МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
 
від 31.01.2002
Міністерства, відомства,
Рада Міністрів Автономної
Республіки Крим
Обласні, Київська та
Севастопольська міські
державні адміністрації
Міністерство освіти
Автономної Республіки Крим,
управління освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Кримський республіканський,
обласні, Київський та
Севастопольський міські
центри зайнятості
 
 
 
 
На виконання ст. 11 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) Державний центр зайнятості Міністерства праці та соціальної політики України розробив Методичні рекомендації щодо порядку використання коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття при організації професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітних, які погоджено постановою правління Фонду від 30.10.01. N 66 (v0066568-01) .
Методику розрахунків витрат на професійне навчання незайнятого населення за направленням державної служби зайнятості, яка розроблена Міністерством праці та соціальної політики України та погоджена з Міністерством освіти України (спільний лист від 26.06.98 NN ДЦ-06-1154, 1/9-262), вважати такою, що не застосовується.
 
Заступник державного секретаря Міністерства праці та соціальної політики України М.Солдатенко
 
Заступник державного секретаря Міністерства освіти і науки України Г.Науменко
 
 

Методичні рекомендації щодо порядку використання коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття при організації професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітних

Методичні рекомендації щодо порядку використання коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття при організації професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітних (далі - Методика) призначені для використання працівниками державної служби зайнятості та всіх типів навчальних закладів, підприємств, організацій, установ незалежно від форм власності та підпорядкування, що займаються професійним навчанням безробітніх, і вводиться в дію з 1 листопада 2001 року.
У Методиці враховані:
Указ Президента України від 28.02.1997 року N 187 (187/97) "Про заходи щодо забезпечення наповнення Державного бюджету та посилення фінансової бюджетної дисципліни";
постанови Кабінету Міністрів України:
від 31 січня 2001 року N 78 (78-2001-п) "Про реалізацію окремих положень частини першої статті 57 Закону України "Про освіту", частини першої статті 25 Закону України "Про загальну середню освіту", частини другої статті 18 і частини першої статті 22 Закону України "Про позашкільну освіту";
від 5 червня 2000 року N 898 (898-2000-п) "Порядок надання щорічної грошової винагороди педагогічним працівникам навчальних закладів державної та комунальної форми власності за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов'язків;
від 7 лютого 2001 року N 134 (134-2001-п) "Про впорядкування умов оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери";
наказ Міністерства освіти України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України від 27 жовтня 1997 р. N 383/239/131 (z0596-97) ;
накази Міністерства праці та соціальної політики України й Міністерства освіти і науки України;
пропозиції працівників обласних, міських (районних) центрів зайнятості, які займаються питаннями організації професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації (надалі - професійного навчання) безробітних, та навчальних закладів, підприємств, організацій та установ, де безпосередньо проводиться навчання.
У Методиці наведено приклади розрахунків за окремими напрямами фінансування та статтями витрат, в додатках до неї додаються примірні кошториси витрат на професійне навчання безробітних за індивідуальною і курсовою формами, безпосередньо на виробництві, в бюджетних і госпрозрахункових навчальних закладах та на факультетах перепідготовки безробітних з вищою освітою.
 

Загальні положення

Професійне навчання безробітних є одним із видів соціальних послуг, що надаються згідно з Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) , та сприяє запобігання масового безробіття, забезпеченню конкурентоспроможності безробітних на ринку праці.
Ця Методика розкриває основні методологічні принципи фінансування професійного навчання безробітних, порядок розрахунків між Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонд) в особі органів державної служби зайнятості та різними типами навчальних закладів (вищими, професійно-технічними закладами освіти, закладами післядипломної освіти), підприємствами, установами і організаціями, заснованих на різних формах власності (далі - навчальний заклад), що здійснюють професійне навчання безробітних, якщо інше не передбачено нормативно-правовими документами.
Напрямки фінансування професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітних:
 
1. Витрати, безпосередньо пов'язані з організацією і здійсненням професійного навчання безробітних (оплата навчання у навчальному закладі).
 
2. Оплата, при необхідності, медичного та наркологічного огляду безробітних, які направляються на навчання.
 
3. Компенсація витрат, пов'язаних з проїздом безробітних до місця навчання та у зворотному напрямку.
 
4. Витрати на проживання безробітних у період професійного навчання.
 
5. Витрати, пов'язані з впровадженням інноваційних гнучких технологій навчання, в т. ч. підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які здійснюють модульне навчання безробітних.
 
6. Розробка та видання навчальних планів та програм, навчально-методичних посібників, які замовляються Державним центром зайнятості.
 

1. Витрати, безпосередньо пов'язані з організацією і здійсненням професійного навчання безробітних (оплата навчання у навчальному закладі)

Розрахунок вартості навчання (кошторис) є обов'язковим додатком до кожного договору про організацію навчання, що укладається між центром зайнятості Автономної Республіки Крим, обласним, Київським та Севастопольським міським центрами зайнятості (надалі - регіональним центром зайнятості), або за його дорученням (в порядку делегування функцій) міським (районним) центром зайнятості згідно з відповідним наказом, і навчальним закладом, де буде здійснюватися професійне навчання безробітних.
Кошторис розробляється навчальним закладом на підставі навчального плану, програм і обсягу навчальної роботи, що додається до нього, і набирає чинної сили після погодження з представником центру зайнятості та затвердження керівництвом навчального закладу.
У випадках неузгодження між сторонами проектів навчально-програмної документації, обсягу навчальної роботи, кошторису витрат на стадії їх розгляду укладається протокол розбіжностей, що додається до договору.
Відповідальність за точність та достовірність вихідних даних, фінансових та бухгалтерських показників при розрахунках кошторису несуть працівники навчального закладу, які його розробляють та затверджують.
Якщо в ході складання кошторису є необхідність включити додаткові витрати, які не знайшли свого відображення у даній Методиці, але підтверджуються відповідними нормативами та документами, то їх можна віднести до вартості навчання, виходячи із прямих розрахунків або середніх витрат на одного учня (слухача) в місяць, що склалися в навчальному закладі за попередній період (місяць, квартал, рік).
Всі документи, що стосуються фінансових розрахунків, у тому числі і додатки до кошторису витрат, повинні бути підписані розпорядником фінансів (керівником чи заступником керівника) і головним бухгалтером навчального закладу та скріплені печаткою.
У разі потреби, перерахунки кошторису витрат в ході навчання оформляються відповідним додатком, в якому наводяться розрахунки за певний період навчання в попередніх та нових цінах для визначення нової загальної суми витрат за договором, після чого він підписується та скріпляється печатками обох сторін договору.
При зменшенні кількості слухачів в ході навчання за рахунок їх відсіву з різних причин загальна сума договору, як правило, не змінюється. Можливе лише зменшення витрат на господарські та навчальні цілі в залежності від виду професії (спеціальності) та кількості навчального часу, що залишився до закінчення навчання.
В кошторисі передбачаються такі статті витрат:
1.1. Заробітна плита.
1.2. Нарахування на заробітну плату.
1.3. Господарські та канцелярські витрати.
1.4. Навчальні витрати.
1.5. Накладні витрати.
1.6. Планові нагромадження.
У разі зміни нормативно-правових документів, що визначають вартість витрат професійного навчання безробітних, вносяться відповідні зміни до зазначеної Методики.
 

1.1. Заробітна плата

До цієї статті включаються витрати за проведення теоретичного навчання, в тому числі лабораторно-практичних занять, і виробничого навчання. Кількість годин, що підлягають оплаті, визначається на основі навчального плану та розрахунку обсягу навчальної роботи по кожній професії або спеціальності, з урахуванням, при потребі, розподілу груп на підгрупи, кількості членів екзаменаційної (кваліфікаційної) комісії, кожному з яких оплачується час проведення кваліфікаційного іспиту, передбачений відповідними документами, керівництво практикою та норм часу на ці цілі, тощо (додатки NN 3, 4)*.
При розрахунках витрат за цією статтею слід користуватися умовами оплати праці, затвердженими:
постановами Кабінету Міністрів України:
від 7 лютого 2001 року N 134 (134-2001-п) "Про впорядкування умов оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери";
від 31 січня 2001 року N 78 (78-2001-п) "Про реалізацію окремих положень частини першої статті 57 Закону України "Про освіту", частину першої статті 25 Закону України "Про загальну середню освіту", частину другої статті 18 і частини першої статті 22 Закону України "Про позашкільну освіту";
від 18 травня 2001 року N 541 (541-2001-п) "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери";
наказами Міністерства освіти України (Міністерства освіти і науки України) з наступними змінами та доповненнями до них:
від 02.04.93 р. N 90 (z0181-93) "Про затвердження Інструкції про оплату праці та розміри ставок заробітної плати професорсько-викладацького складу вищих навчальних закладів";
від 15.04.93 р. N 102 (z0056-93) "Про затвердження Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти";
від 7 червня 1996 р. N 195 (z0403-96) "Про затвердження норм часу для розрахунку і обліку навчальної роботи та Переліків основних видів методичної, наукової й організаційної роботи викладачів і Рекомендацій щодо запровадження їх у вищих закладах освіти 3 і 4 рівнів акредитації".
 
1.1.1. Заробітна плата викладачів
Заробітна плата викладачам навчальних закладів усіх форм власності, висококваліфікованим спеціалістам, які залучаються до професійного навчання безробітних, нараховується за ставками погодинної оплати праці згідно з додатком N 4 до постанови Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2001 р. N 134 (134-2001-п) .
 
Ставки погодинної оплати праці працівників усіх галузей економіки за проведення навчальних занять (станом на 31 серпня 2001 року)
 
Контингент Ставки погодинної оплати, гривень
професор доктор наук доцент або кандидат наук особи, які не мають наукового ступеня
Учні шкіл, професійно-технічних навчальних закладів, гімназій, ліцеїв, студенти вищих навчальних закладів I та II рівнів акредитації та інші аналогічні категорії учнів, робітники, працівники, слухачі курсів, які займають посади, що вимагають освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста, бакалавра; перепідготовка кадрів з видачею диплома молодшого спеціаліста, бакалавра. 6,13 4,85 4,15 3,46
Студенти вищих навчальних закладів III та IV рівнів акредитації 11,38 9,00 6,93 5,54
Аспіранти, слухачі курсів, які займають посади, що вимагають освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста, магістра; перепідготовка кадрів з видачею диплома спеціаліста, магістра. 13,13 10,39 8,31 6,93
 
Примітки:
Ставки погодинної оплати праці включають оплату за дні відпустки.
Ставки погодинної оплати праці дійсних членів (академіків) і членів-кореспондентів академій наук підвищуються на 25 відсотків (підстава - постанова Кабінету Міністрів України від 18 травня 2001 р. N 541 (541-2001-п) (розділ 1, пункт 2, підпункт в)).
Ставки погодинної оплати праці, що передбачені першим рядком, застосовуються при підготовці, перепідготовці і підвищення кваліфікації безробітних за робітничими професіями або перепідготовці, підвищенні кваліфікації працівників, які займають посади, що вимагають освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста, бакалавра, в різних типах навчальних закладів за проведення теоретичних та лабораторно-практичних занять.
Ставки погодинної оплати праці, що передбачені третім рядком, застосовуються при перепідготовці, підвищенні кваліфікації працівників, які займали або будуть працевлаштовані на посади, що вимагають освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста, магістра.
Ставки погодинної оплати праці, що передбачені першим та третім стовпчиком (професор, доцент) не стосуються посад, що займають у навчальному закладі працівники, які залучаються до професійного навчання безробітних, а мають відношення до їхнього вченого звання та наукового ступеню.
У випадках, коли теоретичне навчання проводять викладачі, для яких передбачені різні розміри погодинної оплати праці в залежності від наявності (наукового ступеня або вченого звання, необхідно це конкретизувати розшифровкою кваліфікаційного рівня виконавців та обсягу роботи, яку вони будуть виконувати (додаток N 4))*.
До проведення теоретичного навчання можуть залучатися майстри виробничого навчання за умови погодинної оплати праці та в межах, визначених законодавством України.
Довідково: Ставки погодинної оплати праці, що передбачені другим рядком додатку N 4 у взаємовідносинах навчальних закладів із державною службою зайнятості не застосовуються, тому, що особи, які навчаються за направленнями державної служби зайнятості, відносяться до контингенту слухачів, а не студентів.
 
1.1.2. Заробітна плата майстрів виробничого навчання та кваліфікованих робітників, які залучаються для виробничого навчання без звільнення від основної роботи
Оплата праці майстрів виробничого навчання здійснюється за місячними посадовими окладами або за годинними ставками, що визначаються шляхом ділення місячного посадового окладу майстра на середньомісячну норму тривалості робочого часу з урахуванням тижневого навантаження на слухачів в залежності від періоду та місця проведення виробничого навчання, яка у 2001 році складає:
при 40-годинному робочому тижні - 166,8 годин (2002 год.: 12 міс.);
при 36-годинному робочому тижні - 150,6 годин (1807,2 год.: 12 міс.).
Наприклад, середньомісячна годинна ставка майстра виробничого навчання з місячним посадовим окладом 165 грн. і 40-годинним робочим тижнем у 2001 році становить - 165 грн.:166,8 = 0,99 грн.
До розрахунку оплати праці майстрів виробничого навчання включаються додатково кошти на оплату частини щорічної відпустки за фактично відпрацьований період часу із слухачами за направленням державної служби зайнятості.
Заробітна плата майстра виробничого навчання встановлюється навчальним закладом, в штатному розписі якого він знаходиться, згідно з відповідними нормативно-правовими документами.
Зокрема, місячний посадовий оклад майстра виробничого навчання відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2001 р. N 134 (134-2001-п) "Про впорядкування умов оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери", з 1 березня 2001 року визначено в межах 140-185 грн. (станом на 31 серпня 2001 року).
Оплата праці майстрів виробничого навчання за місячними посадовими окладами здійснюється лише у випадках, якщо в навчальній групі більше половини слухачів - неповнолітня молодь віком до 18 років. В цьому випадку майстер виробничого навчання наказом по навчальному закладу закріплюється за навчальною групою на період навчання з повною відповідальністю за них (слухачів) та виконанням посадових обов'язків керівника групи, що діють в цьому навчальному закладі.
Розрахунок оплати праці майстрам виробничого навчання за годинними ставками проводиться шляхом множення годинної ставки на кількість годин виробничого навчання відповідно до навчального плану.
Кількість майстрів виробничого навчання залежить від кількості слухачів в навчальній групі. Так, на 20-30 слухачів може призначатися 2 майстра виробничого навчання з оплатою праці одному з них за місячним посадовим окладом при наявності відповідних підстав, а при їх відсутності (підстав) - за годинними ставками.
Заробітна плата майстрів виробничого навчання потребує розшифровки з конкретизацією виконавців, обсягу робіт та розміру оплати праці на підставі тарифікаційного протоколу, який зберігається у навчальному закладі.
У випадках, коли до виробничого навчання залучаються викладачі теоретичних дисциплін, оплата їх праці розраховується за годинними ставками майстра виробничого навчання, виходячи із мінімального місячного посадового окладу (у 2001 році - 140 грн.), або відповідно до тарифікації його як майстра виробничого навчання, що проводиться за місцем основної роботи.
Якщо керівництво виробничим навчанням (виробничою практикою) безробітних, включаючи навчання за індивідуальними планами і програмами безпосередньо на виробництві, за направленням та замовленням державної служби зайнятості проводять інженерно-технічні працівники або висококваліфіковані робітники (інструктори) без звільнення їх від основної роботи, оплата їх праці встановлюється у таких розмірах: 5 відсотків суми основної заробітної прати, яку вони отримують за основним місцем роботи, за наявності 1-2 слухачів, 10 відсотків - 3-4 слухача (додаток N 1)*.
Не допускається одночасно оплата праці майстра виробничого навчання та керівника виробничого навчання чи виробничої практики за один і той самий період навчання.
У разі проведення стажування спеціалістів із числа безробітних оплата праці керівнику стажування здійснюється із розрахунку 8 академічних годин на місяць на одного слухача. Оплата стажування безробітних за робітничими професіями здійснюється на умовах оплати навчання за індивідуальною формою безпосередньо на виробництві.
 
1.1.3. Заробітна плата інших працівників навчального закладу, підприємства, організації, установи
 
Заробітна плата адміністративно-господарського, навчально-допоміжного та обслуговуючого персоналу, що включається до кошторису, не повинна перевищувати 15% від суми заробітної плати викладачів, майстрів виробничого навчання та інженерно-технічних працівників або висококваліфікованих робітників без звільнення їх від основної роботи, які залучаються для виробничого навчання.
 

1.2. Нарахування на заробітну плату

Нарахування на заробітну плату (на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, тощо), справляння податків та зборів здійснюються відповідно до законодавства України.
Зокрема, на 2001 рік встановлені наступні розміри внесків у відсотках до сум фактичних витрат на оплату праці та інших виплат найманим працівникам, які підлягають обкладенню прибутковим податком з громадян:
внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування:
пенсійне страхування - 32%;
страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням - 2,5%;
страхування на випадок безробіття (з 1 липня 2001 року) - 2,5%;
страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (введено в дію з 1 квітня 2001 року). Розмір страхових тарифів визначається для кожного підприємства окремо з урахуванням класу професійного ризику згідно з нормативно-правовими документами;
інші відрахування, що здійснюються від загального розміру витрат на оплату праці, коли це передбачено законодавством України.
 

1.3. Господарські та канцелярські витрати

Відповідно до діючих нормативних документів до основних господарських витрат навчальних закладів відносяться:
орендна плата;
теплопостачання;
послуги з водопостачання та водовідведення;
оплата вартості енергоносіїв для створення необхідних умов проведення навчального процесу.
Вартість господарських витрат розраховується на основі діючих норм і нормативів прямим розрахунком або виходячи із середніх фактичних витрат на одного учня (слухача) в місяць, що склалися в навчальному закладі за попередній період (місяць, квартал, рік), з урахуванням планового контингенту.
Орендна плата розраховується в залежності від площі навчального приміщення, що використовується з навчальною метою, і ставки орендної плати, що визначається в установленому порядку.
Наприклад:
для теоретичного навчання слухачів буде використовуватись на протязі 1,5 місяців навчальний клас (кабінет) площею 45 кв. м., для виробничого навчання - на протязі 1 місяця майстерня площею 60 кв. м.
S ор. пл. = (вартість орендної плати за 1 кв. м. площі навчального кабінету в місяць х 45 кв. м. х 1,5 місяці) + (вартість орендної плати за 1 кв. м. площі майстерні в місяць х 60 кв. м. х 1 місяць),
де S - сума.
Якщо професійне навчання безробітних здійснюється у приміщеннях будівлі, що знаходиться на балансі навчального закладу, то до кошторису витрат включаються витрати на утримання навчальних приміщень, що розраховані виходячи із середніх витрат на одного учня (слухача).
Витрати за теплопостачання (опалення) розраховуються на підставі розмірів приміщення, в якому проводиться навчання, вартості опалення за 1 кв. м. площі навчального приміщення і порядку розрахунків навчальним закладом за опалення протягом опалювального періоду або року.
Наприклад: при тих же умовах, що приведені для розрахунку орендної плати, вартість опалення становить:
S опалення = вартість опалення за 1 кв. м. площі в місяць х [(45 кв. м. х 1,5 місяці) + (60 кв. м. х 1 місяць)].
Витрати за послуги з водопостачання та водовідведення (каналізаційних стоків) розраховується на підставі діючих норм витрат води на одного учня на добу (місяць), кількості слухачів у навчальній групі, вартості одиниці об'єму води або стоків і терміну навчання, або за фактичними середніми витратами (за даними лічильника та платіжними документами), що припадають на одного учня (слухача) навчального закладу.
Наприклад:
навчальна група в кількості 16 слухачів проходить теоретичне навчання тривалість 1,5 місяці (34 робочих дні). Середня норма витрат на добу для професійно-технічних закладів освіти відповідно до СНіПу 2.04.01-85 (стор. 40) становить: холодної води - 12 літрів, гарячої води - 8 літрів. При відсутності гарячої води загальна норма витрат на добу на одного слухача становить - 20 літрів води.
S води = (вартість 1 літра холодної води х 16 слухачів х 12 літрів х 34 дня) + (вартість 1 літра гарячої води х 16 слухачів х 8 літрів х 34 дня);
S стоків = вартість 1 літра стоків х 16 слухачів х 34 днів х 20 літрів.
Оплата вартості енергоносіїв для створення необхідних умов проведення навчального процесу (освітлення, вентиляція та підігрів повітря навчальних приміщень із застосуванням електричних приладів, тощо) розраховуються на підставі тарифу вартості за 1 кВт/годину, потужності електроприладів і середньої тривалості користування ними, що залежить від сезону, розташування приміщення, початку та закінчення навчального процесу. До цих витрат не включається електроенергія, що використовується для навчальних потреб.
Наприклад:
під час теоретичного навчання тривалістю 1,5 місяці (34 дні) для освітлення навчального приміщення використовуються 10 ламп потужністю 60 Вт. кожна:
S ел. ен. = вартість 1 х кВт/години х 0,060 кВт. х 10 шт. х 34 дні х середню тривалість роботи освітлювальних приладів у день.
Канцелярські видатки для ведення діловодства контингенту, який направлено на навчання державною службою зайнятості, розраховуються, виходячи з фактичних витрат на одного учня, що склалися в навчальному закладі за минулий період (місяць, квартал), або прямими розрахунками з розшифровкою витрат на конкретну навчальну групу із числа безробітних.
Наприклад: навчальна група в кількості 16 слухачів проходить теоретичне навчання тривалістю 1,5 місяці. Кількість учнів (плановий контингент) у навчальному закладі за минулий період становила 261 чол.
S канц. витрат = (сума канцелярських витрат за минулий квартал) х 16 слухачів х 1,5 міс.) : (261 + 16).
Витрати на придбання канцелярських товарів для користування слухачами і викладачами до кошторису не включаються.
 

1.4. Навчальні витрати

До цієї статті включаються витрати на:
придбання сировини і матеріалів, що використовуються з навчальною метою;
придбання і тиражування роздаткових бланків навчальної документації, що необхідні і застосовуються у ході навчання;
придбання малоцінних і швидкозношуваних предметів, інструменту, спецодягу чи компенсація за їх використання;
оплату енергоносіїв, палива, природного газу, води, що використовуються для навчальних потреб;
амортизацію (знос основних засобів) устаткування та обладнання (відшкодування за користування);
оплату бланків державного зразка про закінчення навчання та присвоєння відповідної професії (спеціальності), кваліфікації;
компенсація витрат, пов'язаних з відрядженням педагогічних кадрів, які здійснюють безпосередньо професійне навчання в іншій місцевості.
Вартість сировини і матеріалів для проведення лабораторно-практичних занять та виробничого навчання в лабораторіях, майстернях навчального закладу і на підприємствах при навчанні за індивідуальними навчальними планами (засвоєння первинних умінь і навичок), розраховується відповідно до навчальних планів і програм за кожною конкретною професією.
До неї не включаються витрати на сировину і матеріали, що застосовуються для виготовлення продукції, що підлягає реалізації навчальним закладом.
Витрати на придбання сировини і матеріалів включаться до кошторису на підставі розрахунків для виконання необхідної кількості робіт відповідно до діючих нормативів та їх вартості, що оформляється окремим додатком. В разі відсутності нормативів, вони розглядаються, як тимчасові, педагогічною (методичною) радою навчального закладу, де буде здійснюватися це навчання, за погодженням з регіональним центром зайнятості.
Використання та списання сировини і матеріалів на навчальні цілі проводиться навчальним закладом у встановленому порядку. Копії відповідних документів направляються центру зайнятості, з яким укладено договір.
Витрати на придбання і тиражування роздаткових бланків навчальної документації, що необхідні для застосування у ході навчання (наприклад: бланки, то використовуються з навчальною метою) включаються до кошторису при умові необхідності забезпечення ними навчального процесу. Перелік, кількість і вартість цих роздаткових матеріалів погоджуються з регіональним центром зайнятості.
Витрати на придбання спеціальної літератури та забезпечення нею безробітних до кошторису не включається.
Для забезпечення слухачів навчально-програмною документацією за модульною системою навчання та перспективним застосуванням її для навчання слухачів наступної групи до кошторису витрат додатково, в разі необхідності, включається вартість тиражування цієї документації або регіональний центр зайнятості може розмістити це замовлення (тиражування навчально-програмної документації) за окремим договором.
Витрати на придбання малоцінних і швидкозношуваних предметів, інструменту, спецодягу можуть бути розраховані відповідно до затверджених норм їх використання для даної професії (спеціальності), терміну використання і кількості слухачів у навчальній групі або згідно з методикою розрахунку середніх витрат на 1-го учня, слухача.
Кошти на амортизацію устаткування і обладнання розраховуються на підставі їх балансової вартості на кінець звітного періоду та норм амортизаційних відрахувань (зносу основних засобів), що визначаються відповідно до Закону України від 22.05.1997 року N 283/97-ВР (283/97-ВР) "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" та Інструкції з обліку основних засобів і інших необоротних активів бюджетних установ від 17.07.00 N 64 (z0459-00) , затвердженої Державним казначейством України.
До навчальних витрат відносяться також вартість енергоносіїв, палива, газу, води, що використовуються для навчальних потреб. Розрахунок цих витрат проводиться у відповідності з навчальними програмами з урахуванням кількості годин роботи устаткування, обладнання та їх технічними характеристиками.
До кошторису включаються також витрати, пов'язані з оплатою вартості документів (бланків) про освіту державного зразка про закінчення навчання та присвоєння відповідної професії (спеціальності), кваліфікації, що видаються навчальним закладом, та дають право на працевлаштування безробітного за набутою професією (спеціальністю). Наприклад, при навчанні за професією "водій", документом, що дає право на працевлаштування, є посвідчення водія, яке видається у разі успішного складання іспитів, органом державної автомобільної інспекції.
До кошторису в разі необхідності можуть включатися кошти на відрядження лише викладацьких кадрів і майстрів виробничого навчання, які залучаються до професійного навчання безробітних в іншій місцевості. Кошти розраховуються відповідно до діючої Інструкції про відрядження (z0218-98) .
Разові витрати на придбання обладнання і устаткування, будівельні та інші роботи, що проводяться з метою розвитку та укріплення матеріально-технічної бази навчального закладу до кошторису не включаються.
У разі організації професійного навчання безробітних за модульною системою для розрахунку витрат застосовується вищенаведена Методика.
Додатково треба врахувати, що:
за основу розрахунку витрат береться навчальний план та програма, що затверджені та погоджені в установленому порядку (для навчання за професією, яка проліцензована навчальним закладом), при застосуванні традиційної форми навчання;
оплата витрат, що не залежать від кількості слухачів у навчальній групі (в разі застосування діючих нормативів прямим розрахунком), а саме: господарські витрати (оренда, опалення, електроенергія на побутові потреби), канцелярські товари, навчальні витрати (вартість журналів теоретичного та виробничого навчання), розраховується за середніми розмірами цих витрат при навчанні групи кількістю 10-11 слухачів, або за фактичними витратами, що підтверджуються відповідними документами.
Додатково до навчальних витрат, у разі необхідності, включаються вартість тиражування модульної навчальної документації для користування нею в ході навчання кожним слухачем та перспективним застосуванням її для навчання слухачів наступної групи.
У разі дострокового закінчення навчання окремими слухачами (швидко засвоїли програмний матеріал) заробітна плата педагогічних працівників нараховується щомісячно за весь період навчання незалежно від кількості слухачів у навчальній групі. Коригуванню в бік зменшення підлягають лише господарські витрати, які залежать від чисельності слухачів у навчальній групі.
 

1.5. Накладні витрати

Ця стаття витрат застосовується для державних навчальних закладів, що визнані як неприбуткові.
До цієї статті включаються витрати, що не ввійшли до інших (вище наведених) статей, але є необхідними для забезпечення діяльності закладу освіти при здійсненні професійного навчання безробітних, що підтверджується при остаточних розрахунках (у виконавчому кошторисі) відповідними документами і відноситься до собівартості наданих послуг.
Наприклад, це може бути: оплата послуг банків чи обчислювальних центрів; складування та зберігання матеріалів, необхідних для навчання; поточні витрати природоохоронного утримання та призначення; санітарного, медичного та екологічного забезпечення; витрати на утримання протипожежної і сторожової охорони; компенсація пропорційної частини витрат проведення міських та міжміських (в межах регіону) телефонних переговорів; поповнення бібліотечного фонду та інші витрати, що підлягають відшкодуванню замовником згідно з законодавством України.
Накладні витрати, що включаються до кошторису не повинні перевищувати 10 відсотків від вартості навчання, без урахування витрат на придбання сировини і матеріалів на навчальні потреби.
 

1.6. Планові нагромадження

 
(не застосовується для навчальних закладів, що визнані як неприбуткові)
Сума планових нагромаджень визначається в розмірі не більше 15 відсотків від вартості навчання, але без урахування витрат на придбання сировини і матеріалів на навчальні потреби.
Ці кошти призначені для покриття непередбачених цією Методикою витрат, що є необхідними для здійснення якісного професійного навчання безробітних.
 

2. Оплата, при необхідності, медичного та наркологічного огляду безробітних, які направляються на навчання

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 6 листопада 1997 року "Про обов'язковий профілактичний наркологічний огляд і порядок його проведення" (1238-97-п) для працівників окремих професій та видів діяльності, зазначених у Постанові, та відповідно до листа Міністерства охорони здоров'я України від 11.03.98 р. N 66 (z0210-98) передбачено проведення обов'язкового профілактичного наркологічного або медичного огляду, що проводиться за рахунок коштів замовника.
При організації професійного навчання безробітних в разі потреби проведення медичного огляду з оформленням, або без оформлення, особистої медичної книжки (бланк ОМК-1), проведення наркологічного та санітарного огляду, необхідних для зарахування на навчання до навчальної групи або для поселення у гуртожиток, виконання програми навчання та отримання після його закінчення відповідного документу державного зразка, який необхідний для працевлаштування, можливе включення вартості цих послуг до кошторису витрат без нарахування на неї планових нагромаджень (накладних витрат) або оплата їх за окремим договором між органами державної служби зайнятості та установами охорони здоров'я на місцях.
У разі неможливості проведення за місцем проживання медичного, наркологічного, санітарного огляду безробітних, які виявили бажання пройти професійне навчання за направленням державної служби зайнятості, дозволяється оплата проїзду до населеною пункту, де розташовано регіональний медичний, наркологічний диспансер відповідного огляду населення даної місцевості, та у зворотному напрямку при наявності підтверджуючих документів.
 

3. Компенсація витрат, пов'язаних з проїздом безробітних до місця навчання та у зворотному напрямку

Відповідно до Порядку надання матеріальної допомоги у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного, що затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20.11.2000 року N 308 (z0916-00) , зареєстрованого у Мінюсті України 14 грудня 2000 року за N 916/5137 (з урахуванням наступних змін та доповнень), при організації професійного навчання безробітних, що здійснюється у навчальних закладах іншої місцевості, тобто не за місцем проживання (реєстрації) безробітного, державна служба зайнятості оплачує витрати на проїзд до місця навчання (в зв'язку з його початком) та у зворотному напрямку (по закінченню навчання).
У разі проведення навчання у навчальному закладі, що знаходиться за межами населеного пункту, де проживає безробітний, центр зайнятості розглядає питання доцільності оплати щоденного проїзду замість витрат на його проживання за місцем навчання.
Керівництво центру зайнятості приймає рішення щодо компенсації оплати щоденного проїзду за умови:
поважних причин, що перешкоджають проживати за місцем знаходження навчального закладу (необхідність догляду за хворими членами сім'ї на підставі медичної довідки, неможливість залишити без нагляду малих дітей, тощо);
транспортна доступність, що дає можливість без запізнень, пропусків занять присувати та повертатися з місця навчання;
якщо вартість цього щоденного проїзду в незначній мірі відрізняється від вартості проживання за місцем знаходження навчального закладу.
Безробітним, у яких закінчився термін отримання будь-якого виду забезпечена згідно із Законами України "Про зайнятість населення" (803-12) та "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) , і які проходять професійне навчання за направленням державної служби зайнятості, проводиться оплата фактичних витрат на проїзд до навчального закладу і у зворотному напряму в міському транспорті загального користування (крім таксі) із Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття на підставі маршрутного листа.
 

4. Витрати на проживання безробітних у період професійного навчання

Згідно з п. 27 Порядку надання матеріальної допомоги у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного, що затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20.11.2000 року N 308 (z0916-00) , зареєстрованого у Мінюсті України 14 грудня 2000 року за N 916/5137, при організації професійного навчання безробітних, що здійснюються у навчальних закладах іншої місцевості, державна служба зайнятості відшкодовує вартість проживання безробітного у цей період.
 

5. Розробка та видання навчальних планів та програм, навчально-методичних посібників, які замовляються Державним центром зайнятості

Вартість разових робіт за розробку навчальним закладом або залученими до цього педагогічними працівниками навчальних планів і програм може здійснюватися лише за замовленням Державного центру зайнятості і оформляється окремим договором і кошторисом до нього.
Розробка навчальним закладом навчально-програмної та методичної документації з організації професійного навчання безробітних для внутрішнього використання не оплачується.
 

6. Витрати, пов'язані з впровадженням інноваційних гнучких технологій з навчання, в т. ч. підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які здійснюють модульне навчання безробітних

Відповідно до п.п. 5.2, 5.3, 6.3 Положення про організацію професійного навчання незайнятого населення за модульною системою (наказ Міністерства праці та соціальної політики України і Міністерства освіти України від 08.07.99 N 113/247 (z0528-99) ) до викладацької роботи за модульною системою залучаються педагогічні працівники, які повинні пройти підвищення кваліфікації і отримати відповідний сертифікат. З цією метою регіональний центр зайнятості укладає угоду (договір) з навчальним закладом, обов'язковим додатком до якої є кошторис витрат, що складається відповідно до діючого законодавства та цих методичних рекомендацій.
 
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України",
N 2, 2002 р.
 
_____________
* Додатки не наводяться.