МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
10.10.2002 N 107-р

Про впорядкування бухгалтерського обліку

На виконання пункту 6 статті 6 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (996-14) та протоколу засідання Методологічної ради з питань бухгалтерського обліку при Міністерстві палива та енергетики від 20 вересня 2002 року N 1 З О Б О В' Я З У Ю:
1. Керівників, головних бухгалтерів підприємств, що належать до сфери управління Міністерства палива та енергетики:
1.1. Привести бухгалтерський облік на підвідомчих підприємствах відповідно до рекомендацій Методологічної ради з питань бухгалтерського обліку при Міністерстві палива та енергетики (додаються).
1.2. Розпочати роботу з переоцінки необоротних активів відповідно до вимог Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби" (z0288-00) та Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14) .
1.3. Взяти до відома, що відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (996-14) відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.
2. Державний департамент вугільної промисловості (Краська) з метою упорядкування бухгалтерського обліку витрат майбутніх періодів у термін до 01.12.2002 розробити та затвердити в установленому порядку перелік матеріалів довготривалого використання, витрати щодо яких відносяться на видобуток вугілля.
3. Головному управлінню кадрової політики (Мамчій), Головному управлінню методології бухгалтерського обліку та фінансування (Лесик) організувати навчання з підвищення кваліфікації керівників та головних бухгалтерів з питань застосування Положень (стандартів) бухгалтерського обліку.
4. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на Головне управління методології бухгалтерського обліку та фінансування (Лесик).
Перший заступник
Державного секретаря
Ю.Ященко

Додаток

Протокол N 1 засідання Методологічної ради з питань бухгалтерського обліку при Міністерстві палива та енергетики України

м. Київ
20 вересня 2002 р.
Порядок денний:
Застосування вимог Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби" (z0288-00) на підприємствах ПЕК.
Проблемні питання у практиці застосування Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати" (z0027-00) .
Інші питання.
Присутні члени методради: Голова Методологічної ради Лесик Л.С., заступники голови Методологічної ради: Федорова Г.М., Дейнеко Л.І., члени Методологічної ради: від ДХК "Лисичанськвугілля" - Ступченко Л.В., від ДХК "Краснодонвугілля" Нікіфорчук Т.В., від ДХК "Павлоградвугілля" - Бєлошицька Г.І., від ДП "Укренергоінформатизація" - Толочко Л.Г., від ДХК "Донбасвуглезбагачення" - Сімонова Т.В., від ДНВП "Цирконій" Каптанна Т.І., від ДХК "Селидіввугілля" - Просоленко О.М., від ДХК "Львіввугілля" - Бойчун Я.П., від ВАТ "Крименерго" - Малєва Н.А., від ВАТ "Центренерго" - Костельнюк А.А., від НАЕК "Енергоатом" - Нікулін О.А.
Запрошені: ВАТ "Донецькобленерго" - Топоркова А.В., ДПЗД "Укрінтеренерго" - Ковальчук В.Л., ВАТ ЕК "Дніпрообленерго" - Ребікова Н.Н., Венгер О.Л.
Виступила: Лесик Л.С.
Вирішено:
1. Методичні принципи формування в бухгалтерському обліку інформації про основні засоби та інші необоротні активи, визначені Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби" (далі - П(С)БО 7), затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 27 квітня 2000 року N 92 (z0288-00) , яке набуло чинності з 1 липня 2000 року.
1.1. Підприємствам надано право самостійно встановлювати вартісну ознаку предметів, що включаються до складу малоцінних необоротних активів. Предмети вартістю вище встановленої межі та очікуваним строком корисного використання більше одного року враховують у складі основних засобів. Об'єктом аналітичного обліку основних засобів та інших необоротних матеріальних активів є окремий інвентарний об'єкт. Для цілей бухгалтерського обліку основні засоби згруповано у 9 класифікаційних груп. Облік інвентарних об'єктів основних засобів ведеться із застосуванням типових форм первинного обліку. Дотримання цих положень стандарту є обов'язковим для всіх підприємств.
1.2. Придбані (створені) основні засоби зараховуються на баланс підприємства первісною вартістю. П(С)БО 7 "Основні засоби" (z0288-00) передбачено, що до первісної вартості включаються суми непрямих податків, нарахованих у зв'язку з їх придбанням (створенням), якщо вони не відшкодовуються підприємству. Первісна вартість - це історична (фактична) собівартість необоротних активів у сумі грошових коштів або справедливої вартості інших активів, сплачених (переданих), витрачених для придбання (створення) необоротних активів.
Шахта, купуючи (створюючи) основні засоби за рахунок бюджетного фінансування на капітальні інвестиції, оплачує їх вартість з урахуванням податку на додану вартість. Оскільки ці витрати здійснюються за рахунок капітальних трансфертів, тобто фактично понесені державою, а не шахтою, то у цілях бухгалтерського обліку не має підстав для включення податку на додану вартість до первісної вартості основних засобів як таких, що не відшкодовуються підприємству. З цієї ж причини (у податковому обліку) відповідно до пункту 7.4.4 Закону України "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР) у підприємства відсутнє право на податковий кредит. Законом визначено (пункт 7.4.4): "У разі якщо платник податку придбає товари (роботи, послуги), вартість яких не відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) і не підлягає амортизації, податки, що сплачені у зв'язку з таким придбанням, відшкодовуються за рахунок відповідних джерел і до складу податкового кредиту не включаються".
1.3. Відповідно до П(С)БО 7 "Основні засоби" (z0288-00) підприємство самостійно обирає метод нарахування амортизації основних засобів (крім інших необоротних матеріальних активів). Стандарт пропонує нарахування амортизації основних засобів за нормами і в порядку, передбаченому податковим законодавством, або за такими методами:
1. прямолінійний,
2. зменшення залишкової вартості,
3. подвійного залишку, що зменшується,
4. кумулятивний,
5. виробничий.
На підприємствах ПЕК внаслідок застосування тільки податкового методу нарахування амортизації фактичні терміни експлуатації основних засобів перевищують нормативні і фізично можливі. Необхідно у бухгалтерському обліку обрати методи нарахування амортизації, визначені пп.1-5 п.26 П(С)БО 7 (z0288-00) , а у податковому обліку нараховувати амортизацію відповідно до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) (із змінами і доповненнями), тобто вести подвійний облік.
1.4. Чи припиняється нарахування амортизації по основних засобах, які виведено з експлуатації та які тимчасово знаходяться на складі підприємства? Пунктом 23 стандарту визначено, що нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації. Якщо такі основні засоби визнаються активом і в майбутньому очікується отримання від них економічної вигоди, то амортизацію слід нараховувати.
1.5. Відповідно до П(С)БО 7 (z0288-00) підприємство, у випадку істотного відхилення (збільшення або зменшення) балансової (первісна мінус знос) вартості об'єкта основних засобів від його справедливої вартості (більш ніж на 10%) здійснює його переоцінку на дату балансу. У випадку переоцінки об'єкта основних засобів на ту ж дату проводиться переоцінка всіх об'єктів групи основних засобів, до якої належить даний об'єкт. Правові засади здійснення оцінки майна регламентовані Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14) . Обов'язковим є проведення незалежної оцінки майна у випадках його застави, відчуження державного та комунального майна способами, що не передбачають конкуренцію покупців у процесі продажу, або у разі продажу одному покупцю, визначення збитків або розміру відшкодування, під час вирішення спорів та в інших випадках, визначених законодавством або за згодою сторін.
1.6. Ліквідація основних засобів відображається з використанням субрахунка 976 "Списання необоротних активів" рахунка 97 "Інші витрати". Субрахунок 972 "Собівартість реалізованих необоротних активів" указаного рахунку застосовується при продажу об'єктів основних засобів. У випадку часткової ліквідації об'єкта основних засобів його первинна (переоцінена) вартість і знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта.
1.7. Ведення обліку господарських операцій згідно з П(С)БО здійснюється відповідно до плану рахунків та Інструкції N 291 (z0893-99) з його застосування. На сьогодні ними конкретно не визначено порядок відображення у бухгалтерському обліку приватизованого житла. Як обліковувати приватизовану квартиру у житловому будинку? Чи вилучається така квартира зі складу активів підприємства?
2. На сьогодні виникла необхідність визначитись щодо єдиної облікової політики підприємств ПЕК за окремими нормами Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати" (z0027-00) (далі - П(С)БО 16).
2.1. Відповідно до П(С)БО 16 (z0027-00) витрати відображаються у бухгалтерському обліку одночасно із зменшенням активів або збільшенням зобов'язань.
Витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов'язань.
Витрати визнаються витратами певного періоду одночасно із визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені.
Витрати, які неможливо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.
Облік витрат на виробництво готової продукції в енергетиці та вугледобувній галузі провадиться відповідно до галузевих методичних рекомендацій, які розроблені на основі П(С)БО 16 (z0027-00) .
2.2. Якщо у звітному періоді здійснюються витрати, від яких очікується отримання економічних вигод протягом кількох звітних періодів, то витрати визначаються шляхом їх систематичного розподілу між відповідними звітними періодами. Для обліку таких витрат передбачено рахунок 39 "Витрати майбутніх періодів". На шахтах до витрат майбутніх періодів відноситься вартість матеріалів на облаштування гірничих виробок, зокрема - ланцюги, залізобетонна затяжка, мехкріплення (стійки) та інше. Необхідно визначити конкретний перелік матеріалів довготривалого користування та їх нормативні строки використання, що потрібно для визначення суми витрат, яка підлягає включенню до складу витрат звітного періоду. До роботи над цим питанням доцільно залучити фахівців Держвуглепрому.
2.3. П(С)БО 16 (z0027-00) визначено склад витрат, які відносять до адміністративних, зокрема, це - загальногосподарські витрати, спрямовані на обслуговування та управління підприємством. У наведеному переліку адміністративних витрат не згадуються витрати на утримання органів управління "холдингових компаній", виробничих об'єднань", але поряд з витратами на утримання апарату управління підприємством, передбачено витрати на утримання іншого загальногосподарського персоналу та інші витрати загальногосподарського призначення. Тобто, підприємства, які об'єднали свою виробничу та іншу діяльність, що передбачено чинним законодавством, витрати на утримання органів управління об'єднань цих підприємств у бухгалтерському обліку відображають у складі адміністративних витрат, як інші витрати загальногосподарського призначення.
Витрати на утримання управлінь виробничо-технологічної комплектації (центральні склади), зокрема: заробітна плата з нарахуваннями, витрати на опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення, охорона, транспортні витрати з переміщення товарно-матеріальних цінностей на території складів, за призначенням є загальногосподарськими, тому їх також відображають у складі адміністративних витрат.
3. Обов'язковість проведення інвентаризації встановлена статтею 10 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (996-14) , тому всі підприємства, організації, установи зобов'язані проводити інвентаризацію.
Об'єкти і терміни проведення інвентаризації встановлює власник (керівник) підприємства. Відповідальність за правильне і своєчасне проведення інвентаризації несуть керівник і головний бухгалтер.
З доповненнями та пропозиціями з порушених питань виступили Нікулін О.А., Ребікова Н.Н., Каптанна Т.І., Симонова Т.В., Ступченко Л.В., Просолєнко О.М.
Методрада постановила:
1. Привести бухгалтерський облік основних засобів у відповідність з вимогами Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби" (z0288-00) , зокрема облік основних засобів здійснювати пооб'єктно, за групами, визначеними Стандартом, вести відокремлений бухгалтерський і податковий облік основних засобів;
- у бухгалтерському обліку застосовувати прямолінійний та виробничий методи нарахування амортизації; інші методи, передбачені пп.1-5 п.26 П(С)БО 7 (z0288-00) застосовувати за умови обгрунтування їх економічної доцільності для кожної групи основних засобів; метод амортизації окремого об'єкта основних засобів може бути іншим, ніж той, що обрано для групи однорідних основних засобів, за умови обгрунтування економічної доцільності його застосування;
- суму податку на додану вартість, сплачену при придбанні основних засобів за рахунок бюджетних коштів на капітальні вкладення, не включаючи до їх первісної вартості, а відображати одночасно на рахунках 94 "Інші витрати операційної діяльності" та 71 "Інший операційний дохід";
- на основні засоби, які тимчасово не використовуються, нараховувати амортизацію, якщо існує ймовірність, що в майбутньому підприємство отримає від їх використання економічну вигоду;
- придбане (створене) приватизоване житло, на яке у підприємства є право власності (окремі квартири у багатоповерховому будинку), обліковувати на рахунку 127 "Інші нематеріальні активи"; амортизацію на даний вид активів не враховувати, за виключенням випадків, коли від такого житла власник отримує економічну вигоду (готель тощо);
- житлові будинки, що придбані (створені) підприємством, в яких частина квартир приватизована, обліковувати на балансі підприємства у складі основних засобів, до моменту передачі таких будинків на баланс товариства власників квартир або в комунальну власність;
- безоплатну передачу зарахованих на баланс до 2000 року об'єктів права державної власності в комунальну власність для підприємств державної форми власності, відображати згідно з наказом Міністерства фінансів України "Про кореспонденцію рахунків" від 28.03.2001 N 143 (z0335-01) алогічно відображати передачу об'єктів незавершеного будівництва права державної власності та застосовувати кореспонденцію рахунків бухгалтерського обліку, передбачену пунктами 1 та 2 наказу Міністерства фінансів України "Про кореспонденцію рахунків" від 28.03.2001 N 143;
- у випадках здійснення Фондом державного майна операцій з продажу об'єктів основних засобів, які зараховані на баланс до 2000 року і закріплені за державним підприємством (або такий продаж здійснюється Укрспец'юстом), за умови, що підприємство не отримує ніякої компенсації від такого продажу, застосовувати кореспонденцію рахунків бухгалтерського обліку, передбачену пунктами 1 та 2 наказу Міністерства фінансів України "Про кореспонденцію рахунків" від 28.03.2001 N 143 (z0335-01) ;
- дохід від списання основних засобів у сумі вартості оприбуткованих матеріальних цінностей відображати на рахунку 71 "Інший операційний дохід";
- витрати з ліквідації основних засобів відображати на рахунку 97 "Інші витрати";
- всі необоротні активи списувати у порядку, визначеному чинним законодавством та Інструкцією про порядок списання, передачі в оренду та відчуження основних фондів, що закріплені за підприємствами Міністерства палива та енергетики на правах повного господарського відання або оперативного управління, що є державною власністю, затвердженою наказом Мінпаливенерго від 29.05.2000 N 126;
- при вибутті об'єктів незавершеного будівництва, які були раніше переоцінені, і перевищення сум попередніх дооцінок над сумою попередніх уцінок, що обліковується на рахунку 42 "Інший додатковий капітал", списувати на рахунок 44 "Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)";
- Головному управлінню методології бухгалтерського обліку та фінансування: до 21.10.2002 підготувати лист-запит до Мін'юсту щодо застосування Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14) стосовно обов'язковості залучення професійних експертів при переоцінці майна для цілей бухгалтерського обліку;
- до 01.11.2002 внести пропозиції щодо внесення змін та доповнень до Правил користування електричною енергією для населення (1357-99-п) та інших відповідних нормативних документів з метою приведення бухгалтерського обліку приладів обліку електричної енергії у відповідність із чинними Положеннями (стандартів) бухгалтерського обліку та Планом рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій (z0892-99) , попередньо опрацювавши їх з енергопостачальним компаніями.
2. Відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати" (z0027-00) :
- витрати звітного періоду відображати у момент виникнення зобов'язань;
- витрати, які неможливо пов'язати з певним періодом, відносити на той період, в якому вони були здійснені;
- рекомендувати підприємствам, які мають залишки готової продукції на складах, застосовувати 8 та 9 клас Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій (z0892-99) ;
- витрати на утримання органів управління "холдингових компаній", "виробничих об'єднань", а також утримання управлінь виробничо-технологічної комплектації (центральних складів) в бухгалтерському обліку відображати у складі адміністративних витрат на рахунку 92 "Адміністративні витрати";
- цільові кошти (державна підтримка вугільних підприємств, бюджетні кошти на погашення заборгованості з регресних позовів та одноразової допомоги шахтарям, бюджетне фінансування капітальних інвестицій, цільова надбавка до тарифу та інше) визнавати доходом від цільового фінансування і відображати за кредитом рахунку 718 "Одержані гранти та субсидії"; цільове фінансування капітальних інвестицій визнавати доходом одночасно з нарахуванням амортизації по придбаних (створених) за їх рахунок необоротних активах, по оборотних активах у момент списання їх вартості на витрати.
- Головному управлінню методології бухгалтерського обліку та фінансування:
до 25.11.2002, з метою упорядкування бухгалтерського обліку витрат майбутніх періодів вийти з пропозицією до керівництва Мінпаливенерго щодо надання Держвуглепрому доручення розробити перелік матеріалів довготривалого користування, витрати щодо яких відносяться на видобуток вугілля;
опрацювати і погодити в Мінфіні питання віднесення вартості покупної електроенергії до операційних витрат, якщо відповідно до статуту основним видом діяльності підприємства є передача електроенергії.
3. Всім підприємствам, що належать до сфери управління Мінпаливенерго:
при проведенні інвентаризації основних засобів керуватися Інструкцією з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів та документів і розрахунків, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 11.08.94 N 69 (z0202-94) , із змінами та доповненнями, з визначенням дати проведення інвентаризації, яка обов'язково має бути вказана в наказі про облікову політику підприємства;
до 31.12.2002 провести інвентаризацію сальдо рахунку 42 "Інший додатковий капітал" та впорядкувати операції з перенесення сальдо рахунків попереднього плану рахунків бухгалтерського обліку, які було перенесено на даний рахунок при трансформації балансу підприємства, при цьому фонди спеціального призначення, що були сформовані за рахунок прибутку або згідно із міжнародними стандартами бухобліку, не повинні відноситися до додаткового капіталу, приєднати до рахунку 44 "Нерозподілений прибуток, непокриті збитки" станом на 01.01.2000.
- Головному управлінню методології бухгалтерського обліку та фінансування вийти з пропозицією до керівництва Мінпаливенерго:
організувати навчання з підвищення кваліфікації керівників та головних бухгалтерів з питань вивчення національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку та їх застосування на підприємстві;
з метою переходу на консолідовану звітність вийти з пропозицією реформування вугільної галузі;
на виконання протоколу засідання Методради підготувати розпорядження Мінпаливенерго.
Методрада рекомендує:
- для цілей бухгалтерського обліку, у випадку істотного відхилення (збільшення або зменшення) балансової (первісна мінус знос) вартості об'єкта основних засобів від його справедливої вартості (більш ніж на 10%), здійснювати на дату балансу переоцінку окремих об'єктів основних засобів до вартості однорідної групи основних засобів, комісією, створеною із фахівців підприємства. У всіх інших випадках оцінку проводити із залученням професійних оцінювачів відповідно до вимог Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14) та інших нормативно-правових актів;
- директору НВЦ (Толочку Л.Г.) розглянути можливість застосування на підприємствах ПЕК обліку основних засобів за допомогою Єдиних комп'ютерних систем, розроблених ДП "Укренергоінформатизація";
- ДХК "Львіввугілля" та НАЕК "Енергоатом" в експериментальному порядку перейти на використання в бухгалтерському обліку Єдиних комп'ютерних систем, розроблених ДП "Укренергоінформатизація".
4. Результати проведеної роботи щодо вирішення порушених питань обговорити на наступному засіданні Методологічної ради.
Голова Методологічної ради
Секретар
Л.С.Лесик
Т.В.Зазимко