ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
17.10.2006 N 7507/0/2-06

Щодо видачі дозволу на розміщення об'єкта торгівлі та сфери послуг і встановлення режиму роботи підприємств приватної форми власності

<...> 5 жовтня 2006 року набрала чинності частина перша статті 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (2806-15) , відповідно до якої виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюється:
- необхідність одержання документа дозвільного характеру;
- дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру;
- платність або безоплатність видачі документа дозвільного характеру;
- строк прийняття рішення про видачу або відмову у видачі документа дозвільного характеру;
- вичерпний перелік підстав для відмови у видачі документа дозвільного характеру;
- можливість набуття суб'єктом господарювання права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності за декларативним принципом.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" (2807-15) до повноваження сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить надання дозволу на розміщення на території об'єктів благоустрою будівель і споруд соціально-культурного, побутового, торговельного та іншого призначення, визначення обсягів пайової участі їх власників в утриманні об'єктів благоустрою.
Стаття 15 Закону України "Про систему оподаткування" (1251-12) містить перелік місцевих зборів (обов'язкових платежів), до яких належать збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг. Згідно зі статтею 17 Декрету Кабінету Міністрів України від 20.05.93 р. N 56-93 (56-93) "Про місцеві податки і збори" збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі - це плата за оформлення та видачу дозволів на торгівлю у спеціально відведених для цього місцях.
Крім того, згідно з підпунктом 2 пункту "б" статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об'єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства закріплені підстави анулювання документа дозвільного характеру.
Враховуючи наведене вище, з набранням чинності частиною першою статті 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (2806-15) у органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, а також підприємств, установ, організацій, уповноважених відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру, немає правових підстав вимагати від суб'єктів господарювання отримання дозволів на розміщення об'єкта торгівлі та сфери послуг, оскільки необхідність одержання його не передбачена законом.
Стосовно встановлення режиму роботи підприємств приватної форми власності виконкомом місцевої ради зазначаємо, що пунктом 13 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 р. N 833 (833-2006-п) "Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування населення" визначено, що режим роботи торговельного об'єкта та закладу ресторанного господарства встановлюється суб'єктом господарювання самостійно, а у випадках, передбачених законодавством, за погодженням з органами місцевого самоврядування.
Згідно з положеннями підпункту 9 пункту "а" статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування" (280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні повноваження щодо встановлення зручного для населення режиму роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад; підпунктом 4 пункту "б" статті 30 зазначеного закону визначено делеговані повноваження органів сільських, селищних, міських рад щодо встановлення за погодженням з власниками зручного для населення режиму роботи розташованих на відповідній території підприємств, установ та організацій сфери обслуговування незалежно від форм власності.
Виходячи з вищевказаного, на думку Держпідприємництва України, режим роботи торговельного об'єкта встановлюється суб'єктом господарювання самостійно, за погодженням з органами місцевого самоврядування, і не може встановлюватися без урахування прав суб'єкта підприємницької діяльності.
Заступник голови
С.Іголкін