К О М Е Н Т А Р

 від 10.01.2000

 vd20000110




       ( Додатково див. Ухвала ВАСУ N 70/6 ( v70_6800-99 )
   від 03.02.99 та Постанову ВАСУ N 04-1/1-5/35 ( v5_35800-99 )
                          від 06.05.99 )


     Вичерпний перелік категорій справ,  що підвідомчі арбітражним
судам,  встановлено  у ст.  12 Арбітражного процесуального кодексу
України ( 1798-12 ) (далі - АПК).  Серед іншого предметом розгляду
можуть бути  і  спори  про  визнання  актів  недійсними.  Саме  ця
категорія справ і є предметом нашого коментаря.
     Передусім, слід  визначитись  про  які саме акти,  як предмет
розгляду арбітражних  судів,  йдеться.  Відповідно  до  ст.  1 АПК
( 1798-12 ) загальне  право  на  звернення  до  арбітражного  суду
виникає  у  випадку  порушення або оспорювання прав і охоронюваних
законом інтересів певних юридичних осіб або громадян. Таким чином,
йдеться про акти,  що мають обов'язковий характер,  тобто такі, що
встановлюють,  змінюють або відміняють певні права і обов'язки. Це
може  бути  наслідком видання актів,  як нормативного (інструкції,
положення тощо),  так і ненормативного характеру (індивідуальних -
рішення   про  застосування  фінансових  санкцій  за  результатами
перевірки тощо).
     Юридична наука поділяє акти на певні  види:  1)  дії,  вчинки
громадян  або  посадових  осіб;  2)  документи,  що мають юридичне
значення,  тобто видаються відповідними  органами  або  посадовими
особами   у   межах  їх  компетенції  -  інструкції,  накази  тощо
("Юридична енциклопедія",  Київ,  1998 р.,  Т.  1,  стор.  74).  У
п.п. 2 п.  2 роз'яснень президії Вищого арбітражного суду  України
від 08.02.96   N  02-5/62  (  v5_62800-96  )  "Про  деякі  питання
підвідомчості і підсудності справ арбітражним судам" (з наступними
змінами  і  доповненнями) зазначається,  що в арбітражному суді не
можуть оспорюватись  окремі  дії  службових  осіб,  що  вчинені  в
процесі  чи  за результатами перевірок тощо.  Отже,  можна зробити
висновок, що у ст.  12 АПК ( 1798-12 ) йдеться лише  про  юридичні
акти,  тобто  певні  документи  обов'язкового характеру,  а не про
фізичні дії певних посадових осіб.
     У постанові  Вищого  арбітражного  суду  України від 06.05.99
( v5_35800-99  ),  що  коментується,  з  цього  приводу   робиться
посилання на  главу 31-А Цивільного процесуального кодексу України
( 1504-06 ) - де йдеться про  оскарження  саме  неправомірних  дій
службових  осіб,  в  т.ч.  і фізичних дій (ст.  248-2 ЦПК).  Втім,
відповідно до ст.  248-1 ЦПК,  подавати такі скарги  до  загальних
судів може лише громадянин. Таким чином, юридичні особи позбавлені
цієї можливості, як у загальному, так і в арбітражному суді.
     Від документів,  що є предметом арбітражного розгляду,  тобто
юридичних   актів,  слід  відрізняти  документи  (акти),  що  лише
фіксують певні юридичні факти.  Вони  окремим  предметом  судового
розгляду  бути  не  можуть  і оцінюються арбітражним судом разом з
іншими обставинами справи - акти  податкових  перевірок,  ревізій,
всілякі  протоколи  про порушення тощо.  Це зазначається і в п.  1
роз'яснень Вищого   арбітражного   суду   України   від   12.05.95
N 02-5/451 ( v_451800-95 ) "Про деякі питання  практики  вирішення
спорів  за  участю  податкових  органів"  (з  наступними змінами і
доповненнями).
     Що ж  стосується  саме  доручення певної службової особи,  як
предмету розгляду по коментованій справі,  то тут  слід  взяти  до
уваги  наступне.  Обов'язкові  акти  можна також розділити на:  1)
зовнішні,  тобто такі,  що регулюють  певні  відносини  за  межами
органу,  який  видав  цей  акт і 2) внутрішні,  що регулюють певні
відносини  у  межах  відповідного  органу  (накази  по  кадрах, по
веденню  діловодства,  правила  внутрішнього  трудового розпорядку
тощо).  Внутрішні обов'язкові акти предметом арбітражного розгляду
бути  не можуть через збіг органу, що видав цей акт і об'єкту його
дії  в  одній  юридичній  особі.  Доручення  віце-прем'єр-міністра
України  є  внутрішнім  юридичним актом управління і з урахуванням
ст. 117 Конституції України ( 254к/96-ВР ) не  є  обов'язковим  за
межами  Кабінету  Міністрів  України.  У ст.  117 Конституції,  як
обов'язкові   для   виконання,   визначені   лише   постанови    і
розпорядження Кабінету Міністрів України. Саме це і стало причиною
для припинення провадження по справі. Це визнав і сам Віце-прем'єр
відмінивши своє попереднє доручення і мотивуючи подібне прийняттям
відповідної постанови Кабінету Міністрів України.

 Надруковано: "Вісник Вищого  арбітражного  суду  України",  4(8),
              1999 р.