КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 17 липня 2003 р. N 436-р
Київ

Про затвердження Концепції оптимізації підготовки кадрів та організації надання освітніх послуг у навчальних закладах Міноборони, інших центральних органів виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями і правоохоронними органами

( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1074 (1074-2006-п) від 01.08.2006 )
1. Затвердити Концепцію оптимізації підготовки кадрів та організації надання освітніх послуг у навчальних закладах Міноборони, інших центральних органів виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями і правоохоронними органами (додається).
2. МОН, Міноборони, МВС, СБУ, МНС, Держкомкордону розробити і затвердити до 1 жовтня 2003 р. за погодженням з Мінфіном і Мінекономіки план першочергових заходів щодо реалізації Концепції, затвердженої цим розпорядженням.
Прем'єр-міністр України
В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 28

ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 17 липня 2003 р. N 436-р

КОНЦЕПЦІЯ

оптимізації підготовки кадрів та організації надання освітніх послуг у навчальних закладах Міноборони, інших центральних органів виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями і правоохоронними органами

Загальні положення
Цю Концепцію розроблено відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) , Законів України "Про освіту" (1060-12) , "Про вищу освіту" (2984-14) , "Про Збройні Сили України" (1934-12) , "Про міліцію" (565-12) , "Про внутрішні війська Міністерства внутрішніх справ України" (2235-12) , інших нормативно-правових актів, Національної доктрини розвитку освіти, затвердженої Указом Президента України від 17 квітня 2002 р. N 347 (347/2002) , Концепції (основ державної політики) національної безпеки України, схваленої постановою Верховної Ради України від 16 січня 1997 року (3/97-ВР) .
Концепція ґрунтується на багаторічному досвіді підготовки фахівців для і Збройних Сил, інших військових формувань, а також органів внутрішніх справ та інших правоохоронних органів (далі - підготовка фахівців), позитивних результатах інтеграції вищих військових навчальних закладів до єдиної системи освіти і передбачає, що подальший розвиток організаційних, інформаційних, науково-методичних, кадрових, фінансово-економічних засад та галузевих компонент підготовки фахівців є одним з пріоритетних напрямів подальшого розвитку і реформування військових формувань і правоохоронних органів.
Концепція спрямована на розвиток засад організації підготовки фахівців, передбачених Концепцією військової освіти в Україні, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 15 грудня 1997 р. N 1410 (1410-97-п) (Офіційний вісник України, 1997 р., число 51, с. 32), та відповідними нормативно-правовими актами міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.
Система підготовки фахівців інтегрується на засадах загальної нормативно-правової бази в єдину систему освіти з метою забезпечення потреб військових формувань і правоохоронних органів у кваліфікованих кадрах, рівень підготовки яких відповідає потребам суспільства та спеціальним вимогам центральних органів виконавчої влади, що здійснюють керівництво зазначеними формуваннями і органами.
Підготовка фахівців здійснюється у навчальних закладах Міноборони, МВС, СБУ, МНС, Держкомкордону, а також у вищих навчальних закладах, які мають військові навчальні підрозділи, МОН та інших центральних органів виконавчої влади. Навчально-виховний процес у цих навчальних закладах та військових навчальних підрозділах будується з урахуванням специфіки діяльності Збройних Сил, інших військових формувань і правоохоронних органів.
Управління підготовкою фахівців здійснюються у межах їх компетенції МОН, іншими центральними органами виконавчої влади, які мають у своєму підпорядкуванні відповідні навчальні заклади.
Існуюча система підготовки фахівців перебуває у стадії перетворень. Її розвиток стримує ряд нерозв'язаних проблем, а саме:
мережа навчальних закладів, які здійснюють підготовку фахівців, ще остаточно не сформувалась і потребує подальшої оптимізації;
підготовка фахівців за однаковими спеціальностями дублюється у навчальних закладах, підпорядкованих різним центральним органам виконавчої влади;
військові навчальні заклади та навчальні заклади, що здійснюють підготовку фахівців для правоохоронних органів, недостатньо інтегровані з вищими навчальними закладами;
правове регулювання механізму фінансування підготовки військових фахівців для одних військових формувань у навчальних закладах, які підпорядковані центральним органам виконавчої влади, що здійснюють керівництво іншими військовими формуваннями, є недосконалим;
у штатній чисельності військовослужбовців одного військового формування не враховуються курсанти, що навчаються за замовленням у навчальних закладах, які підпорядковані центральним органам виконавчої влади, що здійснюють керівництво іншими військовими формуваннями;
бюджетне фінансування, за рахунок якого утримуються навчальні заклади, які здійснюють підготовку фахівців, не дає змоги повною мірою привести модернізацію їх навчально-матеріальної бази у відповідність із сучасними вимогами щодо рівня підготовки фахівців.
Досвід перетворень, які проводилися протягом останніх п'яти років у системі військової освіти, показав, що більшість проблем у сфері підготовки фахівців має міжгалузевий характер. Для їх розв'язання необхідний комплексний підхід до питань оптимізації підготовки фахівців.
Мета і основні завдання Концепції
Метою оптимізації існуючої системи підготовки фахівців є підвищення їх професійного рівня, раціональне використання коштів державного бюджету, що виділяються для такої підготовки, та приведення її кількісних і якісних показників у відповідність із завданнями, структурою і чисельністю Збройних Сил, інших військових формувань і правоохоронних органів.
Концепцією передбачається вирішення таких основних завдань:
удосконалення відповідної нормативно-правової бази та економічних засад для повного задоволення потреб Збройних Сил, інших військових формувань і правоохоронних органів у кваліфікованих фахівцях;
включення у практику діяльності навчальних закладів, що здійснюють підготовку фахівців, форм навчання, що забезпечуватимуть безперервну освіту;
створення під час здобуття освіти умов для отримання знань, необхідних для соціальної і професійної адаптації військовослужбовців та начальницького складу органів внутрішніх справ і Державної кримінально-виконавчої служби у разі їх звільнення у запас або відставку, та можливості працевлаштування в ринкових умовах;
( Абзац п'ятий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1074 (1074-2006-п) від 01.08.2006 )
диверсифікація програм підготовки цивільних фахівців, які можуть у разі потреби за короткий строк бути перепідготовлені у військових фахівців та фахівців для правоохоронних органів;
підвищення ефективності управління підготовкою, перепідготовкою та підвищенням кваліфікації фахівців.
Основні напрями вдосконалення підготовки фахівців
З урахуванням особливостей організації навчально-виховного процесу щодо підготовки фахівців, а також реальних економічних умов основними напрямами реалізації завдань, визначених Концепцією, є:
вдосконалення нормативно-правової бази та організаційних засад з метою забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань та правоохоронних органів у кваліфікованих фахівцях;
забезпечення прав громадян на здобуття освіти та створення в навчальних закладах, що здійснюють підготовку фахівців необхідних умов для реалізації відповідних освітньо-професійних програм;
створення механізмів раціонального використання коштів державного бюджету, що виділяються на підготовку фахівців;
комплексне поглиблення галузевих процесів інтеграції системи підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації фахівців з системою підготовки цивільних фахівців;
демократизація системи підготовки фахівців, розширення засад самоврядування у навчальних закладах цієї системи, вдосконалення організації та управління освітянською діяльністю, створення умов для індивідуалізації навчання та самореалізації особистості у набутті відповідного фаху.
Основні заходи реалізації завдань Концепції
Для реалізації завдань Концепції передбачається виконання таких заходів:
подолання тенденцій щодо відомчої замкнутості системи підготовки фахівців за умови врахування повною мірою специфічних відомчих вимог до їх професійної підготовки та посилення ролі провідних відомчих навчальних закладів як центрів науково-методичного забезпечення фахової підготовки;
проведення оптимізації мережі навчальних закладів для усунення існуючого дублювання підготовки фахівців за окремими спеціальностями (спеціалізаціями) у навчальних закладах, підпорядкованих різним центральним органам виконавчої влади;
приведення обсягів замовлення на підготовку фахівців за всіма освітньо-кваліфікаційними рівнями у відповідність з реальними потребами кадрового забезпечення військових формувань і правоохоронних органів;
приведення діючого переліку напрямів, спеціальностей (спеціалізацій), за якими здійснюється підготовка фахівців, у відповідність з сучасними потребами військових формувань і правоохоронних органів та міжнародними вимогами;
завершення розробки галузевих стандартів освіти у відповідних галузях знань;
поширення набутого досвіду інтеграції вищих військових навчальних закладів з вищими навчальними закладами та запровадження у діяльність навчальних закладів, що здійснюють підготовку фахівців, інформаційних технологій, які дають можливість створення єдиного інформаційно-освітнього середовища з вищими цивільними навчальними закладами;
вдосконалення нормативно-правової бази з питань організації підготовки фахівців у вищих навчальних закладах, які мають військові навчальні підрозділи;
вдосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників навчальних закладів, що здійснюють підготовку фахівців;
вдосконалення порядку відбору осіб, які вступають на навчання до військових навчальних закладів, вищих навчальних закладів, які мають військові навчальні підрозділи, за замовленням центральних органів виконавчої влади, що здійснюють керівництво іншими військовими формуваннями, та порядку включення курсантів до списків особового складу цих військових формувань, зокрема:
- включення до складу приймальних комісій представників тих центральних органів виконавчої влади, за замовленням яких здійснюватиметься підготовка фахівців;
- проведення вступних випробувань та зарахування на навчання осіб за окремим конкурсом для потреб кожного відповідного центрального органу виконавчої влади;
- надання курсантам, які навчаються у військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів за замовленням центральних органів виконавчої влади, що здійснюють керівництво іншими військовими формуваннями, статусу військовослужбовців цих військових формувань;
- укладання з навчальним закладом після закінчення першого курсу навчання контракту про проходження військової служби (навчання) курсантом (слухачем) за замовленням відповідного центрального органу виконавчої влади, а на курсі, що передує року випуску, контракту про проходження військової служби з центральним органом виконавчої влади, за замовленням якого здійснюється підготовка;
вдосконалення порядку формування державного замовлення на підготовку фахівців для військових формувань і правоохоронних органів з орієнтацією на те, що формування зазначеного замовлення здійснюється кожним центральним органом виконавчої влади окремо, а у державному бюджеті окремо плануються видатки на підготовку фахівців для кожного центрального органу виконавчої влади;
вдосконалення навчально-матеріальної бази та забезпечення навчальних закладів, що здійснюють підготовку фахівців, сучасними засобами навчання та підвищення рівня практичної підготовки фахівців шляхом використання в навчальному процесі озброєння, військової техніки і матеріально-технічної бази військових частин (підрозділів) відповідних військових формувань та правоохоронних органів;
запровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання з метою досягнення випускниками рівня володіння іноземними мовами, що відповідає міжнародним стандартам;
подальше поглиблення міжнародного співробітництва у галузі підготовки фахівців;
запровадження ефективних механізмів підвищення престижу та соціального статусу педагогічних і науково-педагогічних працівників та стимулювання їх професійного зростання;
вдосконалення галузевих освітньо-професійних програм з метою підвищення якості професійної підготовки фахівців;
посилення ролі Координаційної ради з питань військової освіти як колегіального дорадчого органу при МОН, зокрема шляхом перегляду її повноважень та оновлення персонального складу.
Очікувані результати
Реалізація завдань Концепції забезпечить:
створення організаційно-правових та економічних умов ефективного функціонування системи підготовки фахівців;
досягнення такого рівня якості підготовки фахівців, який відповідатиме державним стандартам та міжнародним вимогам.