КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 17 червня 2009 р. N 682-р
Київ

Про схвалення Концепції проекту Закону України "Про адміністративні послуги"

1. Схвалити Концепцію проекту Закону України "Про адміністративні послуги", що додається.
2. Мін'юсту разом з Мінекономіки, Мінфіном та Головдержслужбою розробити з урахуванням положень Концепції, схваленої цим розпорядженням, і подати до 15 вересня 2009 р. у встановленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України проект Закону України "Про адміністративні послуги".
Прем'єр-міністр України
Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 40

СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 17 червня 2009 р. N 682-р

КОНЦЕПЦІЯ

проекту Закону України "Про адміністративні послуги"

Загальна частина

Відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування можуть визначатися лише законами, тому питання надання ними адміністративних послуг має регулюватися на законодавчому рівні із застосуванням єдиного підходу.
На сьогодні відсутність правового розмежування функцій і владних повноважень, здійснення яких є безпосереднім обов'язком органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, зокрема пов'язаних з наданням ними платних послуг, є однією з причин, що впливають на комерціалізацію їх діяльності. Недосконалість та неузгодженість актів законодавства різної юридичної сили та безперервне запровадження нових платних послуг призвели до зростання корупції у відповідній сфері державного управління і невиправданого стягнення коштів з фізичних та юридичних осіб.
Використовуючи правову невизначеність у сфері надання послуг та своє право утворювати суб'єкти господарювання, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють посередницькі структури, які займають монопольне становище у різних сферах діяльності та надають послуги, отримання яких є обов'язковим для забезпечення конституційних прав і свобод та задоволення законних інтересів людини та громадянина.
Основними недоліками системи надання послуг органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами та організаціями, що належать до сфери їх управління, є:
невизначеність критеріїв, за якими відповідна діяльність може бути віднесена до адміністративних послуг;
необґрунтоване впровадження нових видів послуг;
неналежне законодавче регулювання процедури надання послуг;
відсутність критеріїв, за якими послуги поділяються на платні та безоплатні, а також встановлюється вартість послуг;
невиправданий поділ (подрібнення) однієї послуги на кілька платних послуг;
необґрунтована вимога до фізичних та юридичних осіб отримувати супутні платні послуги;
перекладення обов'язків із збирання довідок та інших документів або з їх погодження на фізичних та юридичних осіб;
вимагання від фізичних та юридичних осіб довідок та інших документів, подання яких не передбачено нормативно-правовими актами, або у формі, яка не встановлена законодавством;
відсутність графіка надання послуг у зручний для фізичних та юридичних осіб час;
необґрунтовано тривалий або невизначений строк надання окремих послуг;
обмеженість доступу до інформації, необхідної для отримання послуг;
віднесення до повноважень одного і того самого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування надання відповідних послуг і здійснення контролю за їх наданням;
відсутність стандартів і регламентів надання послуг;
ставлення до фізичних та юридичних осіб як до прохачів, орієнтація не на задоволення потреб особи, а на формальне дотримання процедури;
невизначення порядку використання коштів за надання послуг.

Мета та основні завдання Концепції

Мета Концепції полягає у визначенні шляхів законодавчого врегулювання суспільних відносин, що виникають у процесі надання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування адміністративних послуг фізичним та юридичним особам.
Основні завдання Концепції:
проведення аналізу законодавства з метою визначення місця адміністративних послуг серед інших послуг, що надаються органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, а також уповноваженими підприємствами, установами та організаціями;
визначення критеріїв, за якими діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування може бути визнана як надання адміністративних послуг;
забезпечення застосування єдиного підходу до визначення засад діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування під час надання адміністративних послуг з метою створення сприятливих для реалізації фізичними та юридичними особами їх конституційних прав, свобод і законних інтересів;
виключення з переліку видів діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування тих послуг, які можуть надаватися суб'єктами господарювання різних форм власності;
визначення критеріїв платності чи безоплатності адміністративних послуг, упорядкування розмірів плати за надання таких послуг;
створення умов для підвищення якості адміністративних послуг, що надаються.

Шляхи розв'язання проблеми

Для створення правових засад надання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування адміністративних послуг у проекті Закону України "Про адміністративні послуги" необхідно визначити:
місце адміністративних послуг у системі державних функцій та послуг;
надання адміністративних послуг як виду діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, що характеризується:
- унормованою процедурою надання таких послуг;
- провадженням такої діяльності лише суб'єктами, уповноваженими на це законом, та за заявою фізичної або юридичної особи;
- прийняттям рішення щодо юридичного оформлення умов реалізації прав, свобод та законних інтересів фізичних та юридичних осіб;
принципи надання адміністративних послуг, до яких належать законність, оперативність, загальнодоступність інформації, мінімізація необхідних для отримання послуг довідок та інших документів, а також процедурних дій, гарантії відповідальності суб'єктів, що надають адміністративні послуги;
механізм впровадження нових організаційних форм надання адміністративних послуг (універсамів послуг, єдиних офісів тощо);
загальні вимоги до стандартів якості надання адміністративних послуг;
критерії віднесення послуг до платних чи безоплатних;
розмір плати за адміністративні послуги, зокрема встановити обмеження вартості послуг фактичними витратами на їх надання, та можливості її підвищення, якщо це пов'язано з додатковими вимогами особи (терміновість) або видом діяльності, що провадиться і містить у собі певну потенційну загрозу інтересам суспільства, здоров'ю громадян або довкіллю;
необхідність формування реєстру адміністративних послуг;
джерела фінансування діяльності з надання адміністративних послуг та напрями спрямування коштів, отриманих за їх надання.

Очікувані результати

Прийняття Закону України "Про адміністративні послуги" сприятиме становленню, впорядкуванню та подальшому розвитку системи надання адміністративних послуг на чітко визначених правових засадах, дасть змогу задовольнити потреби споживачів адміністративних послуг, забезпечить захист їх прав та інтересів, гарантованих законом.