ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
З мотивів невідповідності Конституції України (
254к/96-ВР)
Указом Президента України від 25 грудня 2009 року N 1108 (
1108/2009)
"Про зупинення дії окремих положень постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329" зупинено дію пунктів 1-4, 6 постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329 (
1329-2009-п)
"Про залучення Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" у 2009 році кредитів під державні гарантії для реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із закупівлею вітчизняної сільськогосподарської техніки".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України (
254к/96-ВР)
, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" (
422/96-ВР)
звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність пунктів 1-4, 6 постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329 (
1329-2009-п)
(опубліковано в газеті "Урядовий кур'єр" від 11 грудня 2009 року N 231).
Зазначеною постановою (
1329-2009-п)
Кабінет Міністрів України погодився з пропозицією Міністерства аграрної політики України щодо залучення Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" під державні гарантії кредитів у сумі, що не перевищує 1,3 млрд. гривень, із сплатою відсоткової ставки за ними за рахунок коштів Стабілізаційного фонду, а також вирішив низку інших пов'язаних із залученням під державну гарантію зазначеного кредиту питань.
Названі положення постанови Кабінету Міністрів України (
1329-2009-п)
не відповідають Конституції України (
254к/96-ВР)
, виходячи з такого.
Згідно з Конституцією України (
254к/96-ВР)
Державний бюджет України і бюджетна система України встановлюються виключно законами (пункт 1 частини другої статті 92 (
254к/96-ВР)
) , одним з яких є закон України про Державний бюджет України на кожний рік.
Основним Законом держави (
254к/96-ВР)
встановлено, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків (частина друга статті 95 (
254к/96-ВР)
) .
У Рішенні Конституційного Суду України від 27 листопада 2008 року N 26-рп/2008 (
v026p710-08)
(справа про збалансованість бюджету) наголошено: "Зі змісту частини другої статті 95 Конституції України (
254к/96-ВР)
, якою встановлюється, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків, випливає, що вони не можуть визначатися іншими нормативно-правовими актами".
Відповідно до Конституції України (
254к/96-ВР)
затвердження Державного бюджету України, внесення змін до нього належить до виключних повноважень Верховної Ради України; прийняття законів належить до повноважень Верховної Ради України - парламенту, який є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75, пункти 3, 4 частини першої статті 85, стаття 91 (
254к/96-ВР)
) .
Основним Законом держави (
254к/96-ВР)
також установлено, що Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України, здійснює визначені Конституцією (
254к/96-ВР)
та законами України повноваження, видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції (частина третя статті 113, пункт 10 статті 116, частина перша статті 117 (
254к/96-ВР)
) .
Як наголосив Конституційний Суд України у Рішенні від 14 грудня 2000 року N 15-рп/2000 (
v015p710-00)
у справі про порядок виконання рішень Конституційного Суду України, "Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України (
254к/96-ВР)
) . Це означає, що право приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюється безпосередньо народом (статті 5, 38, 69, 72 Конституції України (
254к/96-ВР)
) , належить виключно Верховній Раді України (пункт 3 частини першої статті 85 Конституції України (
254к/96-ВР)
) і не може передаватись іншим органам чи посадовим особам. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України (
254к/96-ВР)
і повинні відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України (
254к/96-ВР)
) ".
Про неприпустимість втручання Уряду України у сферу виключної компетенції законодавця всупереч нормі пункту 3 частини першої статті 85 Конституції України (
254к/96-ВР)
Конституційний Суд України зазначав і в Рішенні від 8 вересня 2009 року N 19-рп/2009 (
v019p710-09)
.
Усупереч цим приписам Конституції України (
254к/96-ВР)
Уряд своїми постановами, які є підзаконними актами, надає за іноземними кредитами державні гарантії, що суттєво перевищують передбачений Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" (
835-17)
граничний обсяг гарантій у сумі 37 млрд. гривень (частина перша статті 14 Закону (
835-17)
) . Так, після видання зазначеної постанови Кабінету Міністрів України (
1329-2009-п)
сума зобов'язань щодо надання державних гарантій за кредитами становить понад 60 млрд. гривень.
Такі дії Кабінету Міністрів України призводять до розбалансування бюджету України, а відтак, порушують приписи Конституції України (
254к/96-ВР)
щодо прагнення держави до збалансованості бюджету України (частина третя статті 95 (
254к/96-ВР)
) .
У згаданому вище Рішенні від 27 листопада 2008 року N 26-рп/2008 (
v026p710-08)
Конституційний Суд України висловив позицію, за якою "положення частини третьої статті 95 Конституції України (
254к/96-ВР)
"держава прагне до збалансованості бюджету України" треба розуміти як намагання держави при визначенні законом про Державний бюджет України доходів і видатків та прийнятті законів, інших нормативно-правових актів, які можуть вплинути на доходну і видаткову частини бюджету, дотримуватися рівномірного співвідношення між ними".
Тож, вирішення постановою Кабінету Міністрів України N 1329 (
1329-2009-п)
питання щодо надання державних гарантій в обсязі, що перевищує встановлений Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" (
835-17)
граничний обсяг, не відповідає наведеним вище нормам статті 75, пунктів 3 і 4 частини першої статті 85, статті 91, частини другої статті 92, частин другої та третьої статті 95, частини третьої статті 113, пункту 10 статті 116, частини першої статті 117 Конституції України (
254к/96-ВР)
.
У зв'язку з наведеним прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності пунктів 1-4, 6 постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1329 (
1329-2009-п)
"Про залучення Національною акціонерною компанією "Украгролізинг" у 2009 році кредитів під державні гарантії для реалізації інвестиційних проектів, пов'язаних із закупівлею вітчизняної сільськогосподарської техніки".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України
|
В.ЮЩЕНКО
|
м. Київ, 25 грудня 2009 року
|
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)