ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
23.03.2006 N 2241
Міністерству праці
та соціальної політики
України
До Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва звернулося приватне підприємство "Камбала" (м. Севастополь) листом від 24.02.2006 N 26 щодо сплати штрафних санкцій за недотримання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Особливі умови здійснення діяльності підприємства (рибний промисел) вимагають від нього створення безпечних умов праці колективу, що працює на борту судна, запобігання ситуаціям, коли стан здоров'я працівника (у даному випадку інваліда) перешкоджає виконанню професійних обов'язків, загрожує здоров'ю і безпеці праці інших осіб, матеріальним об'єктам і природному середовищу, надають підстави для наступних висновків.
У статті 5 Закону України від 14.10.92 N 2694-XII (2694-12) "Про охорону праці" зазначається, що працівнику не може пропонуватися робота, яка за медичним висновком протипоказана йому за станом здоров'я.
Статтею 52 Кодексу торговельного мореплавства України від 23.05.95 N 176/95-ВР (176/95-ВР) визначено вимоги до стану здоров'я членів екіпажу. Так, до роботи на судні допускаються особи, визнані придатними для цього за станом здоров'я.
Правила визначення придатності за станом здоров'я осіб для роботи на суднах, затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я України від 19.11.96 N 347 (z0108-97) , є нормативним документом, який установлює і регулює права, обов'язки і відповідальність судновласників, моряків і закладів Міністерства охорони здоров'я України при проведенні обов'язкових попередніх (при працевлаштуванні), періодичних, позачергових медичних оглядів відповідно до вимог Кодексу торговельного мореплавства України (176/95-ВР) , Закону України "Про охорону праці" (2694-12) та 73 Конвенції МОП (993_129) , яка ратифікована Україною.
Враховуючи викладене, вважаємо, що особа (в тому числі інвалід), яка наймається на роботу, пов'язану з перебуванням на борту судна під час плавання, повинна пройти попередній медичний огляд щодо встановлення фізичної і психофізіологічної придатності даної особи до роботи за конкретною морською професією, а також виявлення захворювань, які можуть дати загострення внаслідок служби в морі чи зробити дану особу непридатною до такої служби, чи становити небезпеку для інших осіб, що знаходяться на борту судна, матеріальних об'єктів і навколишнього середовища. У разі непридатності моряка за станом здоров'я до роботи медичне свідоцтво не видається, а негативні результати перевірки повідомляються судновласникові.
У даному випадку, на нашу думку, слід розглядати положення статей 19, 20 Закону N 875 (875-12) разом із нормами статті 17 цього Закону, відповідно до якої інвалідам забезпечується право працювати на підприємствах (об'єднаннях), в установах і організаціях із звичайними умовами праці.
Відповідно до частини третьої цієї статті відмова в укладенні трудового договору допускається у випадку, коли за висновком медико-соціальної експертизи стан здоров'я інваліда перешкоджає виконанню професійних обов'язків, загрожує здоров'ю і безпеці праці інших осіб.
Таким чином, Держпідприємництво України вважає, що приватне підприємство "Камбала", що здійснює рибний промисел, не є підприємством із звичайними умовами праці, через вимоги до стану здоров'я членів екіпажу, встановлені статтею 52 Кодексу торговельного мореплавства України від 23.05.95 N 176/95-ВР (176/95-ВР) .
З огляду на те, що відповідно до статті 8 Закону N 875 (875-12) державне управління в галузі забезпечення соціальної захищеності інвалідів здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань праці та соціальної політики, Міністерством охорони здоров'я України та органами місцевого самоврядування України, направляємо для розгляду та надання роз'яснень листи приватного підприємства "Камбала" на адресу Держпідприємництва та Севастопольського відділення Фонду соціального захисту інвалідів. Просимо поінформувати заявника та Держпідприємництво України про результати розгляду.
Заступник Голови
О.М.Сахненко