КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
26.02.2004 N 2.2

Стан охорони праці на підприємствах паливно-енергетичного комплексу України у 2003 році

Згідно з указами Президента України від 13 липня 2001 року N 515 (515/2001) "Про невідкладні заходи щодо запобігання виробничому травматизму та професійним захворюванням" та від 16 січня 2002 року N 26 (26/2002) "Про невідкладні заходи щодо поліпшення умов праці та вдосконалення державного нагляду за її охороною на підприємствах вугільної промисловості", якими підтверджено основний принцип державної соціальної політики - пріоритетність життя і здоров'я працівників у процесі виробничої діяльності, на підприємствах паливно-енергетичного комплексу у 2003 році було вжито низку заходів з охорони праці, внаслідок чого поліпшено загальний стан умов праці, знижено рівень аварійності, травматизму та профзахворювань.
Коефіцієнт частоти смертельного травматизму у 2003 році на 1 млн. тонн видобутого вугілля становив 2,3, що на 18 відсотків менше, ніж у 2002 році.
Всього ж у 2003 році рівень загального травматизму на підприємствах ПЕК порівняно з 2002 роком зменшився на 13 %.
Вперше більше ніж за 50-річний період у вугільній галузі у 2003 році не допущено аварій першої категорії з груповими нещасними випадками.
Незважаючи на позитивну динаміку зниження аварійності та травматизму, слід зазначити, що заходи з виконання Програми підвищення безпеки праці на вугільних шахтах галузі, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 6 липня 2002 року N 939 (939-2002-п) , у 2002-2003 рр. не були вичерпними, а тенденція до зменшення аварій, зниження рівня травматизму, профзахворювань та аварійності ще не є стійкою.
Якщо в цілому у галузі намітилась тенденція до зниження кількості цих випадків, то на багатьох державних підприємствах і шахтах наявне значне зростання смертельного травматизму і аварій з груповими нещасними випадками.
Смертельний травматизм зріс у: ДП "Добропіллявугілля" (Кужель С.В., + 6 випадків); ДК "Шахта "Краснолиманська" (Пастернак З.Г., + 5 випадків), ДП "Лисичанськвугілля" (Керкез С.Д., + 4 випадки); ДП "Первомайськвугілля" (Бурбело С.Л., + 3 випадки); ДП "Луганськвуглебудреструктуризація" (Терещенко О.І., + 3 випадки), ДП "Дзержинськвугілля" (Житльонок Д.М., + 2 випадки); ДП "Львіввугілля" (Шайтан В.А., + 2 випадки); ш. 3-біс (директор Говоров В.С., + 2 випадки) та інші.
У 2003 році на підприємствах вугільної галузі (шахти ім. Дзержинського ДП "Дзержинськвугілля", ім. Стаханова ДП "Красноармійськвугілля", "Краснолиманська", "Дуванна" ДП "Краснодонвугілля", ім. Леніна ДП "Артемвугілля" та ін.), а також на інших підприємствах сталось 16 аварій з груповим травматизмом, 9 із них за кількістю людських жертв були близькими до аварій 1 категорії.
За факторами травмування смертельні випадки розподілилися таким чином: обвалення порід та вугілля - 26 %; на рейковому та конвейєрному транспорті - 15 %; від серцево-судинної недостатності - 14 %; у дорожньо-транспортних аваріях - 9 % (17 осіб); під час експлуатації машин та механізмів - 7 %; на поверхні - 7 %; падіння у ствол - 5 %; ураження електрострумом - 4 %.
Основними причинами травматизму на підприємствах вугільної промисловості залишаються:
недостатній рівень виробничої дисципліни робітників, відсутність належного контролю з боку інженерно-технічних працівників за дотриманням паспортів кріплення та технологічних паспортів ведення робіт згідно з нормативно-правовими актами;
недостатній рівень підготовки інженерно-технічних працівників, велика плинність кадрів, часта зміна керівництва шахт і дільниць, несвоєчасність перепідготовки працівників та керівників у навчальних центрах;
замала дієвість економічного та дисциплінарного впливу на порушників правил техніки безпеки;
несвоєчасне або неякісне проведення медичного огляду, недостатній рівень профвідбору;
недостатня забезпеченість очисних та підготовчих вибоїв кріпильними матеріалами, відсутність механізованих кріплень сполучень лав з виробками;
низький рівень механізації допоміжних робіт;
незадовільний стан гірничих виробок, несвоєчасний та неякісний їх ремонт;
недотримання техніки і правил експлуатації гірничого та електромеханічного обладнання, порушення його вибухозахисту.
З метою покращання стану охорони праці та пожежної безпеки на підприємствах ПЕК і виконання Програми підвищення безпеки праці на вугільних шахтах колегія вирішила:
1. Узяти до відома, що Міністерством палива та енергетики проводиться робота з виконання завдань, які визначені указами Президента України від 13 липня 2001 року N 515 (515/2001) , від 16 січня 2002 року N 26 (26/2002) , виконується затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 6 липня 2002 року N 939 (939-2002-п) Програма підвищення безпеки праці на вугільних шахтах, що має певні позитивні зрушення, але рівень виробничого травматизму та професійної захворюваності на вугільних шахтах залишається високим і потребує вжиття подальших заходів для його зниження в цілому та на кожному підприємстві зокрема.
2. Департаменту вугільної промисловості (Хохотва О.І.), керівникам державних підприємств вугільної промисловості, державних холдингових компаній та самостійних шахт:
2.1. Розробити до 25 березня 2004 року щомісячні графіки виконання робіт із заміни пожежно-зрошувальних трубопроводів магістральних конвеєрних виробок на труби діаметром 150 мм з обов'язковим визначенням джерела їх фінансування.
2.2. Графіки погодити з місцевими органами Держнаглядохоронпраці і підрозділами ДВГРС, які обслуговують ці підприємства, та до 1 квітня 2004 року надати їх на затвердження Мінпаливенерго України в установленому порядку.
2.3. Розробити до 31 липня 2004 року довгострокову програму на 2005-2010 рр. із заміни та ремонту виробленого обладнання стаціонарних установок шахт (підйомних машин, головного вентиляторного устаткування, спеціального та теплоенергетичного обладнання) та підготувати пропозиції з її фінансування.
3. Департаменту із надзвичайних ситуацій та охорони праці (Ященко І.О.), Департаменту вугільної промисловості (Хохотва О.І.):
3.1. Провести технічні наради з представниками державних підприємств, гірничорятувальної служби та галузевих проектних інститутів, на яких визначити для кожного очисного вибою, який готується до відробки довгим стовпцем, заходи, що забезпечують виконання робіт з рятування людей у випадку аварії.
3.2. До 1 грудня 2004 року разом із галузевими інститутами розробити нову Систему управління охороною праці у вугільній промисловості, поєднавши її з системою нарядів.
3.3. Організувати до кінця поточного року створення і запровадження єдиної комп'ютерної мережі "Шахта - державне підприємство - МакНДІ - Мінпаливенерго" для здійснення моніторингу стану охорони праці.
4. Попередити керівників підприємств паливно-енергетичного комплексу про персональну відповідальність за погіршення стану охорони праці; збільшення загального та смертельного травматизму; створення безпечних і нешкідливих умов праці; виконання вимог Закону України "Про охорону праці" (2694-12) ; Гірничого закону України (1127-14) та інших законодавчих і нормативних актів з охорони праці.
5. Зобов'язати Центральний штаб ДВГРС (Смоланов С.Н.) активізувати профілактичну роботу підрозділів щодо підвищення пожежної безпеки шахт, оснащення засобами пожежогасіння та їх готовності до ліквідації можливих аварій.
6. Департаменту вугільної промисловості (Хохотва О.І.):
6.1. Разом з інститутом НДІГМ ім. М.М. Федорова підготувати до 31 травня 2004 року пропозиції щодо підвищення надійності експлуатації водовідливних комплексів діючих шахт та шахт, що закриваються, і проведення тендерних торгів на закупівлю насосів.
6.2. Під час зміни організаційної структури вугільних підприємств забезпечити своєчасне отримання ними ліцензії на ведення гірничих і вибухових робіт.
6.3. Разом з Управлінням кадрової політики (Мамчій Л.М.) вжити необхідних заходів щодо запобігання плинності кадрів на підприємствах вугільної галузі, створення і підготовки відповідного кадрового резерву на заміщення посад керівного складу підприємств.
7. Заступникам Міністра Корзуну А.В., Клюку Б.О. забезпечити своєчасне переоформлення вугледобувними та нафтогазодобувними підприємствами відповідних документів-дозволів на проведення небезпечних робіт за наявності зміни форми власності або назви підприємства.
8. НАК "Нафтогаз України" (Бойку Ю.А.) вжити заходів щодо забезпечення дотримання нормативного рівня промислової безпеки нафтогазовидобувних виробництв ВАТ "Укрнафта" та систем газопостачання природним та скрапленим газом населених пунктів України.
9. Першому заступнику Міністра Ященку Ю.П., Управлінню кадрової політики (Мамчій Л.М.), Департаменту вугільної промисловості (Хохотва О.І.) організувати роботу щодо оголошення догани генеральним директорам державних підприємств:
"Луганськвуглебудреструктуризація" Терещенку О.І., ДП "Первомайськвугілля" Бурбелі С.Л.: за послаблення роботи з питань охорони праці, допущене у 2003 році зростання рівня смертельного травматизму, невиконання нормативних актів з охорони праці та наказів Мінпаливенерго, а також "Торезантрацит" Порубаю В.В. за порушення вимог статей 8 та 19 Закону України "Про охорону праці" (2694-12) .
10. Попередити генерального директора ДП "Лисичанськвугілля" Керкеза С.Д. про персональну відповідальність за стан охорони праці на підприємствах, а у разі невжиття заходів з поліпшення стану охорони праці його буде притягнуто до дисциплінарної відповідальності.
11. Керівникам енергокомпаній та енергетичних підприємств:
11.1. Підвищити якість перевірок. Перевірки бригад слід проводити під час підготовки робочих місць. В актах перевірок зазначати конкретні вимоги правил, які порушені, а також прізвища тих, хто допустив ці порушення. Запровадити персональний облік порушників.
11.2. Підвищувати рівень виробничої і трудової дисципліни. Вжити заходів щодо матеріального стимулювання роботи за дотримання правил безпеки.
11.3. Зосередити максимальну увагу на збільшенні кількості і якості тренажерних занять у діючих електроустановках з роз'ясненням на конкретних прикладах значення кожної технологічної операції.
11.4. Розробити комплексну програму реконструкції і переоснащення діючих електростанцій; оновлення основних виробничих фондів.
11.5. Розробити методику визначення залишкового ресурсу безпечної експлуатації електроенергетичного обладнання та ліній електропередач, що відпрацювали встановлений ресурс, проведення оцінки технічного стану і визначення залишкового ресурсу енергетичного обладнання електростанцій, електричних та теплових мереж, що вичерпали термін амортизації.
11.6. Взяти на баланс обласних енергопостачальних компаній трансформаторні підстанції, що живлять об'єкти соціально-побутового призначення.
12. Першому заступнику Міністра палива та енергетики України у зв'язках з Верховною Радою України Татаринову А.А., Управлінню взаємодії з Верховною Радою України, засобами масової інформації та зв'язках з громадськістю (Пахно Г.О.): забезпечити оприлюднення рішення колегії на веб-сайті Міністерства, в інформаційному бюлетені "Відомості Міністерства палива та енергетики України" та галузевих ЗМІ.
Міністр
С.Єрмілов