ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПРОМИСЛОВОЇ
БЕЗПЕКИ, ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА ГІРНИЧОГО НАГЛЯДУ
Л И С Т
07.07.2008 N 01/02-03/5937
Начальникам територіальних 
управлінь 

Про впровадження Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"

Державний комітет України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду з метою правильного застосування норм Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) (далі - Закон), норм міжнародного законодавства та з урахуванням роз'яснень Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.05.2008 р. N 4551 (v4551563-08) повідомляє.
Відповідно до статті 19 Закону України "Про міжнародні договори" (1906-15) передбачено, що, якщо міжнародним договором, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовуються правила міжнародного договору.
Абзацами першим, другим та дванадцятим статті 3 Закону (877-16) державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності та дотримання умов міжнародних договорів України.
Статтею 6 Закону (877-16) також передбачено, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Конвенція Міжнародної організації праці N 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі (993_036) та Конвенція Міжнародної організації праці N 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві (993_114) , згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України згідно із законами України "Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці N 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі" від 08.09.2004 р. N 1985-IV (1985-15) та "Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці N 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві" від 08.09.2004 р. N 1986-IV (1986-15) , передбачають права інспекторів, які забезпечені відповідними документами, що засвідчують їхні повноваження, безперешкодно, без попереднього повідомлення і в будь-яку годину доби проходити на будь-яке підприємство, яке підлягає інспекції.
Про проведення перевірки суб'єкт господарювання (власник об'єкта контролю) відповідно до Закону (877-16) має повідомлятися завчасно не завжди, а лише при проведенні планових заходів (пункт 4 статті 5 Закону). Тобто, коли відсутні аварійні, позаштатні ситуації і перевірка здійснюється у звичайному, плановому режимі, за відсутності потреби у невідкладній перевірці.
У той же час про проведення позапланових заходів територіальні управління Держгірпромнагляду можуть нікого не повідомляти заздалегідь, оскільки таке право їм надано Конвенціями N 81 (993_036) та N 129 (993_114) .
Враховуючи зазначене, при здійсненні державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду Держгірпромнагляд та його територіальні органи повинні дотримуватись вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) в тій частині, що не суперечить вимогам Конвенції Міжнародної організації праці N 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі (993_036) та Конвенції Міжнародної організації праці N 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві (993_114) .