К О М Е Н Т А Р від 10.01.2000 vd20000110 ( Додатково див. Ухвала ВАСУ N 70/6 ( v70_6800-99 ) від 03.02.99 та Постанову ВАСУ N 04-1/1-5/35 ( v5_35800-99 ) від 06.05.99 ) Вичерпний перелік категорій справ, що підвідомчі арбітражним судам, встановлено у ст. 12 Арбітражного процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (далі - АПК). Серед іншого предметом розгляду можуть бути і спори про визнання актів недійсними. Саме ця категорія справ і є предметом нашого коментаря. Передусім, слід визначитись про які саме акти, як предмет розгляду арбітражних судів, йдеться. Відповідно до ст. 1 АПК ( 1798-12 ) загальне право на звернення до арбітражного суду виникає у випадку порушення або оспорювання прав і охоронюваних законом інтересів певних юридичних осіб або громадян. Таким чином, йдеться про акти, що мають обов'язковий характер, тобто такі, що встановлюють, змінюють або відміняють певні права і обов'язки. Це може бути наслідком видання актів, як нормативного (інструкції, положення тощо), так і ненормативного характеру (індивідуальних - рішення про застосування фінансових санкцій за результатами перевірки тощо). Юридична наука поділяє акти на певні види: 1) дії, вчинки громадян або посадових осіб; 2) документи, що мають юридичне значення, тобто видаються відповідними органами або посадовими особами у межах їх компетенції - інструкції, накази тощо ("Юридична енциклопедія", Київ, 1998 р., Т. 1, стор. 74). У п.п. 2 п. 2 роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України від 08.02.96 N 02-5/62 ( v5_62800-96 ) "Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ арбітражним судам" (з наступними змінами і доповненнями) зазначається, що в арбітражному суді не можуть оспорюватись окремі дії службових осіб, що вчинені в процесі чи за результатами перевірок тощо. Отже, можна зробити висновок, що у ст. 12 АПК ( 1798-12 ) йдеться лише про юридичні акти, тобто певні документи обов'язкового характеру, а не про фізичні дії певних посадових осіб. У постанові Вищого арбітражного суду України від 06.05.99 ( v5_35800-99 ), що коментується, з цього приводу робиться посилання на главу 31-А Цивільного процесуального кодексу України ( 1504-06 ) - де йдеться про оскарження саме неправомірних дій службових осіб, в т.ч. і фізичних дій (ст. 248-2 ЦПК). Втім, відповідно до ст. 248-1 ЦПК, подавати такі скарги до загальних судів може лише громадянин. Таким чином, юридичні особи позбавлені цієї можливості, як у загальному, так і в арбітражному суді. Від документів, що є предметом арбітражного розгляду, тобто юридичних актів, слід відрізняти документи (акти), що лише фіксують певні юридичні факти. Вони окремим предметом судового розгляду бути не можуть і оцінюються арбітражним судом разом з іншими обставинами справи - акти податкових перевірок, ревізій, всілякі протоколи про порушення тощо. Це зазначається і в п. 1 роз'яснень Вищого арбітражного суду України від 12.05.95 N 02-5/451 ( v_451800-95 ) "Про деякі питання практики вирішення спорів за участю податкових органів" (з наступними змінами і доповненнями). Що ж стосується саме доручення певної службової особи, як предмету розгляду по коментованій справі, то тут слід взяти до уваги наступне. Обов'язкові акти можна також розділити на: 1) зовнішні, тобто такі, що регулюють певні відносини за межами органу, який видав цей акт і 2) внутрішні, що регулюють певні відносини у межах відповідного органу (накази по кадрах, по веденню діловодства, правила внутрішнього трудового розпорядку тощо). Внутрішні обов'язкові акти предметом арбітражного розгляду бути не можуть через збіг органу, що видав цей акт і об'єкту його дії в одній юридичній особі. Доручення віце-прем'єр-міністра України є внутрішнім юридичним актом управління і з урахуванням ст. 117 Конституції України ( 254к/96-ВР ) не є обов'язковим за межами Кабінету Міністрів України. У ст. 117 Конституції, як обов'язкові для виконання, визначені лише постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України. Саме це і стало причиною для припинення провадження по справі. Це визнав і сам Віце-прем'єр відмінивши своє попереднє доручення і мотивуючи подібне прийняттям відповідної постанови Кабінету Міністрів України. Надруковано: "Вісник Вищого арбітражного суду України", 4(8), 1999 р.