НАЦІОНАЛЬНА ЕКСПЕРТНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ
З ПИТАНЬ ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ
Р І Ш Е Н Н Я
14.09.2010 N 1
Заслухавши інформацію Голови Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі Костицького В.В. про правовий механізм запобігання розповсюдженню та обігу на території України мобільного контенту, який порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі, керуючись ч. 1 ст. 19 Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) щодо аналізу процесів і тенденцій, що відбуваються у сфері захисту суспільної моралі, Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі ВИРІШИЛА:
1. Інформацію Голови Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі Костицького В.В. про правовий механізм запобігання розповсюдженню та обігу на території України мобільного контенту, який порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі, взяти до відома.
2. Доручити апарату Національної комісії:
2.1 організувати робочу нараду з представниками Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства закордонних справ України та Державним комітетом інформатизації України з метою розробити пропозиції щодо поліпшення правового механізму запобігання розповсюдженню та обігу на території України мобільного контенту;
2.2 надати відповідні матеріали керівникам депутатських фракцій та Комітетів Верховної Ради України для ознайомлення.
Голова Національної експертної
комісії України з питань захисту
суспільної моралі
В.В.Костицький

Додаток

ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА

про правовий механізм запобігання розповсюдженню та обігу на території України мобільного контенту, який порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі

Змістом державної політики у сфері захисту суспільної моралі є створення необхідних правових, економічних та організаційних умов, які сприяють реалізації права на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що становлять загрозу фізичному, інтелектуальному, морально-психологічному стану населення.
Із розвитком технічного прогресу мобільні прилади наділяються все більшими можливостями, зростають швидкості та надійність передачі даних по каналах безпровідного доступу. В результаті користувачі мобільних пристроїв отримують можливість доступу і до звичайних Інтернет-сайтів, таким чином межа між мобільним контентом і цифровим контентом поступово нівелюється.
Мобільний контент - це цифровий контент, адресований власникам мобільних пристроїв, як правило, мова йде про різноманітний цифровий контент, спеціальним чином адаптований або виготовлений з урахуванням технічних можливостей мобільних пристроїв чи каналів безпровідного доступу. Адаптований мобільний контент розміщується на спеціальних мобільних сайтах (WAP-сайтах).
Контент (англ. content - вміст (уміст)) - будь-яке інформаційне особливе наповнення інформаційного ресурсу (наприклад веб-сайту), який користувач може скопіювати (завантажити) на диск комп'ютера.
Безперервне впровадження інновацій у цифровому контенті породжує психологічну залежність. Інновація користується попитом молоді та стає повсякденним атрибутом.
Різноманітність, жанровість, колоритність футажів, колажів, дитячих заставок, весільної анімації, кліпартів, весільних відео, ігр, мобільного контенту, кліпів тощо, які є продуктом цифрових технологій - інноваціями і використовується, як обов'язковий атрибут сьогодення.
Такі інновації час від часу знаходяться на межі втручання в приватне життя, пропагують насильство, жорстокість, містять елементи порнографії, що не отримало свого належного врегулювання.
За період 2007-2010 рр. спеціалістами апарату Національної комісії проведено експертні дослідження фотозображень, відеокліпів, анімації, графічних зображень, файлів тощо, які були ініційовані суб'єктами підприємницької діяльності за загальною кількістю 11690 об'єктів дослідження (Таблиця N 1).
Продукція (об'єкти) для дослідження мобільного контенту надавалась у вигляді фотозображень роздруківок, відеозаписів (ігри, короткі відеосюжети) на дисках для лазерних систем зчитування та завантажених у мобільних телефонах.
Досліджену продукцію можливо розділити на групи:
перша - еротична;
по-друге - така, що дозволяється до обігу без обмежень;
по-третє - порнографічна, яка заборонена до розповсюдження на території України.
Неодноразово предметом розгляду Національної комісії був мобільний контент. Прийнятими рішеннями було визнано 194 одиниці продукцією порнографічного характеру, 9101 одиниць продукцією еротичного характеру.
Крім того, слід зауважити, що відповідно до ч. 2 ст. 11 Закону України "Про авторське право і суміжні права" (3792-12) авторське право на твір виникає внаслідок факту його створення. Для виникнення і здійснення авторського права не вимагається реєстрація твору чи будь-яке інше спеціальне його оформлення, а також виконання будь-яких інших формальностей.
Водночас, до Національної комісії звертаються суб'єкти господарювання з метою проведення експертизи мобільного контенту (анімація, картинки, фотографії тощо) на відповідність такої продукції чинному законодавству про захист суспільної моралі й можливість її обігу на території України.
Згідно із ч. 3 ст. 20 Закону України "Про захист суспільної моралі" (1296-15) для експертної оцінки й одержання висновку щодо відповідності продукції вимогам чинного законодавства до Національної комісії подаються заява і продукція сексуального чи еротичного характеру.
Законодавцем встановлено вичерпний перелік документів, які подаються до Національної комісії для проведення експертних досліджень та надання висновку. Такий порядок унеможливлює встановити повноваження суб'єкта звернення щодо наявності у нього авторських прав (правоволодіння) на представлену продукцію (мобільний контент), що сприяє порушенню вимог національного законодавства і міжнародних договорів у сфері авторського права і суміжних прав.
Питання мобільного контенту на даний час остається не врегульованим.
Ініціювання Національною комісією питання законодавчого врегулювання порядку виробництва, встановлення права власності та реєстрації мобільного контенту, його розповсюдження у телекомунікаційних мережах, розмежування відповідальності правовласників, виробників мобільного контенту, операторів та провайдерів телекомунікацій не знайшло відповідного реагування.
Правовий механізм запобігання розповсюдженню та обігу на території України мобільного контенту, який порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі, відсутній. Саме відсутність такого механізму регулювання обігу мобільного контенту є причиною вільного доступу до продукції, обіг якої обмежено Законом, а також до продукції, обіг якої заборонено в Україні. А відсутність правових засобів запобігання обігу мобільного контенту унеможливлює здійснення попереджувальних заходів щодо обігу такої продукції.
Разом з тим, у проекті закону України "Про внесення змін до Закону України "Про захист суспільної моралі" враховано недоліки чинного законодавства щодо регулювання обігу мобільного контенту, у тому числі (зокрема, враховано особливість світосприйняття дітей) та передбачено механізм запобігання обігу мобільного контенту, який порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі.
Законопроектом пропонується зміст поняття "мобільний контент" та віднесено мобільний контент до продукції як її різновид. Таке законодавче визначення мобільного контенту надасть можливість контролюючим суб'єктам здійснювати ефективний моніторинг інформаційного простору та застосовувати до порушників законодавства у сфері захисту суспільної моралі відповідні санкції чи ініціювати перед компетентними органами їх застосування.
Відповідно до зазначеного законопроекту заходами щодо попередження обігу продукції (у т.ч. мобільного контенту), що завдає шкоди суспільній моралі, запропоновані заборони:
1) обігу будь-якої продукції, яка:
пропагує війну, зміну шляхом насильства конституційного ладу або територіальної цілісності України, тероризм, інші прояви злочинної діяльності;
пропагує національну, расову та релігійну ворожнечу, зокрема расизм, ксенофобію, українофобію, антисемітизм;
пропагує фашизм;
принижує або ображає певну расу, націю, народ чи особу за расовою, національною чи етнічною ознакою;
пропагує неповагу до національних і релігійних святинь;
принижує особу, є проявом знущання з душевнохворих, літніх людей, людей з фізичними вадами (каліцтвом);
пропагує вживання токсичних, наркотичних, психотропних речовин, алкогольних напоїв, тютюнопаління;
пропагує насильство і жорстокість;
пропагує проституцію, звідництво, сутенерство, торгівлю людьми;
2) виробництва та обігу продукції порнографічного характеру;
3) виготовлення (виробництво), обігу, пропонування або надання доступу до продукції, що містить дитячу порнографію;
4) розміщення оголошень про інтимні зустрічі за винагороду.
Також передбачається заборона за рішенням суду обігу мобільного контенту, що завдає шкоди суспільній моралі.
З метою захисту морального та фізичного стану дітей згідно із законопроектом пропонується заборонити:
1) використання у мобільному контенті елементів насильства та жорстокості, демонстрація тіл померлих чи важко поранених людей або інших живих істот, сцен, в тому числі кривавих, що викликають страх чи жах, заохочують каліцтво чи самогубство, актів вандалізму, позитивного оцінювання насильства;
2) вживання у мобільному контенті нецензурних лайливих і брутальних слів;
3) втягнення дітей у діяльність з виробництва й обігу продукції еротичного характеру, продукції, що містить елементи насильства та жорстокості, продукції, що завдає шкоди суспільній моралі;
4) розповсюдження серед дітей продукції еротичного характеру, продукції, що містить елементи насильства та жорстокості, матеріалів, що завдають шкоди суспільній моралі.
З метою профілактики негативного впливу на фізичний, психічний, інтелектуальний та моральний розвиток дітей продукції еротичного характеру у законопроекті передбачені норми, які б могли зобов'язати операторів та провайдерів телекомунікацій, які надають доступ споживачам до мобільного контенту, забезпечувати надання якісних послуг застосовуючи засоби, які могли б також обмежити доступ дітей до перегляду мобільного контенту еротичного характеру, а також блокувати доступ споживачів, за їх волевиявленням, до мобільного контенту еротичного характеру.
Запропонованим законопроектом також передбачено заходи щодо залучення громадських організацій до здійснення заходів протидії та профілактики правопорушень у сфері захисту суспільної моралі, популяризації загальнолюдських цінностей, духовних і культурних надбань українського суспільства, кращих зразків світової літератури, культури та мистецтва, просвітницької діяльності щодо розвитку духовності та зміцнення моральності суспільства, що відповідає вимогам демократичної держави. Законопроектом також передбачаються доповнення адміністративного та кримінального законодавства положеннями, які визначають та встановлюють відповідальність порушників законодавства у сфері захисту суспільної моралі.
Ухвалення проекту закону України "Про внесення змін до Закону України "Про захист суспільної моралі" законодавцем надасть можливість компетентним суб'єктам (у т.ч. громадськості) дієво реагувати на поширення негативної інформації у мобільному контенті, у тому числі, і тим самим забезпечити реалізацію права особи на інформаційний простір, вільний від матеріалів, що негативно впливає на суспільну мораль, а також надасть можливість ідентифікувати правовласника на представлену продукцію, заручившись письмовою гарантією заявника щодо законності створення твору тощо.
Голова Національної комісії
В.В.Костицький