  випадки
порушень законодавства платниками,  які не були своєчасно виявлені
при попередній перевірці працівниками податкових інспекцій.
     2. Працівниками  відділів  непрямих  податків  не приділялася
належна  увага  якості   та   правильності   складання   отриманої
звітності,   зокрема,   це   стосувалося  податкового  кредиту  за
наявності  одночасно  оборотів,  які  оподатковуються  за   повною
ставкою,  та  пільгових,  в результаті чого зменшуються платежі до
бюджету.  Так,  такі  порушення  виявлені  у   поданій   звітності
м'ясокомбінату та міськмолокозаводу.
     3. У  податкових  деклараціях  платників  ПДВ   не   робилась
відмітка  про  проведення  попередньої  перевірки,  що ставить під
сумнів її проведення.
     4. За  наявності  оборотів,  які звільнені від оподаткування,
мали місце випадки,  коли не надавалися довідки про вид  операцій,
які відповідно до законодавства звільнялися від оподаткування.
     5. Траплялися  випадки  відображення   обсягів   продажу   та
придбання  з  урахуванням  ПДВ,  що  не відповідають передбаченому
порядку заповнення податкової декларації.
     6. Мали  місце окремі випадки,  коли при квартальному терміні
подання декларації  подавалися  декларації  і  за  окремий  місяць
кварталу, чим порушувався порядок ведення податкового обліку.
     7. Крім того,  типовою помилкою, виявленою під час тематичних
перевірок,   став   факт   неправильного   заповнення   податкових
декларацій платниками, які видали податкові векселі на суму ПДВ по
товарах,  що ними імпортуються,  у зв'язку з чим Управлінням (лист
ДПА України від 30.04.99 р.  N 6395/7/16-1121)  було  підготовлено
вказівки  щодо  порядку  адміністрування податкових векселів,  які
видаються платниками ПДВ при ввезенні товарів на  митну  територію
України.
     8. Не  аналізувалися  причини  міграції  платників  з  одного
району в інший, обласними ДПА для підвідомчих податкових інспекцій
недостатньо розроблялися методичні вказівки, оглядові листи.
     9. По  матеріалах,  які  отримувалися  із  зовнішніх  джерел,
зокрема, митниця, статистичні органи, банківські установи, не було
розроблено  і  не  запроваджено  окрему систему адміністрування по
категоріях платників (великі, пільгові, проблемні тощо). Хоча дані
як  митниці,  так  і інших установ використовувалися спеціалістами
областей, але споживання цієї інформації не носило організаційного
характеру,   а   більш  відповідало  хаотичному  споживанню  (щодо
окремого платника, окремого запиту чи випадку).
     10. В  областях  неповністю  дотримувалися  вимог  Методичних
вказівок з організації порядку адміністрування відшкодування  ПДВ,
затверджених наказом ДПА України від 01.08.98 р. N 376.
     Так, наприклад,  виявлено  факт  неправомірного  застосування
товариством нульової ставки ПДВ по комісійних послугах, пов'язаних
з продажем вугілля на експорт.
     11. В  області  проводилося  відшкодування  на  розрахунковий
рахунок платника ПДВ за актами документальних  перевірок,  в  яких
було зафіксовано лише залишки коштів на валютних рахунках і ніяким
чином  не  обумовлено  ні  умов  контракту,  ні  форм   проведення
розрахунків   при   здійсненні  експортних  операцій  (грошова  чи
бартерна), ні фактів надходження валюти, ні факту перетину митного
кордону  України;  не  зазначено  основних  постачальників  та  не
відслідковано по всьому колу постачальників проведення розрахунків
з бюджетом.
     12. У ДПІ району було встановлено факти,  коли  в  1998  році
були    зареєстровані   платником   ПДВ   ТОВ   (здійснює   імпорт
нафтопродуктів), 2 його дочірні підприємства та філія. ДП здійснює
закупку   нафтопродуктів  на  території  України  і  їх  продаж  з
урахуванням ПДВ,  виписує податкові накладні,  однак розрахунки  з
бюджетом не проводить,  посилаючись на рішення суду,  в той же час
зі сторони працівників податкової інспекції не було  вжито  ніяких
заходів  ні  щодо оскарження такого рішення,  ні щодо стягнення до
бюджету в примусовому порядку коштів як зайво отриманий ПДВ у сумі
більше  1  млн.  грн.,  ні  щодо  позбавлення  всіх  прав платника
податку.
     13. З   метою  контролю  за  потоками  товарів,  ввезених  на
пільгових  умовах,  в  перевірених  областях  не  в  повній   мірі
використовуються дані Центральної бази ДПА України.
     Слабким та неефективним місцем в організації  справляння  ПДВ
залишається   комп'ютерна   обробка   звітності,  рознесення  всіх
показників податкової декларації проводиться із  запізненням  і  є
чистою формальністю, яка не дає бажаних результатів.
     14. Виявлені факти,  коли вся звітність платника,  отримана в
один  день,  реєструвалася за одним номером,  що може призвести до
зловживань, оскільки дає можливість провести реєстрацію документу,
поданого  пізніше,  і не дає можливості встановити повний контроль
за поданням платником податкової звітності в  установлені  терміни
та  забезпечити  повноту  застосування  штрафів за адміністративні
порушення.
     15. У   регіонах   не  вживаються  заходи  щодо  встановлення
належного контролю за  такою  категорією,  як  фізичні  особи,  що
здійснюють підприємницьку діяльність.
     16. Так,  в жодній з  декларацій  з  ПДВ,  наданій  фізичними
особами  в  ДПІ,  не  було  відмітки  про  проведення  попередньої
перевірки,  що свідчить взагалі про її відсутність, виявлено факти
невідповідності   даних   декларацій  даним  в  особовому  рахунку
платника.  Крім  того,  деякі  декларації  та  форми  одноразового
перерахунку  заповнені олівцем,  у деклараціях траплялися помарки,
підчистки.
     Не проводився   аналіз  та  співставлення  поданої  фізичними
особами  звітності  з  ПДВ  зі  звітністю  про  отримані   доходи;
порівняння  обсягів  продажу  товарів,  зазначених  у декларації з
податку на додану вартість зі звітністю по ЕККА.
     17. З  метою  забезпечення своєчасного та повного надходження
ПДВ до Держбюджету України та зменшення податкової заборгованості,
а також підвищення якості попередніх перевірок декларацій з питань
визначення правильності  податкових  зобов'язань,  обгрунтованості
надання  пільг  та  з метою виконання вимог наказу ДПА України від
17.02.2000 р.  N 62 зобов'язує протягом 2000 року  впровадити  ряд
заходів,  направлених  на  підвищення якості роботи з забезпечення
надходжень ПДВ:
     а) підвищити  якість попередніх перевірок декларацій з питань
правильності визначення податкових зобов'язань та  обгрунтованості
надання  пільг  з  ПДВ,  звернувши особливу увагу на відповідність
показників декларацій з податку на прибуток та ПДВ  (про  найбільш
поширені  помилки  слід  повідомляти  ДПА  України  при підготовці
інформації "Про фактичні надходження ПДВ,  що контролюються  ДПА",
лист ДПА України від 20.03.97 р. N 16-1221/10-2074);
     б) виходячи з бази даних,  яка  отримується  від  банківських
установ,  проаналізувати  інформацію  по підприємствах,  які мають
значні обороти по банківських рахунках як в національній,  так і в
іноземній   валюті  та  надали  заяви  на  придбання  валюти,  але
сплачують незначні суми ПДВ до бюджету,  або ж мають  недоїмку  по
платежах до бюджету.  Визначити причини декларування незначних сум
податку до сплати, а також причини виникнення недоїмки;
     в) провести  аналіз  причин  виникнення сум ПДВ,  належних до
відшкодування (перевищення сум податкового кредиту над податковими
зобов'язаннями),   вжити   дієвих   заходів  з  метою  запобігання
незаконному  відшкодуванню  ПДВ.  При   цьому   слід   забезпечити
проведення моніторингу сум податку, які декларуються платниками до
відшкодування,  їх склад, особливу увагу надати платникам, які, не
здійснюючи операцій, оподатковуваних за нульовою ставкою, постійно
декларують значні суми ПДВ до відшкодування з бюджету, забезпечити
своєчасний  відбір декларацій та передачу для проведення перевірок
управлінню організації документальних перевірок юридичних осіб.
     18. У  рамках  цього моніторингу провести зустрічні перевірки
платників,  які є учасниками бартерних (товарообмінних)  операцій:
по   всіх   незакритих   бартерних   (товарообмінних)   контрактах
визначити,   чи   задекларовані   податкові   зобов'язання   обома
сторонами,  чи дотримано умов, встановлених Законом, для отримання
податкового  кредиту,  в  тому  числі  і  по  тих  платниках,  які
здійснюють зовнішньоекономічні операції.
     19. Використати для цього базу даних системи  "Галузь",  базу
даних   митної   служби,   результати  перевірок  підрозділів,  що
здійснюють валютний контроль,  інші дані,  якими володіє податкова
служба: за результатами перевірок встановити, якими підприємствами
не дотримано умов щодо надходження валютної  виручки,  встановити,
чи змінювалися умови контракту,  якщо контракт змінено з грошового
на бартерний -  перевірити,  чи  проведено  платником  коригування
податкового  кредиту  в  частині  виключення зі складу податкового
кредиту сум податку,  які припадають на бартерну частину контракту
(такий порядок діяв до 01.01.2000 р.).
     20. Необхідно також звернути увагу на  дотримання  платниками
норм   пп.7.4.3   ст.7  Закону  України  "Про  податок  на  додану
вартість" ( 168/97-ВР ),  особливо тією категорією платників,  які
здійснюють ввезення імпортних товарів, по яких ПДВ сплачується при
розмитненні або ж шляхом видачі  податкового  векселя.  Якщо  такі
платники  здійснюють  одночасно  оподатковувані  і  звільнені  від
оподаткування операції (або такі, що не є об'єктом оподаткування),
необхідно  перевірити,  чи  проведено  розподіл  сум  податку  між
оподатковуваними і звільненими від  оподаткування  операціями,  чи
ПДВ,  сплачений при розмитненні або податковим векселем,  включено
до складу податкового кредиту в повній мірі.
     21. При перевірках особливу увагу звертати на обгрунтованість
віднесення до податкового кредиту та правомірність відшкодування з
бюджету сум ПДВ при здійсненні операцій щодо:
     - використання імпортованої  сировини,  матеріалів,  що  були
ввезені  для  власних потреб,  але використаних на інші цілі (лист
ДПА України від 11.02.2000 р. N 1918/7/16-1321);
     - сплати ПДВ від реалізації нерухомості.
     22. Проводити відбір для здійснення перевірок підприємств, що
ліквідуються  за власним бажанням,  з питань повноти сплати ПДВ до
бюджету при розпродажу їх майна, звернувши особливу увагу на факти
проведення повернення переплат чи бюджетного відшкодування (у разі
їх наявності) таким підприємствам.
     23. Проводити  постійний контроль за повнотою та своєчасністю
погашення  векселів,   виданих   імпортерами   товарів   на   суму
нарахованого  на  митниці  ПДВ  (листи ДПА України від 25.02.98 р.
N 1967/10/16-1221, від 02.04.98 р. N 3564).
     24. Провести  в  регіонах  ретельний  аналіз  втрат  бюджету,
узагальнити практику  адміністрування  справляння  ПДВ  в  кожному
регіоні і до 01.06.2000 р. надати конкретні пропозиції ДПА України
для розробки загального порядку адміністрування надходжень ПДВ.

 Заступник Голови                                       Г.Оперенко

 "Бизнес", N 152000