ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
05.09.2003 N 17-5/09/03

Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" у спільних наказах Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України і Державної митної служби України

На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 (79/98) "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність, забезпечення послідовності та стабільності нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва встановив:
Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України і Державною митною службою України видано спільні накази:
- від 10.12.2001 N 304/793 (z0029-02) "Про затвердження Порядку контролю за тарою (упаковкою), у якій надходять імпортні товари, що підлягають митному оформленню в режимі випуску у вільний обіг на території України" (далі - Порядок);
- від 30.07.2002 N 227/409 (z0642-02) "Про внесення змін до Порядку контролю за тарою (упаковкою), у якій надходять імпортні товари, що підлягають митному оформленню в режимі випуску у вільний обіг на території України" (далі - Зміни до Порядку).
Аналізуючи Порядок (z0029-02) і Зміни до Порядку (z0642-02) , виявлено норми, які суперечать чинному законодавству України та створюють перешкоди для розвитку підприємницької діяльності.
1. Відповідно до пункту 1.1 Порядку (z0029-02) , його розроблено з метою здійснення контролю за тарою (упаковкою), у якій імпортуються товари на територію України.
Тобто, дія Порядку (z0029-02) поширюється на всю тару (упаковку), у якій ввозяться на митну територію імпортні товари.
Проте, слід зазначити, що у пункті "п" статті 17 Закону України "Про відходи" (187/98-ВР) визначено, що суб'єкти підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані передбачати при укладанні угод на поставку в Україну товарної продукції утилізацію чи вивезення з України використаних пакувальних матеріалів і тари.
Використана тара - це тара (упаковка), яка була застосована для пакування, транспортування продукції, що повністю або частково втратила свої первісні якості і не підлягає подальшому використанню за своїм прямим призначенням (згідно з наказом Мінекономіки України від 02.10.2001 N 224 (z0866-01) "Про затвердження Порядку збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації використаної тари (упаковки)").
Слід зазначити, що тара (упаковка), у якій надходять імпортні товари, що підлягають митному оформленню, на момент надходження товару у тарі (упаковці) на митницю не може бути використаною, отже, вона не підпадає під термін "використана тара".
Тобто, об'єктом контролю відповідно до законодавства повинна бути наявність істотної умови угоди щодо утилізації чи вивезення з України пакувальних матеріалів і тари, що повністю або частково втратили свої первісні якості і не підлягають подальшому використанні за своїм прямим призначенням.
Також слід зазначити, що відповідно до підпунктів "д" та "й" статті 23 Закону України "Про відходи" (187/98-ВР) здійснення контролю за веденням суб'єктами підприємницької діяльності первинного обліку утворення, збирання, розроблення, утилізації, видалення відходів і їх паспортизація, участь у розробленні та погодженні документів, що регулюють питання поводження з відходами, є компетенцією спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері поводження з відходами та його органів на місцях, і відповідно до підпункту 7 пункту 4 Указу Президента України від 29.05.2000 року N 724/2000 (724/2000) "Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України" спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, який здійснює відповідно до законодавства державний контроль за додержанням норм і правил у сфері поводження з відходами, є Міністерство екології та природних ресурсів України.
2. Підпунктом "б" пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 N 915 (915-2001-п) "Про впровадження системи збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації відходів як вторинної сировини" зобов'язано Міністерство економіки разом з Державною митною службою розробити та затвердити порядок здійснення митного оформлення імпортних товарів у тарі (упаковці).
На виконання цього пункту Міністерство економіки і Держмитслужба розробили та затвердили Порядок контролю за тарою (упаковкою), у якій надходять імпортні товари, що підлягають митному оформленню.
Відповідно до Розділу III "Митне оформлення" Митного кодексу України (1970-12) , митне оформлення здійснюється з метою забезпечення митного контролю. Слід зазначити, що митний контроль здійснюється з метою забезпечення дотримання суб'єктами підприємницької діяльності порядку переміщення через митний кордон України товарів та інших предметів.
Наведене означає, що Порядок (z0029-02) контролю за тарою (упаковкою), у якій надходять імпортні товари..., який розроблений Міністерством економіки та Держмитслужбою, не відповідає по суті завданню, яке встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 N 915 (915-2001-п) (підпунктом "б" пунктом 6).
Слід зазначити, що у листі N 11/2-10-1067 від 23.01.2003 Державної митної служби визначено "розроблення окремого порядку митного оформлення імпортних товарів у тарі (упаковці) неможливо, враховуючи відсутність кодів для класифікації товарів у тарі", тому враховуючи викладене, необхідно внести зміни до підпункту "б" пункту 6 Постанови N 915 (915-2001-п) .
3. Підпункт 3.2 пункту 3 Порядку (z0029-02) "Оформлення аркуша про пакування" визначає, що в аркуші про панування обов'язково вказується сума сплати за послуги із збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації використаної тари (упаковки) за тарифами, відповідно до Постанови N 915 (915-2001-п) , у випадку, якщо договір укладено з Компанією.
Як уже зазначалось в пункті 1, використана тара (упаковка) за визначенням не може бути об'єктом контролю на момент митного оформлення товарів, що підлягають випуску у вільний обіг на території України.
Крім того, неможливо і нереально на день надходження імпортних товарів у тарі (упаковці) на митницю вказати суму сплати за послуги із збирання, сортування транспортування, переробки та утилізації використаної тари.
Також слід зазначити, що згідно наказу Мінекономіки України від 02.10.2001 N 224 (z0866-01) "Про затвердження Порядку збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації використаної тари (упаковки)" розрізняють терміни "використана" і "зворотна" тара.
Зворотна тара - тара багаторазового використання, що належить до вторинних матеріальних ресурсів і підлягає повторному використанню.
Проте, відповідно до порядку заповнення аркуша пакування, сума сплати за послуги розраховується шляхом множення тарифу, визначеного в Постанові N 915 (915-2001-п) , на вагу тари (упаковки), що обчислюється як різниця між вагою брутто та вагою нетто товару.
Тобто, обраховується загальний обсяг тари (упаковки). Графа щодо визначення обсягу зворотної тари та графа щодо визначення ваги тари за виключенням ваги зворотної тари відсутні.
Зазначене вище призводить до надмірних витрат суб'єктів господарювання при сплаті за послуги із збирання, сортування та утилізації тари (упаковки), яка не є використаною і без врахування зворотної тари.
4. Відповідно до пунктів 2.6-2.8 Порядку (z0029-02) та Змін до Порядку (z0642-02) один примірник аркуша про пакування передається Компанії.
З урахуванням викладеного обгрунтування в пункті 1 здійснення контролю за діяльністю суб'єктів господарювання в сфері поводження з відходами відноситься до виключних повноважень спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері поводження з відходами.
Відповідно до Статуту Державної компанії з утилізації відходів як вторинної сировини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.2002 N 1393 (1393-2002-п) , предметом діяльності Компанії є здійснення контролю за визначенням обсягів утилізації відходів тари (упаковки) відповідно до встановлених мінімальних норм та фактичними обсягами утилізації.
Отже, відповідно до чинного законодавства, Компанія не є органом виконавчої влади і не має повноважень щодо контролю за договірною діяльністю підприємств-імпортерів, підприємств, які надають послуги із збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації відходів щодо вартості зазначених послуг тощо, а в аркуші пакування містяться зазначені відомості відповідно до пункту 3.2 Порядку (z0029-02) .
Враховуючи те, що зазначені відомості можуть бути комерційною таємницею, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 09.08.93 N 611 (611-93-п) "Про перелік відомостей, що не становлять комерційної таємниці", вимога надання їх Компанії суперечить чинному законодавству.
Тобто, згідно чинного законодавства та на підставі даних аркуша пакування Компанія може отримувати відомості тільки про фактичний обсяг тари (упаковки) та обсяг утилізації відходів тари (упаковки), та надавати висновок щодо дотримання правил визначення обсягів утилізації відходів тари (упаковки) відповідно до встановлених мінімальних норм.
5. Слід зазначити, що спільні накази Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України і Державної митної служби України від 10.12.2001 N 304/793 (z0029-02) та від 30.07.2002 N 227/409 (z0642-02) офіційно в установленому порядку не подавалися на погодження до Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва згідно з вимогами Указу Президента України від 22.01.2000 N 89 (89/2000) "Про запровадження єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва", а також вимогами пункту 14 розділу VI Тимчасового регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2000 N 915 (915-2000-п) , постанови Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 N 767 (767-2000-п) "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо підготовки обгрунтування проектів регуляторних актів" та постанови Кабінету Міністрів України від 31.07.2000 N 1182 (1182-2000-п) "Про затвердження Положення про порядок підготовки проектів регуляторних актів".
У зв'язку з виявленням положень, що не відповідають чинному законодавству України та призводять до створення перешкод у здійсненні підприємницької діяльності, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В И Р І Ш И В:
1. Запропонувати Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції України та Державній митній службі України скасувати спільні накази від 10.12.2001 N 304/793 (z0029-02) "Про затвердження Порядку контролю за тарою (упаковкою), у якій надходять імпортні товари, що підлягають митному оформленню в режимі випуску у вільний обіг на території України" та від 30.07.2002 N 227/409 (z0642-02) "Про внесення змін до Порядку контролю за тарою (упаковкою), у якій надходять імпортні товари, що підлягають митному оформленню в режимі випуску у вільний обіг на території України", як такі, що суперечать положенням актів законодавства України вищої юридичної сили та створюють додаткові перешкоди для розвитку підприємницької діяльності.
Рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання.
Голова
І.Богословська
"Підприємництво в Україні",
N 4, 2003 р.