КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
27.05.2004 N 4.1

Фінансова збалансованість підприємств паливно-енергетичного комплексу України у 2004 році

У 2004 році в роботі паливно-енергетичного комплексу помітні вагомі позитивні тенденції. Це - стабілізація виробництва вугільної продукції, зростання обсягів постачання і переробки нафтової сировини, виробництва нафтопродуктів, збільшення розрахунків між суб'єктами комплексу, майже в усіх ланках, та з бюджетом, уповільнення темпів зростання дебіторсько-кредиторської заборгованості.
Поруч з цим, несприятливими для ефективної діяльності галузей комплексу факторами виявились: по-перше, - зменшення попиту на електроенергію (на 3,4 %) в основному за рахунок теплої погоди, зменшення втрат в електромережах та ефекту енергозбереження; по-друге, - зростання цін на імпортовані первинні енергоносії; по-третє, - об'єктивне збільшення собівартості вугільної продукції майже на 10 %, в першу чергу за рахунок зростання цін на продукцію гірничо-металургійного комплексу.
Матеріальний баланс електроенергії та палива забезпечує виконання основного завдання - надійного та ефективного енергозабезпечення всіх категорій споживачів України. Баланс грошових потоків враховує нагальні потреби галузей та є результатом компромісу інтересів.
В зв'язку з цим необхідно покращувати роботу зі складання балансів, підвищувати якість їх прогнозування та достовірність, особливо у вугільній галузі, зважаючи на її роль у паливно-енергетичному балансі, а саме прогнозування і збалансування видобутку енергетичного і коксівного вугілля, його внутрішнього споживання, експорту.
Для забезпечення надійності роботи паливно-енергетичного комплексу, зокрема у осінньо-зимовому періоді 2004/2005 року, необхідним є закріплення позитивних тенденцій в оплаті генеруючими компаніями за вугілля із одночасним забезпеченням вугледобувними підприємствами постачання вугілля через Оптовий ринок енергетичного вугілля ДП "Вугілля України" в обсягах, необхідних для сталої роботи теплової генерації.
Великі обсяги накопичених кредиторських зобов'язань підприємств ПЕК створюють реальну загрозу нормальній роботі підприємств, навіть за умови досягнення повної поточної оплати. На жаль, звичайним для підприємств ПЕК явищем є справи про банкрутство та намагання задоволення вимог кредиторів за рахунок основних засобів підприємств ПЕК.
В умовах обмеженості грошової маси на Оптовому ринку електроенергії необхідно розробити спеціальні механізми розрахунків за старими зобов'язаннями, вдосконалити нормативно-правову базу з метою захисту підприємств галузі.
Нагальною передумовою подолання проблеми є недопущення подальшого накопичення заборгованостей в ПЕК та введення на законодавчому рівні мораторію на банкрутство підприємств електроенергетики.
Як зазначалось, проблемним питанням української енергосистеми залишається недосконалість структури виробничих потужностей. На тлі гострого дефіциту маневрених станцій спостерігається надлишок базової потужності, який надалі зростатиме внаслідок введення нових атомних енергоблоків. В умовах уповільнення споживання електроенергії реальним шляхом завантаження виробничого потенціалу українських електростанцій є всебічне сприяння збільшенню експорту електроенергії у базовому сегменті ринку.
Вирішення цього питання вимагає запровадження спеціальної нормативної бази та розроблення відповідних схем експорту.
Безумовно, позитивною тенденцією останнього часу є відродження інвестиційних процесів у ПЕК. Але наявних внутрішніх ресурсів комплексу недостатньо для забезпечення навіть першочергових завдань із збереження виробничого потенціалу. Актуальним завданням залишається залучення довгострокових інвестиційних ресурсів на прийнятних умовах.
На сьогодні розпочато підготовчий етап реалізації проекту залучення коштів банку J.P. Morgan під інвестиційні проекти. Зокрема передбачається визначення об'єктів електроенергетики, які потребують першочергового інвестування; прийняття урядового рішення щодо механізму запозичення та повернення залучених коштів.
Колегія ВИРІШИЛА:
1. Першим заступникам та заступникам Міністра палива та енергетики відповідно до розподілу повноважень забезпечити систематичний розгляд фінансових планів підприємств ПЕК, постійний моніторинг їх виконання та надавати Міністру пропозиції щодо фінансового збалансування галузей ПЕК.
2. Першим заступникам Міністра Ященку Ю.П., Бойку Ю.А., заступнику Міністра Чеху С.М., Департаменту економічного і фінансового регулювання ПЕК (Петриковець К.Я.), Департаменту електроенергетики (Улітіч Ю.І.), Департаменту нафтогазової та нафтопереробної промисловості (Євдощук М.І.) здійснити аналіз цін та тарифів на газ, що відпускається підприємствам житлово-комунального господарства та населенню, а також тарифів на теплову енергію, та підготувати пропозиції щодо встановлення їх на рівні, що забезпечує відшкодування обгрунтованих витрат на їх виробництво та транспортування.
Термін - 27.06.2004
3. Першому заступнику Міністра Ященку Ю.П., заступнику Міністра Чеху С.М., Департаменту економічного і фінансового регулювання ПЕК (Петриковець К.Я.), Департаменту стратегічної політики та перспективного розвитку ПЕК (Шаповалов О.Е.), Департаменту вугільної промисловості (Хохотва О.І.), Департаменту електроенергетики (Улітіч Ю.І.), Департаменту нафтогазової та нафтопереробної промисловості (Євдощук М.І.) разом з НКРЕ підготувати концепцію цінової політики у паливно-енергетичному комплексі, зокрема визначити принципи формування цін та тарифів:
на маневрові потужності в енергогенеруючих компаніях;
на альтернативні джерела енергії;
інвестиційних складових тарифів на розвиток генеруючих потужностей;
на виробництво електроенергії на АЕС та фінансування виведення АЕС з експлуатації.
Термін - 01.08.2004
4. Першому заступнику Міністра Ященку Ю.П., заступнику Міністра Чеху С.М., Департаменту економічного і фінансового регулювання ПЕК (Петриковець К.Я.), Управлінню бухгалтерського обліку і звітності (Лесик Л.С.), Департаменту електроенергетики (Улітіч Ю.І.), Департаменту вугільної промисловості (Хохотва О.І.):
4.1. Розробити заходи щодо вдосконалення системи розрахунків:
в Оптовому ринку електричної енергії стосовно фінансування підприємств атомної промисловості за програмою ЯПЦ;
в оптовому ринку енергетичного вугілля на принципах пропорційного розподілу коштів між вугледобувними підприємствами - учасниками ринку.
Термін - 25.06.2004
4.2. Запровадити систему пріоритетних розрахунків генеруючих компаній за отримане на ТЕС вугілля відповідно до його складової товарної продукції виробників електроенергії.
Термін - 25.06.2004
5. Першому заступнику Міністра Ященку Ю.П., заступнику Міністра Корзуну А.В., Департаменту економічного і фінансового регулювання ПЕК (Петриковець К.Я.), Департаменту вугільної промисловості (Хохотва О.І.) розглянути результати фінансово-господарської діяльності:
ДП "Донбасантрацит" за 4 місяці та очікувані показники виконання фінплану за травень 2004 року, визначити причини незбалансованої роботи підприємства та підготувати пропозиції Міністру щодо можливих шляхів нормалізації роботи підприємства;
ВАТ "Павлоградвугілля" - оцінити ефективність використання отриманих коштів та ефективність роботи на ринках реалізації вугілля.
Термін - 25.06.2004
6. Голові правління ВАТ "Західенерго" Омеляновському П.Й. - під особисту відповідальність забезпечити до кінця травня поточного року 100-відсоткові розрахунки за отримане з початку року вугілля.
Термін - до 01.06.2004
7. Заступнику Міністра Светеліку О.Д., ДП НЕК "Укренерго" (Лучніков В.А.), ДПЗД "Укрінтеренерго" (Ткаченко А.Г.) з метою завантаження обладнання електростанцій провести роботу з розширення експортного постачання електроенергії.
Термін - 01.08.2004
8. Заступнику Міністра Светеліку О.Д., Департаменту стратегічної політики та перспективного розвитку ПЕК (Шаповалов О.Е.) разом з ДП "Енергоринок" (Кальченко В.М.) вжити заходів щодо створення умов залучення іноземних інвестицій в енергетичний сектор України.
Термін - 01.09.2004
9. Керівникам підприємств паливно-енергетичного комплексу України:
9.1. За результатами аналізу роботи підприємств за 4 місяці 2004 року підготувати конкретні пропозиції щодо фінансового збалансування підприємств, звернути особливу увагу на:
збільшення доходів від основної діяльності (за рахунок нарощування обсягів виробництва та забезпечення повної оплати за відпущену продукцію) та іншої діяльності (скорочення дебіторської заборгованості, залучення інвестиційних ресурсів);
скорочення непродуктивних витрат та втрат;
підвищення ефективності використання коштів державної підтримки;
необхідність виконання урядових рішень стосовно підвищення рівня заробітної плати.
9.2. Запровадити систему складання та контролю за виконанням річних та місячних фінансових планів та бюджетів підприємств, під особисту відповідальність.
Термін - 01.07.2004
10. Першому заступнику Міністра палива та енергетики України у зв'язках з Верховною Радою України Татаринову А.А., Управлінню взаємодії з Верховною Радою України, засобами масової інформації та зв'язків з громадськістю (Пахно Г.О.) забезпечити оприлюднення рішення колегії на веб-сайті Міністерства, в інформаційному бюлетені "Відомості Міністерства палива та енергетики України" та галузевих ЗМІ.
Голова колегії - Міністра
С.Тулуб