ПРЕЗИДІЯ ФЕДЕРАЦІЇ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
10.06.2010 N П-41-6

Про посилення контролю з боку профспілок за дотриманням державних соціальних стандартів і нормативів та державних соціальних гарантій

З метою підвищення результативності діяльності усіх організаційних ланок профспілок в питаннях організації та здійсненні контролю за дотриманням державних соціальних стандартів і нормативів та державних соціальних гарантій, передбаченого статтею 25 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (2017-14) , президія Федерації професійних спілок України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Узяти до відома інформацію про стан дотримання державних соціальних стандартів і нормативів та державних соціальних гарантій (додаток 1).
2. Членським організаціям ФПУ відповідно до їх повноважень:
2.1. При укладанні галузевих та регіональних угод домагатися:
- прискорення розробки та затвердження соціальних стандартів і нормативів, передбачених Державним класифікатором соціальних стандартів і нормативів, затвердженим і введеним в дію наказом Мінпраці України від 17 червня 2002 року N 293 (v0293203-02) (додаток 2);
- запровадження моніторингу застосування та фінансового забезпечення соціальних стандартів і нормативів;
- офіційного затвердження органами місцевого самоврядування регіональних розмірів прожиткового мінімуму, якщо вони перевищують законодавчо установлений рівень. Використовувати цей показник для оцінки рівня життя в регіоні, розроблення та реалізації регіональних соціальних програм, індексації грошових доходів населення, визначення права на призначення соціальної допомоги, що фінансується за рахунок місцевих бюджетів.
2.2. Проводити перевірки дотримання державних соціальних стандартів і нормативів та державних соціальних гарантій, з результатами яких ознайомлювати органи влади та органи місцевого самоврядування, регулярно розглядати на засіданнях територіальних тристоронніх комісій заходи щодо усунення допущених порушень.
2.3. Систематично на засіданнях колегіальних органів розглядати питання діяльності профспілкових організацій щодо забезпечення дотримання державних соціальних стандартів і нормативів та державних соціальних гарантій у поточній соціально-економічній ситуації.
2.4. Посилити правовий захист членів профспілок в частині дотримання державних соціальних стандартів і нормативів та державних соціальних гарантій.
3. Керівництву ФПУ:
3.1. Ініціювати розгляд Національною тристоронньою соціально-економічною радою за участю Президента України В.Ф.Януковича питання щодо стану дотримання законодавства про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії.
3.2. Провести консультації з Кабінетом Міністрів України та об'єднаннями роботодавців щодо прискорення актуалізації наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг для розрахунку прожиткового мінімуму.
4. Голові ФПУ, народному депутату України Хара В.Г. в порядку законодавчої ініціативи внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції до законів України:
- "Про прожитковий мінімум" (966-14) щодо збільшення прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які відповідно до законодавства підлягають обов'язковому державному соціальному страхуванню, на розмір ставки податку з доходів фізичних осіб, а також щодо затвердження щороку прожиткового мінімуму Верховною Радою України окремим законом до початку розгляду проекту закону про Державний бюджет України на відповідний рік;
- "Про індексацію грошових доходів населення" (1282-12) щодо проведення індексації грошових доходів громадян в межах двократного розміру прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення;
- "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" (1768-14) щодо надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, виходячи не з рівня забезпечення прожиткового мінімуму (як за нині діючою редакцією), а з розміру прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
5. Звернутися до Президента України як гаранта дотримання конституційних прав громадян з пропозицією забезпечити безумовне виконання Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (2017-14) , зокрема щодо остаточного офіційного затвердження соціальних нормативів у сферах охорони здоров'я, соціального обслуговування, забезпечення навчальними закладами, обслуговування закладами культури, як правової основи для належного забезпечення відповідних прав громадян.
6. Медіа-центру (Работа Ю.І.) та Департаменту з питань соціального захисту апарату ФПУ (Голеусова Г.З.) забезпечити періодичне розміщення на сайті ФПУ інформації центральних органів виконавчої влади про стан розробки, затвердження та запровадження державних соціальних стандартів і нормативів.
7. Контроль за виконанням постанови покласти на заступника Голови ФПУ Українця С.Я.
Голова ФПУ
В.Г.Хара

Додаток 1
до постанови президії ФПУ
10.06.2010  N П-41-6

ІНФОРМАЦІЯ

про стан дотримання державних соціальних стандартів і нормативів та державних соціальних гарантій

Курс на перетворення України в соціальну державу в умовах поглиблення ринкових трансформацій в економіці вимагає активізації державної політики у сфері соціального захисту населення та підвищення її ефективності.
Правові відносини у цій сфері регулюються Законами України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (2017-14) , "Про прожитковий мінімум" (966-14) , "Про індексацію грошових доходів населення" (1282-12) , "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" (1768-14) та іншими нормативно-правовими актами.
Метою встановлення державних соціальних стандартів та нормативів є визначення механізму реалізації соціальних прав та державних соціальних гарантій громадян, визначених Конституцією України (254к/96-ВР) , визначення пріоритетів державної соціальної політики щодо забезпечення потреб людини в матеріальних благах і послугах та фінансових ресурсах для їх реалізації, визначення та обґрунтування розмірів потреби в коштах Державного бюджету України (2154-17) , бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, соціальних фондів на соціальний захист та утримання соціальної сфери.
На основі соціальних стандартів визначаються розміри основних соціальних гарантій: мінімального розміру заробітної плати, мінімального розміру пенсії за віком, розмірів державної соціальної допомоги та інших соціальних виплат.
Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (від 5 жовтня 2000 року N 2017-III (2017-14) ) об'єднанням профспілок надано право відповідно до їх повноважень проводити перевірки дотримання державних соціальних стандартів і нормативів та державних гарантій, з результатами яких вони ознайомлюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування (стаття 25).
Для проведення цієї роботи необхідне відповідне нормативно-інформаційне забезпечення.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 17.05.2002 N 643 (643-2002-п) наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 17.06.2002 N 293 (v0293203-02) за погодженням з профспілками затверджено Державний класифікатор соціальних стандартів і нормативів.
Класифікатор (v0293203-02) розроблено з метою забезпечення визначених Конституцією України (254к/96-ВР) соціальних прав і державних соціальних гарантій достатнього життєвого рівня кожного громадянина, законодавчого встановлення найважливіших державних соціальних стандартів і нормативів, диференційованого за соціально-демографічними ознаками підходу до визначення нормативів, наукового обґрунтування норм споживання, гласності, громадського контролю за їх дотриманням.
Класифікатором (v0293203-02) визначено, що об'єктами класифікації є державні соціальні стандарти та нормативи у сферах:
доходів населення, соціального обслуговування, житлово-комунального обслуговування, транспортного обслуговування та зв'язку, охорони здоров'я, забезпечення навчальними закладами, обслуговування закладами фізичної культури та спорту, побутового обслуговування, торгівлі і громадського харчування, соціальної роботи з дітьми, молоддю, різними категоріями сімей (додаток 2 до постанови).
У Класифікаторі (v0293203-02) визначено центральні та місцеві органи виконавчої влади, які є відповідальними за розроблення державних соціальних стандартів і нормативів та проведення моніторингу їх застосування і фінансового забезпечення (додаток до інформації).
Проте процес розроблення державних соціальних стандартів і нормативів, передбачених Державним класифікатором (v0293203-02) , йде дуже повільно. На цей час у сферах охорони здоров'я, соціального, житлово-комунального обслуговування та забезпечення навчальними закладами затверджено та введено в дію 85-95% соціальних стандартів і нормативів. У сферах соціальної роботи з дітьми, молоддю, різними категоріями сімей, транспортного обслуговування та зв'язку - 60-75%. В інших сферах затверджено та введено в дію близько 50% норм і нормативів.
Проведення перевірок дотримання державних соціальних стандартів і нормативів та державних соціальних гарантій з боку об'єднань профспілок здійснюватиметься на основі моніторингу їх застосування. Статтею 24 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (2017-14) передбачено здійснення постійного державного моніторингу у сфері застосування та фінансового забезпечення державних соціальних стандартів і нормативів. Це передбачатиме:
- щомісячну оцінку вартісної величини основних державних соціальних стандартів;
- ведення державного статистичного обліку щодо дотримання державних соціальних стандартів і нормативів;
- поточне коригування вартісних величин державних соціальних нормативів та нормативів витрат (фінансування) залежно від зміни цін та інших умов їх формування.
Порядок проведення моніторингу застосування державних соціальних стандартів і нормативів та їх фінансового забезпечення визначається Кабінетом Міністрів України. Однак до нинішнього часу цього порядку не визначено.
Статтею 6 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (2017-14) зазначено, що базовим державним соціальним стандартом є прожитковий мінімум, на основі якого визначаються основні державні соціальні гарантії, зокрема мінімальний розмір заробітної плати, мінімальний розмір пенсії за віком, неоподатковуваний мінімум доходів громадян, розміри державної соціальної допомоги та інших соціальних виплат. Основні державні соціальні гарантії, які є головним джерелом існування, не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму, встановленого законом (2017-14) .
Прожитковий мінімум на одну особу та для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення, складається з вартісних величин:
- набору продуктів харчування, достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров'я;
- мінімального набору непродовольчих товарів, необхідного для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості;
- мінімального набору послуг, необхідного для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Ці набори затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.2000 N 656 (656-2000-п) "Про затвердження наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і демографічних груп населення", але до цього часу вони не переглянуті, хоча їх перегляд має здійснюватися не рідше одного разу на п'ять років (стаття 3 Закону України "Про прожитковий мінімум" (966-14) ) .
До цього часу не виконано Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 N 10-рп/2008 (v010p710-08) , яким визнано такими, що не відповідають Конституції України (254к/96-ВР) (є неконституційними) зміни, внесені пунктом 27 розділу II Закону України від 28.12.2007 N 107-VI (107-17) (виключення слів "та на розмір ставки податку з доходів фізичних осіб" зі статті 1 Закону України "Про прожитковий мінімум" (966-14) ) . При цьому для розрахунку допомоги малозабезпеченим сім'ям застосовується показник "рівень забезпечення прожиткового мінімуму", який не передбачено Конституцією України (254к/96-ВР) .
Не дотримуються також вимоги статті 5 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (2017-14) , якою передбачено, що державні соціальні стандарти і нормативи формуються, встановлюються та затверджуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального діалогу.
Затягується впровадження практики затвердження органами місцевого самоврядування регіональних розмірів прожиткового мінімуму у випадках, коли вони перевищують законодавчо установлений загальнодержавний рівень, та їх використання для оцінки рівня життя в регіоні, розроблення та реалізації регіональних соціальних програм, індексації грошових доходів населення, визначення права на призначення соціальної допомоги, що фінансується за рахунок місцевих бюджетів.
Слід активізувати роботу щодо запровадження практики офіційного затвердження органами місцевого самоврядування регіональних розмірів прожиткового мінімуму, використовувати цей показник для оцінки рівня життя в регіоні, розроблення та реалізації регіональних соціальних програм, індексації грошових доходів населення, визначення права на призначення соціальної допомоги, що фінансується за рахунок місцевих бюджетів.
Необхідно також продовжити роботу щодо удосконалення та приведення національних соціальних стандартів у відповідність із міжнародними нормами і стандартами, зокрема тих, які стосуються питань оплати праці, підвищення пенсійного забезпечення, загальнообов'язкового державного соціального страхування, надання соціальної допомоги сім'ям з дітьми та малозабезпеченим сім'ям.
 Департамент з питань
 соціального захисту

Додаток
до інформації

ПЕРЕЛІК

центральних та місцевих органів виконавчої влади, які є відповідальними за розробку і виконання державних соціальних стандартів та нормативів, здійснення моніторингу у сфері їх застосування та фінансового забезпечення

Код Найменування Центральні та місцеві органи виконавчої влади, які відповідають за розробку та проведення моніторингу застосування державних соціальних стандартів та нормативів
1 (всі підрозділи) Державні соціальні стандарти у сфері доходів населення Мінпраці Мінекономіки Мінфін Держкомстат Мін'юст
2 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 Державні соціальні нормативи у сфері соціального обслуговування Мінпраці Мінфін
з них 2.1.1, 2.1.2 Мінпраці Мінфін Мінрегіонбуд
2.5, 2.6 Мінсім'ямолодьспорт Мінфін
з них 2.5.1, 2.6.1.1 Мінсім'ямолодьспорт Мінфін Мінрегіонбуд
3 3.1.1, 3.2.2, 3.2.3, 3.2.4, 3.2.5 3.3.1, 3.3.2 Державні соціальні нормативи у сфері житлово-комунального обслуговування Держбуд Мінпраці Мінекономіки Мінфін Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська міські держадміністрації
3.2.1 Мінпраці Мінекономіки Мінфін Мін'юст
3.1.2, 3.2.6, 3.2.7, 3.3.3 НАК "Нафтогаз України"
4 Державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування та зв'язку
4.1 4.1.1,4.1.2 Норми забезпечення транспортом загального користування Мінтранс Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська міські держадміністрації
4.1.5, 4.1.6 Мінтранс Мінрегіонбуд Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська міські держадміністрації
4.1.3 Норми пропускної здатності станцій і вестибюлів метрополітену Київська міська держадміністрація, Дніпропетровська, Харківська, Донецька облдержадміністрації Держбуд
4.1.4 Норми забезпечення міським електротранспортом Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська міські держадміністрації Держбуд
4.2 4.2.1, 4.2.2, 4.2.3 Показники якості транспортного обслуговування на автомобільному транспорті Мінтранс Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська міські держадміністрації
4.3 4.3.1, 4.3.2, 4.3.3, 4.3.4, 4.3.5 Показники якості транспортного обслуговування на залізничному транспорті Мінтранс Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська міські держадміністрації
4.4 (всі групи) Норми забезпечення населення послугами зв'язку Державний комітет зв'язку та інформатизації України
з них 4.4.7 Державний комітет зв'язку та інформатизації України Держбуд
5 (всі підрозділи та групи) Державні соціальні нормативи у сфері охорони здоров'я МОЗ Мінекономіки Мінфін Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська міські держадміністрації
з них 5.6.1, 5.8.1, 5.8.2 МОЗ Мінекономіки Мінфін Мінрегіонбуд Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська міські держадміністрації
6 (всі підрозділи, групи та підгрупи) Державні соціальні нормативи у сфері забезпечення навчальними закладами МОН
з них 6.2.1, 6.2.2, 6.2.3, 6.2.4, 6.2.5 МОН Мінрегіонбуд
7 (всі підрозділи, групи та підгрупи) Державні соціальні нормативи у сфері обслуговування закладами культури Мінкультури
з них 7.2.1, 7.2.2, 7.2.3 Мінкультури Мінрегіонбуд
8 (всі підрозділи, групи та підгрупи) Державні соціальні нормативи у сфері обслуговування закладами фізичної культури та спорту Мінсім'ямолодьспорт МОЗ
з них 8.2.1, 8.3.1, 8.4, 8.5, 8.6 Мінсім'ямолодьспорт МОЗ Мінрегіонбуд
9 (всі підрозділи) Державні соціальні нормативи у сфері побутового обслуговування, торгівлі та громадського харчування Мінекономіки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська і міські держадміністрації
з них 9.3, 9.4, 9.6 Мінекономіки Мінрегіонбуд Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська, Севастопольська міські держадміністрації
10 (всі підрозділи, групи та підгрупи) Державні соціальні стандарти і нормативи здійснення соціальної роботи з дітьми, молоддю та різними категоріями сімей Мінсім'ямолодьспорт Мінекономіки МОН МОЗ Мінфін
( Додаток 2 не наводиться )