У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ

Про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Постанови Кабінету Міністрів України "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на прибуток"

м. Київ
13 січня 2010 року
N 2-уп/2010
Справа N 1-9/2010
Конституційний Суд України у складі суддів:
Бринцева Василя Дмитровича - головуючого,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Лилака Дмитра Дмитровича - доповідача,
Мачужак Ярослави Василівни,
Нікітіна Юрія Івановича,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні питання про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України (n0032100-09) щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) Постанови Кабінету Міністрів України "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на прибуток" від 26 серпня 2009 року N 895 (895-2009-п) (Урядовий кур'єр, 2009 р., 1 вересня).
Заслухавши суддю-доповідача Лилака Д.Д. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - Президент України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати такою, що не відповідає Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційною), Постанову Кабінету Міністрів України "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на прибуток" від 26 серпня 2009 року N 895 (895-2009-п) (далі - Постанова).
Пунктом 1 Постанови (895-2009-п) Кабінет Міністрів України встановив, що під час формування показників податкової звітності з податку на прибуток за 9 місяців 2009 року віднесення до складу валових витрат сум від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток, отриманого від перерахунку заборгованості в іноземній валюті відповідно до підпункту 7.3.3 пункту 7.3 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) (далі - Закон), є виправданим для платників цього податку лише стосовно погашеної платником податку заборгованості в іноземній валюті ( абзац перший (895-2009-п) ) ; у такому самому порядку враховуються у складі валових витрат суми від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток, отримані від перерахунку іноземної валюти, яка обліковується на банківських рахунках платника податку або у його касі ( абзац другий (895-2009-п) ) .
Пунктом 2 Постанови (895-2009-п) Державній податковій адміністрації України доручено у разі відмови платника податку на прибуток здійснювати уточнення у податковій звітності з податку на прибуток за 9 місяців 2009 року сум від'ємного значення об'єкта оподаткування, сформованого за рахунок перерахунку непогашеної заборгованості в іноземній валюті, провести протягом місяця з дня надходження такої звітності перевірку достовірності визначення сум податкового зобов'язання з податку на прибуток за цей період, а також провести роз'яснювальну роботу серед платників податку на прибуток щодо застосування Постанови (895-2009-п) .
Президент України вважає Постанову (895-2009-п) неконституційною через те, що відповідно до Основного Закону України (254к/96-ВР) система оподаткування, податки і збори встановлюються виключно законами України (пункт 1 частини другої статті 92 (254к/96-ВР) ) ; кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом (частина перша ст атті 67 (254к/96-ВР) ) . Конст итуцією України (254к/96-ВР) закріплено принцип законодавчого визначення видів податків і зборів, порядку і розмірів їх стягнення, оскільки лише в разі встановлення їх законом у платника податків виникає зобов'язання щодо сплати відповідних податків і зборів.
Глава держави зазначає, що згідно з пунктом 3 частини першої статті 14 Закону України "Про систему оподаткування" (1251-12) податок на прибуток підприємств належить до загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів), а тому конституційні приписи стосовно обов'язковості закріплення у законі порядку сплати податків і зборів поширюються і на податок на прибуток підприємств.
Президент України також вважає, що Кабінет Міністрів України, видавши Постанову (895-2009-п) , яка не відповідає Конституції України (254к/96-ВР) , порушив інші норми Основного Закону держави (254к/96-ВР) , а саме: частину другу статті 8, за якою Конституція України (254к/96-ВР) має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України (254к/96-ВР) і повинні відповідати їй; частину другу статті 6, частину другу статті 19, які зобов'язують органи виконавчої влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України; частину третю статті 113, за якою Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується, зокрема, Конституцією України (254к/96-ВР) ; частину першу статті 117, згідно з якою Кабінет Міністрів України видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції.
2. Перша колегія суддів Конституційного Суду України Ухвалою від 5 листопада 2009 року відмовила у відкритті конституційного провадження у цій справі на підставі пункту 3 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) - непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційному поданні (n0032100-09) .
3. Конституційний Суд України Ухвалою від 25 листопада 2009 року N 58-у/2009 відкрив конституційне провадження у справі.
4. У процесі розгляду справи Конституційний Суд України дійшов висновку, що питання, порушене у конституційному поданні Президента України (n0032100-09) , непідвідомче Конституційному Суду України.
Оспорюваною Постановою (895-2009-п) Кабінет Міністрів України установив, що існуючий на підставі підпункту 7.3.3 пункту 7.3 статті 7 Закону (334/94-ВР) порядок формування показників податкової звітності з податку на прибуток (віднесення до складу валових витрат сум від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток, отриманого від перерахунку заборгованості в іноземній валюті) є виправданим при складанні звітності платниками цього податку тільки за 9 місяців 2009 року і лише стосовно погашеної заборгованості в іноземній валюті та щодо іноземної валюти, яка обліковується на їх банківських рахунках або в їх касах. Крім того, пунктом 2 По станови (895-2009-п) передбачено, що у разі відмови платника податку на прибуток дотримуватись запропонованого Постановою (895-2009-п) порядку Державну податкову адміністрацію України зобов'язано протягом місяця з дня надходження такої звітності перевірити достовірність визначення сум податкового зобов'язання з податку на прибуток за цей період та провести роз'яснювальну роботу серед платників податку на прибуток щодо застосування Постанови (895-2009-п) .
Враховуючи зазначені в Постанові (895-2009-п) строки її виконання, Конституційний Суд України вважає, що вона вичерпала свою дію і є нечинною. Відповідно до статті 150 Конституції України (254к/96-ВР) повноваження Конституційного Суду України поширюються тільки на чинні правові акти, що є об'єктами конституційного контролю, тому провадження у справі підлягає припиненню.
Згідно з пунктом 1 параграфа 51 Регламенту Конституційного Суду України (v001z710-97) конституційне провадження у справі підлягає припиненню, якщо в процесі пленарного засідання виявлені підстави щодо відмови у відкритті конституційного провадження, передбачені статтею 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) .
Враховуючи викладене та керуючись статтями 147, 150, 153 Конституції України (254к/96-ВР) , статтями 39, 45, 51 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) , пунктом 1 параграфа 51 Регламенту Конституційного Суду України (v001z710-97) , Конституційний Суд України
у х в а л и в:
1. Припинити конституційне провадження у справі за конституційним поданням Президента України (n0032100-09) щодо відповідності Конституції України (254к/96-ВР) (конституційності) Постанови Кабінету Міністрів України "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на прибуток" від 26 серпня 2009 року N 895 (895-2009-п) на підставі пункту 3 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" (422/96-ВР) - непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційному поданні (n0032100-09) .
2. Ухвала Конституційного Суду України є остаточною.
                                        КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
(Текст взято з сайту Конституційного Суду України)