ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ТЕЛЕБАЧЕННЯ ТА РАДІОМОВЛЕННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
26.11.2009 N 387

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо використання Інтернету під час проведення опитування населення

На виконання пункту 46 Плану заходів з виконання завдань, передбачених Законом України "Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки", затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2007 року N 653-р (653-2007-р) НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо використання Інтернету під час проведення опитування населення (додаються).
2. Департаменту інформаційної політики (Червак Б.О.):
розмістити Методичні рекомендації на веб-сайті Комітету;
рекомендувати центральним органам виконавчої влади керуватись у своїй діяльності цими Методичними рекомендаціями.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Комітету Горобцова О.В.
В.о. Голови Комітету
О.Наливайко

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомтелерадіо
26.11.2009  N 387

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо використання Інтернету під час проведення опитування населення

1. Загальні положення

1.1. Методичні рекомендації визначають основні засади організації та проведення органами виконавчої влади опитування в мережі Інтернет через власні веб-сайти.
1.2. Методичні рекомендації розроблені відповідно до пункту 46 Плану заходів з виконання завдань, передбачених Законом України "Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки", затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2007 року N 653-р (653-2007-р) .
1.3. При використанні Методичних рекомендацій слід керуватись нормативними актами, які визначать структуру та порядок функціонування веб-сайтів органів виконавчої влади, зокрема, постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.2002 N 3 (3-2002-п) "Про Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади", спільним наказом Державного комітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України та Державного комітету зв'язку та інформатизації України від 25.11.2002 N 327/225 (z1021-02) "Про затвердження Порядку інформаційного наповнення та технічного забезпечення Єдиного веб-порталу органів виконавчої влади та Порядку функціонування веб-сайтів органів виконавчої влади".
1.4 У Методичних рекомендаціях вживаються терміни, встановлені зазначеними нормативними документами, а також у такому значенні:
Інтернет-опитування - метод збору соціальної інформації про конкретні події, факти, явища соціальної реальності шляхом використання всесвітньої мережі Інтернет;
фрейм - елемент сторінки веб-сайту, який займає значно меншу її частину та може включати меню, інтерактивні елементи, мати ілюстративне та стильове оформлення.
1.5. Методичні рекомендації розроблені для проведення Інтернет-опитування з використанням технології веб-сторінки, тобто анкета опитування розміщується на окремій сторінці веб-сайту.
Використання цієї технології дозволяє: проводити опитування без залучення додаткових людських ресурсів; респонденту вибирати зручний для себе час участі в опитуванні (24 години на добу, 7 днів у тижні), отримувати зворотній зв'язок після відповіді на питання; гарантувати анонімність, що сприяє залученню більшого числа респондентів, а також підвищує рівень заповнення анкет; використовувати програмне та технічне забезпечення вебсайту.

2. Механізм проведення Інтернет-опитування

2.1. Органи виконавчої влади проводять Інтернет-опитування на власних веб-сайтах. Для цього на веб-сайті створюється веб-сторінка "Інтернет-опитування" та на ній розміщується анкета опитування.
Посилання на веб-сторінку "Інтернет-опитування" розміщується у лівій або верхній зоні навігації головної сторінки веб-сайту.
Приклад веб-сторінки "Інтернет-опитування", анкета опитування якої містить два питання, та форми висвітлення результатів голосування наведено в Додатках 1, 2 (va387603-09) .
2.2. Для проведення Інтернет-опитування з одного питання доцільно використовувати не веб-сторінку, а фрейм "Інтернет-опитування", який створюється на головній сторінці веб-сайту та містить анкету опитування.
Приклад фрейму "Інтернет-опитування" наведено в Додатку 3 (va387603-09) .
2.3. Перелік питань, з яких проводиться Інтернет-опитування, та період його проведення визначаються органом виконавчої влади.
2.4. Анкета опитування містить:
питання, з яких проводиться опитування;
список варіантів відповідей на питання анкети;
додаткові сервіси.
Опитування може проводитись одночасно з декількох питань, які розміщуються в анкеті опитування у порядку визначеному органом виконавчої влади.
Після кожного питання розміщується запропонований органом виконавчої влади список варіантів відповідей на це питання.
Сервіси можуть створюватись для кожного питання (розміщуються після списку варіантів відповідей) та для всієї анкети (розміщуються після всіх питань).
2.5. До анкети опитування включаються питання, які є актуальні для органу виконавчої влади на цей час та з яких необхідно провести консультації з громадськістю.
При формуванні питань необхідно забезпечити однозначність їх формулювання та зрозумілість.
Найвищий рівень заповнення анкети опитування респондентами досягається при проведені опитування з одного - двох питань.
2.6. Список варіантів відповідей на питання анкети розробляється з врахуванням досягнення цілей, які ставляться органом виконавчої влади при проведенні опитування. Список розміщується в анкеті після питання, з якого проводиться опитування.
В залежності від глибини проведення аналізу результатів опитування респонденту пропонується вибір однієї відповіді із декількох запропонованих чи декількох варіантів відповідей зі списку.
Найбільш простими варіантами відповідей можуть бути: "Так", "Ні", "Інше".
Для реєстрації відповіді респондента після списку варіантів відповідей розміщується панель "Проголосувати".
2.7. Для допомоги при опрацюванні питання та вибору варіанту відповіді в анкеті опитування можуть розміщуватись додаткові сервіси, зокрема:
лінки (гіперпосилання) на Інтернет-ресурси, що стосуються тематики із зазначених питань;
перегляд результатів голосування;
архіви попередніх Інтернет-опитувань;
контактна інформація (електронна пошта, телефони для отримання консультації);
тощо.
Гіперпосилання можуть здійснюватись на сторінки веб-сайту, на якому проводиться опитування, а також на інші інформаційні ресурси в мережі Інтернет.
2.8. Для перегляду результатів опитування та архівів попередніх Інтернет-опитувань в складі програмного забезпечення веб-сайту створюється програмний модуль, який забезпечує:
реєстрацію відповідей респондента (при "кліку" на панель "Проголосувати");
перевірку заповнення респондентом полів анкети опитування та в разі потреби інформування щодо необхідності заповнення відповідних полів анкети (повідомлення на екрані монітора);
автоматичне перетворення отриманих відповідей в базу даних, їх збереження, обробку та формування аналітичних таблиць;
виведення на екран монітора при "кліку" на панель "Результати опитування" таблиці результатів голосування, а при "кліку" на панель "Попередні опитування (архів)" - таблиці результатів голосування за попередніми Інтернет-опитуваннями.

3. Вимоги до проведення Інтернет-опитування

3.1. Інтерфейс анкети опитування має бути інтуїтивно зрозумілим, керувати діями респондента при переміщені між блоками анкети. При його формуванні необхідно врахувати, що на сприйняття інформації респондентом впливає спочатку її наглядність, а вже потім зміст.
Кількість використаних графічних рішень при формування анкети опитування та їх якість повинні визначатися з огляду на те, чи стимулюватимуть вони респондента до участі в опитувані та чи не заважатимуть точності і повноті відповіді.
3.2. Оскільки респондент бачить анкету опитування в місці, обмеженому екраном монітора, то це накладає обмеження на довжину та розміщення питань, списку варіантів відповідей, таблиць результатів голосування.
3.3. Важливо забезпечити можливість швидкого та без додаткових затрат розширення анкети опитування.
3.4. Доступ до анкети опитування має базуватись на використанні стандартних браузерів та з виконанням найменшої кількості управляючих дій ("кліків").
3.5. Створення механізму Інтернет-опитування не повинно понижувати рівень захисту веб-сайту.
3.6. Розвиток та удосконалення механізму проведення Інтернет-опитування здійснюється органами виконавчої влади з урахуванням рівня розвитку інформаційної інфраструктури і технічних можливостей кожного із них та потреб громадян і юридичних осіб.
Директор департаменту
інформаційної політики
Б.Червак

Додаток 1
( va387603-09 )
Додаток 2
( va387603-09 )

Додаток 3

Фрейм "Інтернет-опитування" на головній сторінці веб-сайту Держкомтелерадіо ( va387603-09 )