НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
01.03.2006 N 05-39-11/1057
На N 13-18-68 від 11.01.2006
ВАТ "Крименерго"

Щодо надання роз'яснень

Національна комісія регулювання електроенергетики України розглянула ваш лист від 11.01.2006 N 13-18-68 та повідомляє.
1. Відповідно до вимог пункту 6.21 Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ від 31 липня 1996 р. N 28 (z0417-96) (у редакції постанови НКРЕ від 17 жовтня 2005 року N 910 (z1399-05) (далі - Правила), у разі зниження споживачем протягом двох розрахункових періодів середньої фактичної величини споживання електричної потужності та/або обсягу споживання електричної енергії до рівня, який нижче мінімально допустимого рівня завантаження схеми обліку (а саме, значення обсягу електричної енергії, визначеного за показами засобів обліку менше значення обсягу електричної енергії, визначеного як добуток навантаження електроустановок на мінімально допустимому рівні завантаження схеми обліку на тривалість визначеного в договорі часу роботи струмоприймачів протягом розрахункового періоду), електропередавальна організація (постачальник електричної енергії) має висунути вимогу до власника цих засобів обліку щодо приведення розрахункового обліку відповідно до вимог нормативно-технічних документів (якщо таке зниження споживання електричної потужності та/або обсягу споживання електричної енергії не передбачено проектними рішеннями).
Мінімально допустимий рівень завантаження схеми обліку визначається:
у разі, якщо схема обліку не обладнана трансформаторами струму, виходячи із струму навантаження, який дорівнює порогу чутливості лічильника прямого включення;
тобто, за формулою:
              Р     = I           x  U     x N. x cos (фі)
               min.    пор. чутл.    фаз.
     де:
     I               -   струм   порогу   чутливості   лічильника,
      порогу чутл.
відповідно до його паспортних даних;
     U     - фазна напруга;
      фаз.
     N -  кількість  фаз,  1 -  для  однофазного  обліку,  3 - для 
трифазного обліку;
     cos (фі) - cos кута між  фазною  напругою  U      та  струмом
                                                 фаз.
навантаження, що протікає по тій же фазі. Приймається рівним 1 при
активному навантаженні електроустановки  споживача  або  0,95  при
змішаному навантаженні;
у разі встановлення у схемі обліку трансформаторів струму, виходячи з величини, яка є більшою: мінімального струму первинних обмоток трансформаторів струму, при яких нормується їх похибка, або добутку порога чутливості засобу обліку (лічильника) на коефіцієнт трансформації трансформаторів струму.
Тобто:
- у випадку, коли мінімальний струм первинних обмоток трансформаторів струму, при яких нормується їх похибка, є більшим за добуток порога чутливості лічильника на коефіцієнт трансформації трансформаторів струму, за формулою:
         Р     = I                    x U     x N. x cos (фі)
          min.    мін. тр-рів струму.    фаз.
     де I                    - мінімальний струм первинних обмоток
         мін.  тр-рів струму
трансформаторів струму, при яких нормується їх похибка;
- у випадку, коли мінімальний струм первинних обмоток трансформаторів струму, при яких нормується їх похибка, є меншим за добуток порога чутливості лічильника на коефіцієнт трансформації трансформаторів струму, за формулою:
      Р     = I             x К           x U    x N. x cos (фі)
       min.    порогу чутл.    трансформ.    фаз.
     де К            -  коефіцієнт  трансформації  трансформаторів
         трансформ.
струму.
До закінчення одного повного розрахункового періоду з дня надання такої вимоги вперше розрахунки за спожиту електричну енергію проводяться за показами встановлених засобів обліку. Після закінчення цього терміну та за умов, що розрахунковий облік належить споживачу та не був приведений у відповідність до вимог нормативно-технічних документів, обсяг спожитої електричної енергії розраховується, виходячи з навантаження електроустановок споживача на рівні мінімально допустимого рівня завантаження схеми обліку та визначеного в договорі часу роботи струмоприймачів.
2. Як зазначено пунктом 6.25 Правил (z0417-96) , разі встановлення розрахункових засобів обліку не на межі розподілу балансової належності електромереж значення обсягу електричної енергії, визначеного за показами такого засобу обліку, приводиться до відповідної межі балансової належності електромереж, а саме, втрати електричної енергії на ділянці мережі від межі розподілу до місця встановлення розрахункових засобів обліку відносяться на рахунок організації, на балансі якої перебуває зазначена ділянка мережі.
Порядок визначення (розрахунковим шляхом) технологічних втрат електричної енергії в мережах на ділянці від місця встановлення розрахункових засобів обліку до межі балансової належності зазначається в договорі.
Додатково повідомляємо, що, на даний час, технологічні втрати електричної енергії в мережах на ділянці від місця встановлення розрахункових засобів обліку до межі балансової належності розраховуються, зазвичай, відповідно до Методики складання структури балансу електроенергії в електричних мережах 0,38-150 кВ, аналізу його складових і нормування технологічних витрат електроенергії, затвердженої наказом Міністерством палива та енергетики України від 17.12.2003 N 757 (v0757558-03) та погодженої листом Держкоменергозбереження від 17.10.2003 N 757-3/2.
3. З 30.01.2006 вступили в дію Правила приєднання електроустановок до електричних мереж, затверджені постановою НКРЕ від 14.12.2005 N 1137 (z0042-06) , зареєстровані в Міністерстві юстиції України 19.01.2006 за N 42/11916.
4. Згідно з пунктом 3.20 Правил (z0417-96) , окремі площадки вимірювання з приєднаною потужністю електроустановок 150 кВт і більше та середньомісячним обсягом споживання за попередні 12 розрахункових періодів 50 тис. кВт.год. і більше мають бути забезпечені засобами диференційного (погодинного) обліку електричної енергії та локального устаткування збору і обробки даних в межах періоду, визначеного для встановлення зазначених засобів обліку відповідно до договору.
Період для встановлення засобів диференційного (погодинного) обліку електричної енергії та локального устаткування збору і обробки даних для організації обліку діючих електроустановок визначається окремим договором між електропередавальною організацією (основним споживачем) та споживачем.
Характеристики засобів диференційного (погодинного) обліку електричної енергії та локального устаткування збору і обробки даних мають відповідати вимогам нормативних документів до автоматизованих систем комерційного обліку суб'єктів Оптового ринку електричної енергії України.
Пунктом 7.5 Правил (z0417-96) передбачено, що постачальник електричної енергії (електропередавальна організація або основний споживач за погодженням постачальника електричної енергії) зобов'язаний, попередивши споживача не пізніше ніж за три робочих дні, припинити повністю або частково постачання йому електричної енергії (передачу або спільне використання технологічних електричних мереж), у тому числі на виконання припису представника відповідного органу виконавчої влади, у разі невиконання обґрунтованих вимог електропередавальної організації (постачальника електричної енергії) щодо приведення розрахункових засобів обліку в технічний стан відповідно до вимог нормативних документів.
5. Відповідно до абзацу другого пункту 1.6 Правил (z0417-96) умови договору про купівлю-продаж електричної енергії між споживачем (субспоживачем) та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом визначаються за згодою сторін. Цей договір укладається відповідно до законодавства України.
Загальний порядок укладення договорів, встановлено статтею 181 Господарського Кодексу України (436-15) . Саме такого порядку мають дотримуватися під час врегулювання відносин між собою постачальник за нерегульованим тарифом та споживач.
Відповідно до пункту 1.9 Правил (z0417-96) постачальники електричної енергії за регульованим тарифом на закріпленій території не мають права відмовити споживачу або субспоживачу, електроустановки якого розташовані на цій території, в укладенні договору за умови дотримання вимог законодавства України, зокрема цих Правил та інших нормативно-технічних документів.
Укладення договору має не призводити до порушення вимог Умов та Правил здійснення ліцензованої діяльності, Правил приєднання електроустановок (постанова НКРЕ від 14.12.2005 N 1137 (z0042-06) ), Правил улаштування електроустановок, державних стандартів, державних будівельних норм.
Відповідно до пункту 1.10 Правил (z0417-96) електропередавальна організація не має права відмовити в передачі електричної енергії постачальникам електричної енергії, в приєднанні до її мереж інших електропередавальних організацій або замовників за умови дотримання ними вимог законодавства України, зокрема цих Правил та нормативно-технічних документів.
Приєднання електроустановок замовників має проводитись із дотриманням Правил приєднання електроустановок (z0042-06) та не порушувати Умови та Правила здійснення ліцензованої діяльності з передачі електричної енергії, а передача електричної енергії, належної постачальнику, має проводитися з дотриманням вимог правил оптового ринку електричної енергії.
Відповідно до пункту 1.12 Правил (z0417-96) споживач, який має у власності блок-станцію, може реалізовувати вироблену понад власні потреби електричну енергію на оптовому ринку електричної енергії або постачальнику електричної енергії за регульованим тарифом, або безпосередньо іншим споживачам у встановленому законодавством порядку.
Порядок постачання (продажу, реалізації) електричної енергії регулюється статтею 13 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) , умовами та Правилами здійснення діяльності з постачання (відповідного виду) електричної енергії.
Відповідно до пункту 1.13 Правил (z0417-96) укладення, внесення змін, подовження чи розірвання дії будь-якого із договорів здійснюються відповідно до вимог законодавства та цих Правил.
Порядок зміни умов договору регулюється статтею 188 Господарського Кодексу України (436-15) .
Відповідно до пункту 1.15 Правил (z0417-96) енергетичний нагляд в електроенергетиці, нагляд за охороною праці, контроль у сфері енергозбереження здійснюються персоналом підрозділів центральних органів виконавчої влади, на які покладені відповідні обов'язки згідно із законодавством України.
Відповідно до пункту 1 Положення про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 серпня 1996 р. N 929 (929-96-п) (із змінами), державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, технічним станом та організацією експлуатації електричних, теплових, тепловикористовуючих установок та мереж суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії здійснює Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії (Держенергонагляд).
Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (МНС), затвердженого Указом Президента України від 10 жовтня 2005 року N 1430/2005 (1430/2005) , МНС України є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, поводження з радіоактивними відходами та вибуховими матеріалами промислового призначення, рятувальної справи, техногенної, пожежної і промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, створення та функціонування системи страхового фонду документації, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення про Міністерство палива та енергетики України, затвердженого Указом Президента України від 14 квітня 2000 р. N 598/2000 (598/2000) (із змінами), Мінпаливенерго України відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики у сфері енергозбереження, бере участь у розробленні державних програм з енергозбереження та здійснює контроль за їх виконанням на підприємствах паливно-енергетичного комплексу. Відповідно до пункту 1 Положення про Державну інспекцію з енергозбереження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 червня 2000 р. N 1039 (1039-2000-п) (із змінами), державна інспекція з енергозбереження (далі - Інспекція) є урядовим органом державного управління, що діє у складі Мінпаливенерго і йому підпорядковується. Відповідно до абзацу другого пункту 3 цього Положення, Інспекція у межах своєї компетенції бере участь у реалізації державної політики та здійснює державний контроль у сфері енергозбереження.
Відповідно до пункту 2.7 Правил (z0417-96) якщо до електричних мереж електропередавальної організації приєднані електричні мережі, які на підставі права власності не належать жодному суб'єкту господарювання та через які електрична енергія передається до технологічних електричних мереж споживача, межа експлуатаційної відповідальності та точка продажу електричної енергії встановлюються на межі балансової належності споживача.
Такі електричні мережі в установленому законодавством України порядку мають бути передані в господарське відання електропередавальної організації, до мереж якої вони приєднані.
Набуття права власності на безхазяйну річ врегульовано статтею 335 Цивільного кодексу України (435-15) . Повноваження сільської, селищної, міської ради щодо розпорядження, в тому числі відчуження комунального майна, визначені статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) .
Відповідно до частини другої статті 335 Цивільного кодексу України (435-15) , безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Як зазначено частиною п'ятою статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Згідно підпунктів 30, 31, 51 частини першої статі 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад, що вирішуються на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради належить, в тому числі, питання прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна.
Відповідно до пункту 5.22 Правил (z0417-96) до договорів, укладення яких передбачено цими Правилами, за взаємною згодою сторін можуть бути оформлені додатки. В додатках до відповідного договору обумовлюються технічні та організаційні особливості врегулювання відносин між сторонами. Додатки мають не суперечити законодавству України, в тому числі цим Правилам та нормативно-технічним документам.
Оформлення додатку має не призводити до порушення вимог Умов та Правил здійснення ліцензованої діяльності, Правил приєднання електроустановок (постанова НКРЕ від 14.12.2005 N 1137 (z0042-06) ), Правил улаштування електроустановок, державних стандартів, державних будівельних норм.
Відповідно до пункту 5.23 Правил (z0417-96) зміна або розірвання договору у зв'язку з істотною зміною обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, здійснюється у порядку, визначеному законодавством України.
Порядок зміни або розірвання договору регулюється статтями 202 та 188 Господарського Кодексу України (436-15) .
Відповідно до пункту 6.5 Правил (z0417-96) у разі виникнення у споживача заборгованості з оплати за спожиту електричну енергію, сторони за взаємною згодою та у порядку, передбаченому законодавством України, укладають договір щодо реструктуризації заборгованості. При цьому оформлюється графік погашення заборгованості, який є додатком до цього договору.
Порядок укладення договорів регулюється статтею 181 Господарського Кодексу України (436-15) .
Відповідно до пункту 6.10 Правил (z0417-96) , фінансування екологічної броні електропостачання при несплаті або неповній оплаті за спожиту електричну енергію споживачами, що мають таку броню, здійснюється відповідно до встановленого порядку.
Інститут екологічної броні запроваджений Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" ( N 982-IV (982-15) від 19 червня 2003 р.). Відносини суб'єктів господарювання з питань застосування екологічної броні регулюються такими нормативно-правовими актами: Порядком складання переліку споживачів та їх обладнання, для якого має бути встановлена екологічна броня електропостачання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 р. N 2052 (2052-2003-п) ; Порядком надання кредитів для оплати екологічної броні електропостачання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2005 р. N 702 (702-2005-п) ; Порядком обмеження електроспоживання споживачів до рівня екологічної броні електропостачання або повного припинення їм електропостачання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2004 р. N 93 (93-2004-п) ; Інструкцією про порядок складання акта екологічної, аварійної та технологічної броні електропостачання споживача, затвердженою наказом Міністерства палива та енергетики України від 19 січня 2004 р. N 26 (z0154-04) ; Порядком авансового фінансування потреб в електроенергії для покриття екологічної броні електропостачання підприємств, установ та організацій, об'єкти яких утримуються за рахунок коштів державного бюджету, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 березня 2003 р. N 245 (z0324-03) .
Відповідно до пункту 6.16 Правил (z0417-96) обсяг перевищення договірних величин споживання електричної енергії та/або величини потужності протягом розрахункового періоду оплачується споживачами постачальнику електричної енергії за регульованим тарифом відповідно до законодавства України та договору.
Відповідальність споживача за перевищення договірних величин регулюється статтею 26 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) .
Відповідно до абзацу 4 пункту 6.18 Правил (z0417-96) з новим споживачем укладаються договори відповідно до вимог законодавства України, зокрема цих Правил та нормативно-технічних документів після розірвання договорів із споживачем, який звільняє приміщення.
Порядок укладення договорів регулюється статтею 181 Господарського Кодексу України (436-15) . Істотні та обов'язкові умови договорів викладені в розділі 5 Правил (z0417-96) . При цьому, укладення договору з новим споживачем має не призводити до порушення вимог Умов та Правил здійснення ліцензованої діяльності, Правил улаштування електроустановок, державних стандартів.
Відповідно до пункту 6.38 Правил (z0417-96) за результатами технічної перевірки складається акт, в якому зазначаються виявлені недоліки. У разі потреби проводиться експертиза відповідних засобів обліку. Якщо експертиза виявить втручання споживача в роботу засобів обліку, споживачу проводиться перерахунок кількості спожитої електричної енергії відповідно до законодавства України.
Перерахунок обсягу фактично спожитої електричної енергії та його вартості здійснюється відповідно до Методики обчислення обсягу електричної енергії, недоврахованої унаслідок порушення споживачем - юридичною особою Правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ від 5 грудня 2001 року N 1197 (v1197227-01) , за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням (абзац 3 пункту 6.40 Правил (z0417-96) .
Відповідно до пункту 6.44 Правил (z0417-96) у разі не передбаченого умовами договору переривання постачання електричної енергії з вини електропередавальної організації або постачальника електричної енергії та/або відпуску електричної енергії, параметри якості якої перебувають поза межами показників, зазначених у договорі, споживач має право на повернення йому коштів у розмірі, визначеному відповідно до законодавства України.
Відповідно до абзацу другого пункту 6.47 Правил (z0417-96) , у випадку невідповідності параметрів якості електричної енергії показникам, передбаченим договором про постачання електричної енергії або договором про технічне забезпечення електропостачання, внаслідок дій (бездіяльності) постачальника електричної енергії або електропередавальної організації, споживач має право на відшкодування відповідно до законодавства України за розрахунковий період, в якому проводилися заміри, якщо інший термін постачання електричної енергії з відхиленням показників якості електричної енергії від договірних значень не буде доведено постачальником електричної енергії (електропередавальною організацією).
Відповідальність енергопостачальника за недовідпуск електричної енергії або постачання електричної енергії параметри якості якої не відповідають державним стандартам визначена статтею 24 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) .
Відповідно до абзацу другого пункту 7.4 Правил (z0417-96) невиконання споживачем або електропередавальною організацією та/або постачальником електричної енергії припису тягне за собою відповідальність, встановлену законодавством України.
Згідно частини восьмої статті 27 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) громадяни та службові особи несуть адміністративну відповідальність за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання приписів Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у вигляді штрафу у розмірі до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян в порядку, встановленому законом.
Згідно підпункту 7 пункту 7.5 Правил (z0417-96) , постачальник електричної енергії (електропередавальна організація або основний споживач за погодженням постачальника електричної енергії) зобов'язаний, попередивши споживача не пізніше ніж за три робочих дні, припинити повністю або частково постачання йому електричної енергії (передачу або спільне використання технологічних електричних мереж), у тому числі на виконання припису представника відповідного органу виконавчої влади, у разі невиконання обґрунтованих вимог електропередавальної організації (постачальника електричної енергії) щодо приведення розрахункових засобів обліку в технічний стан відповідно до вимог нормативних документів.
Згідно абзацу другого пункту 3.1 Правил (z0417-96) , розрахункові засоби обліку електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог ПУЕ, цих Правил та проектних рішень. Крім того, згідно пункту 3.4 Правил умови експлуатації мають відповідати, в тому числі, технічними характеристиками заводу-виробника.
Згідно пункту 7.7 Правил (z0417-96) відключення електроустановок споживача здійснюється персоналом власника електричних мереж, до яких приєднані ці електроустановки, у разі виявлення порушень, зазначених у пунктах 7.5 та 7.6 цих Правил, та/або на виконання вимоги постачальника електричної енергії чи на виконання припису відповідного центрального органу виконавчої влади, на який покладено відповідні обов'язки згідно із законодавством України. Відключення здійснюється в зазначений у вимозі або приписі термін із дотриманням процедури, передбаченої цими Правилами.
Повноваження видавати приписи надано Держенергонагляду України статтею 9 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) .
Відповідно до пункту 7.16 Правил (z0417-96) у разі недостатності виробничої потужності, виникнення аварійної ситуації відповідно до нормативно-правових актів законодавства України застосовуються графіки обмеження споживання електричної енергії, обмеження споживання електричної потужності, аварійних відключень споживачів електричної енергії, спеціальні графіки аварійних відключень. Порядок введення і тривалість їх дії, величини зниження зазначаються в договорі.
Інструкція про складання і застосування графіків обмеження та аварійного відключення споживачів, а також застосування протиаварійних систем зниження електроспоживання затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України від 18 червня 2001 р. N 270 (z0561-01) (пункт 2.1 Інструкції).
Згідно підпункту 2 пункту 8.1 Правил (z0417-96) постачальник електричної енергії за регульованим тарифом має право на всі види забезпечення виконання зобов'язань споживачем щодо оплати договірних обсягів споживання електричної енергії у формі і видах, передбачених законодавством України.
Забезпечення виконання зобов'язань регулюється статтями 199 - 201 Господарського кодексу України (436-15) та 546 - 597 Цивільного кодексу України (435-15) .
Згідно підпункту 3 пункту 8.1 Правил (z0417-96) постачальник електричної енергії за регульованим тарифом має право на відшкодування у передбаченому законодавством України порядку несплаченої споживачем частини вартості електричної енергії, що постачається йому на рівні екологічної броні електропостачання.
Відшкодування несплаченої споживачем частини вартості електричної енергії, що постачається йому на рівні екологічної броні електропостачання здійснюється відповідно до Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) (стаття 20) та до Порядку надання кредитів для оплати екологічної броні електропостачання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2005 р. N 702 (702-2005-п) .
Відповідно до підпункту 7 пункту 8.1 Правил (z0417-96) постачальник електричної енергії за регульованим тарифом має право на отримання від споживача підвищеної оплати за електричну енергію за обсяг перевищення споживачем договірних величин споживання електричної енергії та величини потужності за розрахунковий період відповідно до актів законодавства та умов договору.
Порядок отримання від споживачів підвищеної оплати за електричну енергію за обсяг перевищення споживачем договірних величин споживання електричної енергії та величини потужності за розрахунковий період відповідно до актів законодавства та умов договору здійснюється відповідно до Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) (стаття 26), Порядку постачання електричної енергії споживачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 1999 р. N 441 (441-99-п) (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 9 квітня 2002 р. N 475 (475-2002-п) та умов договору.
Як зазначено підпунктом 13 пункту 8.1 Правил (z0417-96) постачальник електричної енергії за регульованим тарифом має право припиняти постачання, обмежувати обсяг постачання електричної енергії споживачу у випадках та порядку, передбачених положеннями законодавства України та цих Правил.
Випадки у яких постачальник електричної енергії за регульованим тарифом має право припиняти постачання або обмежувати обсяг постачання електричної енергії споживачу та порядок припинення або обмеження електропостачання передбачені Законом України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) (стаття 24) та Правилами (z0417-96) .
Згідно підпункту 16 пункту 8.1 Правил (z0417-96) постачальник електричної енергії за регульованим тарифом має право складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору про постачання електричної енергії та порушення вимог законодавства України в електроенергетиці.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) , відносини, пов'язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Порушення вимог нормативно-правових актів щодо технічної експлуатації електричних станцій і мереж, енергетичного обладнання відносяться до адміністративних правопорушень у сфері використання паливно-енергетичних ресурсів (стаття 95-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (80731-10) ).
Відповідно до положень статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення (80732-10) уповноважені на те посадові особи підприємств і організацій, у віданні яких є електричні мережі, мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення.
Як зазначено підпунктом 3 пункту 8.2 Правил (z0417-96) , постачальник електричної енергії за регульованим тарифом зобов'язаний розглядати та коригувати договірні величини обсягу споживання електричної енергії та величини потужності протягом дії договору у порядку, передбаченому нормативно-правовими актами, у тому числі цими Правилами.
Розгляд та коригування договірні величини обсягу споживання електричної енергії та величини потужності протягом дії договору постачальником електричної енергії передбачені Порядком постачання електричної енергії споживачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 1999 р. N 441 (441-99-п) (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 9 квітня 2002 р. N 475 (475-2002-п) .
Згідно підпунктом 6 пункту 8.2 Правил (z0417-96) постачальник електричної енергії за регульованим тарифом зобов'язаний забезпечувати безперешкодний доступ до власних об'єктів уповноважених представників відповідних органів виконавчої влади (за їх службовим посвідченням), яким згідно з законодавством України надано відповідні повноваження, а також виконувати їх приписи та надавати інформацію, передбачену нормативно-правовими актами.
Як зазначено абзацом першим пункту 1 Положення про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 серпня 1996 року N 929 (929-96-п) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2006 року N 131 (131-2006-п) (далі - Положення), державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, технічним станом та організацією експлуатації електричних, теплових, тепловикористовуючих установок та мереж суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії здійснює Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії.
Національна комісія регулювання електроенергетики відповідно до покладених на неї завдань здійснює безперешкодно перевірки дотримання умов ліцензованої діяльності (статті 12 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) ).
Відповідно до пункту 8.3 Правил (z0417-96) , постачальник електричної енергії за регульованим тарифом несе відповідальність у порядку, передбаченому законодавством України, за завдані споживачу збитки внаслідок порушення ним умов договору про постачання електричної енергії та Правил користування електричною енергією.
Забезпечення виконання господарських зобов'язань регулюється статтями 199 - 201 Господарського кодексу України (436-15) та 546 - 597 Цивільного кодексу України (435-15) .
Пунктом 8.4 Правил (z0417-96) передбачено, що у разі переривання електропостачання, спричиненого діями (бездіяльністю) постачальника електричної енергії за регульованим тарифом, він несе відповідальність перед споживачем електричної енергії згідно з законом.
У разі переривання електропостачання, спричиненого діями (бездіяльністю) постачальника електричної енергії за регульованим тарифом, він несе відповідальність перед споживачем електричної енергії відповідно до положень статті 24 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) .
Згідно з підпунктом 4 пункту 8.6 Правил (z0417-96) постачальник електричної енергії за регульованим тарифом не несе відповідальності за майнову шкоду, заподіяну споживачу або третім особам внаслідок обмеження у постачанні електричної енергії, та матеріальні збитки, які викликані внаслідок припинення або обмеження електропостачання, здійсненого у порядку, встановленому цими Правилами, та/або застосованого відповідно до законодавства України.
Припинення або обмеження електропостачання споживачів має здійснюватися з урахуванням вимог Правил (z0417-96) , Інструкції про складання і застосування графіків обмеження та аварійного відключення споживачів, а також застосування протиаварійних систем зниження електроспоживання затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 18 червня 2001 р. N 270 (z0561-01) , Порядку обмеження електроспоживання споживачів до рівня екологічної броні електропостачання або повного припинення їм електропостачання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2004 р. N 93 (93-2004-п) .
Відповідно до підпункту 4 пункту 9.1 Правил (z0417-96) , постачальник електричної енергії за нерегульованим тарифом має право на забезпечення виконання зобов'язань споживачем у формі і видах, передбачених законодавством України. Обраний сторонами вид забезпечення виконання зобов'язань зазначається в договорі.
Забезпечення виконання господарських зобов'язань регулюється статтями 199 - 201 Господарського кодексу України (436-15) та 546 - 597 Цивільного кодексу України (435-15) .
Як зазначено пунктом 9.3 Правил (z0417-96) , постачальник електричної енергії за нерегульованим тарифом за порушення ним договірних умов несе матеріальну відповідальність перед споживачем і електропередавальною організацією в обсягах, передбачених договорами між сторонами та законодавством України.
Забезпечення виконання господарських зобов'язань регулюється статтями 199 - 201 Господарського кодексу України (436-15) та 546 - 597 Цивільного кодексу України (435-15) .
Згідно з підпунктом 1 пункту 10.1 Правил (z0417-96) , споживачі електричної енергії мають право на приєднання власних електроустановок до мереж електропередавальної організації або іншого власника електромереж у порядку, передбаченому законодавством України.
Приєднання електроустановок замовників має проводитись із дотриманням Правил приєднання електроустановок (z0042-06) та не порушувати Умови та Правила здійснення ліцензованої діяльності з передачі електричної енергії (z0408-96) , а передача належної постачальнику електричної енергії має не порушувати правила оптового ринку електричної енергії.
Відповідно до підпункту 6 пункту 10.1 споживачі електричної енергії мають право на відшкодування згідно з законодавством України збитків, завданих унаслідок порушення їх прав.
Забезпечення виконання господарських зобов'язань регулюється статтями 199 - 201 Господарського кодексу України (436-15) та 546 - 597 Цивільного кодексу України (435-15) .
Окрім того, відповідно до статті 24 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) енергопостачальники несуть відповідальність перед споживачами електричної енергії у розмірі двократної вартості недовідпущеної електричної енергії у разі переривання електропостачання з вини енергопостачальника (згідно з умовами договору на користування електричною енергією).
У разі відпуску електричної енергії, параметри якості якої знаходяться поза межами показників, зазначених у договорі на користування електричною енергією, енергопостачальник несе відповідальність у розмірі двадцяти п'яти відсотків вартості такої електроенергії.
Підпунктом 5 пункту 10.2 Правил (z0417-96) передбачено, що споживач електричної енергії зобов'язаний забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів законодавства України.
Технічний стан електроустановок споживачів має відповідати вимогам Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці країни від 9 січня 1998 р. N 4 (z0093-98) та Правил улаштування електроустановок.
Як зазначено пунктом 10.6 Правил (z0417-96) , у разі перешкоди у доступі уповноважених представників відповідних органів виконавчої влади, уповноважених представників постачальника електричної енергії та/або підприємства, що здійснює передачу електричної енергії до електричних установок споживача, посадові особи такого споживача несуть відповідальність відповідно до законодавства України.
У разі перешкоди у доступі уповноважених представників відповідних органів виконавчої влади, уповноважених представників постачальника електричної енергії та/або підприємства, що здійснює передачу електричної енергії до електричних установок споживача, посадові особи такого споживача несуть відповідальність, як це передбачено у статті 27 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) .
Відповідно до підпункту 3 пункту 11.2 Правил (z0417-96) електропередавальна організація зобов'язана приєднувати до своїх електричних мереж електроустановки споживачів з дотриманням вимог законодавства України.
Приєднання електроустановок замовників має проводитись із дотриманням Правил приєднання електроустановок (z0042-06) та не порушувати Умови та Правила здійснення ліцензованої діяльності з передачі електричної енергії (z0408-96) , а передача належної постачальнику електричної енергії має не порушувати правила оптового ринку електричної енергії.
Згідно з підпунктом 8 пункту 11.2 Правил (z0417-96) електропередавальна організація зобов'язана припиняти передачу або обмежувати обсяг передачі електричної енергії споживачу за вимогою постачальника електричної енергії відповідно до законодавства України, в тому числі цих Правил та умов договору.
Припинення або обмеження електропостачання споживачів має здійснюватися з урахуванням вимог Правил (z0417-96) , Інструкції про складання і застосування графіків обмеження та аварійного відключення споживачів, а також застосування протиаварійних систем зниження електроспоживання затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 18 червня 2001 р. N 270 (z0561-01) , Порядку обмеження електроспоживання споживачів до рівня екологічної броні електропостачання або повного припинення їм електропостачання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2004 р. N 93 (93-2004-п) .
Як зазначено пунктом 11.3 Правил (z0417-96) електропередавальна організація несе відповідальність у порядку, передбаченому законодавством України, за завдані споживачу збитки у разі порушення нею умов договору та законодавства України, у тому числі цих Правил.
Забезпечення виконання господарських зобов'язань регулюється статтями 199 - 201 Господарського кодексу України (436-15) та 546 - 597 Цивільного кодексу України (435-15) .
Відповідно до пункту 11.4 Правил (z0417-96) збитки споживача через перерву в електропостачанні та недотримання порядку переведення на аварійну (екологічну) та технологічну броню через дії (бездіяльність) електропередавальної організації відшкодовуються останньою відповідно до законодавства України.
Забезпечення виконання господарських зобов'язань регулюється статтями 199 - 201 Господарського кодексу України (436-15) та 546 - 597 Цивільного кодексу України (435-15) .
Згідно з підпунктом 4 пункту 11.5 Правил (z0417-96) електропередавальна організація не несе відповідальності за майнову шкоду, заподіяну споживачу або третім особам, внаслідок переривання або обмеження обсягу передачі електричної енергії, які викликані унаслідок припинення або обмеження обсягу передачі електричної енергії, здійсненого у порядку, встановленому цими Правилами та/або введеними відповідно до законодавства України.
Припинення або обмеження електропостачання споживачів має здійснюватися з урахуванням вимог Правил (z0417-96) , Інструкції про складання і застосування графіків обмеження та аварійного відключення споживачів, а також застосування протиаварійних систем зниження електроспоживання затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 18 червня 2001 р. N 270 (z0561-01) , Порядку обмеження електроспоживання споживачів до рівня екологічної броні електропостачання або повного припинення їм електропостачання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2004 р. N 93 (93-2004-п) .
Як зазначено абзацом першим пункту 12.6 Правил (z0417-96) , точка продажу електричної енергії споживачу на території населеного пункту збігається з точкою продажу електричної енергії населеному пункту. Відносини постачальника електричної енергії та населеного пункту із споживачем на території населеного пункту регулюються законодавством України, у тому числі нормами цих Правил.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) , відносини, пов'язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з абзацом другим пункту 12.14 Правил (z0417-96) , у разі здійснення населеним пунктом підприємницької діяльності у встановленому законодавством України порядку населений пункт має забезпечити окремий облік електричної енергії, спожитої для забезпечення цієї діяльності.
Порядок здійснення підприємницької діяльності юридичними особами визначається Господарським кодексом України (436-15) .
Член Комісії
Ю.Андрійчук