ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
12.04.2010 N 4490

Про розгляд листа

Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув Ваш лист від 26.02.2010 N 814/07 щодо формування квартальних планів роботи інспекції, в частині здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища (в т.ч. охорону земель) та екологічною безпекою та, в межах компетенції, повідомляє наступне.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (877-16) (далі - Закон про контроль) планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.
Орган державного нагляду (контролю) визначає у віднесеній до його відання сфері критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності.
З урахуванням значення прийнятного ризику для життєдіяльності всі суб'єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю), відносяться до одного з трьох ступенів ризику: з високим, середнім та незначним.
Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю).
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності і періодичність проведення планових заходів, затверджуються Кабінетом Міністрів України за поданням органу державного нагляду (контролю).
Так, на сьогоднішній день контролюючими органами розроблено, а Кабінетом Міністрів України затверджено 46 постанов про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності.
Слід зазначити, що державний нагляд (контроль) здійснюється у різних сферах життєдіяльності людини.
Кожна сфера господарської діяльності може нести в собі певні ризики для держави, життя та здоров'я людини або для суспільства.
Проте, в різних сферах повинні бути враховані ризики притаманні саме цій сфері господарської діяльності, які не можуть бути спільними для всіх.
Так, наприклад, критерієм ризику в сфері здійснюваного Держцінінспекцією державного нагляду (контролю) за додержанням державної дисципліни цін, відповідно до Закону України "Про ціни і ціноутворення" (507-12) , не може бути наявність робіт з підвищеною небезпекою, важкими та шкідливими умовами праці, оскільки нагляд в зазначеній сфері здійснює Держгірпромнагляд, згідно з Законом України "Про охорону праці" (2694-12) .
Саме порушення суб'єктом господарювання державної дисципліни цін і є одним із критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження діяльності з реалізації суб'єктами господарювання продукції, товарів і послуг, щодо яких запроваджено державне регулювання цін (тарифів), відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2008 N 483 (483-2008-п) "Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності і визначається періодичність проведення планових заходів, пов'язаних з державним наглядом (контролем) за додержанням порядку формування, встановлення та застосування цін (тарифів)".
В свою чергу, такий критерій ризику, як наявність негативного впливу на навколишнє природне середовище може бути критерієм ризику тільки при здійсненні державного нагляду (контролю) Мінприроди.
Так, на виконання вимог Закону про контроль (877-16) , Міністерством охорони навколишнього природного середовища України було розроблено, а Кабінетом Міністрів України затверджено постанову від 19.03.2008 N 212 (212-2008-п) "Про затвердження критеріїв розподілу суб'єктів господарювання за ступенем ризику їх господарської діяльності для навколишнього природного середовища та періодичності здійснення заходів державного нагляду (контролю)".
Стосовно постанов Кабінету Міністрів України, за якими на Вашу думку, оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності для навколишнього природного середовища, слід зазначити, що постанова Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2007 року N 1324 (1324-2007-п) "Про затвердження Порядку розподілу суб'єктів господарювання за ступенем ризику їх господарської діяльності для безпеки життя і здоров'я населення, навколишнього природного середовища щодо пожежної безпеки" (далі - Постанова N 1324) та постанова від 28 травня 2008 року N 493 (493-2008-п) "Про затвердження критеріїв розподілу суб'єктів господарюванню за ступенем ризику від провадження господарської діяльності для безпеки життя і здоров'я населення, навколишнього природного середовища та, періодичності здійснення заходів державного нагляду (контролю)" (далі - Постанова 493) були розроблені Міністерством України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.
Так, Постанова N 1324 (1324-2007-п) визначає ступінь ризику від здійснюваної суб'єктами господарювання господарської діяльності у сфері пожежної безпеки, а Постанова N 493 (493-2008-п) - в сфері цивільного захисту.
Крім того, постанова Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року N 477 (477-2009-п) "Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів з державного контролю за використання та охороною земель", на виконання вимог Закону про контроль, була розроблена Державним комітетом України із земельних ресурсів.
З огляду на зазначене, та враховуючи, що Державна екологічна інспекція у Вінницькій області є органом державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, квартальні плани роботи інспекції, в частині здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, повинні формуватися на підставі Постанови N 212 (212-2008-п) .
Перший заступник Голови
В.П.Загородній