ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
26.06.2009 N 514

Про ефективність та координацію діяльності з державного регулювання та нагляду за ринком недержавного пенсійного забезпечення

Відповідно до частини другої статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) та на виконання п. 5.2.2 Плану роботи Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України на 2009 рік, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 04.12.2008 N 1418 (v1418486-08) , заслухавши інформацію департаменту нагляду за недержавними пенсійними фондами, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України ПОСТАНОВИЛА:
1. Інформацію про ефективність та координацію діяльності з державного регулювання та нагляду за ринком недержавного пенсійного забезпечення взяти до відома та використання в роботі (додається).
Голова Комісії
В.Суслов
Протокол засідання Комісії
від 26 червня 2009 р. N 488

Додаток

ІНФОРМАЦІЯ

про ефективність та координацію діяльності з державного регулювання та нагляду за ринком недержавного пенсійного забезпечення

1. Нормативно-правове регулювання діяльності суб'єктів недержавного пенсійного забезпечення

Законодавство про недержавне пенсійне забезпечення складається з Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (1057-15) , законодавства про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, законів України "Про страхування" (85/96-ВР) , "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) , "Про інститути спільного інвестування (пайові та корпоративні інвестиційні фонди)" (2299-14) , "Про цінні папери і фондову біржу" (1201-12) , "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (448/96-ВР) , "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (1057-15) .
З часу прийняття Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (1057-15) немало зроблено як державними органами, так і учасниками ринку, а також в цілому створені всі передумови для розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення.
Ухвалення законів України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) та "Про недержавне пенсійне забезпечення" (1057-15) стало одним з найважливіших етапів здійснення пенсійної реформи в Україні, оскільки забезпечило створення правових засад функціонування недержавних пенсійних фондів, а також державного регулювання ринку фінансових послуг у сфері накопичувального пенсійного забезпечення.
За період становлення ринку недержавного пенсійного забезпечення створено єдине правове поле щодо функціонування установ недержавного пенсійного забезпечення шляхом формування підзаконної нормативної бази в сфері регулювання діяльності установ недержавного пенсійного забезпечення.
Протягом останніх років Держфінпослуг з врахуванням досвіду практичної роботи суб'єктів системи недержавного пенсійного забезпечення доопрацьовує нормативно-правові акти з питань недержавного пенсійного забезпечення.
Зокрема, лише протягом 2008 року прийнято та зареєстровано в Міністерстві юстиції України наступні нормативно-правові акти:
1. Розпорядження Держфінпослуг від 27.03.2008 N 420 (z0434-08) "Про затвердження Змін до Положення про внесення інформації про недержавні пенсійні фонди до Державного реєстру фінансових установ" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19.05.2008 N 434/15125);
2. Розпорядження Держфінпослуг від 17.04.2008 N 531 (z0448-08) "Про внесення змін до Порядку подання адміністратором недержавного пенсійного фонду інформації Державній комісії з регулювання ринків фінансових послуг України про укладення радою недержавного пенсійного фонду договорів про надання фінансових послуг недержавному пенсійному фонду" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.05.2008 N 448/15139);
3. Розпорядження Держфінпослуг від 23.10.2008 N 1218 (z1112-08) "Про внесення змін до Положення про оприлюднення інформації про діяльність недержавного пенсійного фонду" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.11.2008 N 1112/15803). Розпорядження набуло чинності з 1 січня 2009 року.
4. Розпорядження Держфінпослуг від 13.11.2008 N 1337 (z1173-08) "Про встановлення терміну укладання радою недержавного пенсійного фонду договору про обслуговування пенсійного фонду з іншим зберігачем у разі закінчення строку або розірвання договору про обслуговування зберігачем недержавного пенсійного фонду" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09.12.2008 N 1173/15864).
Продовжується робота по створенню Інтегрованої системи обміну інформацією між органами, що здійснюють державний нагляд та контроль у сфері недержавного пенсійного забезпечення, та визначення порядку і механізму обміну інформацією у межах її функціонування.
На даний час з метою інформування учасників та вкладників недержавних пенсійних фондів за підтримки Проекту АМР США "Розвиток ринків капіталу" триває робота над створенням електронної системи оприлюднення звітних даних недержавних пенсійних фондів, яка буде забезпечувати повний і цілодобовий безоплатний доступ користувачів до інформації про діяльність пенсійних фондів через мережу Інтернет.
З метою запровадження уніфікованого механізму обліку пенсійних накопичень з обов'язковим застосуванням механізму розрахунку чистої вартості одиниці пенсійного внеску на щоденній основі, а також підвищення ефективності здійснення Держфінпослуг нагляду та контролю за належним виконанням функцій з адміністрування недержавних пенсійних фондів, за дотриманням прав учасників недержавного пенсійного фонду при здійсненні його адміністрування продовжується робота над проектом змін до Положення про провадження діяльності з адміністрування недержавного пенсійного фонду, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 20.07.2004 N 1660 (z0990-04) .
З метою удосконалення процедури внесення інформації про адміністраторів фондів та їхні відокремлені підрозділи до Державного реєстру фінансових установ підготовлений проект змін до Положення про внесення до Державного реєстру фінансових установ інформації про адміністраторів недержавних пенсійних фондів.
Готуються відповідні зміни до Ліцензійних умов провадження діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 13.11.2003 N 118 (z0025-04) , метою розробки яких є підвищення вимог до адміністраторів недержавних пенсійних фондів та процедури отримання ними ліцензій на провадження діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів, що дозволить покращити контроль у сфері недержавного пенсійного забезпечення, допускати на ринок тільки ті компанії, які зможуть забезпечувати схоронність і зростання пенсійних коштів та запобігати зловживанню ними.
Вживаються заходи щодо посилення координації дій Держфінпослуг та Національного банку України у сфері недержавного пенсійного забезпечення в період фінансової кризи, в тому числі щодо повернення грошових коштів, розміщених на депозитах проблемних банків.
За підтримки Проекту USAID "Розвиток ринків капіталу" проведена 6 червня 2008 року Всеукраїнська нарада з питань недержавного пенсійного забезпечення.
На нараді обговорено актуальні проблеми розвитку недержавного пенсійного забезпечення та заходи щодо активного залучення населення до участі в недержавних пенсійних фондах.
Матеріали наради враховано в процесі розробки Концепції подальшого проведення пенсійної реформи, удосконалення національного законодавства з питань роботи недержавних пенсійних фондів, а також при підготовці до запровадження накопичувальної системи обов'язкового державного пенсійного страхування.
10 грудня 2008 Держфінпослуг за підтримки Проекту USAID "Розвиток ринків капіталу" проведено круглий стіл на тему: "Недержавне пенсійне забезпечення в Україні: Виклики та перспективи розвитку", на якому обговорювалися питання подальшого розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення в Україні, у тому числі в умовах світової фінансової кризи.

2. Аналітичні матеріали щодо діяльності недержавних пенсійних фондів

Динаміка розвитку недержавних пенсійних фондів та інфраструктури, що їх обслуговує
Однією з основних рис розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення до 2009 року була досить висока динаміка створення недержавних пенсійних фондів (2005 р. - 54, 2006 р. - 79, 2007 р. - 96) та їх інфраструктури у докризовий період, яка суттєво випереджала готовність роботодавців, професійних спілок та працівників брати участь у недержавному пенсійному забезпеченні.
Загальна кількість офіційно зареєстрованих недержавних пенсійних фондів (далі - НПФ) станом за 2008 рік збільшилася на 14,6% у порівнянні з 2007 роком та становить 110.
Найбільш активно відбувалось створення відкритих НПФ, кількість яких станом на 31.12.2008 року склала 87, корпоративних фондів - 14, професійних - 9.
Особливістю створення НПФ є їх нерівномірне розміщення за територіальним принципом. У Києві зосереджено 70% усіх фондів, в той час у таких областях, як Вінницька, Волинська, Закарпатська, Кіровоградська, Луганська, Рівненська, Тернопільська, Хмельницька, Чернівецька та Чернігівська, до цього часу не створено жодного фонду.
Кількість адміністраторів, які мають ліцензію з адміністрування недержавних пенсійних фондів, становить 36 осіб, з яких 17 обслуговують більше ніж один недержавний пенсійний фонд.
Кількість учасників НПФ у 2008 році збільшилась на 53,7%, а їхня кількість - з 278,7 до 482,5 тис. осіб.
Загальна кількість учасників на кінець 2008 року становила 482 511 чоловік.
Як і в попередні роки, серед учасників НПФ більшість складали особи віком від 40 до 55 років - 42,5% (2005 р. - 44,2%, 2006 р. - 43%, 2007 р. - 41,9%).
Разом з тим, слід відзначити зростання частки вікової групи старше 55 років - 12,2% (9,3% у 2007 році) та значне зменшення частки учасників НПФ віком до 25 років - 9,9% (8% у 2005 році, 14% у 2006, 15,1% у 2007 році).
                         ( vra14486-09 ) (vra14486-09)
	
Порівняно з 2007 роком ситуація зі структурою витрат, що здійснюються за рахунок пенсійних активів, змінилася. Так, якщо у 2007 році найбільші витрати припадали на оплату послуг з адміністрування і складали 52,1% від загального обсягу витрат, а винагорода з надання послуг з управління активами пенсійного фонду - 39,7%, то станом на 31.12.2008 найбільші витрати вже припадають на оплату послуг з управління активами пенсійного фонду і складають 14 млн. 697,5 тис.грн., або 46,5%.
Винагорода з надання послуг з адміністрування пенсійного фонду складає 46,2% від загального обсягу витрат.
Оплата послуг зберігача - 1039,9 тис.грн., або 3,3%.
Оплата аудиторських послуг - 126,3 тис.грн., або 0,4%.
Оплата послуг торговців цінними паперами - 1005,5 тис.грн., або 3,2%.
Оплата інших послуг - 156,7 тис.грн., або 0,5%.
Якщо порівняти частку витрат, що відшкодовуються за рахунок коштів пенсійних фондів, із загальною вартістю активів пенсійних фондів, то вона зменшилась проти 2007 року з 5,4% до 5,2%.

3. Інформація про стан нагляду за установами недержавного пенсійного забезпечення у 2007-2008 роках

Протягом 2008 року Держфінпослуг проведено 176 перевірок суб'єктів недержавного пенсійного забезпечення, з них:
безвиїзних позапланових перевірок недержавних пенсійних фондів - 48. Застосовано заходів впливу - 23 (10 постанов про застосування адміністративного штрафу та 13 розпоряджень про усунення порушення);
безвиїзних позапланових перевірок адміністраторів недержавних пенсійних фондів - 80.
Також за 2008 рік було проведено 33 планових комплексних перевірок, 5 позапланових тематичних та 10 планових перевірок щодо додержання вимог чинного законодавства у сфері фінансових послуг з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.
Інформація щодо перевірок адміністраторів НПФ
Назва За 2007 рік За 2008 рік Зміни за період, %
Загальна кількість перевірок, од. 41 128 212,2
За наслідками перевірок застосовано заходів впливу, всього од., у тому числі: 43 140 225,6
- розпорядження про усунення порушення 19 51 168,4
- анульовано ліцензій - - -
- штрафних санкцій, тис.грн. 23,375 175,61 651,3
Інформація щодо перевірок НПФ
Назва За 2007 рік За 2008 рік Зміни за період, %
Загальна кількість перевірок, од. 42 48 14,3
у тому числі безвиїзні перевірки 40 48 20
За наслідками перевірок застосовано заходів впливу, всього од., у тому числі: 38 23 -39,4
- розпорядження про усунення порушення 36 13 -63,9
- адміністративних штрафів, тис.грн. 2,55 5,61 120
За аналізом проведених планових та позапланових перевірок до адміністраторів недержавних пенсійних фондів було застосовано 140 заходів впливу (72 постанови про застосування штрафу, серед яких 17 постанов про застосування штрафу за порушення вимог чинного законодавства у сфері фінансових послуг з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та 51 розпорядження про усунення порушень).
У 2008 році порівняно з 2007 роком збільшилась кількість проведених перевірок та кількість застосованих заходів впливу, що пояснюється збільшенням кількості суб'єктів нагляду в Державному реєстрі фінансових установ, а також погіршенням дисципліни учасників ринку недержавного пенсійного забезпечення щодо дотримання чинного законодавства про фінансові послуги.
Результатом застосування заходів впливу стало зменшення кількості порушень законодавства про фінансові послуги, які допускаються фінансовими установами.
Більшість виявлених порушень пов'язана з суперечністю укладених договорів про адміністрування пенсійних фондів цивільному законодавству щодо напрямків використання пенсійних активів.
Серед типових порушень законодавства про фінансові послуги, виявлених у суб'єктів нагляду, є:
невизначення порядку та умов відшкодування витрат, які пов'язані з передачею персоніфікованого обліку адміністратору згідно з Положенням про провадження діяльності з адміністрування недержавного пенсійного фонду, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 20.07.2004 N 1660 (z0990-04) , зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 06.08.2004 за N 990/9589;
неподання суб'єктами нагляду до Держфінпослуг письмових повідомлень та відповідних підтверджувальних документів після застосування санкцій іншими органами державної влади в зазначені законодавством строки відповідно до Положення про Державний реєстр фінансових установ, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 28.08.2003 N 41 (z0797-03) , зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 11.09.2003 за N 797/8118;
невиконання обов'язку щодо оцінювання активів недержавного пенсійного фонду за їх ринковою вартістю відповідно до вимог Положення про порядок визначення чистої вартості активів недержавного пенсійного фонду (відкритого, корпоративного, професійного), затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 11.08.2004 N 339 (z0096-05) , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.01.2005 за N 96/10376;
недотримання встановлених законодавством строків подання звітності про діяльність недержавних пенсійних фондів та про здійснення діяльності адміністраторів недержавних пенсійних фондів, а також подання звітності не в повному обсязі;
невідповідність поданих суб'єктами нагляду форм звітності з недержавного пенсійного забезпечення даним бухгалтерського та персоніфікованого обліку;
невідповідність архівного приміщення вимогам чинного законодавства.
Найпоширенішими порушеннями законодавства у сфері запобігання та протидії відмиванню доходів, отриманих злочинним шляхом, допущені суб'єктами нагляду, є:
невідповідність правил проведення внутрішнього фінансового моніторингу нормам законодавства;
неповідомлення про призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, протягом трьох робочих днів з моменту його призначення;
неподання письмової довідки відповідальним працівником керівнику суб'єкта нагляду про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та про заходи, які були вжиті для реалізації норм законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму у встановлені законодавством строки;
недотримання приписів законодавства щодо проведення навчання новопризначених працівників, відповідальних за проведення внутрішнього фінансового моніторингу, після призначення на посаду або надання відповідних повноважень.
До порушників чинного законодавства застосовувалися заходи впливу, що передбачені Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) .
Член Комісії - в.о. директора
департаменту нагляду
за недержавними пенсійними
фондами
Н.Жила