КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 7 квітня 2003 р. N 492
Київ

Про затвердження Програми проведення досліджень з проблем державного управління та місцевого самоврядування на період до 2004 року

Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Програму проведення досліджень з проблем державного управління та місцевого самоврядування на період до 2004 року (далі - Програма), що додається.
2. Покласти на Державне управління справами функції державного замовника та координатора робіт з виконання Програми.
3. Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції і Міністерству фінансів під час формування Державної програми економічного і соціального розвитку України і Державного бюджету України на 2004 рік передбачити видатки на фінансування Програми.
Перший
віце-прем'єр-міністр України
М.АЗАРОВ
Інд. 19

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 квітня 2003 р. N 492

ПРОГРАМА

проведення досліджень з проблем державного управління та місцевого самоврядування на період до 2004 року

Обґрунтування необхідності розроблення Програми

Необхідність розроблення цієї Програми зумовлена завданнями подальшого розвитку країни, визначеними у виступах Президента України, актах Президента України та Кабінету Міністрів України.
Науковий потенціал і значний науковий доробок у галузі державного управління та місцевого самоврядування дають змогу ініціювати розроблення нових завдань, вирішення яких передбачає проведення програмно-цільових досліджень.
Програма спрямована на забезпечення комплексного дослідження пріоритетних проблем державного управління та місцевого самоврядування, зокрема:
основних завдань розвитку системи державного управління;
процесів соціального вирівнювання та перерозподілу, державного регулювання соціальних відносин, у тому числі визначення ролі органів державної влади у розв'язанні проблем бідності;
принципів децентралізації влади, відповідальності регіонів, міжрегіональної інтеграції;
методології збалансування економічної та соціальної політики, використання інтелектуальних ресурсів, державної підтримки науки і освіти.

Мета та основні напрями Програми

Метою Програми є виявлення закономірностей у державному управлінні і місцевому самоврядуванні на сучасному етапі їх розвитку, визначення шляхів підвищення ефективності у цій сфері на основі забезпечення взаємоузгодженості дій суб'єктів управління з різних питань державотворення.
Основними напрямами Програми є:
удосконалення взаємодії органів державної влади з об'єднаннями громадян у різних сферах реалізації державної політики;
розроблення методологічних засад системної гармонізації функціонування органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
розроблення методології збалансування економічної та соціальної політики у процесі реформування суспільства;
удосконалення кадрового забезпечення органів державного управління;
розроблення нових видів технологій державного управління та місцевого самоврядування.

Механізм виконання Програми

Реалізація визначених Програмою завдань передбачає створення теоретико-методологічної бази гармонізованого поєднання функцій державного управління і місцевого самоврядування в умовах реформування суспільних відносин та розв'язання фундаментальних і прикладних проблем, пов'язаних з розробленням їх політичних, економічних, соціальних, правових та гуманітарних аспектів.
Проведення досліджень здійснюватиметься за п'ятьма напрямами, які охоплюють 15 наукових розробок, у тому числі 6 фундаментальних та 9 прикладних:
1) удосконалення взаємодії органів державної влади з об'єднаннями громадян у різних сферах реалізації державної політики.
Актуальність досліджень цього напряму зумовлена необхідністю виявлення та узагальнення впливу громадських організацій, політичних партій на ефективність, механізми та технології державного управління;
2) розроблення методологічних засад системної гармонізації функціонування органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Актуальність досліджень цього напряму зумовлена необхідністю узгодження повноважень і відповідальності в системі державного управління та місцевого самоврядування у зв'язку з великим обсягом завдань, які постали перед нашим суспільством на сучасному етапі, і їх швидкого та ефективного розв'язання;
3) розроблення методології збалансування економічної та соціальної політики у процесі реформування суспільства.
Складність реформування сучасної економічної системи в Україні як об'єкта державного управління і регулювання зумовлює необхідність проведення досліджень соціально-економічної проблематики, питань пріоритетності інноваційної діяльності, інституційних перетворень, взаємозв'язку економічних та неекономічних чинників суспільного розвитку, а також розроблення та використання відповідних ринкових методів та засобів подальшого розвитку;
4) удосконалення кадрового забезпечення органів державного управління, що є однією з ключових проблем державотворення.
Складність завдань економічного та соціального розвитку, проведення адміністративної реформи, інтеграція в європейське співтовариство потребують залучення до системи управління на всіх рівнях нової генерації керівників і спеціалістів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, формування професійно підготовленого кадрового резерву для заміщення посад у цих органах, прискореного формування та оновлення управлінської еліти;
5) розроблення нових видів технологій державного управління та місцевого самоврядування.
Одним із завдань адміністративної реформи на новому етапі є запровадження принципово нових механізмів управлінської діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які б забезпечували результативність управлінських рішень, розмежування повноважень та відповідальності органів різних рівнів у сфері надання послуг.
Заходи з виконання Програми охоплюють фундаментальні і прикладні дослідження за напрямами (додаток).
Організацію та координацію робіт, пов'язаних з виконанням Програми, здійснюватиме Державне управління справами.
Функції з виконання Програми покладаються на Українську Академію державного управління при Президентові України та її регіональні підрозділи, інші організації.
Виконавці Програми визначатимуться за результатами конкурсу.

Результати виконання Програми

Результати проведення досліджень за напрямами, визначеними Програмою, повинні сприяти розвитку теорії і практики державного управління та місцевого самоврядування, зокрема вирішенню актуальних питань взаємодії систем органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та інститутів громадянського суспільства у процесі їх реформування, реалізації державної регіональної політики, формуванню засад прийняття політичних і управлінських рішень, удосконаленню системи кадрового забезпечення.
Виконання Програми дасть змогу:
сформувати модель діяльності Кабінету Міністрів України у взаємодії з Верховною Радою України та Президентом України з розробленням схеми моніторингу та аналітичного прогнозування впливу основних суб'єктів політичного процесу на прийняття рішень Кабінетом Міністрів України;
розробити методику комплексного аналізу і розв'язання проблем взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування з об'єднаннями громадян, у тому числі щодо спільного навчання державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, представників громадських організацій;
провести аналіз процесу прийняття управлінських рішень у райдержадміністраціях і розробити науково обґрунтовану модель та методику прозорого прийняття рішень на всіх рівнях управління;
розробити методики вивчення домінантних аспектів соціальної свідомості, визначення основних показників рівня довіри до дій місцевих органів влади та сформулювати підходи до регулювання цих показників;
визначити системні фактори і напрями державотворення в умовах суспільного реформування;
створити модель проведення державної регіональної політики, що базується на принципах деконцентрації і децентралізації, та делегування владних повноважень органам місцевого самоврядування і недержавним організаціям, забезпечити її нормативно-правову підтримку;
розробити механізми співпраці органів місцевого самоврядування і населення в окремих регіонах з метою розвитку перспективних видів діяльності;
дослідити ефективність впливу трансформаційних процесів на практику господарювання в сучасних умовах;
розробити методологічні засади проведення партнерського оцінювання окремих структур державного управління;
створити концепцію державної соціальної політики з урахуванням регіональної специфіки та необхідності розв'язання комплексу соціально-економічних завдань державного регулювання процесів соціального розшарування;
провести аналіз соціально-економічних факторів, що впливають на сучасний рівень бідності в Україні, та внести Кабінету Міністрів України пропозиції щодо пріоритетних напрямів розвитку економіки, що сприятиме подоланню бідності;
визначити принципи і критерії відповідності управлінської еліти її суспільному статусу, шляхи набуття нею суспільної легітимності, механізми ротації, суспільного контролю, засоби подолання корпоративності;
розробити концепцію проведення регіональної кадрової політики та принципи удосконалення відповідної нормативно-правової бази з урахуванням регіональних особливостей;
створити модель проведення фахової підготовки державних службовців з аналітичним типом мислення;
розробити модель діяльності місцевих держадміністрацій на різних рівнях управління та сформулювати критерії її оптимізації;
апробувати комплекс економічних, управлінських і соціально-психологічних факторів і відповідних методик проведення аналізу оцінки інформації щодо надання органами державної влади послуг територіальним громадам;
розробити науково-методичні засади для створення електронної інформаційної системи "електронний уряд", методичні рекомендації щодо її використання у сфері державного управління.
За результатами досліджень до відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування буде надіслано довідки, записки, конкретні пропозиції і рекомендації, методики та інструкції. Результати досліджень також використовуватимуться в навчальному процесі працівниками Української Академії державного управління при Президентові України, її регіональних підрозділів, інших вищих навчальних закладів, центрів перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, керівників державних підприємств, установ та організацій.

Соціально-економічні результати виконання Програми

Впровадження результатів досліджень у практику сприятиме:
здійсненню ефективної управлінської діяльності Кабінету Міністрів України;
прискоренню процесу консолідації суспільства;
підвищенню ступеня прозорості та ефективності управлінської діяльності райдержадміністрацій;
удосконаленню взаємодії органів державної влади з населенням;
використанню ефективних соціальних технологій державотворення в умовах соціального реформування;
збалансуванню повноважень і відповідальності в діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
взаємодії органів місцевого самоврядування і населення з метою ефективного соціально-економічного розвитку територій;
врегулюванню функціонування вітчизняного ринку за ціннісними і нормативними критеріями;
оптимізації процесів соціальної диференціації та спрямуванню державної соціальної політики на розв'язання найбільш актуальних проблем суспільного розвитку, зокрема подолання бідності;
швидкому переходу до інноваційної моделі розвитку суспільства, ефективному використанню промислово-технологічного потенціалу, підвищенню конкурентоспроможності вітчизняної продукції;
системному вдосконаленню державної кадрової політики, реалізації Стратегії реформування системи державної служби в Україні, вдосконаленню кадрового забезпечення органів державного управління;
підвищенню ефективності системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування;
поліпшенню професійної підготовки державних службовців, подальшій професіоналізації державної служби;
підвищенню ефективності роботи органів виконавчої влади, прискоренню проведення адміністративної реформи на регіональному і місцевому рівні;
забезпеченню ефективності прийняття та реалізації рішень у системі державного управління.

Додаток
до Програми проведення досліджень
з проблем державного управління та
місцевого самоврядування на період
до 2004 року

ЗАХОДИ

з виконання Програми

------------------------------------------------------------------
             Зміст заходу                        | Обсяг
                                                 | фінансування,
                                                 | тис. гривень
------------------------------------------------------------------
       I. Удосконалення взаємодії органів державної влади з
       громадськими організаціями, партіями у різних сферах
       реалізації державної політики
1. Розробити модель і методику проведення           30
моніторингу взаємодії суб'єктів державного
управління та впливу політичних процесів на
їх діяльність
2. Розробити механізми взаємодії органів            30
державної влади з громадськими організаціями,
партіями в процесі пошуку рішень з питань
державного управління
3. Створити методику оцінки ефективності            20
прийняття управлінських рішень
райдержадміністраціями
4. Розробити методику оцінки соціальних потреб і    20
визначення механізмів підвищення довіри населення
до дій органів державної влади
          II. Розроблення методологічних засад системної
          гармонізації функціонування органів державної
          влади та органів місцевого самоврядування
5. Розробити теоретичні засади деконцентрації і     30
децентралізації системи виконавчої влади та
механізми забезпечення збалансованості
повноважень і відповідальності
6. Визначити соціально-економічні передумови та     20
розробити механізми співпраці органів місцевого
самоврядування і населення з метою розвитку
перспективних видів діяльності в окремих регіонах
      III. Розроблення методології збалансування економічної
      та соціальної політики у процесі реформування суспільства
7. Розробити методологічні та організаційні         30
засади партнерського оцінювання результатів
державного регулювання ринкових перетворень на
сучасному етапі
8. Розробити соціально-економічні механізми         30
державного регулювання процесів соціального
розшарування
9. Визначити економічні умови і перспективи         20
подолання бідності
             IV. Удосконалення кадрового забезпечення
             органів державного управління
10. Визначити принципи та розробити механізми       30
прискореного формування та оновлення
управлінської еліти
11. Розробити методологічні засади регіональної     30
кадрової політики (на прикладі Львівської
області)
12. Розробити комплекс елементів фахової            20
підготовки державних службовців з метою
забезпечення системного розвитку їх професійних
якостей
         V. Розроблення нових видів технологій державного
         управління та місцевого самоврядування
13. Розробити методику підвищення ефективності      30
діяльності держадміністрацій
14. Розробити методики проведення аналізу та        30
оцінки інформації щодо надання управлінських
послуг у регіонах органами державної влади та
органами місцевого самоврядування
15. Розробити науково-методичні засади для          30
створення електронної інформаційної системи
"електронний уряд", методичні рекомендації
щодо її використання у сфері державного
управління
______________________________________________
Усього                                             400