ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
І ПІДПРИЄМНИЦТВА
 
Р І Ш Е Н Н Я
 
N 17-107/02 від 23.02.2001
 
 

Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Державним комітетом стандартизації, метрології та сертифікації України, Державною митною службою України

 
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 (79/98) "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В С Т А Н О В И В:
 
Державний комітет стандартизації, метрології та сертифікації України та Державна митна служба України видали наказ від 07.12.2000 N 701/701 (z0921-00) "Щодо Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні" (далі - Наказ).
Відповідно до преамбули Наказу він виданий на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) "Про внесення змін до пункту 3 Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні".
Всупереч вимозі пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) , відповідно до якої Держстандарт України і Держмитслужба України повинні були в місячний термін привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою, зазначені центральні органи виконавчої влади видали новий нормативно-правовий акт, норми якого не узгоджуються із законодавством України, призводять до створення перешкод у здійсненні підприємницької діяльності та порушують послідовність нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності.
Згідно з абзацами 6 та 7 пункту 3 Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.97 N 1211 (1211-97-п) (до внесення змін до цього Порядку постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) ), дія сертифіката відповідності товару (продукції) (свідоцтва про визнання іноземного сертифіката) або його копії поширювалася, зокрема, на:
товари (продукцію), що надсилаються на адресу одного одержувача за одним товарно-транспортним документом (накладною, коносаментом тощо);
товари (продукцію), що надходять на станцію призначення одночасно в одному відправленні, на адресу одного вантажоодержувача, від одного вантажовідправника, з однієї станції відправлення.
Відповідно до зазначених положень Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні (1211-97-п) , у випадку надсилання на адресу одного одержувача партії імпортних товарів (продукції) за одним товарно-транспортним документом дія сертифіката відповідності (свідоцтва про визнання іноземного сертифіката) поширювалася лише на зазначену партію товарів (продукції). Тобто для митного оформлення кількох партій імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні та надсилаються на адресу одного одержувача за різними товарно-транспортними документами, необхідно було одержувати сертифікат відповідності на кожну таку партію товарів (продукції) навіть у випадку, коли назва, тип, вид, марка та виробник товарів (продукції) кожної партії співпадали.
Оскільки здійснення сертифікації (визнання іноземного сертифіката відповідності) кожної партії імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні та у яких співпадали назва, тип, вид, марка та виробник, було недоцільним та призводило до значних витрат суб'єктів підприємницької діяльності, Кабінет Міністрів України видав постанову від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) "Про внесення змін до пункту 3 Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні".
Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) абзаци 6 та 7 пункту 3 Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.97 N 1211 (1211-97-п) , були замінені новим абзацом 6 такого змісту:
"усі партії товару (продукції), що надходять (надсилаються) на адресу одного одержувача протягом усього терміну дії такого сертифіката (свідоцтва), якщо назва, тип, вид, марка та виробник цього товару (продукції) відповідають назві, типу, виду, марці та виробнику, зазначеним у сертифікаті (свідоцтві)".
Отже, з моменту набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) (з 11.11.2000) була скасована вимога щодо обов'язкового одержання сертифіката відповідності на кожну партію імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні і у яких співпадає назва, тип, вид, марка та виробник.
Проте видання Наказу (z0921-00) призвело до суттєвого обмеження прав суб'єктів підприємницької діяльності на здійснення митного оформлення партій імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) .
1. В пункті 2 Наказу (z0921-00) встановлюється, що у випадку, коли в сертифікаті, виданому на ім'я виробника (одержувача), зазначено термін серійного випуску товару (продукції), то протягом терміну чинності сертифіката його дія поширюється на всі партії товару (продукції), якщо назва, тип, вид, марка та виробник, зазначені в сертифікаті, відповідають назві, типу, виду, марці та виробнику цього товару (продукції), зазначеним у супровідних документах (накладна, коносамент, CMR, інвойс тощо).
Порядок, встановлений в пункті 2 Наказу (z0921-00) , повинен відповідати порядкові, визначеному в пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) .
Однак можна зробити висновок, що норма, викладена в пункті 2 Наказу (z0921-00) , застосовується лише у випадку, коли в сертифікаті відповідності (в свідоцтві про визнання іноземного сертифіката) зазначається термін серійного випуску товару (продукції), на який виданий такий сертифікат (свідоцтво).
Разом з тим в пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) поширення дії сертифіката відповідності (свідоцтва про визнання іноземного сертифіката) на всі партії імпортних товарів (продукції), у яких співпадає назва, тип, вид, марка та виробник, не обумовлено необхідністю зазначати в такому сертифікаті (свідоцтві) термін серійного випуску товару (продукції).
До того ж є незрозумілою доцільність зазначення в сертифікаті відповідності (свідоцтві про визнання іноземного сертифіката) терміну серійного випуску продукції товару (продукції), оскільки митне оформлення чи неоформлення імпортних товарів (продукції) залежить від терміну дії такого сертифіката (свідоцтва), а не від терміну серійного випуску товару (продукції).
Також є незрозумілим, чи в сертифікаті відповідності (свідоцтві про визнання іноземного сертифіката) повинен бути визначений термін серійного випуску саме цього товару (продукції) на момент одержання такого сертифіката (свідоцтва), чи повинен бути зазначений повний термін серійного випуску товару (продукції) до моменту припинення його виробництва. В обох зазначених випадках досить складно, а в певних випадках практично неможливо (наприклад, у випадку видачі сертифіката (свідоцтва) на ім'я одержувача імпортних товарів) визначити термін серійного випуску товару (продукції).
Крім того, форми бланків сертифіката відповідності та свідоцтва про визнання іноземного сертифіката, що наведені в Додатку А (обов'язковий) до ДСТУ 3498-96 "Система сертифікації УкрСЕПРО. Бланки документів. Форма та опис", не містять такої графи, як "термін серійного випуску товару (продукції)".
Таким чином, можна зробити висновок про те, що норма пункту 2 Наказу (z0921-00) може застосовуватися лише в певних, а не в усіх випадках митного оформлення імпортних товарів (продукції). Це суперечить абзацу 6 пункту 3 Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні (1211-97-п) , якому і повинен відповідати пункт 2 Наказу.
2. В пункті 3 Наказу (z0921-00) зазначається, що у випадку, коли в сертифікаті, виданому на ім'я виробника (одержувача) зазначено інформацію про конкретну сертифіковану партію товару, то дія сертифіката поширюється тільки на цю партію товару (продукції), з указаними в сертифікаті назвою, типом, видом, маркою, розміром та супровідними документами (накладна, коносамент, CMR, інвойс тощо).
Однак в пункті 3 Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.97 N 1211 (1211-97-п) (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) ), не передбачений випадок, коли дія сертифіката відповідності (свідоцтва про визнання іноземного сертифіката) поширюється лише на конкретну партію імпортних товарів (продукції), а не на всі партії однакових товарів (продукції), що надходять (надсилаються) на адресу одного одержувача протягом терміну дії такого сертифіката (свідоцтва).
Таким чином, пунктами 2 та 3 Наказу (z0921-00) фактично встановлені два можливі варіанти поширення дії сертифіката відповідності (свідоцтва про визнання іноземного сертифіката) на імпортні товари (продукцію), що надходять (надсилаються) на адресу одного одержувача, тоді як в абзаці 6 пункту 3 Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.97 N 1211 (1211-97-п) (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) ), визначений лише один варіант.
3. В пункті 1 Наказу (z0921-00) встановлюється, що підставою для митного оформлення товару (продукції), що підлягає обов'язковій сертифікації, для вільного використання на митній території України є сертифікат відповідності товару (продукції) або його копія, або свідоцтво про визнання іноземного сертифіката або його копія (далі - сертифікат), видані Державним комітетом стандартизації, метрології та сертифікації України або уповноваженим ним органом із сертифікації.
Ця норма Наказу (z0921-00) не узгоджується з абзацами 1 - 4 пункту 3 Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України (1211-97-п) від 04.11.97 (із змінами та доповненнями), відповідно до яких підставою митного оформлення товару (продукції) для вільного використання на митній території України є:
сертифікат відповідності товару (продукції) або його копія, видані Держстандартом або уповноваженим ним органом сертифікації;
свідоцтво про визнання іноземного сертифіката або його копія, видані Держстандартом або уповноваженим ним органом сертифікації;
наявність товару (продукції) в Єдиному реєстрі сертифікованої в Україні продукції.
В частинах другій та третій статті 18 Декрету Кабінету Міністрів України від 10.05.93 N 46-93 (46-93) "Про стандартизацію і сертифікацію" (із змінами та доповненнями) також визначено, що Державний комітет України по стандартизації, метрології та сертифікації на підставі виданих сертифікатів відповідності або свідоцтв про визнання іноземного сертифіката включає сертифіковану продукцію до Єдиного реєстру сертифікованої в Україні продукції. Органи митного контролю здійснюють митне оформлення імпортних товарів на підставі зазначеного Єдиного реєстру в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Тобто пункт 1 Наказу (z0921-00) обмежує перелік підстав митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, визначений актами законодавства вищої юридичної сили.
4. Виконання вимог Наказу (z0921-00) може призвести до того, що норма пункту 2 Наказу буде застосовуватися на практиці в обмежених випадках через те, що застосування цієї норми обумовлене наявністю в сертифікаті відповідності (свідоцтві про визнання іноземного сертифіката) терміну серійного випуску товару (продукції).
Разом з тим відповідно до пункту 3 Наказу (z0921-00) при митному оформленні партії імпортних товарів (продукції) існує можливість поширення дії сертифіката відповідності (свідоцтва про визнання іноземного сертифіката) лише на конкретну партію товарів (продукції), що фактично є відновленням дії пункту 3 Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.97 N 1211 (1211-97-п) , в редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) .
Така ситуація призвела до того, що після затвердження Кабінетом Міністрів України постанови від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) порядок митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, не змінився, хоча положення зазначеної постанови Кабінету Міністрів України були спрямовані якраз на спрощення такого порядку. Це підтверджується скаргами підприємців, зокрема, Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України, що надходять на адресу Держпідприємництва.
Необхідність одержання сертифіката відповідності (свідоцтва про визнання іноземного сертифіката) на кожну партію імпортних товарів (продукції) призведе до зростання витрат підприємців на проведення сертифікації і, відповідно, до збільшення собівартості та споживчих цін на зазначені товари (продукцію).
До того ж реалізація норм Наказу (z0921-00) може призвести до довільного тлумачення змісту пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1672 (1672-2000-п) посадовими особами Держстандарту України та Держмитслужби України, співробітниками органів сертифікації.
Виконання вимог Наказу (z0921-00) призводить до створення перешкод для здійснення процедури митного оформлення імпортних товарів (продукції). Це суперечить статті 1 Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 (79/98) "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", згідно з якою одним із заходів з дерегулювання підприємницької діяльності визначається спрощення процедури митного оформлення вантажів при здійсненні експортно-імпортних операцій.
Крім того, видання Наказу (z0921-00) є порушенням статті 1 Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 (79/98) "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", згідно з якою одним із заходів з дерегулювання є забезпечення послідовності та стабільності нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності, а також статті 3 Указу Президента України від 22.01.2000 N 89/2000 (89/2000) "Про запровадження єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва", відповідно до якої одним з основних принципів впорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності є системність, послідовність та координованість дій щодо розроблення, видання та виконання регуляторних актів.
У зв'язку з виявленням положень, що не узгоджуються із законодавством України, призводять до створення перешкод у здійсненні підприємницької діяльності та порушують послідовність нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В И Р І Ш И В:
 
Запропонувати Державному комітету стандартизації, метрології та сертифікації України, Державній митній службі України скасувати наказ від 07.12.2000 N 701/701 (z0921-00) "Щодо Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні".
Рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання.
 
Голова О.Кужель