ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
23.11.2009 N 25847/7/23-4017

Про сплату комісіонером збору на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства

Державна податкова адміністрація України розглянула лист <...> щодо оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства (далі - збір) у операціях з використанням договорів комісії та повідомляє наступне.
При проведенні перевірок з питань обчислення та сплати збору з реалізованих алкогольних напоїв на умовах договору комісії необхідно керуватись листом ДПА України від 05.06.2009 р. N 11931/7/21-0117 (v1931225-09) "Про оподаткування збором на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства".
Зокрема, при реалізації алкогольних напоїв та пива в оптово-роздрібній торговельній мережі за договором комісії, базою оподаткування збором є обсяги алкогольних напоїв та пива, що реалізуються комісіонерами - суб'єктами оптово-роздрібної торгівлі незалежно від форми власності.
При цьому об'єкт оподаткування визначається як виручка торговельного обороту від реалізації зазначеної продукції, що отримує на свій рахунок комісіонер, на яку нараховується сума збору, подається звіт до податкового органу за місцем реєстрації та сплачується до бюджету.
У разі отримання зазначеної виручки на свій рахунок комітентом то, в цьому випадку, комітент (крім виробників алкогольних напоїв) нараховує суму збору, подає звіт та сплачує збір до бюджету. Виробники алкогольних напоїв, що передають алкогольні напої та пиво підприємствам оптової або роздрібної торгівлі на умовах договору комісії, не є платниками збору. При цьому комісіонери, які реалізують цю продукцію, є платниками збору, а обсяги реалізованої ними продукції є базою оподаткування збором.
Щодо розгляду позиції в окремих судових рішеннях з цього питання, то ДПА України зазначає, що Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 "Дохід" (z0860-99) визначає методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про доходи підприємства та її розкриття у фінансовій звітності (пункт 1 Положення (стандарту) 15), і не в повній мірі визначає поняття "виручки", які використовуються при оподаткуванні та обліку виручки в торговельній мережі.
Відповідно до статті 1 Закону України від 09.04.99 р. N 587-XIV (587-14) "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" (далі - Закон N 587) платниками збору є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності та підпорядкування, які реалізують в оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольні напої та пиво, а об'єктом оподаткування є виручка, одержана від їх реалізації у оптово-роздрібній торговельній мережі (стаття 2 Закону).
Тобто, законодавчо не встановлено залежність сплати збору від форми договорів, на підставі яких здійснюється оптово-роздрібна торгівля, зокрема за договорами комісії, оскільки, по суті, даний збір є податком з обороту.
Відповідно до статті 1011 Цивільного кодексу України (435-15) торгівля за договором комісії є зобов'язанням комісіонера за дорученням другої сторони (комітента) за плату вчинити один або кілька правочинів від свого імені, але за рахунок комітента. Разом з тим відповідно до статті 15 Закону України від 19.12.95 р. N 481/95-ВР (481/95-ВР) "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" оптова та роздрібна торгівля алкогольними напоями здійснюється лише за наявності ліцензії. її наявність обов'язкова як у комітента, так і у комісіонера, тому платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є як комітенти (крім виробників), так і комісіонери, які отримають виручку від реалізації такої продукції.
Аналогічно п. 4.7 ст. 4 Закону України від 03.04.97 р. N 168/97-ВР (168/97-ВР) "Про податок на додану вартість" (із змінами і доповненнями) визначає, що у випадках, коли платник податку здійснює діяльність з поставки товарів, отриманих у межах договорів комісії (консигнації), поруки, доручення, довірчого управління, інших цивільно-правових договорів, що уповноважують такого платника податку (далі - комісіонера) здійснювати поставку товарів від імені та за дорученням іншої особи (далі - комітента) без передання права власності на такі товари, базою оподаткування є саме продажна вартість цих товарів. Датою збільшення податкових зобов'язань комісіонера є дата, визначена за правилами, встановленими пунктом 7.3 цього Закону (визначається за першою подією), а датою збільшення суми податкового кредиту комісіонера є дата перерахування коштів на користь комітента або поставки останньому інших видів компенсації вартості зазначених товарів.
Крім цього, пунктом 1 Указу Президента України від 03.07.98 р. N 727/98 (727/98) "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" встановлено, що виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) вважається сума, фактично отримана суб'єктом підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок або(та) в касу за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг).
Відповідно до п. 1.1 Інструкції про облік роздрібного товарообороту і товарних запасів, затвердженої наказом Міністерства статистики України від 28.12.96 р. N 389 (z0013-97) та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 28.01.97 р. за N 13/1817, роздрібний товарооборот - це виручка від продажу безпосередньо населенню споживчих товарів для особистого споживання як за готівку, так і за розрахункові чеки установ банків, через організований споживчий ринок, тобто спеціально організовану торгову мережу усіма діючими підприємствами, незалежно від відомчої підпорядкованості, форм власності та господарювання.
При цьому роздрібний товарооборот визначається у цінах фактичної реалізації за моментом відпуску товарів покупцеві, зокрема, включаючи продаж товарів, які надійшли підприємству (об'єкту) торгівлі у межах договорів комісії (консигнації), що передбачено в пункті 2 Інструкції щодо заповнення форми N 3-торг "Звіт про продаж і запаси товарів у торговій мережі та мережі ресторанного господарства" (z0941-05) , яка затверджена наказом Державного комітету статистики України від 26.07.2005 р. N 209 (z0939-05) та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 29.08.2005 р. за N 941/11221.
Аналогічний підхід має бути застосований до визначення виручки при оптовому продажу товарів, що надійшли підприємству (об'єкту) торгівлі у межах договорів комісії (консигнації), виходячи із принципів рівності, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації та єдиного підходу, визначених Законом України "Про систему оподаткування" (1251-12) .
Одночасно повідомляємо, що Законом України від 05.03.2009 p. N 1067-VI (1067-17) "Про внесення змін до Закону України "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства", який набирає чинності з 1 січня 2010 року, передбачено, що у разі реалізації алкогольних напоїв та пива за договорами комісії (консигнації) платниками збору є будь-які суб'єкти підприємницької діяльності, які отримують на свій рахунок кошти або інші види компенсації за продаж цієї продукції (крім виробників-комітентів у разі здійснення ними оптової торгівлі зазначеною продукцією у межах власного виробництва). При цьому об'єктом оподаткування збором є виручка - товарооборот, одержаний на всіх етапах реалізації в оптово-роздрібній торговельній мережі та мережі громадського харчування алкогольних напоїв та пива, у тому числі за операціями, що не передбачають оплати у грошовій формі.
Заступник Голови
Н.Рубан