МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
Л И С Т
23.04.2009 N 31-09040-13-1-24/11385
Міністерство фінансів України розглянуло лист Державного казначейства України <...> щодо функціонування відокремлених структурних підрозділів розпорядників коштів державного бюджету та повідомляє.
За інформацією Державного казначейства до Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів внесено близько 1100 відокремлених структурних підрозділів, з яких понад 630 підрозділів - територіальні управління (відділення) Державного казначейства.
Загалом відокремлені структурні підрозділи створені у структурі 14 головних розпорядників коштів державного бюджету. Близько 350 відокремлених структурних підрозділів, що діють у структурі, зокрема, Міносвіти, Мінагрополітики, Мінкультури, МВС, НАН, МОЗ, Мінфіну, Мін'юсту, Мінтрансзв'язку, Держуправління справами, Національної академії педагогічних наук, є підрозділами вищих навчальних закладів та науково-дослідних установ.
Згідно із Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (755-15) відокремлений структурний підрозділ - це філія, інший підрозділ юридичної особи, що знаходиться поза її місцезнаходженням та виробляє продукцію, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи, або представництво, що здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.
При цьому відповідно до законів України "Про освіту" (1060-12) та "Про вищу освіту" (2984-14) вищі навчальні заклади можуть створювати відокремлені структурні підрозділи, зокрема, інститути, коледжі, технікуми, факультети, відділення, філії тощо, у тому числі для надання платних послуг у галузі вищої освіти та пов'язаних з нею інших галузях діяльності.
Бюджетне законодавство серед учасників бюджетного процесу визначає розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.
Так, відповідно до статті 2 Бюджетного кодексу України (2542-14) розпорядниками бюджетних коштів є бюджетні установи в особі їх керівників, уповноважені на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов'язань та здійснення видатків бюджету. Одержувачами бюджетних коштів визнаються фізичні особи та юридичні особи, що не мають статусу бюджетних установ та яким кошти бюджету надаються через розпорядників бюджетних коштів (стаття 21 Бюджетного кодексу України).
При цьому бюджетною установою є орган, установа чи організація, визначена Конституцією України (254к/96-ВР) , а також установа чи організація, створена у встановленому порядку органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим чи органами місцевого самоврядування, яка повністю утримується за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевих бюджетів (стаття 2 Бюджетного кодексу України (2542-14) ) .
Водночас слід зазначити, що згідно зі статтею 29 Бюджетного кодексу України (2542-14) плата за послуги, що надаються бюджетними установами, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету, включається до доходів Державного бюджету України.
Таким чином, відокремлені структурні підрозділи, що функціонують у структурі головних розпорядників бюджетних коштів, мають дотримуватись вимог, встановлених бюджетним законодавством для розпорядників бюджетних коштів, зокрема, мають бути включені до мережі відповідного розпорядника бюджетних коштів.
Питання складання та виконання кошторисів бюджетних установ регулюються Бюджетним кодексом України (2542-14) та постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. N 228 (228-2002-п) "Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ". Згідно зі статтею 51 Бюджетного кодексу України кошторисом є основний плановий документ бюджетної установи, який надає повноваження щодо отримання доходів і здійснення видатків, визначає обсяг і спрямування коштів для виконання бюджетною установою своїх функцій та досягнення цілей, визначених на бюджетний період відповідно до бюджетних призначень.
Як визначено постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. N 228 (228-2002-п) , кошторис затверджується за загальним та спеціальним фондами в обсязі, який дорівнює сумі цих фондів.
Зауважимо, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та проводять видатки тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.
Таким чином, в ході бюджетного процесу учасники бюджетних правовідносин мають керуватися бюджетним законодавством та здійснювати контроль за його дотриманням в межах наданих їм повноважень.
Заступник Міністра
А.Мярковський