КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 9 вересня 2009 р. N 972
Київ

Деякі питання Державного концерну "Національне виробничо-аграрне об'єднання "Масандра"

( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 959 (959-2010-п) від 20.10.2010 )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Реорганізувати Національне виробничо-аграрне об'єднання "Масандра" шляхом перетворення його у Державний концерн "Національне виробничо-аграрне об'єднання "Масандра".
2. Затвердити Статут Державного концерну "Національне виробничо-аграрне об'єднання "Масандра", що додається.
3. Міністерству аграрної політики:
внести в установленому порядку на розгляд Кабінетові Міністрів України проект положення про наглядову раду Державного концерну "Національне виробничо-аграрне об'єднання "Масандра" та пропозиції щодо її персонального складу і визначення кандидатури на посаду генерального директора Концерну;
забезпечити здійснення заходів, пов'язаних з реорганізацією Національного виробничо-аграрного об'єднання "Масандра".
Прем'єр-міністр України
Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 22

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 9 вересня 2009 р. N 972

СТАТУТ

Державного концерну "Національне виробничо-аграрне об'єднання "Масандра"

Загальні положення

1. Державний концерн "Національне виробничо-аграрне об'єднання "Масандра" (далі - Концерн) є державним статутним об'єднанням державних підприємств, утвореним на базі Головного заводу марочних вин "Масандра", та правонаступником Національного виробничо-аграрного об'єднання "Масандра", на баланс якого передається все майно, що належало виробничо-аграрному об'єднанню "Масандра".
( Абзац перший пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 959 (959-2010-п) від 20.10.2010 )
Концерн належить до сфери управління Кабінету Міністрів України.
2. Найменування Концерну:
українською мовою:
- повне - Державний концерн "Національне виробничо-аграрне об'єднання "Масандра";
- скорочене - НВАО "Масандра";
російською мовою:
- повне - Государственный концерн "Национальное производственно-аграрное объединение "Массандра";
- скорочене - НПАО "Массандра";
англійською мовою:
- повне - State concern "Nationale manufactural agricultural union "Massandra";
- скорочене - NMAU "Massandra".
3. Місцезнаходження Концерну: 98600, Україна, Автономна Республіка Крим, м. Ялта, смт Масандра, вул. Миру, 6.
4. Учасниками Концерну є такі державні підприємства:
00412760 "Лівадія";
00412843 "Гурзуф";
00412754 "Таврида";
00412694 "Алушта";
00412719 "Малоріченське";
00412837 "Морське";
( Абзац восьмий пункту 4 виключено на підставі Постанови КМ N 959 (959-2010-п) від 20.10.2010 )
00412820 "Судак";
00412725 "Привітне".
Учасники Концерну об'єднані на основі їх фінансової залежності від Концерну з централізацією функцій науково-технічного і виробничого розвитку, інвестиційної, фінансової, зовнішньоекономічної та іншої діяльності.
Фінансова залежність учасників Концерну полягає у реалізації Концерном єдиної політики у сфері фінансового планування, обліку і бюджетування, інвестування коштів і залучення фінансових ресурсів та не призводить до обмеження госпрозрахункової господарської діяльності підприємств.
5. До складу Концерну можуть входити інші підприємства в установленому законом порядку.

Юридичний статус Концерну

6. Концерн є юридичною особою з дня його державної реєстрації.
7. Концерн може набувати від свого імені майнових і особистих немайнових прав, нести відповідальність за своїми зобов'язаннями, бути позивачем і відповідачем у суді.
8. Концерн має самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку, штамп і бланки із своїм найменуванням, а також фірмовий знак та інші реквізити.
9. Концерн діє на принципах повної господарської самостійності і самоокупності, несе відповідальність за результати своєї господарської діяльності та виконання зобов'язань.
10. Концерн несе відповідальність за своїми зобов'язаннями всім належним йому майном.
11. Концерн не несе відповідальності за зобов'язаннями його учасників, а учасники Концерну не несуть відповідальності за його зобов'язаннями.
12. Держава не несе відповідальності за зобов'язаннями Концерну, а Концерн не несе відповідальності за зобов'язаннями держави.
13. Концерн у своїй діяльності керується Конституцією (254к/96-ВР) і законами України, Указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) та законів України, а також актами Кабінету Міністрів України, цим Статутом та іншими нормативно-правовими актами.
14. Концерн відповідно до законодавства має право:
1) укладати від свого імені договори та угоди;
2) утворювати філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, які діють на основі затверджених ним положень;
3) виступати учасником (засновником) спілок, асоціацій та інших об'єднань з метою забезпечення координації діяльності та захисту своїх інтересів;
4) проводити відповідно до законодавства операції з цінними паперами;
5) залучати до співпраці підприємства і організації, вітчизняних та іноземних спеціалістів;
6) самостійно утворювати цільові фонди;
7) брати участь у реалізації інвестиційних проектів;
8) встановлювати ціни (тарифи) на власну продукцію (роботи, послуги);
9) вживати заходів до розвитку науково-технічного співробітництва з підприємствами, установами та організаціями, в тому числі іноземними, забезпечувати виконання науково-дослідних, проектно-конструкторських та експериментальних робіт, обмінюватися в установленому порядку науково-технічною інформацією, організовувати навчання та стажування спеціалістів, у тому числі за кордоном;
10) здійснювати повноваження з управління об'єктами майнового комплексу учасників Концерну, забезпечувати реалізацію прав держави як власника таких об'єктів для його ефективного використання і розпорядження в установленому законодавством порядку;
11) вести облік землі та майна і здійснювати контроль за їх раціональним використанням;
12) самостійно визначати стратегію та основні напрями розвитку Концерну з урахуванням галузевих науково-технічних прогнозів та пріоритетів, кон'юнктури ринку товарів (робіт, послуг), економічної ситуації;
13) реалізовувати власну продукцію (роботи, послуги) та залишки від виробництва алкогольних напоїв за встановленими цінами;
14) закуповувати відповідно до законодавства необхідні для провадження господарської діяльності товари (роботи, послуги) у підприємств, організацій та установ незалежно від форми власності, а також у фізичних осіб.
15. Концерн зобов'язаний виконувати вимоги до охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання і відтворення природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки.
16. Концерн у своїй діяльності взаємодіє з органами державної влади, органами місцевого самоврядування та громадськими організаціями.
17. Статути учасників Концерну, розроблені та затверджені в установленому законодавством порядку, не повинні суперечити цьому Статуту.

Мета і основні напрями діяльності Концерну

18. Концерн засновано з метою забезпечення координації виробничої, наукової, комерційної та інших видів діяльності його учасників для реалізації спільних економічних і соціальних проектів.
19. Метою Концерну є:
1) набуття Україною статусу провідного виробника марочного вина;
2) збереження, оновлення та територіальне розширення виноградників;
3) збереження професійних знань та досвіду у сфері вирощування винограду та виробництва вина шляхом забезпечення наступності поколінь працівників агропромислових підприємств;
4) посилення потенціалу галузі шляхом збільшення обсягу виробництва вина, а також підвищення ефективності менеджменту та маркетингу;
5) забезпечення розвитку виноградарства, садівництва та виноробної промисловості на основі власної сировинної бази, задоволення потреб держави у виноробній та іншій продукції;
6) зміцнення галузевої та міжгалузевої кооперації у сфері вирощування винограду, виробництва виноробної та іншої продукції;
7) вжиття комплексу заходів до підвищення якості та конкурентоспроможності продукції, що виробляється учасниками Концерну.
20. Основними напрямами діяльності Концерну є:
1) виробництво, закупівля, переробка, збереження і реалізація алкогольних напоїв та іншої продукції;
2) виробництво і реалізація:
спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв;
товарів народного споживання, продукції виробничо-технічного призначення та сувенірів;
тари та упакування з різних матеріалів;
3) здійснення імпорту, експорту, оптової торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, а також імпорту, експорту, оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями;
4) забезпечення витримки і реалізації колекційних вин;
5) здійснення оптової і роздрібної торгівлі:
пестицидами та агрохімікатами;
насінням і садивним матеріалом;
6) провадження:
виробничо-демонстраційної та туристичної діяльності, надання готельних послуг;
господарської діяльності у сфері теплопостачання (виробництво, транспортування, постачання та використання теплової енергії);
інформаційно-рекламної діяльності;
інноваційної діяльності;
будівельної діяльності (вишукувальні та проектні роботи з будівництва, зведення несучих та огороджуючих конструкцій, будівництво та монтаж інженерних і транспортних мереж);
зовнішньоекономічної діяльності;
видавничої діяльності;
7) користування надрами, не пов'язане з видобуванням корисних копалин;
8) експлуатація інженерних споруд (підвалів тунельного типу для забезпечення витримки виноматеріалів та колекційних вин);
9) організація та проведення на території України і за її межами виставок, аукціонів, ярмарків;
10) надання:
фізичним та юридичним особам виробничих, сервісних, консультаційних, інформаційних та юридичних послуг;
послуг з міжнародних і внутрішніх перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом;
брокерських послуг і послуг митно-ліцензійного складу;
11) проведення:
лізингових операцій;
експедирування митних вантажів;
навчання та підвищення кваліфікації кадрів, конференцій;
12) виконання дезінфекційних, дезінсекційних і дератизаційних робіт;
13) правове забезпечення інших підприємств на договірній основі.
Концерн має право провадити інші види господарської діяльності, що не заборонені законодавством.
Концерн одержує ліцензії, патенти та інші документи дозвільного характеру відповідно до законодавства.
21. Роботи, що потребують спеціальних знань і допуску до державної таємниці, виконуються особами, підготовленими в установленому для таких робіт порядку, за наявності у них відповідних документів.
22. Захист державної таємниці здійснюється відповідно до законодавства.
23. Відомості про виробництво, управління фінансами та іншою діяльністю Концерну, що не є державною таємницею, є комерційною таємницею Концерну.

Учасники Концерну

24. Учасники Концерну зберігають статус юридичної особи.
25. Учасники Концерну мають право:
1) брати участь в управлінні Концерном шляхом забезпечення членства директорів учасників у правлінні Концерну;
2) самостійно від свого імені укладати договори та угоди з підприємствами, установами та організаціями;
3) залучати інвесторів для модернізації матеріально-технічної бази;
4) реалізовувати переважне право переробляти власну сировину на обладнанні Концерну та його учасників;
5) здійснювати збут власної продукції, крім продукції, виробленої безпосередньо Концерном, згідно з цим Статутом та законодавством;
6) вносити на розгляд органів управління Концерну пропозиції щодо визначення напрямів його діяльності;
7) одержувати від Концерну фінансову, технічну, технологічну, маркетингову та іншу допомогу;
8) ініціювати утворення тимчасових комісій та постійних комітетів з питань забезпечення розвитку Концерну та реалізації узгодженої та ефективної фінансової, технічної, інвестиційної і маркетингової політики;
9) користуватися в повному обсязі інформацією, що надходить до Концерну, отримувати послуги, що надаються Концерном;
10) сплачувати внески в порядку та розмірах, визначених правлінням Концерну;
11) здійснювати інші повноваження, передбачені цим Статутом та статутами учасників Концерну.
26. Учасники Концерну зобов'язані:
1) дотримуватися вимог цього Статуту;
2) брати участь в роботі правління та комісій Концерну;
3) виконувати рішення органів управління Концерну, прийняті відповідно до його компетенції;
4) сприяти виконанню завдань, що стоять перед Концерном;
5) розвивати співробітництво в рамках Концерну.
27. Учасники Концерну не мають права без згоди Концерну виходити з його складу, об'єднувати на добровільних засадах свою діяльність з іншими суб'єктами господарювання та приймати рішення про припинення своєї діяльності.

Майно і фонди Концерну

28. До майнового комплексу Концерну належать:
земля, яка перебуває в постійному користуванні Концерну та його учасників;
усі матеріальні і нематеріальні активи, що перебувають на балансі Концерну та його учасників і закріплені державою за ними на праві господарського відання або придбані за рахунок бюджетних коштів, коштів від провадження фінансово-господарської діяльності та в інший спосіб, не заборонений законом.
29. Майно Концерну є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання. Реалізуючи право господарського відання, Концерн володіє, користується та розпоряджається майном відповідно до мети своєї діяльності в установленому законодавством порядку.
30. Джерелами формування майна Концерну є:
1) грошові та матеріальні внески;
2) доходи від реалізації продукції (робіт, послуг);
3) доходи від цінних паперів;
4) кредити банків та інших кредиторів;
5) капітальні вкладення;
6) майно, придбане у юридичних та фізичних осіб в установленому законодавством порядку;
7) безоплатні та благодійні внески, пожертвування організацій і громадян;
8) інші джерела, не заборонені законом.
31. Збитки, заподіяні Концерну внаслідок порушення його майнових прав, відшкодовуються згідно із законодавством.
32. Концерн використовує прибуток, який залишається в його розпорядженні після сплати податків та внесення інших загальнообов'язкових платежів (зборів), за напрямами, визначеними річним фінансовим та інвестиційними планами, що затверджуються в установленому законодавством порядку.
33. Майно Концерну є неподільним.
34. За рахунок прибутку (доходу), який залишається у розпорядженні Концерну, можуть утворюватися для покриття витрат, пов'язаних з його діяльністю, такі спеціальні (цільові) фонди:
1) амортизаційний;
2) реалізації спільних проектів;
3) резервний;
4) розвитку виробництва;
5) фінансування інноваційних та інвестиційних проектів;
6) споживання;
7) інші, що необхідні для покриття витрат, пов'язаних з провадженням його діяльності.
Розмір, порядок формування та використання фондів визначаються відповідно до річного фінансового плану з урахуванням вимог законодавства.
35. Використання майнового комплексу Концерну регулюється законодавством, цим Статутом та статутами його учасників.
36. Статутний фонд Концерну становить 21347809 (двадцять один мільйон триста сорок сім тисяч вісімсот дев'ять) гривень.
37. Відчуження нерухомого майна та майнових цінностей, віднесених законодавством до основних фондів, що закріплені за Концерном та його учасниками на праві господарського відання, здійснюється відповідно до закону.
38. Прибуток Концерну та його учасників за вирахуванням податків, загальнообов'язкових платежів (зборів) спрямовується на виконання статутних завдань відповідно до річного фінансового плану.
39. Фірмовий знак, технології виробництва, найменування продукції, що виробляється Концерном, належать виключно Концерну і не можуть передаватися будь-якій іншій структурі. Слово "Масандра" може використовуватися тільки у найменуванні продукції, що виробляється Концерном. Виробництво та збут продукції здійснюються Концерном як юридичною особою.

Органи управління Концерну

40. Управління діяльністю Концерну здійснює правління і генеральний директор Концерну.
41. До складу правління Концерну входять генеральний директор та директора учасників Концерну.
42. Генеральний директор Концерну призначається на посаду та звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Міністра аграрної політики.
43. Генеральний директор Концерну:
1) діє без довіреності від імені Концерну, представляє його інтереси в органах державної влади, підприємствах, установах та організаціях;
2) укладає договори та угоди;
3) видає довіреності, відкриває в установах банків поточні та інші рахунки;
4) забезпечує розроблення, подання на затвердження Кабінету Міністрів України та виконання річного фінансового та інвестиційних планів;
5) забезпечує проведення аналізу і обов'язкових щорічних аудиторських перевірок фінансово-господарської діяльності Концерну;
6) несе відповідальність за ефективне використання майна Концерну;
7) затверджує структуру, штатний розпис Концерну, кошторис витрат з його утримання, положення про структурні підрозділи, умови оплати праці працівників та їх стимулювання;
8) призначає на посади та звільняє з посад за погодженням наглядової ради заступників генерального директора;
9) призначає на посади та звільняє з посад за погодженням наглядової ради директорів учасників Концерну;
10) розпоряджається відповідно до законодавства та цього Статуту майном Концерну;
11) несе персональну відповідальність за стан справ і результати провадження діяльності Концерну;
12) виконує інші функції відповідно до законодавства та цього Статуту.
Здійснення будь-яких інших повноважень генеральним директором Концерну допускається за умови отримання згоди правління Концерну.
44. Засідання правління Концерну проводить генеральний директор Концерну, а в разі його відсутності - один із заступників, який виконує його обов'язки.
45. Генеральний директор Концерну організовує роботу правління Концерну, скликає засідання, забезпечує ведення протоколів засідань.
46. Засідання правління Концерну проводяться в разі потреби, але не рідше ніж один раз на місяць.
47. Засідання правління Концерну є правоможним, якщо на ньому присутні не менш як дві третини складу правління.
Кожен член правління Концерну має один голос.
48. Рішення правління Концерну приймається простою більшістю присутніх на засіданні його членів та оформлюється протоколом, який підписує генеральний директор і секретар правління Концерну. У разі рівного розподілу голосів вирішальнім є голос генерального директора Концерну. Протокол надається для ознайомлення на вимогу члена правління або представника профспілкового органу Концерну.
49. Кожний член правління Концерну має право вимагати проведення засідання правління Концерну та вносити питання до порядку денного. Члени наглядової ради та представник профспілкового органу Концерну мають право бути присутніми на засіданнях правління Концерну.
Книга протоколів засідань правління Концерну зберігається у порядку, встановленому для зберігання фінансових документів.
50. До компетенції правління Концерну належить:
1) розроблення концепції розвитку Концерну;
2) попередній розгляд та узгодження річного фінансового та інвестиційних планів, спільних проектів, кошторисів та звітів про їх виконання;
3) визначення номенклатури виробництва Концерну;
4) встановлення ціни на виноматеріали, що закуповуються в учасників Концерну та інших постачальників;
5) затвердження:
оптових та рекомендованих роздрібних цін на продукцію Концерну;
переліку та номенклатури продукції Концерну;
внутрішніх регламентних документів Концерну;
6) прийняття за поданням генерального директора Концерну рішення про утворення, реорганізацію та ліквідацію філій, представництв та інших відокремлених підрозділів;
7) погодження:
за поданням генерального директора Концерну призначення на посаду та звільнення з посади керівників філій, представництв та інших відокремлених підрозділів;
структури Концерну і кошторису витрат з його утримання;
8) визначення напряму розподілу та порядку використання прибутку Концерну;
9) забезпечення реалізації економічно обґрунтованої цінової політики учасників Концерну;
10) визначення порядку формування фондів Концерну, здійснення контролю за утворенням і використанням фондів, затвердження річного звіту про їх використання;
11) прийняття рішень про передачу в оренду майна Концерну в установленому законодавством порядку;
12) погодження:
договорів Концерну вартістю понад 300 тис. гривень;
інвестиційних планів;
13) вирішення інших питань стосовно діяльності Концерну, що виносяться на розгляд правління генеральним директором або учасниками Концерну.

Контроль за діяльністю Концерну

51. Контроль за діяльністю Концерну здійснює наглядова рада відповідно до положення про наглядову раду Концерну.
52. Члени наглядової ради Концерну працюють на громадських засадах.
53. Склад наглядової ради Концерну і положення про неї затверджуються Кабінетом Міністрів України.
54. Організаційно-аналітичне, інформаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності наглядової ради здійснює правління Концерну.
Наглядова рада Концерну має право подавати Міністрові аграрної політики пропозиції щодо визначення кандидатури на посаду генерального директора Концерну.

Облік і звітність Концерну

55. Концерн відповідно до законодавства та цього Статуту самостійно планує і провадить свою виробничо-господарську діяльність, визначає стратегію та основні напрями розвитку.
Джерелами формування фінансових ресурсів Концерну є прибуток, безоплатні або благодійні внески підприємств, організацій і громадян та інші надходження, у тому числі централізовані капітальні вкладення і кредити, членські та цільові внески учасників Концерну.
56. Перевірка фінансово-господарської діяльності Концерну здійснюється згідно із законодавством та цим Статутом.
57. Концерн веде бухгалтерський, податковий, оперативний облік, формує статистичну та іншу звітність згідно із законодавством.
58. Перший фінансовий рік Концерну починається з дати його реєстрації і закінчується 31 грудня поточного року. Наступні фінансові роки збігаються з календарними.
59. Концерн подає до органів державної статистики статистичну звітність в обсягах та у строки згідно із законодавством.

Питання щодо соціально-економічного розвитку Концерну

60. Питання щодо соціального розвитку Концерну, зокрема поліпшення умов праці та оздоровлення, гарантії обов'язкового медичного страхування членів трудового колективу та їх сімей вирішуються трудовим колективом Концерну згідно із законодавством.
Повноваження трудового колективу Концерну здійснюються через його виборчий орган - профспілковий комітет Концерну, який вибирається на загальних зборах на строк до п'яти років не менш як двома третинами голосів. Члени профспілкового комітету Концерну не можуть бути звільнені і переведені на іншу роботу за бажанням представника власника без згоди профспілкового комітету.
61. Питання щодо соціально-економічного розвитку Концерну вирішуються його органами управління за участю трудового колективу та уповноважених ним органів і зазначаються у колективному договорі.
Колективним договором також регулюються питання щодо охорони праці, виробничі та відносини трудового колективу з адміністрацією Концерну.
Право укладення колективного договору від імені власника надається генеральному директорові Концерну, а від імені трудового колективу - профспілковому комітетові Концерну.
62. Мінімальна заробітна плата працівників Концерну не може бути нижче, ніж встановлений законодавством мінімальний розмір заробітної плати. Умови оплати праці та матеріального забезпечення генерального директора та директорів учасників Концерну зазначаються в укладених в установленому законодавством порядку контрактах. Оплата праці працівників Концерну здійснюється в першочерговому порядку, всі інші платежі - після виконання зобов'язань щодо оплати праці. Щорічні основні, додаткові та інші відпустки надаються згідно із законодавством.
Форма і система оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних та гарантійних виплат установлюються Концерном з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевою угодами, та зазначаються у колективному договорі.

Внесення змін до Статуту, реорганізація та ліквідація Концерну

63. Зміни до цього Статуту вносяться Кабінетом Міністрів України.
64. Реорганізація та ліквідація Концерну здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду.
65. Орган, який прийняв рішення про ліквідацію Концерну, утворює ліквідаційну комісію, визначає порядок та строки проведення ліквідації, а також строк подання претензій кредиторами, що становить не менш як два місяці з дня оголошення про ліквідацію Концерну. З моменту утворення ліквідаційної комісії до неї переходять повноваження з управління Концерном. Кредиторам та іншим юридичним особам, які перебувають у договірних відносинах з Концерном, який ліквідується, повідомляється про його ліквідацію у письмовій формі.
Ліквідаційна комісія оцінює наявне майно Концерну, розраховується з кредиторами, готує ліквідаційний баланс та подає його органові, який прийняв рішення про ліквідацію Концерну.
66. Майно, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, розподіляється за рішенням Кабінету Міністрів України між учасниками Концерну.
67. Концерн є таким, що припинив свою діяльність, з дня внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запису про державну реєстрацію припинення Концерну.