У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ

Про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 4 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні"

м. Київ
14 травня 2009 року
N 28-уп/2009
Справа N 1-14/2009
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого,
Бауліна Юрія Васильовича,
Бринцева Василя Дмитровича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича,
Маркуш Марії Андріївни,
Мачужак Ярослави Василівни,
Нікітіна Юрія Івановича,
Стецюка Петра Богдановича - доповідача,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 4 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" від 16 листопада 1992 року N 2782-XII (2782-12) (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., N 1, ст. 1).
Заслухавши суддю-доповідача Стецюка П.Б. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - 49 народних депутатів України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням дати офіційне тлумачення положень частини першої статті 4 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" (2782-12) (далі - Закон) у системному зв'язку з положеннями статей 10, 11, частини першої статті 26 Конституції України (254к/96-ВР) .
Необхідність в офіційній інтерпретації положень частини першої статті 4 Закону (2782-12) автори клопотання обґрунтовують неоднаковим їх розумінням органами державної влади, що спричиняє неоднозначне застосування вказаної норми, а відтак порушення конституційних прав громадян.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону (2782-12) друковані засоби масової інформації в Україні видаються державною мовою, а також іншими мовами. На думку народних депутатів України, усі засновники друкованих засобів масової інформації в обов'язковому порядку зобов'язані видавати друковані засоби масової інформації державною мовою. Наслідком невиконання цієї вимоги, як зазначено у конституційному поданні, повинна бути відмова у державній реєстрації друкованого засобу масової інформації.
Суб'єкт права на конституційне подання порушує питання, чи слід розуміти положення частини першої статті 4 Закону (2782-12) в системному зв'язку з положеннями статей 10, 11, частини першої статті 26 Конституції України (254к/96-ВР) так, що:
- "не підлягають державній реєстрації друковані засоби масової інформації, якщо у заяві про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації не передбачено їх видання державною мовою та розповсюдження цих видань в Україні";
- "зареєстровані в Україні друковані засоби масової інформації не підлягають виданню в Україні, якщо вони не видаються державною мовою та/або не розповсюджуються як видання державною мовою".
2. Друга колегія суддів Конституційного Суду України Ухвалою від 29 січня 2009 року відкрила конституційне провадження у справі.
3. Вирішуючи поставлені у конституційному поданні питання, Конституційний Суд України виходить з такого.
Відповідно до статті 93 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) підставою для конституційного подання щодо офіційного тлумачення Конституції України (254к/96-ВР) та законів України є практична необхідність у з'ясуванні або роз'ясненні, офіційній інтерпретації положень Конституції України (254к/96-ВР) та законів України. Обов'язковою умовою такого подання є наявність правового обґрунтування необхідності в офіційному тлумаченні (пункт 4 частини другої статті 39 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) ) .
Аналіз конституційного подання свідчить, що автори клопотання не навели правового обґрунтування практичної необхідності в офіційному тлумаченні положень частини першої статті 4 Закону (2782-12) у системному зв'язку з положеннями статей 10, 11, частини першої статті 26 Конституції України (254к/96-ВР) . Мотивуючи потребу в офіційній інтерпретації частини першої статті 4 Закону (2782-12) , суб'єкт права на конституційне подання вказує на неоднакове її розуміння органами державної влади. Проте в чому саме воно полягає, у клопотанні не зазначено. Не наведено також фактів різного застосування цієї норми Закону (2782-12) .
Таким чином, невідповідність конституційного подання вимогам, передбаченим Конституцією України (254к/96-ВР) , Законом України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) , є підставою для припинення конституційного провадження у справі згідно з пунктом 2 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) .
Враховуючи викладене та керуючись статтями 147, 150, 153 Конституції України (254к/96-ВР) , статтями 39, 41, 45, 51, 93 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) , параграфом 51 Регламенту Конституційного Суду України (v001z710-97) , Конституційний Суд України
у х в а л и в:
1. Припинити конституційне провадження у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 4 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" від 16 листопада 1992 року N 2782-XII (2782-12) на підставі пункту 2 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) - невідповідність конституційного подання вимогам, передбаченим Конституцією України (254к/96-ВР) , Законом України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) .
2. Ухвала Конституційного Суду України є остаточною.
                                        КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ