КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 22 грудня 2010 р. N 1165
Київ

Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки

Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки (далі - Програма), що додається.
2. Державній службі технічного регулювання:
забезпечити виконання заходів Програми в межах видатків, передбачених для Служби у державному бюджеті на відповідні роки;
подавати щороку до 1 березня Кабінету Міністрів України інформацію про хід виконання Програми.
Прем'єр-міністр України
М.АЗАРОВ
Інд. 33

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 22 грудня 2010 р. N 1165

ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА

розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки

Аналіз розвитку еталонної бази за попередній період та визначення головних проблем реалізації державної політики в цій сфері

Еталонна база є науково-технічною основою забезпечення єдності вимірювань у державі, що сприяє захисту інтересів споживачів, підвищенню точності обліку енергоресурсів, посиленню контролю безпеки атомних електростанцій, розвитку міжнародної торгівлі, наукової та виробничої сфери економіки, зокрема у машинобудівній та приладобудівній промисловості, у витратометрії.
Еталонна база складається з державних первинних та вторинних еталонів одиниць вимірювання, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів (далі - стандартні зразки), стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів (далі - довідкові дані).
Велика кількість різних засобів вимірювальної техніки, що використовуються в усіх галузях економіки, визначає потребу у відповідній кількості конкретних еталонів одиниць вимірювання (далі - еталони) та вимоги до їх технічних характеристик.
На сьогодні еталонна база містить 62 первинних та 70 вторинних еталонів, у той час як для національної економіки необхідно згідно з проведеним аналізом близько 85 первинних та 100 вторинних еталонів. Близько 50 відсотків еталонів функціонує понад 10 років, ступінь їх зносу становить 70-80 відсотків. Це зумовлено наявністю в їх складі електронних та електромеханічних високоточних приладів з обмеженим строком експлуатації.
Здійснення технічного та метрологічного контролю за інформацією, пов'язаною з відліком часу, потребує постійного вдосконалення технічної бази державного еталона одиниць часу і частоти, подальшого розвитку Державної служби єдиного часу і еталонних частот, її організаційних структур, що забезпечують єдність вимірювань часу і частоти, підвищення точності національної шкали часу.
До Державного реєстру засобів вимірювальної техніки внесено 1130 типів стандартних зразків. Результати аналізу потреби у застосуванні стандартних зразків, проведеного Головним центром Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів разом з Національною академією наук, науково-дослідними інститутами та організаціями Міністерства аграрної політики та продовольства, МОЗ, Мінфіну, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади і Державною пробірною службою, свідчать про необхідність збільшення кількості типів стандартних зразків.
Фонд стандартних довідкових даних, який веде Головний центр Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів, включає у кілька десятків разів менше нормативних документів, ніж відповідні фонди розвинутих країн. Істотним недоліком системи забезпечення єдності вимірювань є відсутність достатньої кількості стандартних довідкових даних. Це призводить, зокрема, до фінансових втрат під час здійснення торгово-комерційних операцій, помилок під час розроблення нових матеріалів, конструювання та проектування технологічних процесів і систем, неточностей вимірювання під час проведення моніторингу навколишнього природного середовища.

Характеристика використання еталонної бази

На сьогодні кількісні показники використання еталонної бази в цілому зросли до таких значень:
на первинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 1500 вторинних та робочих еталонів на загальну суму понад 2 млн. гривень;
на вторинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 30000 робочих еталонів, високоточних робочих засобів вимірювальної техніки на загальну суму понад 8 млн. гривень;
робочі еталони, які пройшли метрологічну атестацію, передають розміри одиниць вимірювання понад 130 млн. високоточних робочих засобів вимірювальної техніки в усіх галузях економіки, забезпечуючи одержання прибутку до 5-15 гривень на 1 гривню витрат із створення еталонів.

Стратегічні цілі та пріоритети розвитку еталонної бази

Стратегічні цілі та пріоритети розвитку еталонної бази передбачають:
забезпечення умов для інноваційного розвитку національної економіки;
створення метрологічної інфраструктури, що відповідатиме потребам ринкової економіки;
створення умов для підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняної продукції;
поліпшення стану охорони здоров'я та захисту навколишнього природного середовища;
забезпечення задоволення потреб споживачів метрологічних послуг, а також захисту споживачів і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань;
підвищення рівня національної безпеки.

Основні завдання та заходи з виконання Програми

Основними завданнями Програми є:
створення і вдосконалення первинних та вторинних еталонів;
утримання та експлуатація державних еталонів;
звірення державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами;
удосконалення технічної бази Державної служби єдиного часу і еталонних частот;
створення державних стандартних зразків;
визначення стандартних довідкових даних;
підвищення ефективності діяльності Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів.
Для виконання Програми здійснюються заходи, наведені у додатку.

Розрахунок очікуваної ефективності і строк виконання Програми

Виконання Програми сприятиме розробленню та впровадженню у виробництво нових засобів вимірювальної техніки, які є найпоширенішими в різних галузях науки і техніки, але раніше в Україні не вироблялися, відновленню роботи підприємств, які випускали таку продукцію, а також створенню нових робочих місць, підвищенню якості продукції, виконанню робіт, наданню послуг.
Виконання Програми дасть можливість:
створити 13 і вдосконалити 21 первинний еталон, створити 6 і вдосконалити 8 вторинних еталонів для забезпечення єдності вимірювань у державі;
підвищити точність відтворення одиниць часу і частоти, розробити сучасні ефективні системи передачі шкали часу і еталонних частот споживачам і порівняння шкали часу України та інших держав, передачі еталонних сигналів споживачам каналами телебачення;
створити 5 типів стандартних зразків;
розробити 12 нормативних документів, що визначають стандартні довідкові дані;
підвищити ефективність діяльності Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
зменшити витрати матеріальних ресурсів, зокрема енергетичних, і створити умови для впровадження ресурсозберігаючих технологій;
проводити наукові дослідження із створення новітніх технологій;
створити умови для доступу вітчизняної продукції на міжнародний ринок;
підвищити рівень метрологічного забезпечення виробництва продукції, наукових досліджень з дотриманням вимог нормативно-правових актів у сфері метрології;
запровадити сучасні методи вимірювання і засоби вимірювальної техніки у процесі розроблення перспективних технологій;
привести можливості еталонної бази і системи передачі розмірів одиниць вимірювання у відповідність з потребами економіки, науки, суспільства;
посилити контроль за станом охорони здоров'я, безпеки умов праці, якості та безпечності харчових продуктів і лікарських засобів, станом навколишнього природного середовища, обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів);
здійснити звірення державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами;
розвивати взаємовигідну міжнародну торгівлю.
Строк виконання Програми - 2011-2015 роки.

Визначення механізму управління і контролю за ходом виконання Програми

Відповідальною за виконання Програми є Державна служба технічного регулювання, яка в установленому порядку визначає виконавців заходів Програми, укладає з ними відповідні договори та здійснює контроль за їх виконанням.
Закупівля робіт здійснюється за рахунок бюджетних коштів Державної служби технічного регулювання відповідно до Закону України "Про здійснення державних закупівель" (2289-17) .
Виконавцями заходів Програми є науково-дослідні інститути, інші наукові установи, організації, визначені на конкурсних засадах.
Державна служба технічного регулювання затверджує перелік робіт з виконання заходів Програми та погоджує його з Міністерством економічного розвитку і торгівлі, а також проводить аналіз і комплексну оцінку їх результатів, цільового використання коштів, готує та подає Міністерству економічного розвитку і торгівлі у двотижневий строк після завершення звітного кварталу інформацію про хід виконання Програми.

Економічне обґрунтування і оцінка необхідних ресурсів для виконання Програми

Відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (113/98-ВР) роботи, пов'язані з діяльністю та розвитком еталонної бази, підлягають фінансуванню за рахунок коштів державного бюджету.
Обсяг фінансування Програми складається з витрат, пов'язаних із:
створенням і вдосконаленням первинних і вторинних еталонів, утриманням та експлуатацією державних еталонів (забезпечення необхідних умов функціонування - створення спеціалізованих приміщень, спеціальних фундаментів, термостатування приміщень, водо-, тепло-, електропостачання; забезпечення стабільності метрологічних характеристик та їх дослідження, метрологічна атестація, проведення регламентних робіт тощо), а також звіренням державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами (що є обов'язковою умовою для міжнародного визнання результатів вимірювань і випробувань вітчизняної продукції, для виходу її на міжнародні ринки), створенням стандартних зразків та визначенням довідкових даних;
виконанням робіт з підвищення ефективності діяльності державних служб єдиного часу та еталонних частот, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів.
Загальний обсяг фінансування Програми орієнтовно становить 63474 тис. гривень.
Фінансування заходів з виконання Програми здійснюється у межах бюджетних призначень, передбачених на відповідний рік Державній службі технічного регулювання.
Обсяг фінансування заходів уточнюється щороку з урахуванням можливостей державного бюджету.

Додаток
до Програми

ЗАХОДИ

з виконання Державної програми розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки

Найменування заходу Наймену- вання показника Значення показника Прогнозний обсяг фінансових ресурсів, тис. гривень У тому числі за роками
усьо- го за роками
2011 2012 2013 2014 2015 2011 2012 2013 2014 2015
1. Створення і вдосконалення первинних і вторинних еталонів одиниць вимірювання: кількість еталонів 48 4 11 10 11 12
геометричних величин 3 2 1 883 120 400 363
механічних величин 6 2 2 1 1 4123 250 873 800 1000 1200
параметрів потоку, витрат, рівня, об'єму речовин 6 1 2 3 3714 340 674 700 750 1250
тиску 3 1 2 1285 120 300 365 500
фізико-хімічного складу і властивостей речовин 4 1 1 2 2182 100 350 400 550 782
температурних та теплофізичних величин 4 1 1 2 3300 650 750 850 1050
одиниць часу і частоти 1 1 190 190
електричних і магнітних величин 8 1 3 4 5877 70 1200 2307 2300
радіотехнічних та радіоелектронних величин 2 1 1 306 120 186
акустичних величин 2 2 2894 900 994 1000
оптико-фізичних величин 7 1 2 1 1 2 2840 370 400 420 450 1200
характеристик іонізуючого випромінювання і ядерних констант 2 2 5000 1250 1050 2700
Разом 32594 1680 5933 8349 8450 8182
2. Утримання та експлуатація державних еталонів кількість еталонів 65 66 69 72 76 13920 2600 2640 2760 2880 3040
3. Звірення державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами -"- 72 14 14 14 14 16 2160 420 420 420 420 480
4. Удосконалення технічної бази Державної служби єдиного часу і еталонних частот кількість нових зразків прецизійної апаратури 6 2 3 5 6 3000 650 600 600 1150
5. Створення державних стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, зокрема: кількість стандартних зразків 5 2 2 1
хімічних речовин (неорганічні та органічні) 2 1 1 740 50 230 230 230
для контролю об'єктів навколишнього природного середовища 2 1 1 500 40 115 115 115 115
металів та сплавів (чорні, кольорові та дорогоцінні), руди та концентратів 1 1 260 10 80 85 85
Разом 1500 100 425 430 430 115
6. Визначення стандартних довідкових даних, що використовуються для: кількість стандартних довідкових даних 12 1 2 2 3 4
забезпечення точності вимірювання характеристик іонізуючого випромінювання 1 1 50 50
проведення дослідження ступеня розчинності у воді компонентів повітря, природного газу та нафти 2 2 80 80
виробництва пластмас 2 1 1 80 40 40
визначення властивостей конструкційних матеріалів 3 2 1 120 80 40
визначення термодинамічних властивостей технічно важливих газів і рідин 1 1 40 40
визначення властивостей матеріалів для сцинтиляційної техніки 1 1 50 50
визначення властивостей розчинів для екологічних досліджень, фармацевтики і хімічних технологій 2 2 80 80
Разом 500 40 80 100 120 160
7. Підвищення ефективності діяльності: відсотків 100 100 100 100 100 100
Державної служби єдиного часу і еталонних частот 8000 1000 1500 1500 2000 2000
Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів 1500 100 300 350 350 400
Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів 300 60 60 60 60 60
Разом 9800 1160 1860 1910 2410 2460
Усього за Програмою 63474 6000 12008 14569 15310 15587