ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
 
Л И С Т
 
N 2-221/4468 від 15.08.2002
 
 
 
 
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув ваш лист щодо правомірності роз'яснень ДПА України із коригування податкового кредиту шляхом зменшення його на суму, яка припадає на неамортизовану частину основних фондів та повідомляє наступне.
Відповідно до підпункту 3.2.8 пункту 3.2 статті 3 Закону України "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР) не є об'єктом оподаткування податком на додану вартість операції з передачі основних фондів як внеску до статутного фонду юридичної особи для формування її цілісного майнового комплексу в обмін на емітовані нею корпоративні права, у тому числі при ввезенні основних фондів на митну територію України (крім підакцизних товарів) або їх вивезенні за межі митної території України.
Тобто, у юридичної особи, яка виступає учасником іншої юридичної особи, не виникають податкові зобов'язання стосовно основних фондів, внесених до статутного фонду іншої юридичної особи. Мова йде саме про участь у юридичній особі, оскільки в наведеному вище підпункті чітко вказано: "передача основних фондів до статутного фонду юридичної особи ... в обмін на емітовані нею корпоративні права". А тому, висновки викладені в листі Державної податкової адміністрації України від 27.04.2001 р. N 5543/7/16-1217-26 (v5543225-01) , можна вважати такими, що не відповідають дійсності. Посилання на підпункт 3.2.8 пункту 3.2 статті 3 Закону "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР) при реорганізації юридичної особи не може мати місце, оскільки процес реорганізації (та його складова - виділення) не містить у собі передачу корпоративних прав новоствореної юридичної особи юридичній особі, яка реорганізується. В цьому випадку корпоративні права новоствореної юридичної особи будуть належати учасникам реорганізованої юридичної особи.
Таким чином, підпункт 3.2.8 пункту 3.2 статті 3 Закону України "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР) не застосовується до процесу реорганізації юридичних осіб, а лише до процесу їх створення.
При створенні нової юридичної особи дійсно застосовується підпункт 3.2.8, але не застосовується підпункт 7.4.2 пункту 7.4 статті 7 Закону України "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР) : "у разі коли платник податку здійснює операції з продажу товарів (робіт, послуг), що звільнені від оподаткування або не є об'єктом оподаткування згідно з статтями 3 та 5 цього Закону, суми податку, сплачені (нараховані) у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та основних фондів і нематеріальних активів, що підлягають амортизації, відносяться відповідно до складу валових витрат виробництва (обігу) та на збільшення вартості основних фондів і нематеріальних активів і до податкового кредиту не включаються". Це пов'язане з тим, що внески до статутного фонду юридичної особи є інвестицією, а інвестиція не є продажем.
В зв'язку з викладеним Держпідприємництва України вважає, що коригувати податковий кредит шляхом зменшення його на суму податку, яка припадає на неамортизовану частину основних фондів, при передачі таких основних фондів до статутного фонду юридичної особи не потрібно.
 
Т.в.о. Голови В.Загородній