УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
 
                                        ЗАТВЕРДЖЕНО
                                    Постанова Правління
                                Національного банку України
                                      02.02.95 р. N 21

                                       Зареєстровано
                                від 2 лютого 1995 р. N 229
 



                        ТИМЧАСОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
             ЩОДО ВСТАНОВЛЕННЯ ЛІМІТУ ЗАЛИШКУ ГОТІВКИ
             В КАСІ, НОРМ ВИТРАЧАННЯ ГРОШЕЙ З ВИРУЧКИ,
        СТРОКІВ І ПОРЯДКУ ЗДАВАННЯ ВИРУЧКИ ПІДПРИЄМСТВАМИ,
             ОРГАНІЗАЦІЯМИ, УСТАНОВАМИ І КОЛЕКТИВНИМИ
               СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ
 
 
     1. Ліміти залишку готівки в касі встановлюються комерційними
банками  за місцем відкриття розрахункового рахунку з урахуванням
режиму роботи підприємства та графіка заїзду інкасаторів:
 
     - для підприємств і організацій,  які мають постійну грошову
виручку  і  зобов'язані  здавати  її в банк або на пошту щоденно,
наприкінці  робочого  дня,  -  в  розмірах,  що   необхідні   для
забезпечення    нормальної    роботи   ранком   наступного   дня;
зобов'язаних здавати виручку наступного  дня,  -  в  розмірах,  з
урахуванням  середньоденної виручки готівкою;  для тих,  що мають
право здавати виручку не щоденно,  - в розмірах,  що залежать від
встановлених строків здавання і суми виручки;
 
     - для  виробничих  підприємств,  а  також  для організацій і
установ,  які не мають постійної  грошової  виручки,  -  в  межах
середньоденного  видатку готівки (крім витрат на заробітну плату,
допомоги за  тимчасовою  непрацездатністю,  стипендії,  премії  і
витрат  на  відрядження).  Якщо ці підприємства знаходяться не за
місцем розташування установи банку,  ліміт залишку готівки в касі
може підвищуватися.
 
     Колективні сільськогосподарські    підприємства   самостійно
визначають розміри (ліміти)  готівки  в  їх  касах  і  розрахунки
потреб  готівкової  маси з урахуванням їх виробничої необхідності
та територіального розташування,  які подаються ними  відповідним
установам банків.
 
     Для військових  частин,  установ  і організацій Міністерства
оборони,  Міністерства внутрішніх справ,  Служби безпеки  України
(за винятком торговельних і видовищних підприємств) ліміт залишку
готівки в касі встановлюється установами банків за погодженням  з
керівниками цих організацій з урахуванням специфіки роботи кожної
такої організації.
 
     Для встановлення норм витрачання грошей з виручки і  лімітів
залишків    готівки    в   касах,   установи   банків   одержують
заявку-розрахунок від підприємств,  організацій і  установ  -  за
встановленою формою.  Торговельні й інші організації, які мають у
своєму  підпорядкуванні  не  виділені   на   самостійний   баланс
підприємства,  подають  заявку-розрахунок  з  зазначенням кожного
магазину, їдальні, підприємства (крім дрібнороздрібної мережі).
 
     У разі  неподання   таких   розрахунків   зазначені   ліміти
встановлюються   відповідним   господарським  органам  установами
банків самостійно.
 
     Ліміт залишку готівки в касі і  норми  витрачання  грошей  з
виручки  встановлюються  для  кожного  підприємства і організації
(незалежно від  того,  перебувають  чи  не  перебувають  вони  на
самостійному  балансі)  щорічно  ,протягом першого кварталу,  а в
разі необхідності можуть бути переглянуті протягом року.
 
     Торговельним підприємствам, які розташовані в інших районах,
ліміти   залишку   каси  і  норми  витрачання  грошей  з  виручки
встановлюються  установою  банку,  в  якому  знаходиться  рахунок
торговельної  організації;  ці  ліміти і норми повідомляються для
контролю установам  банків  за  місцем  знаходження  торговельних
підприємств.
 
     Встановлені ліміти залишку готівки в касі,  норми витрачання
грошей з виручки,  порядок і строки здавання виручки в  письмовій
формі  повідомляються  установами  банків  кожному  підприємству,
організації  і  установі,  в  тому  числі  і  не   виділеним   на
самостійний баланс.
 
     Керівники установ  за домовленістю з керівниками відповідних
торговельних організацій можуть запровадити  порядок,  при  якому
встановлені  ліміти  каси,  норми  витрачання  грошей  з виручки,
порядок і строки здавання виручки повідомляються установою  банку
торговельній організації,  а остання доводить їх до кожного свого
торгового підприємства.
 
     2. При  встановленні   лімітів   залишку   грошей   у   касі
враховується,  що підприємства, організації і установи, виконкоми
селищних і міських (міст районного підпорядкування) Рад  народних
депутатів  мають право зберігати понад встановлений ліміт в касах
готівку,  що одержана  в  банку  для  виплати  заробітної  плати,
допомог  за  тимчасовою  непрацездатністю,  стипендій  і  премій,
протягом  3   робочих   днів;   колективні   сільськогосподарські
підприємства,  підприємства  залізничного  транспорту для виплати
заробітної  плати  працівникам  віддалених  дільниць,   виконкоми
сільських  Рад  народних  депутатів  -  протягом  5 робочих днів,
включаючи день одержання грошей у  банку.  Після  закінчення  цих
строків   суми   грошей,   що  не  використані  за  призначенням,
повертаються в банк  не  пізніше  наступного  робочого  дня  і  в
подальшому  видаються підприємствам,  організаціям і установам за
їх першою вимогою на ті самі цілі.
 
     Враховується також,  що підприємствам і  організаціям  (крім
сільськогосподарських),   які  витрачають  гроші  з  виручки  без
обмеження  норм,  не  дозволяється  накопичувати  в  своїх  касах
готівку  понад  встановлений ліміт для оплати витрат,  які будуть
здійснені в наступні періоди,  у тому числі для видачі заробітної
плати,  для  розрахунків  за  сільськогосподарські  продукти,  що
закуповуються, і на інші цілі до настання строків цих виплат.
 
     Колективним сільськогосподарським підприємствам,  які  мають
постійний  грошовий  виторг,  дозволяється  затримувати готівку з
виручки  в  касі  понад  встановлені  ліміти  для  оплати  праці,
стипендій,  допомоги за соціальним страхуванням на 5 робочих днів
до настання строку їх виплати.
 
     3. Норми  витрачання  готівки  з  виручки  (або  з   касових
надходжень) встановлюються установами банків за участю керівників
підприємств.
 
     При встановленні норм витрачання готівки з виручки  (касових
надходжень) враховується дійсна потреба підприємств і організацій
у  готівці  на  поточні  потреби,  на  купівлю  речей  і  книг  у
населення,  на  розрахунки  з  комітентами,  а щодо підприємств і
організацій,  що  мають   право   купувати   сільськогосподарські
продукти у населення,  - для оплати продукції,  що закуповується,
але  не  вище  граничних   норм   (додаються).   Для   роздрібних
торговельних підприємств і підприємств громадського харчування до
норм витрачання грошей з виручки на поточні потреби  можуть  бути
включені також виплати допомог за соціальним страхуванням.
 
     В норми не включаються витрати:
 
     - на виплату заробітної плати з виручки підприємств торгівлі
і  громадського  харчування  (незалежно   від   форм   власності)
працівникам  магазинів,  їдалень,  буфетів  та інших торговельних
організацій і підприємств громадського харчування  і  сільськими,
районними  споживчими товариствами,  які не мають у своєму складі
галузевих   об'єднань,   -   працівникам    апарату    управління
товариством,   а  також  працівникам  підвідомчих  підприємств  і
організацій,  що  не  перебувають  на  господарському  розрахунку
(хлібопекарень,   складів,  баз,  перукарень  тощо);  витрати  на
виплату заробітної  плати  з  виручки  підприємствами  побутового
обслуговування    населення   працівникам   ательє,   майстерень,
перукарень,  пралень тощо. Ці виплати проводяться у межах коштів,
що направлені на споживання (норми від обсягу товарообороту);
 
     - підприємств   торгівлі  усіх  форм  власності  на  купівлю
скляної тари у населення (без обмеження розмірів);
 
     - колективних сільськогосподарських підприємств,  які  мають
грошовий  виторг  від  реалізації сільськогосподарської продукції
власного  виробництва  і  продуктів   її   переробки,   включаючи
виготовлену   на  давальницьких  умовах  та  одержану  в  порядку
зустрічного продажу,  - на оплату праці,  стипендій,  допомоги за
соціальним страхуванням своїм працівникам.
 
     При визначенні   норм   витрачання   грошей   з  виручки  не
враховується потреба у  грошах  для  оплати  витрат  на  службові
відрядження,  оскільки  підприємствам  і  організаціям заборонено
витрачати  гроші  з  виручки  на  витрати  за  відрядженнями.  Як
виняток,  допускається  для  театральних  і  музичних колективів,
концертних і циркових  бригад,  що  перебувають  на  гастролях  у
населених  пунктах (крім міст Києва,  Сімферополя,  Севастополя і
обласних центрів),  якщо строк гастролей у кожному з  пунктів  не
перевищує 1-2 днів.
 
     На розсуд     керівника    установи    банку    дозволяється
встановлювати для сільських і районних споживчих  товариств,  які
не  мають  у своєму складі галузевих об'єднань,  норми витрачання
грошей  з  виручки  на  поточні  потреби  для  усього  споживчого
товариства,   включаючи   потреби   підвідомчих   підприємств   і
організацій,  що не перебувають на господарському  розрахунку;  у
межах   цих   норм   сільські   і   районні  споживчі  товариства
встановлюють розміри  витрачання  грошей  з  виручки  на  поточні
потреби  підвідомчим торговельним підприємствам.  Якщо сільські і
районні споживчі товариства мають у своєму  складі  підприємства,
що  виділені  на  самостійний  баланс,  норми витрачання грошей з
виручки  таким  підприємствам  встановлюються  установами  банків
окремо.
 
     Торговельним підприємствам,   що   мають   в  своєму  складі
дрібнороздрібну торговельну  мережу  (палатки,  рундуки,  кіоски,
павільйони,    буфети,    лотки),   продавці   яких   матеріально
відповідальні перед вказаними вище торговельними  підприємствами,
норми    витрачання   грошей   з   виручки   встановлюються   для
торговельного підприємства в цілому,  включаючи витрати з виручки
на потреби цієї дрібнороздрібної мережі.
 
     4. При   встановленні  норм  витрачання  готівки  з  виручки
установи банків повинні враховувати таке:
 
     - витрачання готівки з виручки одного підприємства  (в  тому
числі з виручки магазину,  їдальні, перукарні, ательє, майстерні)
на потреби  інших  підприємств,  що  входять  до  складу  тієї  ж
організації,  а також на потреби цієї організації і з виручки, що
надходить  в   об'єднані   каси,   заборонено,   крім   випадків,
передбачених вище для сільських і районних споживчих товариств;
 
     - всі юридичні особи,  незалежно від форм власності, а також
фізичні особи - громадяни України,  іноземні громадяни, особи без
громадянства,   які   є  суб'єктами  підприємницької  діяльності,
здійснюють між собою розрахунки за  товари,  роботи,  послуги  та
цінні папери,  як правило,  в безготівковому порядку.  Готівка на
витрати на відрядження не входить до поточних потреб і  видається
банками у встановленому порядку.
 
     5. Торговельним  підприємствам  і підприємствам громадського
харчування норми витрачання готівки з  виручки  встановлюються  у
процентах  до  місячного  товарообороту  або обороту громадського
харчування (додаються).
 
     Неторговельним підприємствам  і   організаціям,   що   мають
постійну  грошову  виручку,  норми  встановлюються в процентах до
місячної суми касової виручки (додаються).
 
     Підприємствам, організаціям  і  установам,   що   не   мають
постійної   грошової   виручки,   встановлюється   місячна  норма
витрачання готівки з касових надходжень в абсолютній сумі.
 
     Для колективних сільськогосподарських підприємств усіх  форм
власності   норми   витрачання   грошей   з  поточних  надходжень
встановлюються з розрахунку на місяць в абсолютній сумі.
 
     6. Експлуатаційні    підприємства    Міністерства    зв'язку
здійснюють  касові операції у порядку,  встановленому "Положенням
про  ведення  касових  операцій  експлуатаційними  підприємствами
Міністерства зв'язку України", затвердженим Міністерством зв'язку
України за погодженням з Міністерством  фінансів  і  Національним
банком  України.  Ліміти  залишку  грошей  у касі для підприємств
зв'язку  встановлюються  установами  банків  за   погодженням   з
керівниками  цих  підприємств  з урахуванням розмірів готівкового
обороту і умов роботи підприємств зв'язку.
 
     Напередодні неробочих  днів   установ   банку   підприємства
зв'язку можуть перевищувати ліміти каси в розмірах,  що необхідні
для забезпечення видаткових операцій  у  ті  дні,  коли  установи
банків операцій не здійснюють.
 
     Підприємствам зв'язку   дозволяється  виплачувати  заробітну
плату своїм працівникам з поточних касових надходжень.
 
     7. Грошова виручка здається  підприємствами,  організаціями,
установами за вказівкою установ банку :
 
     - в денні і вечірні каси установ банку ;
 
     - інкасаторам  Національного  банку  України.  У разі,  коли
установі банку відповідно  до  п.  179  Інструкції  Національного
банку  України  з організації емісійно-касової роботи в установах
банків України N 1 ( v0129500-94 ) від 7 липня 1994 р.  дозволена
відомча служба інкасації готівки, - інкасаторам цього банку:
 
     - в  об'єднані  каси  при  підприємствах  і організаціях для
подальшого здавання у відповідні установи банків ;
 
     - підприємствам зв'язку для переказів на рахунки в установах
банків.
 
     Строки і  порядок здавання виручки встановлюються установами
банків кожному підприємству, організації, установі за погодженням
з їх керівниками,  виходячи з необхідності прискорення обіговості
грошей і своєчасного надходження їх у каси банків;
 
     - для  організацій,  що  розташовані  в  місцевості,  де   є
установи   банків,   підприємства  зв'язку,  -  щоденно,  в  день
надходження грошей в їх каси;
 
     - в місцевості,  де немає  установ  банків  або  підприємств
зв'язку,  не  рідше  одного  разу  на  три дні,  в залежності від
віддаленості від них організації;
 
     - для підприємств і  організацій,  що  мають  невеликі  суми
виручки і знаходяться на значній відстані від установи банку або
 
 
     підприємства зв'язку,  - не рідше одного разу в десять днів,
за  умови,  що  загальна сума виручки за десять днів не перевищує
десятикратного неоподаткованого мінімуму.
 
     Залізничні станції, річкові, морські вокзали і пристані, які
знаходяться  в місцевості,  де немає установ банків,  переказують
виручку в банк не пізніше наступного дня після її надходження.
 
     Готівка, що  прийнята  від  сільського  населення  у  сплату
податків,  страхові  та  інші  збори  здаються місцевими органами
самоврядування безпосередньо до кас  установ  банків  або  шляхом
переказу   через   пошту   в  порядку  і  в  строки,  встановлені
Міністерством фінансів України.
 
     З метою забезпечення максимального  і  своєчасного  здавання
виручки   та   дотримання   лімітів   залишку   готівки  в  касах
підприємств,  організацій і  установ,  установи  банків  повсюдно
мають  забезпечувати  роботу  вечірніх  кас у робочі,  вихідні та
святкові дні.
 
     В окремих випадках  підприємствам  торгівлі  і  громадського
харчування,  які працюють у вихідні та святкові дні, дозволяється
перевищувати  встановлені  ліміти  залишку  готівки  в   касі   з
обов'язковим  здаванням  її в банк не пізніше наступного робочого
дня банку.



  Перший заступник
  Голови Правління                               О. О. Веселовський
 



                    ГРАНИЧНІ НОРМИ ВИТРАЧАННЯ
                        ГОТІВКИ З ВИРУЧКИ
 
 
                      І. На поточні потреби
 
         1. Роздрібні торговельні під-   -  до 2,0% від місячного
            приємства усіх форм влас-       фактичностіного
            в містах і в сільсь-            товарообороту
            кій місцевості
         2. Підприємства громадського    -  до 1,0% від місячного
            харчування усіх форм влас-      фактичного
            ності в містах і в сільсь-      товарообороту
            кій місцевості
         3. Видовищні підприємства,      -  до 2,5% від місячної
            підприємства місцевого          суми касової виручки
            транспорту, комунальні,
            побутового  обслугову-
            вання населення, інші
            підприємства і органі-
            зації, що мають постій-
            ну грошову виручку
         4. Театральні і музичні ко-
            лективи, концертні і цир-
            кові бригади, що знаходя-
            ться на гастролях
            - в сільській місцевості     -  до 20% від зборів за
                                            проведені в сільській
                                            місцевості спектаклі і
                                            концерти
            - в робітничих селищах,      -  до 20% від зборів в
              селищах міського типу         даному населеному
              і в містах (крім міст         пункті, якщо строк
              Києва, Сімферополя, Се-       гастролей в кожному
              вастополя і обласних          населеному пункті
              центрів)                      не перевищує 1-2 днів

         5. Магазини, що проводять       -  за згодою з відповідною
            скупку товарів, книг у          установою банку
            населення, ювелірних ви-
            робів, дорогоцінних ме-
            талів, а також організа-
            ції, що проводять скупку
            годинників у позолочених
            корпусах, позолочених
            корпусів і браслетів  до
            годинників, автомобільних
            акумуляторних  свинцевих
            батарей, що відпрацювали
            свій ресурс, легкових
            автомобілів, що прийшли
            у непридатність, зношених
            вузлів агрегатів і дета-
            лей легкових автомобілів,
            відходів кінофотоматеріа-
            лів і елементів живлення
            для годинників, які міс-
            тять срібло
 
 
 
         6. Колективні сільськогоспо-    -   за згодою з
            дарські підприємства             відповідною
                                             установою банку

         7. Виробничі підприємства,      -   за згодою з
            організації, установи, що        відповідною
            не мають постійної грошо-        установою банку
            вої виручки, державні
            сільськогосподарські під-
            приємства
 
    ІІ. На закупки сільськогосподарських продуктів у населення
 
         1. Торговельні організації      -   до 15% від місячного
            усіх форм власності - на         товарообороту,
            закупки сільськогосподар-        з наданням права
            ських продуктів, сировини        керівникам установ
            і дикорослих плодів, ягід,       банків підвищувати
            горіхів, грибів та інших         норму для окремих
            продуктів побічного корис-       організацій у сезони
            тування у лісах                  масових заготовок до
                                             розмірів, що
                                             необхідні для
                                             оплати продукції,
                                             що закуповується
         2. Підприємства громадського    -   до 7% від місячного
            харчування усіх форм влас-       обороту
            ності - на закупки сіль-
            ськогосподарських продуктів
         3. Колгоспні ринки (для опла-   -   за згодою з
            ти вартості сільськогоспо-       відповідною
            дарської продукції, що           установою банку
            приймається від населення
            для реалізації через бюро
            торгових послуг
         4. Заготівельні контори спо-    -   за згодою з
            живчої кооперації, вироб-        відповідною
            ничі підприємства та інші        установою банку
            організації усіх форм
            власності, які мають пра-
            во закупки відповідних
            сільськогосподарських
            продуктів, сировини, ди-
            корослих і інших продук-
            тів побічного користуван-
            ня у лісах, лікарських
            трав у населення
 
     Примітка. При визначенні граничних норм витрачання готівки з
виручки  на  поточні  потреби  для підприємств і організацій усіх
форм власності і виду діяльності необхідно  враховувати  граничні
норми витрачання готівки на поточні потреби, встановлені Порядком
ведення  касових  операцій  у  народному  господарстві   України,
затвердженим  постановою  Правління Національного банку України N
21 ( v0021b500-95 ) від 2 лютого 1995 р. (Реєстраційний N 228 від
2 лютого 1995 р.).