ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 2072/6/15-1116 від 20.04.2000
     м.Київ

 vd20000420 vn2072/6/15-1116


             Щодо податкового обліку деяких операцій



     ДПАУ на прохання Комітету з  питань  фінансів  і  банківської
діяльності ВР України розглянула лист санаторію і повідомляє.

     1. Щодо  податкового  обліку  трансфертів,  які  надаються  з
бюджету суб'єктам підприємницької діяльності  у  вигляді  дотацій,
субсидій.
     Відповідно до ст.23  Закону  України  "Про  бюджетну  систему
України" (  512-12 ) усі розташовані на території України суб'єкти
підприємницької  діяльності,  незалежно  від  форм   власності   і
підпорядкування,  які сплачують податки, збори та інші обов'язкові
платежі до бюджету,  можуть фінансуватися з бюджету та  одержувати
дотації, субсидії відповідно до програм економічного і соціального
розвитку.
     За економічною  структурою  бюджетних видатків пунктами 3 і 7
Розділу II Додатка N 5 до Постанови  Верховної  Ради  України  від
12.07.96 р.  N  327/96  (  327/96-ВР  )  "Про  структуру бюджетної
класифікації   України"   передбачені   такі   субсидії,   поточні
трансфертні    виплати    та   капітальні   трансферти   суб'єктам
підприємницької діяльності:
     - субсидії        державним        підприємствам,        крім
сільськогосподарських;
     - субсидії фінансовим установам;
     - субсидії    підприємствам    і    організаціям   сільського
господарства;
     - дотації на покриття збитків державних підприємств;
     - інші субсидії;
     - капітальні трансферти державним підприємствам;
     - інші внутрішні капітальні трансферти.
     Таким чином,  в бюджеті,  з метою державного регулювання цін,
можуть передбачатися відповідні асигнування для компенсації витрат
підприємств   і   організацій   певних   галузей,   пов'язаних   з
подорожчанням сировини,  матеріалів,  обладнання, збільшення інших
виробничих витрат тощо.
     При цьому,   наприклад,   в   Законі   України   "Про  захист
національного товаровиробника    від    субсидованого     імпорту"
( 331-14  ) під терміном "субсидія" розуміється фінансова або інша
підтримка державними  органами  виробництва,  переробки,  продажу,
транспортування,   експорту,   споживання   подібного   товару,  в
результаті  якої  суб'єкт  господарсько-правових  відносин  країни
експорту одержує пільги (прибутки) (п.20 ст.1).
     Пунктом 4.1  ст.4  Закону України "Про оподаткування прибутку
підприємств" (  334/94-ВР  )  із  внесеними змінами (далі - Закон)
визначено,  що валовий доход - це загальна  сума  доходу  платника
податку  від  усіх  видів  діяльності,  отриманого  (нарахованого)
протягом   звітного   періоду   у   грошовій,   матеріальній   або
нематеріальній формах як на території України, її континентальному
шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за її межами.
     Враховуючи вищенаведене,    без    урахування     компенсацій
(субсидій,   дотацій),   що   надаються   суб'єктам  господарської
діяльності у  зв'язку  з  державним  регулюванням  цін,  неможливе
правильне  визначення прибутку - об'єкта оподаткування підприємств
(платників податку).
     Відповідно до пп.4.1.6 ст.4 Закону (  334/94-ВР  )  доходи  з
інших  джерел  та  від  позареалізаційних  операцій включається до
складу валового доходу.
     Під позареалізаційними операціями,  у  відповідності  із  п.8
Правил  застосування  Закону  України  "Про оподаткування прибутку
підприємств",  затвердженого Постановою Верховної Ради України від
27.06.95 р.  N 247/95 (  247/95-ВР  ),  слід  розуміти  діяльність
підприємства,   що   безпосередньо   не  пов'язана  з  реалізацією
продукції (робіт,  послуг)  та  іншого  майна,  включаючи  основні
фонди,    нематеріальні    активи,    продукцію    допоміжного   і
обслуговуючого виробництва.
     Таким чином,  доход платника податку, одержаний ним з бюджету
у вигляді дотацій,  субсидій з метою державного  регулювання  цін,
вважається  доходом від позареалізаційних операцій і включається з
метою оподаткування до складу його валових доходів. Вказаний доход
платника  податку відображається у рядку 4 Декларації про прибуток
підприємства ( z0313-97 ) і у рядку 4.1 Додатка Г до неї.
     Що стосується  субсидій,  дотацій,  які  надаються  суб'єктам
підприємницької діяльності в інших ніж  державне  регулювання  цін
цілях,  зокрема  на  фінансову  підтримку  громадських організацій
інвалідів і ветеранів,  то кошти (трансферти),  що  передаються  з
бюджетів  в  зазначених  цілях,  не включаються до валового доходу
платників податку.  Зазначені кошти (трансферти)  не  відповідають
ознакам валового доходу платника податку,  встановлених п.4.1 ст.4
Закону ( 334/94-ВР ),  і не підлягають оподаткуванню,  оскільки їх
одержання   з  бюджету  прямо  не  пов'язано  із  будь-яким  видом
господарської діяльності підприємства і спрямовано  на  реалізацію
програм соціально-економічного розвитку держави.
     Одночасно повідомляємо,  що з  метою  оподаткування  платники
податку   не  зменшують  скоригований  прибуток  на  суму  коштів,
одержаних з бюджетів у вигляді дотацій,  субсидій  і  використаних
санаторієм  за  цільовим  призначенням  -  на лікування інвалідів.
Оскільки  вищевказані  витрати,  здійснені  за  рахунок  державних
трансфертів,  тобто  фактично  понесені  державою,  а не платником
податку,  то з метою оподаткування немає  підстав  для  збільшення
платником податку валових витрат виробництва (обігу).
     Враховуючи наведене, кошти (вартість майна) платника податку,
одержані ним з бюджету у вигляді трансфертів (субсидій,  дотацій),
не пов'язаних із державним регулюванням цін і для використання  їх
за цільовим призначенням,  з метою оподаткування не включається до
складу його валових  доходів.  В  податковому  обліку  вищевказані
кошти  (вартість  майна)  відображаються  в рядку 8 Декларації про
прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 8.13 Додатка Е до неї
(в  тому  звітному  (податковому)  кварталі,  коли  відбулась така
операція).  При використанні  платником  податку  коштів  (майна),
одержаних   ним  з  бюджету  у  вигляді  трансфертів  за  цільовим
призначенням,  слід здійснити коригування валових  доходів  шляхом
відображення  витрачених  сум  в  рядку 10 Декларації про прибуток
підприємства і в рядку 10.8 Додатка Є  до  неї  (в  тому  звітному
(податковому)  кварталі,  коли  відбулась  така  операція).  Таким
чином,  при  одержанні  платником  податку  вищезазначених  коштів
(майна) з бюджету та використанні їх за цільовим призначенням його
скоригований валовий доход не збільшується.
     При цьому  слід  мати на увазі,  що проценти,  що сплачуються
(нараховуються)   банківськими   установами,   в   яких   відкриті
розрахункові  (поточні)  рахунки  платника  податку  -  одержувача
капітальних  трансфертів,  за  користуванням  тимчасово   вільними
(невикористаними) коштами,  одержаними таким платником з бюджету у
вигляді дотацій,  субсидій, включаються до його валових доходів на
підставі пп.4.1.4   Закону   (   334/94-ВР   ).   Вказаний   доход
відображається в рядку  8  Декларації  про  прибуток  підприємства
( z0313-97 ) і в рядку 8.8 Додатка Е до неї.
     2. Щодо оподаткування податком на додану вартість операцій  з
продажу путівок на санаторно-курортне лікування.
     Оподаткування операцій     з     продажу      путівок      на
санаторно-курортне   лікування   дорослих,  які  здійснювалися  до
набрання чинності Законом України "Про  внесення  змін  до  Закону
України "Про  податок на додану вартість" ( 854-14 ),  до 24.07.99
р.  підлягали  оподаткуванню  податком  на  додану   вартість   на
загальних підставах за ставкою 20 відсотків.
     При цьому оподаткуванню податком на додану вартість підлягали
операції  з  продажу  путівок незалежно від того,  за рахунок яких
коштів вони оплачувалися,  чи за рахунок бюджетних коштів,  чи  за
рахунок  коштів  підприємств  або громадян,  а також незалежно від
того,  на які  цілі  спрямовувалися  отримані  з  вказаних  джерел
кошти.
     3. Щодо реєстрації санаторію, як неприбуткової організації.
     Відповідно до  абзацу "а" пп.7.11.1 ст.7 Закону ( 334/94-ВР )
до неприбуткових установ  і  організацій  відносяться  установи  і
організації,  які  є  органами  державної влади України,  органами
місцевого  самоврядування  та  створеними  ними   установами   або
організаціями,   що  утримуються  за  рахунок  коштів  відповідних
бюджетів.
     Пунктом 1.2   статуту   санаторію   визначено,  що  санаторій
створений на  власності  громадської  організації  -  Українського
товариства  сліпих,  яке  діє  на  основі  Закону  "Про об'єднання
громадян" ( 2460-12 ).
     Засновником і власником санаторію є всеукраїнська добровільна
громадська організація -  Українське  товариство  сліпих  в  особі
Центрального правління.
     Виходячи з    викладеного,    Центральне    правління    УТОС
зареєстроване   як   неприбуткова   організація,  а  створені  нею
підприємства  не  підлягають  внесенню  до  Реєстру  неприбуткових
установ та організацій,  так як це суперечить абзацу "а" пп.7.11.1
ст.7 Закону ( 334/94-ВР ).
     Що стосується пільгового оподаткування санаторію,  то Законом
( 334/94-ВР ) для таких організацій передбачені  пільги,  а  саме:
відповідно  до  пп.7.12.1  звільняється від оподаткування прибуток
підприємств,    що    засновані    всеукраїнськими    громадськими
організаціями  інвалідів  та майно яких є їх власністю,  отриманий
від продажу товарів (робіт, послуг), крім прибутку, одержаного від
грального бізнесу, де протягом попереднього звітного (податкового)
періоду кількість інвалідів,  які мають там основне місце  роботи,
становить  не менш як 50 відсотків загальної чисельності працюючих
і фонд оплати праці  таких  інвалідів  становить  не  менш  як  25
відсотків  від  суми  витрат  на  оплату праці,  що відносяться до
складу валових витрат.
     Перелік всеукраїнських громадських організацій інвалідів,  на
підприємства яких поширюється ця пільга, затверджується КМУ.
     Таким чином,  якщо санаторій включений  до  такого  переліку,
затвердженого КМУ,  він може скористатися пільгами,  передбаченими
вищевказаним Законом України ( 334/94-ВР ).
     4. Щодо правильності нарахування санаторієм амортизації.
     Відповідно до  пп.8.1.2 ст.8 Закону ( 334/94-ВР ) амортизації
підлягають витрати на придбання,  самостійне виготовлення основних
фондів для власних виробничих потреб, включаючи витрати на виплату
заробітної плати працівникам,  які були  зайняті  на  виготовленні
таких    основних   фондів,   проведення   всіх   видів   ремонту,
реконструкції,  модернізації та інших  видів  поліпшення  основних
фондів, поліпшення якості земель, не пов'язаних з будівництвом.
     За пп.8.3.1 ст.8 Закону (  334/94-ВР  )  суми  амортизаційних
відрахувань звітного періоду визначаються шляхом застосування норм
амортизації,  визначених п.8.6 цієї статті, до балансової вартості
груп основних фондів на початок звітного періоду.
     Таким чином,  для  правильного  визначення  платником податку
амортизаційних відрахувань балансова вартість груп основних фондів
повинна складатися  лише  з  сум витрат,  вказаних у пп.8.1.2 ст.8
Закону (  334/94-ВР  ).  При  цьому не допускається врахування сум
зносу  основних  виробничих  фондів,  витрат  на  придбання   яких
платником податку не здійснено, при розрахунку суми амортизаційних
відрахувань,  на  яку  підлягає  зменшенню  скоригований  прибуток
платника податку.

 Заступник Голови                                          О.Шитря

 "Бізнес", N 232000