ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
10.11.2006 N 8104
На Ваш лист стосовно надання роз'яснення щодо видачі дозволу на розміщення об'єкту торгівлі та сфери послуг і встановлення режиму роботи підприємств приватної форми власності виконкомом місцевої ради Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва повідомляє наступне.
У попередні роки з посиланням на норми податкового законодавства (зокрема, Закону України "Про систему оподаткування" (1251-12) та Декрету Кабінету Міністрів України від 20.05.93 N 56-93 (56-93) "Про місцеві податки і збори") місцевими органами влади запроваджено видачу дозволу на розміщення об'єкту торгівлі та сфери послуг.
Стаття 15 Закону України "Про систему оподаткування" (1251-12) містить перелік місцевих зборів (обов'язкових платежів), до яких належать збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг.
Згідно зі статтею 17 Декрету Кабінету Міністрів України від 20.05.93 N 56-93 (56-93) "Про місцеві податки і збори" збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі - це плата за оформлення та видачу дозволів на торгівлю у спеціально відведених для цього місцях.
З набранням чинності частиною першою статті 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (2806-15) з 05.10.2006 правових підстав для видачі органами місцевого самоврядування дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг немає, оскільки зазначеним Законом визначено, що необхідність одержання документа дозвільного характеру та дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру, мають бути встановлені виключно законом.
Водночас у 2005 році було прийнято Закон України "Про благоустрій населених пунктів" (2807-15) , згідно з яким сільським, селищним і міським радам були надані повноваження щодо видачі дозволу на розміщення на території об'єктів благоустрою будівель і споруд соціально-культурного, побутового, торговельного та іншого призначення та введено заборону на самовільне встановлення на об'єктах благоустрою торговельних лотків, павільйонів, кіосків тощо.
Тобто, на сьогодні склалася ситуація, коли відсутні правові підстави для видачі дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг, а згідно із Законом України "Про благоустрій населених пунктів" (2807-15) органи місцевого самоврядування мають повноваження здійснювати видачу дозволу на розміщення будівель і споруд соціально-культурного, побутового, торговельного та іншого призначення.
Стосовно встановлення режиму роботи підприємств приватної форми власності виконкомом місцевої ради зазначаємо, що пунктом 13 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 N 833 (833-2006-п) "Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування населення" визначено, що режим роботи торговельного об'єкта та закладу ресторанного господарства встановлюється суб'єктом господарювання самостійно, а у випадках, передбачених законодавством, за погодженням з органами місцевого самоврядування.
Згідно з положенням підпункту 9 пункту "а" статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні повноваження щодо встановлення зручного для населення режиму роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад; підпунктом 4 пункту "б" статті 30 цього закону визначено делеговані повноваження органів сільських, селищних, міських рад щодо встановлення за погодженням з власниками режиму роботи розташованих на відповідній території підприємств, установ та організацій сфери обслуговування незалежно від форм власності.
Виходячи з вищевказаного, на думку Держпідприємництва України, режим роботи торговельного об'єкта не може встановлюватись без урахування прав суб'єкта підприємницької діяльності.
Заступник Голови
С.Іголкін