МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
20.07.2007 N 643

Про порядок надання адміністративних послуг МОН України

На виконання розпоряджень Кабінету Міністрів України від 15.02.2006 р. N 90-р (90-2006-р) "Про схвалення Концепції розвитку системи надання адміністративних послуг органами виконавчої влади" та від 27.06.2007 р. N 494-р (494-2007-р) "Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку системи надання адміністративних послуг органами виконавчої влади", розпорядження МОН України від 19.06.2007 р. N 115-р визначено дев'ять адміністративних послуг, що надає Міністерство.
З метою уніфікації відомостей про адміністративні послуги, зведення їх у відповідний реєстр, належного оприлюднення порядку надання таких послуг Міністерством НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Перелік адміністративних послуг, що надаються Міністерством, визначений на виконання розпорядження МОН від 19.06.2007 р. N 115-р (Додаток 1).
2. Затвердити Методичні рекомендації щодо порядку надання адміністративних послуг Міністерством (Додаток 2).
3. Державному департаменту інтелектуальної власності (Паладій М.В.), департаменту інновацій та трансферу технологій (Шовкалюк В.С.), департаменту міжнародного співробітництва та європейської інтеграції (Сухолиткий О.С.), управлінню ліцензування, акредитації та нострифікації (Михайліченко М.В.):
3.1. Подати до Переліку адміністративних послуг (згідно додатка 1) завірені зразки документів на паперових та електронних носіях (заяви, бланки, форми) необхідні для звернення юридичних та фізичних осіб до Міністерства. У разі їх відсутності, розробити та відповідним чином затвердити зразки необхідних документів.
3.2. Розробити та затвердити у відповідному порядку механізм і процедуру надання адміністративних послуг структурним підрозділом (згідно додатка 2).
3.3. Забезпечити направлення до Секретаріату Кабінету Міністрів України в електронному вигляді на адресу: portal@kmu.gov.ua та веб-сайт Міністерства за електронною адресою: mon@uintei.kiev.ua інформації про надання адміністративних послуг, розпорядок роботи структурного підрозділу, прізвища відповідальних осіб за надання адміністративної послуги із зазначенням контактних телефонів, перелік необхідних документів та встановлені законом строки надання такої послуги.
3.4. Інформацію про виконання пп. 3.1, 3.2, 3.3 даного наказу подати адміністративно-господарському департаменту (Ханюк В.А.) до 31 липня ц.р.
4. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Кудін В.В.), департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.) разом із зацікавленими органами розробити навчальну програму і план підвищення кваліфікації працівників органів виконавчої влади з питань надання адміністративних послуг до 5 серпня п.р.
5. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Кудін В.В.), адміністративно-господарському департаменту (Ханюк В.А.) здійснити заходи щодо впровадження системи електронного документообігу з надання адміністративних послуг за допомогою Інтернет (через офіційні веб-сайти), у тому числі з використання електронного цифрового підпису до 15 грудня п.р.
6. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Т.в.о. Міністра
Б.М.Жебровський

Додаток 1
до наказу МОН України
20.07.2007  N 643

ПЕРЕЛІК

адміністративних послуг, що надаються Міністерством освіти і науки України (на виконання розпорядження МОН України від 19.06.2007 р. N 115-р)

N п/п Найменування адміністративних послуг Надавач послуги Нормативний акт, у відповідності з яким надається послуга
1 2 3 4
1 Проведення реєстрації технологічних парків Департамент інновацій та трансферу технологій Постанова Кабінету Міністрів України від 29.11.2006 р.N 1657 (1657-2006-п) "Деякі питання організації діяльності технологічних парків"
2 Проведення реєстрації проектів технологічних парків Департамент інновацій та трансферу технологій Постанова Кабінету Міністрів України від 17.12.99 р.N 2311 (2311-99-п) "Про нормативно-правові акти щодо забезпечення реалізації Закону України "Про спеціальний режим інноваційної діяльності технологічних парків"
3 Проведення реєстрації інноваційних проектів Департамент інновацій та трансферу технологій Постанова Кабінету Міністрів України від 17.09.2003 р.N 1474 (1474-2003-п) "Про затвердження Порядку державної реєстрації інноваційних проектів і ведення Державного реєстру інноваційних проектів"
4 Проставлення спеціального штампа "Apostille" (спрощена процедура легалізації документів про освіту) Департамент міжнародного співробітництва та європейської інтеграції Постанова Кабінету Міністрів України від 18.01.2003 р.N 61 (61-2003-п) "Про надання повноважень на проставлення апостиля, передбаченого Конвенцією, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів"
5 Видача ліцензій на виробництво дисків для лазерних систем зчитування, матриць Державний департамент інтелектуальної власності Закон України від 17.01.2002N 2953-III (2953-14) "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів господарювання, пов'язаної з виробництвом, експортом, імпортом дисків для лазерних систем зчитування, матриць"
6 Видача свідоцтв про облік організацій колективного управління Державний департамент інтелектуальної власності Закон України від 23.12.93N 3792-XII (3792-12) "Про авторське право і суміжні права"
7 Видача свідоцтв про визначення організації колективного управління уповноваженою організацією Державний департамент інтелектуальної власності Закон України від 23.12.93N 3792-XII (3792-12) "Про авторське право і суміжні права"
8 Видача контрольних марок на розповсюдження примірників аудіовізуальних творів фонограм, відеограм, комп'ютерних програм, баз даних Державний департамент інтелектуальної власності Закон України від 23.03.2000N 1587-III (1587-14) "Про розповсюдження примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп'ютерних програм, баз даних"
9 Нострифікація (визнання іноземних документів про освіту) Управління ліцензування акредитації та нострифікації Закон України "Про освіту" (1060-12) , "Про вищу освіту" (2984-14) , наказ МОН від 20.08.2003 р.N 563 (z0878-03) "Про затвердження Положення про визнання іноземних документів про освіту"

Додаток 2
до наказу МОН України
20.07.2007  N 643

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо підготовки інформації про надання адміністративних послуг

Адміністративні послуги - це публічні послуги, які надаються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування і згідно чинного законодавства забезпечують юридичне оформлення умови реалізації передбачених законом прав та інтересів фізичних та юридичних осіб за їх заявою.
До адміністративних послуг відносяться:
- послуги з реєстрації (актів громадянського стану, суб'єктів господарської діяльності, суб'єктів підприємництва, договорів (контрактів)), громадян за місцем проживання та інше;
- видача дозволів;
- видача довідок;
- видача ліцензій;
- видача свідоцтв.
До основних ознак адміністративних послуг відносяться право на отримання споживачем конкретної адміністративної послуги та відповідне повноваження щодо її надання адміністративним органом.

Адміністративні послуги є складовою державних послуг Підхід щодо віднесення процесів реалізації повноважень державних органів до категорії державних послуг

Для опису послуги необхідно дотримуватись повноважень Міністерства, які визначені як у завданнях і функціях Міністерства, так і нормативно-правових актах всіх рівнів, що спрямовують діяльність Міністерства. Основою для визначення послідовності процесів, які складають послугу потрібно вважати факт отримання в наслідок реалізації цих процесів конкретного результату, який повинен бути спрямований відомій категорії споживачів у визначені чинними регламентами чи порядками терміни. Ця послуга може надаватися як на безоплатній основі, тобто за рахунок утримання органу державної влади, так і на платній основі фізичним і юридичним особам за зверненнями від них та на підставі заздалегідь визначених вимог до змісту звернення, переліку і форм документів, які є підставою для звернення.
Адміністративна послуга надається у формі акта уповноваженого органу, що встановлює окремі права та обов'язки зацікавленої фізичної або юридичної особи. Формою результату послуги може бути оформлення і передача зацікавленій особі передбаченого законодавством документа (свідоцтва, ліцензії, дозволу, легалізації та визнання документів про освіту, проведення реєстрації, іншого спеціального бланка тощо). Якщо акт уповноваженого органу не стосується встановлення прав особи, він не належить до адміністративних послуг, як звичайні господарські послуги (консультації, дослідження, копіювання тощо). До адміністративних послуг не належать також проміжні акти державних органів, які не є остаточними рішеннями.
Таким чином, до основних ознак адміністративних послуг можна віднести такі:
- повноваження щодо їх надання закріплені законом і нормативно-правовим актом за органом влади. Наданню державної послуги завжди передує звернення (заява) фізичної або юридичної особи до державного органу;
- замовник послуги може вільно отримати інформацію та консультацію щодо умов її надання;
- відповідно до закону особа має право вимагати від органу влади розгляду свого звернення (заяви);
- результатом розгляду заяви є владне рішення державного органу (адміністративний акт) у якому зазначено конкретного адресата (споживача цієї послуги).

Загальна структура надання адміністративної послуги (порядок) охоплює наступні блоки:

- замовник послуги (потенційний споживач);
- нормативно-правове забезпечення послуги;
- перелік і вимоги до документального супроводження.звернення щодо надання послуги (супроводжувальні документи);
- процедура замовлення послуги;
- процеси реалізації послуги в державному органі;
- форма і зміст результату, який має бути наданий споживачу послуги;
- терміни, що використані в процесі опису послуги.

Вимоги до опису послуги

Кожна послуга подається окремим комплектом матеріалів.
Опис послуги повинен містити наступні елементи:
1. Назва послуги (наприклад, "нострифікація", "отримання ліцензії на здійснення освітньої діяльності", "Apostille", "надання дозволу на одержання сертифікатів про освіту", "видача ліцензій на виробництво дисків", "видача свідоцтв про облік організацій колективного управління", "реєстрація технологічних парків, проектів технологічних парків, інноваційних проектів") та відомості щодо наявності інформації про цю послугу (адреса веб-сайта Міністерства і назва розділу, де надано інформацію про послугу, довідник і реквізити його видання та/або інший спосіб інформування потенційного споживача).
2. Перелік потенційних споживачів послуги (наприклад, "громадяни", "установи і організації, зареєстровані як освітні").
3. Назва державного органу, який надає послугу, тип і вид послуги:
- державний орган, контактний підрозділ - наприклад, Міністерство освіти і науки України;
- тип державної послуги - наприклад, адміністративна;
- вид послуги - наприклад, реєстрація, нострифікація, апостиль, видача свідоцтв.
4. Нормативно-правове забезпечення надання послуги повинно включати вичерпні дані щодо:
- нормативно-правових актів, на підставі дії яких надається послуга;
- нормативно-правових актів, відповідно до положень яких організується надання послуги, а також посилання на ці положення.
В цьому розділі потрібно вказати в логічній послідовності перелік законів, постанов, указів, інструкцій, положень, якими користується Міністерство для надання послуги.
5. Зміст послуги
Вказати мету послуги та її призначення, а також навести:
- виключний перелік випадів, згідно яких розпочинається надання послуги;
- обставини (бажано з певними прикладами), які ведуть до відмови у наданні послуги;
- принципи надання послуги за наявності пільг;
- перелік, зміст та вимоги до відомостей (включно із зразками оформлення необхідних документів) для звернення до Міністерства щодо надання послуги (надати форму звернення);
- схему процесу (етапів) надання послуги з визначенням терміну на кожному етапі;
- опис прав споживача щодо моніторингу реалізації послуги.
6. Оплата за надання послуги
Необхідно вказати вартість послуги, якщо вона платна. При цьому потрібно надати відомості щодо:
- документа, який визначив платний характер послуги;
- підстави для визначення розміру плати з посиланням на використані нормативи;
- процедури проведення оплат, зокрема зазначити суми платежів, призначення платежів, одержувача коштів, терміни оплат.
7. Результати
Необхідно зазначити назву книги чи журналу, в якому фіксується результат надання послуги, та документ, у якому фіксується результат надання послуги (наприклад, акт реєстрації технологічних парків), а також копію (фотокопію) готового заповненого документа.
8. Відповідальність за надання послуги
В цьому розділі необхідно визначити посади відповідальних працівників МОН, їх повноваження щодо надання послуг, вказати за який процес несе відповідальність певна службова чи посадова особа.
Необхідно також навести:
- документ, відповідно до якого встановлено розподіл повноважень між учасниками реалізації послуги;
- документи, які передбачають відповідальність посадових чи службових осіб у разі відмови від виконання передбачених послугою процесів, або порушень їх регламентів виконання.
9. Схема внутрішнього моніторингу процесів надання послуги
Інформація про моніторинг процесу наведена в таблиці, в якій наведені також приклади можливого заповнення.
Показник Відповідальний за вимір Частота вимірів Форма реєстрації Рівень аналізу
Кількість скарг про відмову в наданні послуги (на невідповідність послуги очікуванням) Кількість заяв щодо надання послуги Кількість порушень термінів надання послуги Начальник структурного підрозділу (працівник контрольного підрозділу) Щотижня (раз на місяць, раз на рік; конкретна дата тощо) Книга реєстрації (пропозицій, заяв, скарг громадян) Нарада у керівника органу чи структурного підрозділу (розгляд на колегії, службове розслідуваня і т.ін.)
10. Базові терміни
Необхідно надати визначення базових термінів, які використовуються для опису процесів надання послуги та застосовані у акті, який є результатом цієї послуги.
Порядок надання послуг з використанням електронної інформаційної системи "Електронний Уряд"
- державні (адміністративні) послуги - послуги, обов'язковість отримання яких установлюється законодавством та які надаються фізичним чи юридичним особам органами виконавчої влади, створеними ними установами та організаціями, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів. Надання цих послуг безпосередньо пов'язане з виконанням основних функцій та завдань органом влади;
Інформаційні послуги, що мають надаватись з використанням електронної інформаційної системи "Електронний Уряд", визначені в Переліку інформаційних та інших послуг електронної інформаційної системи "Електронний Уряд" (z1066-03) .
Можливість надання органом виконавчої влади певної послуги визначається готовністю цього органу влади надавати відповідну державну (адміністративну) послугу в електронній формі та потребою громадян і юридичних осіб у цій послузі.
На веб-сторінці розміщується повна інформація про послугу інформування (надання безпосередньо інформації про державні (адміністративні) послуги):
- найменування послуги;
- адміністративний орган, що надає послугу;
- нормативні документи, що регулюють надання послуги;
- консультаційні матеріали.
1. Інформаційні послуги надаються через Єдиний веб-портал органів виконавчої влади та через веб-сайти органів виконавчої влади.
2. Надання інформаційних послуг через Єдиний веб-портал органів виконавчої влади здійснюється через такі центральні тематичні блоки головної сторінки порталу:
- Громадянам України;
- Юридичним особам України;
- Державним службовцям України;
- Міжнародній спільноті.
3. Для надання інформаційних послуг через власний веб-сайт орган виконавчої влади створює на веб-сайті розділ "Каталог послуг".
Розділ "Каталог послуг" містить повний перелік державних (адміністративних) послуг, які надає орган виконавчої влади і які систематизовані за сферами їх надання - громадянам України, юридичним особам України, державним службовцям України, міжнародній спільноті.
Державні (адміністративні) послуги, які надаються в електронній формі (інформаційні послуги), у розділі "Каталог послуг" виділяються шляхом створення гіперпосилань на відповідну веб-сторінку, через яку здійснюється їх надання.
"Каталог послуг" може містити сервісну інформацію (адреси адміністративних структур, що надають послуги, дні та години приймання тощо).
Посилання на розділ "Каталог послуг" розміщуються у лівій зоні навігації веб-сайта. Посилання на цей розділ можуть також створюватись у вигляді чотирьох центральних тематичних блоків головної сторінки веб-сайта, як це реалізовано на Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади.
Структура розділу "Каталог послуг" є складовою структури веб-сайта і має відповідати вимогам функціонування веб-сайта, постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.2002 N 3 (3-2002-п) "Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади".
Порядок інформаційного наповнення та технічного забезпечення Єдиного веб-порталу органів виконавчої влади та Порядок функціонування веб-сайтів органів виконавчої влади (z1021-02) , затверджені спільним наказом Державного комітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України та Державного комітету зв'язку та інформатизації України від 25.11.2002 N 327/225, зареєстрованими в Мін'юсті 29.12.2002 за номерами 1021/7309 та 1022/7310.
Рекомендована структура розділу "Каталог послуг":
Громадянам України
Державні (адміністративні послуги)
- Інформаційні послуги
Підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління органу
- Довідкова інформація
- Контактна інформація
Юридичним особа.м України
Державні (адміністративні послуги)
- Інформаційні послуги
Підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління органу
- Довідкова інформація
- Контактна інформація
Державним службовцям України
Державні (адміністративні послуги)
- Інформаційні послуги
Підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління органу
- Довідкова інформація
- Контактна інформація
Міжнародній спільноті
Державні (адміністративні послуги)
- Інформаційні послуги
Підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління органу
- Довідкова інформація
- Контактна інформація
1. Організація інформаційних матеріалів в розділі "Каталог послуг" має ієрархічну структуру, що передбачає розміщення даних на декількох рівнях у розділах веб-сайта (на веб-сторінках). На веб-сторінках можуть бути розташовані згруповані або окремі перехресні посилання на довільні рівні ієрархії, в залежності від тематичного зв'язку між даними. Такий взаємозв'язок відповідає гіперструктурі веб-сайта і забезпечує максимальну прозорість його структури. Контроль за актуальністю гіперпосилань здійснюється програмно та візуально.
2. Вимоги щодо формування інформаційної структури розділу "Каталог послуг":
- повинна бути забезпечена можливість розширення складу та обсягу матеріалів кожної групи без суттєвих змін загальної структури групи;
- класифікація матеріалів повинна мати ієрархічну будову;
- ієрархічна підпорядкованість матеріалів різного рівня має відповідати рівню їх узагальнення та важливості;
- назви класифікаційних рівнів (рубрик) повинні бути зрозумілі широкому колу користувачів;
- розміщення матеріалів на окремих сторінках веб-сайта повинно забезпечувати ефективне їх використання, тобто одна сторінка може відповідати одній або декільком тематичним рубрикам, якщо це забезпечує її цілісність і зручність доступу до даних;
- повинна бути забезпечена однозначна відповідність між елементами меню та стартовими сторінками відповідних розділів.
3. Технічні вимоги щодо надання інформаційних послуг повинні відповідати вимогам функціонування веб-сайта органу виконавчої влади. Зокрема, це такі вимоги:
- забезпечення більш швидкого та доступного надання інформаційних послуг для будь-якої категорії користувачів;
- доступу до інформаційних послуг, що базується на використанні найбільш поширених Інтернет-броузерів, всі інші інтерфейси допускаються як доповнення до броузерних технологій;
- надання якнайбільше інформації при виконанні якнайменшої кількості дій;
- наявності комплексної системи захисту інформації, що створена відповідно до вимог та порядку, які визначено законодавством України в галузі захисту інформації.
Органами виконавчої влади на підставі Переліку інформаційних та інших послуг електронної інформаційної системи "Електронний Уряд" (z1066-03) відповідно до компетенції визначається перелік та зміст інформації, що підлягає оприлюдненню, а також перелік та зміст інших послуг, що затверджуються власним наказом.
Одночасно розвиток та вдосконалення процедур надання інформаційних послуг здійснюється органами виконавчої влади з урахуванням рівня розвитку інформаційної інфраструктурі і технологічних можливостей кожного із органів та потреб громадян і юридичних осіб.