АСОЦІАЦІЯ УКРАЇНСЬКИХ БАНКІВ
Л И С Т
27.08.2009 N 01/02-09/0616
Головам правлінь
комерційних банків

Щодо перетворення банків у публічні товариства

Шановний пане Голово!
Асоціація українських банків повідомляє Вас про результати своєї роботи щодо вдосконалення законодавчої бази, яка має системний вплив на створення та діяльність комерційних банків.
Відповідно до Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) (стаття 6 "Організаційно-правова форма банку"): "Банки в Україні створюються у формі публічного акціонерного товариства або кооперативного банку". На сьогодні в Україні діє 19 банків - закритих акціонерних товариств та 22 банки - товариства з обмеженою відповідальністю, які відповідно до Закону (2121-14) мають пройти процедуру перетворення у публічні акціонерні товариства.
В той же час, норми Цивільного кодексу України (435-15) (статті 104, 105, 106, 107, 108) відносять перетворення юридичної особи до одного з видів його припинення, з відповідними юридичними наслідками, зокрема правом кредиторів вимагати дострокове припинення зобов'язань такої юридичної особи.
Таким чином, банки, які на вимогу Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) розпочали процедуру перетворення у публічні акціонерні товариства, могли стикнутися із вимогою власних кредиторів щодо дострокового припинення боргових зобов'язань, зокрема депозитів, міжбанківських кредитів, зовнішніх запозичень, банківських облігацій, ощадних (депозитних) сертифікатів тощо.
Саме цим були викликані численні звернення банків до АУБ щодо вдосконалення правового трактування процедури перетворення. На запити банків, Асоціація провела широку роботу із уповноваженими державними органами: НБУ, ДКЦПФР, однак вирішення цієї проблеми полягало виключно у законодавчій площині і не могло бути досягнуто за допомогою нормативних документів та інших підзаконних актів.
Асоціація українських банків скористалась можливістю щодо внесення необхідних змін під час прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей проведення заходів з фінансового оздоровлення банків" (1617-17) . Відповідно до вказаного вище Закону (1617-17) (стаття 26 "Способи реорганізації банку"): "Банк може бути реорганізований за рішенням власників банку, а у разі призначення тимчасової адміністрації - за рішенням Національного банку України або тимчасового адміністратора, погодженим з Національним банком України. Реорганізація може здійснюватися шляхом злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення. У разі реорганізації банку шляхом перетворення до таких правовідносин не застосовуються норми законодавства щодо припинення юридичної особи. Під час проведення реорганізації банку шляхом перетворення кредитори не мають права вимагати від банку припинення чи дострокового виконання зобов'язання". Одночасно були внесені і відповідні зміни до частини першої статті 107 Цивільного кодексу України (435-15) (стаття 107 "Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення"): "1. Кредитор юридичної особи, що припиняється, може вимагати від неї припинення або дострокового виконання зобов'язання, крім випадків, передбачених законом".
Таким чином, на сьогодні банки можуть безперешкодно розпочинати та проводити процедуру перетворення у публічні акціонерні товариства, при цьому їх кредитори позбавлені права на дострокове припинення боргових зобов'язань такого банку.
Отже, можна констатувати, що на сьогодні правові перешкоди на шляху перетворення банків у публічні акціонерні товариства повністю законодавцем вирішені, а потенційні правові загрози для банків усунуті.
З повагою,
Президент Асоціації
О.Сугоняко