ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
 
Л И С Т
 
N 1-312/5319 від 02.10.2002
 
 

Щодо "другої" Книги обліку доходів і витрат "єдиноподатника"

 
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 13.09.2002 р. до інд. 50 Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянуто лист Державної податкової адміністрації України від 30.08.2002 р. N 738/3/23-2311 та повідомляється.
 
Держпідприємництво неодноразово висловлювало свою позицію щодо недоцільності ведення суб'єктами підприємницької діяльності Книги обліку доходів і витрат як документа суворого обліку.
 
По-перше, чинне законодавство не містить вимог щодо запровадження форми зазначеної книги як бланка суворої звітності.
 
Законом України від 01.06.2000 р. N 1776-III (1776-14) "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" та постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 р. N 1269 (1269-2001-п) "Про затвердження Порядку ведення книги обліку доходів і витрат" Книга обліку доходів і витрат не визначена як бланк суворої звітності.
 
Слід також врахувати, що Книга обліку доходів і витрат застосовується платником єдиного податку - фізичною особою виключно для визначення результатів власної підприємницької діяльності на підставі хронологічного відображення здійснення господарських та фінансових операцій.
 
У той же час Законом України від 21.12.2000 р. N 2181-III (2181-14) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", який введено в дію з 1 квітня 2001 року, забороняється використання бланків суворої звітності чи обліку як форм податкового обліку чи звітності, якщо інше прямо не встановлено законом з питань окремого податку, збору (обов'язкового платежу) (підпункт "з", пункт 4.4.2, ст. 4).
 
По-друге, відповідно до Порядку ведення Книги обліку доходів і витрат (1269-2001-п) вона має достатньо засобів контролю (прошнурована, пронумерована, зареєстрована в органі Державної податкової служби), тобто є захищеною і не потребує додаткового захисту.
 
По-третє, запровадження Книги обліку доходів і витрат як документа суворого обліку та звітності призведе до додаткових витрат підприємців на її придбання та зберігання.
 
Так, Державною податковою адміністрацією наведено дані Міністерства фінансів України про вартість виготовленої Книги у друкарнях Держзнаку України, яка не перевищує 5 - 6 грн. Водночас на сьогоднішній день вартість Книги обліку доходів і витрат становить в середньому 2 грн. (з урахуванням ПДВ).
 
При цьому забезпечення особливих умов зберігання Книги як документа суворого обліку та звітності для суб'єктів малого підприємництва - фізичних осіб також є неможливим.
 
Одночасно зауважуємо, що відповідно до Указу Президента України від 28.06.99 р. N 746/99 (746/99) "Про спрощену систему оподатковування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" фізичною особою - платником єдиного податку сплачується податок у розмірі від 20 до 200 грн., який не залежить від результатів його господарської діяльності. Отже, вважаємо, що запровадження Книги обліку доходів і витрат як документа суворого обліку принципово не вирішить проблему збільшення надходжень до бюджету у найкоротший термін.
 
Враховуючи вищенаведені аргументи, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва категорично заперечує проти затвердження форми Книги доходів і витрат як бланку документа суворого обліку та звітності.
 
Голова О.Кужель
 
"Власне Діло", N 43, 28.10.2002 р.