ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
Н А К А З
31.12.2009 N 414

Про Порядок зовнішнього оцінювання за критеріями відповідності рівня освіти та кваліфікації порядку підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування

На виконання пункту 8 Плану заходів на період до 2011 року щодо реалізації Концепції формування системи підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2009 р. N 1134-р (1134-2009-р) , з метою професіоналізації діяльності посадових осіб місцевого самоврядування НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок зовнішнього оцінювання за критеріями відповідності рівня освіти та кваліфікації порядку підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування (додається).
2. Рекомендувати обласним, міським, районним (районним у містах), сільським, селищним радам при проведенні зовнішнього оцінювання посадових осіб місцевого самоврядування керуватися запропонованими Критеріями відповідності рівня освіти, кваліфікації, порядку підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування (додаються).
3. Управлінню організації професійного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування спільно з управлінням організаційної роботи, документообігу та контролю забезпечити доведення цього наказу до відома Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад.
4. Контроль за виконання цього наказу покласти на заступника Начальника Головного управління державної служби відповідно до розподілу обов'язків.
Начальник Головдержслужби
Т.Мотренко

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Головдержслужби
України
31.12.2009  N 414

ПОРЯДОК

зовнішнього оцінювання за критеріями відповідності рівня освіти та кваліфікації порядку підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування

1. Загальні положення

Цей порядок розроблено з метою реалізації послідовної політики щодо зовнішнього оцінювання відповідності рівня освіти та кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування порядку підвищення їх кваліфікації (далі - зовнішнього оцінювання за Критеріями), для гарантування об'єктивного і справедливого оцінювання результатів управлінської діяльності, підвищення мотивації до професійного навчання, запровадження системи безперервного навчання посадових осіб місцевого самоврядування.

2. Вимоги щодо підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування

Підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування проводиться з метою систематичного оновлення професійних знань, набуття та удосконалення практичних умінь і навичок, необхідних для виконання ними посадових обов'язків, у тому числі мовної підготовки, і є обов'язковою складовою частиною проходження служби в органах місцевого самоврядування.
Підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування проводиться у формі спеціальних курсів, практичних семінарів, тренінгів та інших заходів, спрямованих на підвищення професійного рівня, виконання ними посадових обов'язків, а також шляхом стажування та самоосвіти.
Вимогами є:
- проходження підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування за професійними програмами не рідше одного разу на п'ять років;
- проходження підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування при зайнятті посад вищої категорії та для уперше прийнятих на службу в органи місцевого самоврядування, - протягом першого року роботи.
Потреба зовнішнього оцінювання діяльності посадових осіб місцевого самоврядування та запропоновані Критерії (додаються) відповідають пріоритетним завданням Стратегії реформування системи державної служби в Україні, затвердженій Указом Президента України від 14 квітня 2000 року N 599/2000 (599/2000) , Концепції адаптації інституту державної служби в Україні до стандартів Європейського Союзу, схваленій Указом Президента України від 5 березня 2004 року N 278/2004 (278/2004) , Програмі розвитку державної служби на 2005-2010 роки, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 8 червня 2004 року N 746 (746-2004-п) , Концепції формування системи підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, затвердженій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2009 р. N 385-р (385-2009-р) .

3. Порядок проведення зовнішнього оцінювання за критеріями відповідності рівня освіти та кваліфікації порядку підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування

Зовнішнє оцінювання за Критеріями проводиться у кінці поточного року при плануванні потреб щодо підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування за рішенням керівника органу місцевого самоврядування.
Для проведення зовнішнього оцінювання за Критеріями створюється обласними, міськими, районними (районними у містах), сільськими, селищними радами Комісія, до якої, за згодою, входять представники кадрового, юридичного та організаційного підрозділів Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, Київської та Севастопольської міських рад, представники органів державної влади (в тому числі територіальних органів Головдержслужби), органів місцевого самоврядування, навчальних закладів, де здійснюється підготовка, перепідготовка і підвищення кваліфікації працівників відповідної галузі, обласних центрів перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій тощо.
Оцінку ділових і особистісних якостей слід проводити за напрямами: трудові якості, організаторські здібності, компетентність, особистісні якості, психологічна сумісність із колективом. Оцінка трудових якостей здійснюється за схемою: працьовитість - старанність, бажання працювати, людина без ознак ліні; діловитість - людина розумна й серйозна, знає справу, заповзятлива, готова розпочати відповідні заходи в потрібний момент, спритна, тактична; творча ініціативність - внутрішнє спонукання до нових форм діяльності; здатність до творчості - оригінальне мислення, допитливість, здатність розвивати новий і свіжий підхід до багатьох стандартних проблем; якість виконаної роботи - дуже добре відповідно до нормативів виконана робота, точність та акуратність у виконанні дорученої роботи; результативність праці - наявність очевидних результатів, плідна й продуктивна праця.
При оцінюванні враховується якість виконання посадовими особами місцевого самоврядування своїх обов'язків, професійна компетентність та етика поведінки. Зокрема, це здатність до накопичення і поновлення творчого застосування професійного досвіду, оперативність мислення, готовність до ініціативи, самостійність, чесність, принциповість. Кожен критерій оцінюється за 4-х бальною шкалою. Середня оцінка визначає рівень підготовленості посадової особи місцевого самоврядування за наступною шкалою: "низька" - 1 - 1,5 балів, "задовільна" - 1,6 - 2,5 балів, "добра" - 2,6 - 3,5 балів, "висока" - 3,6 - 4 бали.
При отриманні посадовою особою місцевого самоврядування "низької" та "задовільної" оцінок вона має пройти підвищення кваліфікації в наступному році за програмами короткотермінових семінарів за напрямами, які отримали найнижчу оцінку. При отриманні "доброї" та "високої" оцінок підвищення кваліфікації здійснюється у встановленому законодавством порядку.
Слід зазначити, що у випадках, коли посадові особи місцевого самоврядування отримують "низьку оцінку", до них можуть застосовуватися відповідні заходи впливу, зокрема, встановлення терміну для покращення показників роботи, інші адміністративні важелі.

4. Результати зовнішнього оцінювання за критеріями відповідності рівня освіти та кваліфікації порядку підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування

Результати зовнішнього оцінювання враховуються при визначенні потреб в організації професійного навчання та підвищенні кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування.

5. Оскарження посадовими особами місцевого самоврядування результатів зовнішнього оцінювання за критеріями відповідності рівня освіти та кваліфікації порядку підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування

У разі незгоди із результатами зовнішнього оцінювання посадова особа місцевого самоврядування у десятиденний термін оформляє свої зауваження та обґрунтування, з якими звертається до керівника органу місцевого самоврядування.

Додаток
до наказу Головдержслужби
України
31.12.2009  N 414

КРИТЕРІЇ

відповідності рівня освіти, кваліфікації, порядку підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування

N з/п КРИТЕРІЇ (необхідне позначити) РІВНІ ЯКОСТІ ВИКОНАННЯ ОБОВ'ЯЗКІВ ТА ЗАВДАНЬ
Низький Задовільний Добрий Високий
1 2 3 4 5 6
1. Виконання обов'язків і завдань
1. Обсяг роботи, що виконується не відповідає очікуваному, витрачає значний час відповідає сподіванням повністю відповідає сподіванням перевищує сподівання, витрачає набагато менше часу
2. Якість роботи результати потрібно принципово виправляти результати роботи майже не потребують виправлень результатами роботи можна користуватися результати вищої якості
3. Планування роботи низький рівень планування повсякденної роботи; в роботі допускає прояви метушні, дії часто не продумані, робота виконується нераціонально із постійним порушенням термінів вміє організовувати свою роботу, робота виконується із додержанням термінів, складніші завдання виконуються із незначним порушенням термінів вміє організовувати свою роботу, постійно підвищує власну культуру планування, робота виконується раціонально, з постійним додержанням термінів організованість і зібраність висока; робота організовується цілеспрямовано, використовуються допоміжні засоби
2. Професійна компетентність
4. Професійні знання знання поверхові, несистемні, професійні завдання самостійно вирішувати складно володіє спеціальними знаннями, достатніми для задовільного вирішення завдань професійного характеру володіє системними знаннями, здатний до вирішення творчих завдань професійного характеру володіє глибокими, міцними і всебічними знаннями, має цілісне уявлення про системність; гнучкість мислення дозволяє вирішувати складні завдання теоретичного характеру у професійній сфері
5. Професійні вміння і навики розвинені недостатньо, потребує постійної сторонньої допомоги розвинені посередньо, забезпечують необхідний рівень виконання професійних завдань при сторонній допомозі розвинені та забезпечують необхідний рівень виконання професійних завдань високорозвинені та забезпечують виконання практичних завдань професійного характеру на високому рівні
6. Уміння формулювати точку зору (усно, письмово) не вміє формулювати точку зору, обмежений словниковий запас, документи потрібно докорінно переробляти, незадовільно володіє державною мовою недостатньо вміє формулювати точку зору, достатньо володіє державною мовою, має належний вибір формулювань, у документи вносяться незначні зміни чітко і переконливо викладає думки, вільно володіє державною мовою, документи не потребують виправлень логічно побудовані висловлювання, влучний вибір належної лексики та формулювань, у документах завжди впорядковані, вільно викладені думки
7. Готовність до дій, ініціатива здебільшого пасивний, безініціативний, елементи творчого підходу до справи не проявляються; потребує постійного спонукання до роботи працює з власної волі, проявляє ініціативу, за необхідності, активністю і творчим відношенням до справи не виділяється проявляє ініціативу, активний, не позбавлений творчого відношення до справи; наполегливий ініціативний, творчо підходить до вирішення практичних завдань, здатний генерувати обґрунтовані ідеї та пропозиції, які заслуговують на увагу, і сприяє їх реалізації
8. Оперативність мислення повільно сприймає нові завдання, виявляє незадоволення у разі зміни завдання або звичайних обставин пристосовується до нових завдань і ситуацій на роботі сприймає нові завдання охоче, розуміє їх суть та пов'язані з ними проблеми, орієнтується у нових ситуаціях швидко сприймає нові завдання і ситуації, визначає значущі чинники та суть справи
9. Працездатність та витривалість працездатність низька, збільшення навантаження погіршує якість роботи, втрачає впевненість працездатність задовільна, збільшення навантаження, як правило, не впливає на якість роботи працездатний, збільшення навантаження не впливає на якість роботи працездатність висока, витримує тривале навантаження, відповідає активністю на підвищення вимог
10. Відповідальність виявляє байдужість, безвідповідальність, схильність до невиконання виявляє почуття відповідальності нестабільно, потребує постійного контролю за виконанням почуття відповідальності виявляє постійно високорозвинені почуття обов'язку, виконавча дисципліна відмінна, надійний у вирішенні завдань повсякденної діяльності
11. Самостійність до прийняття самостійних рішень підготовлений недостатньо; у разі виникнення найменших проблем потребує стороннього втручання здатний до прийняття самостійних рішень, але вони не завжди бувають обґрунтованими; у критичних ситуаціях допускає прояви нерішучості у прийнятті рішень, як правило, самостійний; здатний аналізувати і прогнозувати події; у критичних ситуаціях здатний до рішучих дій; виконує завдання без сторонньої допомоги високо розвинена здібність до обґрунтованого прийняття самостійних рішень; наділений навичками передбачення; в критичних ситуаціях здатний до продуманих і рішучих дій; самостійно вирішує складні проблеми
12. Здатність до лідерства якостей лідера не має і не намагається мати; у колективі непомітний здатний позитивно впливати на людей, але у практичній діяльності цим користується рідко здатний позитивно впливати на людей, має якості лідера володіє високорозвиненими здібностями позитивного впливу на людей, якості лідера вияв лені яскраво
13. Здатність до накопичення, поновлення і творчого застосування професійного досвіду професійний досвід накопичує повільно, професійні завдання вирішує лише традиційними методами, професійне новаторство не сприймає або заперечує професійний досвід накопичує і оновлює в міру необхідності, результати діяльності не виділяються із-за консервативного підходу до нового, працює за шаблоном працює над підвищенням і оновленням професійного досвіду, сумлінно, результативно; має новаторські підходи у професійній діяльності активно, цілеспрямовано, систематично і результативно працює над підвищенням професійних знань, вмінь і навичок; здатний реалізувати і підтримати нове у професійній сфері
14. Етика поведінки, стиль спілкування рівень культури поведінки і спілкування з людьми низький, допускає елементи нетактовного, грубого відношення до оточуючих; поведінка не відповідає конкретній ситуації (невпевнений, неввічливий, зухвалий) рівень культури поведінки і спілкування з людьми задовільний, але не завжди адекватний відповідній ситуації культурний у поведінці з людьми, у спілкуванні тактовний, доброзичливий володіє високим рівнем культури поведінки і спілкування з людьми; властива гнучкість у використанні стилів спілкування і поведінки, у критичних ситуаціях завжди поводиться коректно і водночас з розумінням
15. Співробітництво рідко надає допомогу, часто не інформує інших співпрацює з іншими, пропонує допомогу, регулярно інформує плідно співпрацює з іншими, пропонує допомогу, регулярно інформує виявляє здібності до роботи в колективі, надає цінні імпульси для досягнення спільної мети
16. Дисциплінованість систематично порушує правила внутрішнього трудового розпорядку та етики поведінки дотримується правил внутрішнього трудового розпорядку та правил етики поведінки, але час від часу потребує контролю дисциплінований, правила внутрішнього трудового розпорядку і етики поведінки виконує без порушень високодисциплінований, суворо і точно дотримується правил внутрішнього трудового розпорядку та правил етики
17. Здатність до переговорів неспроможний репрезентувати точку зору, аргументація невпевнена, непереконлива репрезентує точку зору професійно, конкретно репрезентує точку зору професійно, конкретно, може переконливо аргументувати цілеспрямовано репрезентує точку зору, не ігноруючи належних контраргументів
18. Уміння організовувати роботу підлеглих не сприяє впорядкуванню робочого процесу, розподіляє завдання з затримкою і недоцільно ретельно вивчає мету і пріоритети; доцільно розподіляє робочі завдання визначає мету і пріоритети; забезпечує регулярне інформування підлеглих; раціонально розподіляє робочі завдання чітко визначає мету і пріоритети, оптимально організовує робочий процес, розподіляючи завдання, досягає максимальної ефективності
19. Професіоналізм у керівництві роботою підрозділу нечітке, незрозуміле формулювання завдань пояснює завдання; не завжди надає потрібну інформацію та професійні поради чітко пояснює поставлені завдання; надає потрібну інформацію та професійні поради роз'яснює завдання доступно, докладно, вчасно консультує
20. Контроль контроль відсутній взагалі або неефективний чи надмірний епізодично контролює виконання поставлених завдань систематично контролює виконання поставлених завдань контроль здійснює вміло та ненав'язливо, результати якого ефективні